دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

بیماری سالک، هدیه سگ‌ها به انسان‌ها به شمال تهران رسید! 

دوشنبه، 23 مهر 1403
کد خبر: 412883
ساعدنیوز: جولان سگ‌ها در منازل شمال تهران موجب پیشکش یک بیماری برای اهالی این مناطق شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فارس، «در سال جاری تاکنون 8 هزار نفر به بیماری سالک مبتلا شده‌اند و اگر درمانی برای نوع احشایی آن صورت نگیرد، احتمال مرگ فرد مبتلا بیش از 80 درصد است»، این را رئیس اداره کنترل بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان) وزارت بهداشت محمدرضا شیرزادی می‌گوید.

این در حالی است که رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران رامین سلامتیان در روز یکشنبه گفت که «به دلیل نگهداری سگ و گربه در منازل، بیماری سالک در تهران به ویژه در منطقه یک آن شیوع پیدا کرده است».

با این وجود شمار مبتلایان ایرانی به سالک در اواخر دهه 80 به 25 هزار نفر رسیده بود. بعد از آن نیز شاهد کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور بودیم.

«کالاآزار» یا «لیشمانیوز احشایی» نوعی خطرناک از بیماری سالک است که از سگ به انسان منتقل می‌شود و با حمله به اندام‌های داخلی مانند طحال، کبد و مغز استخوان فرد بیمار را تا سر حد مرگ پیش می‌برد. در این میان کودکان بیش‌ترین آمار مبتلایان به کالاآزار را به خود اختصاص داده‌اند.

البته بیماری سالک در چندین منطقه از جهان از جمله آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه شیوع دارد. در خاورمیانه نیز ایران، عراق، ‌ افغانستان و سوریه یکی از شایع ترین مناطق سالک‌خیز هستند. به عبارتی بیش از 80 تا 90 درصد سالک جهان در 10 کشور وجود دارد که کشور ما هم جزو آن‌ها است.

کارشناس بهداشت احمد مهری می‌گوید که «شواهد ارتباط بین شیوع سالک در تهران به دلیل نگهداری سگ در منازل ضعیف است»، هر چند نگهداری سگ و گربه خانگی باید در شرایط بهداشتی مطلوب انجام شود.
اما از سویی دیگر کارشناس بهداشت محمدرضا خانی می‌گوید که سگ یکی از مخازن مهم انگل لیشمانیا (سالک) است و «در برخی مناطق تهران، این حیوانات عامل گسترش بیماری هستند.

کارشناس دامپزشکی رضا محمودی‌زواره بیان می‌دارد که افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، می‌بایست به توصیه‌های بهداشتی توجه‌ کنند. همچنین «صاحبان حیوانات خانگی باید به مسائل بهداشتی مانند داروها و تزریق واکسن توجه‌ کنند تا از بیماری حیوان خود جلوگیری‌ کنند»، البته باید قوانینی برای معدوم‌سازی سگ‌های بیمار تصویب شود تا منشاء بیماری به کنترل درآید.

  برچسب ها: سگ پت خانگی

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 23 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
نگاهی به مدرسه پناه و نبات، دختران شاهرخ استخری در بلژیک؛ از نمای رسمی و بدون طرح برخلاف مدارس ایران تا خط کشی رنگین کمانی جلوی مدرسه برای عبور بچه‌ها+عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله
نگاهی به تغییر چهره بازیگران زن و مرد سریال کیمیا بعد از گذشت چند سال/ علی شادمان، سوگل طهماسبی، مهراوه شریفی نیا، مهدی پاکدل، پوریا پورسرخ، فریبا طالبی و...+عکس
دعوت شدن محسن تنابنده، نقی معمولی برای داوری کشتی بانوان در لهستان+ویدیو/ فقط واکنشش بعد فهمیدن اینکه اسرائیل هم توی مسابقات شرکت میکنه و کشتی برای خانمهاست
اولین روز به دنیا آمدن نبات استخری دختر کیوت شاهرخ استخری/ عاشقانه های دو تا خواهر دیدن داره!+عکس
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
(عکس) استایل مونوکروم و جسورانه رویا جاویدنیا، بازیگر نقش مادر ارغوان در سریال بازنده در 59 سالگی همراه با ترکیب درست با اکسسوری‌های شیک و جذاب