دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / چهره ها /

بیوگرافی و زندگی شخصی و اجتماعی فرانکلین دلانو روزولت و همسرش + فیلم و عکس های جذاب و دیدنی 

شنبه، 08 مهر 1402
فرانکلین دلانو روزِوِلت (30 ژانویه 1882 – 12 آوریل 1945) مشهور به اف‌دی‌آر، دولت‌مرد و رهبر سیاسی آمریکایی بود که به عنوان سی و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از 1933 تا زمان مرگش در 1945 فعالیت کرد. برای مطالعه بیوگرافی این شخصیت سیاسی می توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

فهرست مطالب


خلاصه بیوگرافی


نام :.فزانکلین دلانو

نام خانوادگی : روزولت

تولد - وفات : 30 ژانویه 1882 – 12 آوریل 1945

تحصیلات : کارشناسی حقوق

سمت فعلی : وی در قید حیات نمی باشد

زندگی شخصی و خانواده


روزولت در سال 1882 در یک خانواده برجسته و قدیمی هلندی اهل شهرستان داچس، نیویورک متولد شد. وی در سال 1921 زمانی که 39 سال داشت در اثر ابتلا به بیماری فلج اطفال، فلج شد.

روزولت با بیش از 25 درصد یعنی 12 تن از 46 رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از جمله جان آدامز و جرج واشینگتن خویشاوند بود و با افرادی مانند وینستون چرچیل و جفرسون دیویس نیز دارای نسبت فامیلی دوری بود. النور روزولت، همسر وی نیز برادر زاده تئودور روزولت بود. تئودور همچنین پنجمین پسرخاله فرانکلین بود.

تحصیلات فرانکلین روزولت


او در نهادهای آموزشی نخبه پروری چون مدرسه گروتون، کالج هاروارد و مدرسه حقوق کلمبیا تحصیل کرد.و از دانشگاه هارواد مدرک کارشناسی خود را گرفته است.

همسر فرانکلین روزولت


فرانکلین روزولت در 23 سالگی در سال 1905 با النور روزولت ازدواج کرد.

فرزندان فرانکلین روزولت


فرانکلین و النور شش فرزند به نام های آن النور، جیمز، فرانکلین، الیوت، فرانکلین دلانو، جان اسپینوال داشتند.

زندگی سیاسی و اجتماعی فرانکلین روزولت


او در سال 1910 وارد سیاست شد و در سنای ایالتی نیویورک و سپس به عنوان دستیار وزیر نیروی دریایی در دوره ریاست‌جمهوری توماس وودرو ویلسون کار کرد. در سال 1920، روزولت جفت انتخابی و معاون جیمز میدلتون کاکس نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری بود ولی این دو انتخابات را به نامزدهای جمهوری‌خواه یعنی وارن جی. هاردینگ و کالوین کولیج باختند. پس از بازگشت به سیاست، روزولت در سال 1928 به عنوان فرماندار نیویورک برگزیده شد. او از سال 1929 تا 1933 در این سمت بود و مروج تصویب برنامه‌هایی برای مبارزه با رکود اقتصادی در آن زمان بود.

ریاست جمهوری 1933–1945

دوره اول 1933–1937 : روزولت در سال 1932 توانست به نامزدی دموکرات‌ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یابد. وی توانست در انتخابات آن سال، با اختلافی فراوان هربرت هوور را شکست دهد. مهم‌ترین سیاست روزولت، اجرای برنامه نیو دیل، برای احیای اقتصاد آمریکا پس از رکود شدید اقتصادی 1930 بود.

  • دوره دوم 1937–1941 : هشت میلیون کارگر در سال 1936 بیکار بودند و اگرچه شرایط اقتصادی از سال 1932 بهبود یافته بود، اما رکود هنوز وجود داشت و این به منتقدان روزولت مجال مخالفت می‌داد. از آن سو، جمهوری خواهان نامزد انتخاباتی قوی نداشتند، و آلف لاندن فرماندار کانزاس را نامزد کردند. روزولت در انتخابات 1936، بیش از60٪ آراء کل را به دست آورد و در تمام ایالات به جز دو ایالت برنده شد. روزولت طی دومین دوره ریاست جمهوری خود در آمریکا به خطر فاشیسم واقف شد و از سال 1937 تلاش‌هایی را برای اطلاع افکار عمومی کشورش از این خطر و رویدادهایی که در این راستا در اروپا و آسیا در حال وقوع بود، آغاز کرد.

    • انتخابات 1940 : در ماه‌های قبل از کنوانسیون ملی دموکراتیک ژوئیه 1940 گمانه زنی‌های زیادی وجود داشت در مورد این که آیا روزولت، برخلاف رسم معمول برای دوره سوم نامزد خواهد شد یا نه. این سنت دو دوره ای اگرچه هنوز در قانون اساسی نیامده بود، اما بر اساس خودداری جرج واشینگتن از نامزدی برای دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری سال 1796 تأسیس شده بود. اما وقایعی که در اروپا رخ می‌داد و تهدیدات آلمان نازی بر انگلیس در اواسط سال 1940 سبب شد که روزولت فکر کند که تنها او تجربه و مهارت‌های لازم را برای رویاروئی با این مشکلات دارد. در کنوانسیون حزب دموکرات در ژوئیه 1940 در شیکاگو، روزولت به راحتی نامزدی حزب را به‌دست‌آورد و هنری والاس از آیووا را برای معاونت برگزید. در پایان، روزولت در انتخابات سال 1940 با کسب 55٪ آراء مردم، 38 ایالت از 48 ایالت (تقریباً 85٪ آراء حوزه‌ای Electoral) برنده شد.

  • دوره سوم 1941–1945 : تأیید کمک‌های آمریکا به بریتانیا و شوروی (ر.ک. قانون وام و اجاره) در سال 1941 زمینه مخالفت‌های داخلی با سیاست‌های وی را فراهم آورد؛ اما حمله ژاپنی‌ها به پرل هاربر به این مخالفت‌ها پایان داد. در 1942 روزولت دستور بازداشت دسته جمعی 100٬000 ژاپنی آمریکایی را صادر کرد. سلسله جلسات وی با وینستون چرچیل و جوزف استالین مبانی جهان پس از جنگ جهانی دوم را بنیان نهاد.

    • کنفرانس تهران : کنفرانس تهران با شرکت چرچیل، روزولت و استالین از 28 نوامبر تا اول دسامبر 1943 (6 تا 9 آذرماه 1322) به صورت سرّی در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد.

  • دوره چهارم 1945 : وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا (1944) برای چهارمین بار، به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد. به علت این که تا آن زمان قانون محدودیت انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده به دو بار هنوز تصویب نشده بود، او این فرصت را داشت که چهار بار به ریاست جمهوری انتخاب شود، امری که در تاریخ آمریکا یک استثنا ست. در 20 ژانویه 1945، مراسم تحلیف چهارمین دوره ریاست جمهوری او برگزار شد. او در 12 آوریل 1945، تنها چند هفته پیش از خودکشی هیتلر (30 آوریل 1945) و تسلیم آلمان در جنگ جهانی دوم (8 می 1945)، درگذشت.

جنگ جهانی دوم

پس از حمله ژاپن به پرل هاربر، مخالفت با شرکت آمریکا در جنگ جهانی دوم حامیان خود را از دست داد. آلمان و ایتالیا در 11 دسامبر 1941 به آمریکا اعلان جنگ کردند، که آمریکا هم متقابلاً چنان کرد. روزولت و مشاورین نظامی‌اش یک استراتژی جنگی را با هدف متوقف کردن پیشروی‌های آلمان در اتحاد شوروی و شمال آفریقا اجرا کردند؛ و اشغال اروپای غربی با هدف محصور ساختن آلمان بین دو جبهه و حفظ چین و شکست دادن ژاپن را کلید زدند. افکار عمومی اولویت را به نابودی ژاپن می‌داد، بنابراین نیروهای آمریکایی عمدتاً در سال 1942 به اقیانوس آرام فرستاده شدند.

بازداشت دسته جمعی آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و ژاپنی‌ها

در زمان آغاز جنگ، خطر حمله ژاپن به سواحل آمریکا فشاری فزاینده ایجاد کرد تا مردمان ژاپنی‌تبار از منطقه ساحلی جابه‌جا شوند. این فشار به دلیل ترس از تروریسم، جاسوسی و یا خرابکاری افزایش یافت؛ این فشار همچنین به رقابت و تبعیض ضد ژاپنی مرتبط بود. در 19 فوریه 1942 روزولت فرمان اجرایی 9066 را امضا کرد که صدها هزار مهاجر ژاپنی بدون تابعیت ژاپنی، و فرزندانشان که دارای تابعیت مضاعف بودند را جابه‌جا کرد. آنان مجبور شدند املاک و کسب و کارهای خود را ترک کنند و به اردوگاه‌هایی که به‌طور فوری در مناطق داخلی و بد آب و هوای آمریکا ساخته شده بود منتقل شدند.

پس از این که آلمان و ایتالیا در دسامبر 1941 به آمریکا اعلان جنگ کردند، بسیاری از شهروندان آلمانی و ایتالیایی که شهروندی آمریکا را نگرفته بودند دستگیر یا به کار اجباری گرفته شدند.

مسئولیت فعلی


فرانکلین روزولت در قید حیات نمی باشد و هیچ سمتی ندارد.

اینستاگرام فرانکلین روزولت


فرانکلین روزولت در قید حیات نبوده و صفحه رسمی به نام خود در اینستاگرام ندارد.

آلبوم تصاویر فرانکلین روزولت


فیلمی از استالین ، روزولت و چرچیل در کنفرانس تهران



پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
قاب عاشقانه و خانوادگی مصطفی امامی، مجری صدا و سیما، در جشن تولد دختر بامزه اش/ریحانه افشار چه سلیقه ای خرج کرده برای دیزاین تولدش
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(عکس) رابطه ی خواهر برادری ایده آل علیرضا جهانبخش و خواهر زیبا روی او / چقدر شبیه هم هستن !؟
ویدیو/ مکالمۀ انگلیسی خنده‌دار بعبعی با فامیل‌دور/ ایرج طهماسب چقدر ریلکس خوابیده
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مصاحبه فوتبالی بهرنگ علوی و شباهت خودش و دوستاش به بازیکنای فوتبال/ چه سنگ مومی هم گذاشت واسه دوستاش بخصوص احسان علیخانی
استوری شیک و رنگ رنگی شیدا مقصودلو همسر مورایس با وایب تابستانی / خلاقیت یاد بگیرید از خانم هنرمند