دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / چهره ها /

بیوگرافی و زندگی شخصی و اجتماعی عِمران خان و همسرش + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی 

شنبه، 06 آبان 1402
عِمران خان (متولد 5 اکتبر 1952 در خانواده‌ای پشتون از قبیلهٔ غلجای شاخهٔ نیازی با نام عِمران خان نیازی)، نخست‌وزیر پیشین پاکستان است. برای مطالعه بیوگرافی این شخصیت سیاسی می‌توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

فهرست مطالب


خلاصه بیوگرافی


نام : عِمران خان

نام خانوادگی : نیازی

متولد : 5 اکتبر 1952

تحصیلات : رشته اقتصاد در دانشگاه آکسفورد بریتانیا

سمت فعلی : رئیس جنبش تحریک انصاف

زندگی شخصی و خانواده


عمران خان 5 اکتبر 1952 در یک خانواده ثروت‌مند در میانوالی پاکستان به دنیا آمد، پدرش اکرام الله خان نیازی شرمان خیل و مادرش شوکت خانم نام داشت.
پدرش از پشتون‌های پاکستان است و به زبان پشتو، صحبت می‌کرد، اما عمران خان گرچه پشتون است، اما به زبان پشتو صحبت نمی‌تواند بکند. در صفحه رسمی حزب تحریک انصاف پاکستان در مورد طفولیت عمران خان نوشته شده است که او یک کودک آرام و محجوب بود و با چهار خواهر خود یک جا بزرگ شده است.

تحصیلات عمران خان


عمران خان مقطع ابتدایی و متوسطه را در لاهور و تحصیلات عالی خود در رشته اقتصاد در دانشگاه آکسفورد بریتانیا به پایان رسانده است. او در سال 1974 در همان دانشگاه کاپیتان تیم کریکت نیز بود و در سال 1992 تیم کریکت کشور خود را به مقام قهرمانی جهانی رساند.

همسر عمران خان


در سال 1995 با خانم جمیما گولدسمیت، دختر جیمی گولدسمیت سرمایه دار بزرگ فرانسوی ازدواج کرد، جمیما گولدسمیت دین اسلام را پذیرفته بود، حاصل ازدواج این دو تن دو پسر با نام­‌های سلیمان و قاسم بودند اما پس از 9 سال در ژوئن سال 2004 زندگی مشترک آنان به پایان رسید. عمران خان دو بار دیگر ازدواج کرده و هر دو بار منجر به طلاق شد.

فرزندان عمران خان


او دارای 3 فرزند می‌باشد.

زندگی سیاسی و اجتماعی عمران خان


بازیکن کریکت

عمران خان سیاست‌مدار و بازیکن سابق کریکت است، وی به مدت دو دهه در پایان سده بیستم میلادی در سطح جهانی به بازی کریکت مشغول بود و پس از بازنشستگی به سیاست روی آورد، در کنار فعالیت‌های سیاسی، یک فعال حقوق بشر، مفسر کریکت، رئیس دانشگاه بردفورد و بنیانگذار و رئیس هیئت امنای بیمارستان و مرکز تحقیقاتی شوکت خانوم است، سال 2008 عمران خان یک دانشکده فنی در مناطق روستایی میانوالی در ولایت پنجاب تأسیس کرد و نام آن را دانشکده نامال گذاشت.

تأسیس جنبش تحریک انصاف

عمران خان در سال 1997 در شهر لاهور پاکستان شفاخانه خاصی را برای معالجه بیماری سرطان تأسیس کرد و آن را به نام مادر خود شوکت خانم نام گذاشت. چون مادرش به خاطر مریضی سرطان فوت کرده بود پس از ایجاد شفاخانه عمران خان یک جنبش اجتماعی سیاسی را به نام "تحریک انصاف" بنیانگذاری کرد.

عمران خان در سال 1996 پا به عرصه سیاست گذاشت و حزب تحریک انصاف را تأسیس و وعده برقراری عدالت در سراسر پاکستان را داد.
وی به عنوان رئیس حزب تحریک انصاف، در سال 2002 و در انتخابات عمومی انجمن ملی پاکستان که از میانوالی، محل تولد خود در این انتخابات شرکت کرده بود نخستین کرسی خود را کسب کرد.

سال 2013 و در انتخابات عمومی، حزب تحریک انصاف پیروزی را کسب کرد و فرمانداری ولایت خیبرپختونخواه را به مدت 5 سال بر عهده گرفت.

مبارزه با فساد و انتقاد از نواز شریف

عمران خان به مدت طولانی یکی از منتقدان "نواز شریف"، نخست وزیر سابق پاکستان که اکنون در زندان به سر می‌برد بوده است و در سال 2014 نیز ریاست اعتراضاتی را بر عهده داشت که خواهان استعفای دولت نواز شریف بود.

پیش از انتخابات سال 2018 پاکستان، عمران خان با شعار پاکستان نوین»پا به عرصه رقابت‌ها گذاشت و کمپین خود را با وعده مبارزه با فساد و تغییر بنیادین در ساختار سیاسی پاکستان به راه انداخت.

عمران خان در مانیفست خود متعهد به ایجاد 10 میلیون شغل جدید و ساخت 5 میلیون واحد مسکونی ارزان‌قیمت برای افراد کم درآمد طی 5 سال آینده شد.

نخست وزیر پاکستان پیش از این سیاست آمریکا در قبال افغانستان را نیز مورد انتقاد قرار داده و خواستار برگزاری مذاکرات صلح با طالبان شده بود که این درخواست با واکنش مخالفان وی همراه شد.

موفقیت عمران خان در انتخابات

حزب تحریک انصاف در انتخابات ماه جولای سال گذشته (مرداد ماه 1397) موفق به کسب 115 کرسی پارلمان این کشور شد. در این انتخابات حزب عمران خان موفق به کسب 16.86 میلیون رأی شد که این نتیجه فراتر از حد انتظار‌ها بود و حزب متبوع نواز شریف نیز در این انتخابات 12.89 میلیون رأی را از آن خود کرد.

عمران خان رئیس حزب تحریک انصاف پس از پیروزی در انتخابات، به ایراد سخنرانی پرداخت، در ابتدای این سخنرانی اعلام کرد: خداوند را شکرگزارم که بعد از 22 سال تلاش فراوان سرانجام فرصت برای حصول آرزوی ساختن پاکستانی نو را به دست آوردم. انتخابات تاریخی پاکستان همواره با قربانیان بسیاری همراه بوده است، از مردم ایالت بلوچستان سپاسگزارم که با وجود انفجار و ناامنی باز هم از خانه بیرون آمده و در انتخابات شر کت کردند.

خواهان برقراری روابط بهتر با افغانستان و گشایش مرز‌ها بین دو کشور هستیم. وی همچنین از ایجاد تعادل در روابط اسلام آباد با واشنگتن خبر داد.

رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان همچنین گفت: مشتاق به افزایش همکاری‌ها و بهبود روابط با ایران هستم.

عمران خان در روز شنبه 18 اوت 2018 به‌عنوان بیست و دومین نخست‌وزیر پاکستان از زمان استقلال سوگند یاد کرد. در مراسم سوگند که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد بسیاری از نظامیان، شخصیت‌های یک سیاسی، هنرمندان و ورزشکاران و همین‌طور تیم سابق ملی کریکت پاکستان که در سال 1992 با کاپیتانی عمران خان قهرمان جهان شده بود، شرکت داشتند. وی وعده داد که با فقر و فساد در کشور مبارزه کند.

مسئولیت فعلی عمران خان


رئیس جنبش تحریک انصاف

اینستاگرام عمران خان


عمران خان در اینستاگرام از طریق صفحه خود با نام کاربری imrankhan.pti با مخاطبان خود در ارتباط است.

آلبوم تصاویر عمران خان


فیلمی از بهترین لحظات ورزشی عمران خان



پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
ویدیو/ تبدیل تنۀ درخت به راه‌پله فقط میتونه کار یه مهندس خلاق باشه/ یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت...
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣