بررسی پیوت در بورس

  یکشنبه، 19 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بررسی پیوت در بورس
ساعد نیوز: پیوت (pivot) در تحلیل تکنیکال به نقاط مهم و محوری گفته می شود که با توجه به آنها از ابزار های تحلیل تکنیکال مانند خط روند ، چنگال اندروز ، الگو ها و … استفاده می کنیم.پس شناخت پیوت ها برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا اگر این نقاط را به درستی شناسایی نکنیم ، در تحلیل های خود دچار اشتباه می شویم.

پیوت (pivot) در تحلیل تکنیکال به نقاط مهم و محوری گفته می شود که با توجه به آنها از ابزار های تحلیل تکنیکال مانند خط روند، چنگال اندروز، الگو ها و … استفاده می کنیم.پس شناخت پیوت ها برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا اگر این نقاط را به درستی شناسایی نکنیم ، در تحلیل های خود دچار اشتباه می شویم و در نهایت در معاملات خود با ضرر و زیان رو برو می شویم.اگر بخواهیم تعریف ساده و کلی از پیوت ها ارائه دهیم می توان گفت که: پیوت ها نقاطی هستند که در آنها نمودار قیمت تغییر جهت می دهد.در تصویر زیر نقاط آبی رنگ که میبینید نقاطی هستند که در آنها نمودار قیمت تغییر جهت داشته و به اصطلاح پیوت نامیده می شوند.

در تحلیل تکنیکال به صورت کلی دو نوع پیوت داریم

  1. پیوت مینور
  2. پیوت ماژو

تمامی ریزموج های نمودار ، پیوت مینور خطاب میشوند اصلاح های قیمتی کوتاهی را تشکیل میدهند و عملا از اعتبار بسیار کمی برخوردار هستند و نمیشود در تحلیل تکنیکال به این پیوت ها اعتماد کرد و یا مرجعی برای ترسیم خطوط روند و یا ترسیم الگوها دانست.اما پیوت ماژور اصل ماجراست و مرجع ترسیم تمامی الگوهای تحلیلی محسوب میشود ، در این پیوت ها تغییر جهت روند صورت میگیرد و معامله گر میتوانید با تشخیص این نقاط ابتدای یک روند صعودی و یا نزولی را تشخیص بدهد و وارد معامله ای کم ریسک شود.پیوت ماژور در تحلیل تکنیکال از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار میباشد و منبع اصلی برای ترسیم خطوط حمایتی و مقاومتی که در مقاله های قبلی توضیح دادیم میباشد.

تشخیص پیوت ماژور در نمودار

باید از دو طریق ماژور را شناسایی کنیم، که اولین مورد را در نمودار مشاهده میکنیم، اصلاحی که در نمودار شکل گرفته به اندازه 38 درصد کندل قبلی خودش باشد که در تصویر زیر مشاهده می کنید

پیوت های ماژور

برگشت های بزرگی هستند که در این نقاط ، معمولا جهت روند عوض می شود. ( روندهای نزولی تبدیل به روند های صعودی و یا بلعکس می شوند) این نقاط مهم باید توسط تکنیکالیست شناسایی و بر اساس انها خط روند ها و کانال ها و یا الگوها رسم شوند. پس به عبارت ساده تر پیوت های مینور نوسانات کوتاه و بی اعتباری هستند که در تعیین الگوهای نموداری نقش موثری ندارند و ما باید از آنها چشم پوشی کنیم.همچنین در هنگام ترید کردن باید مراقب باشیم که در تله این نوسانات کوتاه نیفتیم چرا که این نقاط خلاف روند اصلی هستند ولی پیوت های ماژور نقاط با اهمیتی هستند که ما باید حداکثر سعی مان را بکنیم تا این نقاط را شناسایی کنیم چرا که در این نقاط روندها تغییر جهت می دهند و هدف ما هم ترید کردن در جهت روندهای تازه شکل گرفته و رسم الگو و ابزارها بر روی این نقاط مهم هست.

پیوت مینور :

در صورتی که یک پیوت در قالب استراحت و چرخش جزیی در میانه مسیر باشد به آن پیوت مینور می گویند بازار برای این که به نقطه هدفی که دارد برسد نیاز به استراحت در میانه مسیر دارد این نقاطی که بازار چرخ می کند و یک تغییر مسیر کوتاه را تجربه می کند، پیوت مینور می گویم.از پیوت های مینور در ابزار های اصلی تکنیکال استفاده نمی شود.

استفاده از پیوت پوینت و میانگین متحرک

در این تکنیک ابتدا یک مقایسه بین سطح پیوت پوینت و میانگین متحرک با نمودار قیمتی انجام می شود. سهامی که نمودار قیمتی آن ها در بالای سطح پیوت و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه است، در دیده بان قرار گرفته و جزو سهام کم ریسک محسوب می شوند. سهامی که نمودار آن ها زیر یکی از موارد گفته شده مانند سطح پیوت و یا میانگین متحرک باشند، منتظر می مانیم تا تکلیف آن ها مشخص شوند و سهامی که نمودار آن ها هم زیر سطح پیوت و هم زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه هستند جزو سهام پرریسک محسوب شده و در دیدبان قرار نمی گیرند.

به شکل زیر توجه کنید:

سهامی که شرایط بالا را داشته باشند به عنوان سهام کم ریسک در دیده بان قرار می گیرند. در اینجا لازم است ذکر شود که شناسایی سهام کم ریسک به منزله سیگنال خرید نیست، بلکه با شناسایی این سهام به دنبال فرصت های معاملاتی خرید در دوره زمانی مدنظر هستیم که در بعضی مواقع ممکن هست فرصت معاملاتی موردنظر ایجاد نشده و قیمت سهم ریزشی باشد. شرایط فوق برای دوره های سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت بسیار مناسب است، زیرا میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، دوره بلندمدتی از نوسانات قیمت سهام را در برمی گیرد و در دوره کوتاه مدت کاربرد زیادی ندارد.

نکته بعدی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که منظور از سهم کم ریسک، سهمی نیست که با سرمایه گذاری در آن هیچ گونه ریسکی موردتوجه معامله گر نباشد، بلکه ریسک ناشی از این سهم برای سرمایه گذاری به مراتب کمتر از سهام دیگر هست اما همچنان به میزان کمی ریسک برای آن وجود دارد

به عنوان مثال نمودار زیر متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

همان طور که در شکل بالا مشخص است، در ابتدای سال ۹۶ نمودار حول سطح پیوت سال و میانگین متحرک در حال نوسان است. به محض تثبیت نمودار بالای سطح پیوت و میانگین متحرک، سهم شرکت فولاد در دیدبان قرار گرفته و پس از آن به دنبال فرصت های معاملاتی خرید در طول سال خواهیم بود و بازدهی قیمت سهام این شرکت در طول سال ۹۶، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای محاسبه سطح پیوت در هر دوره زمانی از فرمول زیر استفاده میکنیم:

P.P= (High+Low+2*close)/4

P.P: سطح پیوت

High: بیشترین قیمت

Low: کمترین قیمت

Close: قیمت بسته شدن سهم در آخرین روز دوره مد نظر

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ هستیم و در نظر داریم به صورت بلند مدت تحلیل کنیم. چون در سال ۹۶ هستیم، با مراجعه به سال ۹۵ (دوره قبلی ) و بدست آوردن بیشترین و کمترین قیمت و همچنین قیمت بسته شدن سهم در سال ۹۵ و استفاده از فرمول بالا، سطح پیوت سالیانه بدست می آید.

شکل بالا نمودار شرکت کروی است. از ابتدای سال ۹۶ قیمت سهام زیر پیوت سال بوده و با شکست سطح پیوت و میانگین متحرک، شرایط برای سرمایه گذاری مناسب مهیا می شود.همان گونه که مشخص است سهامی که بالای سطح پیوت و میانگین متحرک هستند، سهامی به شدت کم ریسک بوده و می توان در شرایط مناسب به دنبال فرصت های معاملاتی خرید برای سرمایه گذاری پربازده بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان