دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

بسته تاریخ امروز | بذل و بخشش شاه پهلوی برای معشوقه هالیوودی‌اش و ولخرجی فرح دیبا از جیب ملت برای طلا و جواهراتش! 

دوشنبه، 07 آبان 1403
کد خبر: 415458
ساعدنیوز: چرخی در فضای مجازی می‌زنیم از لابلای تاریخ، مطالبی که مورد توجه کاربران قرار گرفته را با هم مرور می کنیم.

به گزارش سرویس تاریخی پایگاه خبری ساعدنیوز، هوس بازی شاه از جیب مردم به حدی بوده که وندی لی نویسنده آمریکایی در مورد رابطه شاه و گریس کلی مینویسد:

شاه علاقه اش به گریس را با اهدا 3 قطعه جواهر شامل: یک قفس طلا با الماس و پرنده ساخته شده از یاقوت کبود، جعبه طلا همراه یک ست 32 عددی الماس، و یک دستبند از مروارید و الماس ابراز کرد.

گریس پاتریشیا کلی در نوامبر 1929(1308) در پنسیلوانیا و در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد. پدرش جک کلی قهرمان قایقرانی بود.او به عنوان یک میلیونر در شرق کشور کسب و کار داشت. مادرش مارگارت مجر اولین مربی تیم زنان دانشگاه پنسیلوانیا بود. گریس در کودکی به اجرا علاقه نشان می‌داد. پس از دبیرستان تصمیم گرفت در نیویورک به بازیگری ادامه دهد.‌ درنهایت گریس به آکادمی هنرهای زیبا رفت. همچنین در زمان دانشجویی به عنوان مدل فعالیت می‌کرد.گریس بازیگری را دنبال کرد و در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی درخشید.

در سال‌های پیش از جنگ‌جهانی دوم و پیشرفت سینما و تلویزیون به هالیوود رفت ‌. او در بیشتر از 12 فیلم و 60 سریال ایفای نقش کرد. بازی در فیلم دختر روستایی در سال 1954 جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد.گریس و محمدرضا در ‌ اواخر سال ‌1949 (1328)زمانی که شاه برای بازدیدی رسمی به آمریکا رفته بود، در هتل والدورف به پیشنهاد حسین فردوست باهم آشنا شدند و شاه که از فوزیه جدا شده بود، به دنبال همسری مناسب می‌گشت.

شاه که شیفته گریس شده بود، به او سه قطعه جواهر گرانبها هدیه کرد. گریس اما به‌واسطه زیبایی و بازیگری ‌ که در فیلم‌های هالیوود مشهور شده بود نمی‌خواست موقعیت خود را از دست بدهد، دچار تردید شد و جواهرات را به شاه برگردا‌ند. او پیشنهاد شاه را که می‌توانست او را ملکه ایران کند، رد کرد. درنهایت در سال 1955گریس به هیات داوران فستیوال جشنواره کن در فرانسه پیوست و حین جلسات عکاسی با راینیه سوم پرنس کشور شاهزاده‌نشین موناکو آشنا شد و ازدواج کرد.

در ادامه تصاویری خواهید دید از جواهرات گرانقیمت فرح دیبا، همسر سوم محمدرضا پهلوی، که علاقه ی بسیاری به ریخت و پاشهای پر هزینه داشت.

1- تاج ، گردنبند . گوشواره‌های فیروزه ای

  • این نیم تاج از پلاتین ساخته ‌شده و با 17 عدد فیروزه نیشابور درشت و الماس‌های تراش خورده تزیین یافته است.

  • نیم تاج فیروزه در بسیاری از پرتره‌های معروف فرح پهلوی به همراه لباس طراحی شده توسط کیوان خسروی دیده می‌شود.

  • این جواهر زیبا هم اکنون در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می‌شود.

2- تاج برند Van Cleef & Arpel

  • برای ساخت این تاج جلسه و مشورت‌های زیادی انجام گرفت و در نهایت با طلای سفید و کلاهی با مخمل سبز – رنگی که در فرهنگ ایرانی جای به خصوصی دارد- ساخته شد.

  • در این تاج الماس، مروارید، یاقوت و زمرد به کار رفته بود. وزنش هم یک کیلو و 489 گرم بود.

گردنبند ست با تاج

  • ساخت این گردنبند هم به سفارش دربار سلطنتی به همان برندی بود که تاج را ساخته بود. جنس بدنه طلا و پلاتین بود و در میانه آن زمردی بزرگ و تراش خورده بود که بسیار چشمگیر بود. در اطراف آن هم زمردهایی کوچک‌تر و مروارید‌های هم شکل بود.

فرح پهلوی با ست تاج، گردنبند و گوشواره یاقوت:

3- تاج نور العین

در میان جواهرات سلطنتی زنانه، لازم است به تاج نور العین که برای مراسم ازدواج فرح و محمدرضا پهلوی، به دستور محمدرضا ساخته شده بود نیز اشاره شود. یکی از معروف ترین و گران قیمت ترین تاج های دوران پهلوی، نور العین نامیده می شود که دستور ساختش به هری وینستون، در سال 1958 داده شده بود. تاج نور العین از الماس 60 قیراطی، با رنگ صورتی ساخته شده است. این جواهر گران قیمت، از کشور هند به وسیله سربازان ایرانی به کشور ایران آورده شده است. بسیاری از جواهرات سلطنتی زنانه، با الماس های زیبا و گرانبها طراحی و تزئین می شوند. فرح پهلوی هم در شب عروسی خود، از یک گردن بند، به همراه یک جفت گوشواره اشک مانند و یک دستبند گلابی شکل، که همگی از الماس ساخته شده بودند، استفاده کرد.

4- نیم‌تاج هفت زمرد ، با زمردهایی از دوران نادرشاه

نیم‌تاج هفت زمرد ، با زمردهایی که در دوران نادرشاه به عنوان غنیمت به ایران آورده شده است. نیم‌تاج هفت زمرد یکی از زیباترین نیم‌تاج‌ها در خرانه ملی جواهرات ایران است. بعد از ازدواج محمدرضا پهلوی و فرح دیبا، چندین جواهر جدید برای مجموعه جواهرات خاندان سلطنتی ایران ساخته شد. این جواهرات توسط سنگ‌های قیمتی موجود در خزانه ملی جواهرات ایران ساخته شد. تاج هفت زمرد یکی از این جواهرات بود.

نیم‌تاج هفت زمرد توسط برند آمریکایی هری وینستون ساخته شد. این نیم‌تاج یکی از زیباترین نیم‌تاج‌هایی بود که فرح پهلوی از آن استفاده می‌کرد.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 07 آبان
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
حکایت های خواندنی ؛ داستان شیر و گاو ( از داستان‌ های کلیله و دمنه)
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اگه میخوای پول اضافی برای خرید فینگرفود برای مهمونیهاتو ندی این ویدیو رو تا آخر ببین تا طرز تهیه چند مدل فینگرفود سه سوته و خوشمزه رو یاد بگیری+ویدیو
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی کتاب