ساعدنیوز
ساعدنیوز

چه اتفاقی می افتد اگر دلار جایگاه خود را از دست دهد؟

  چهارشنبه، 14 آذر 1397 ID  کد خبر 18863
چه اتفاقی می افتد اگر دلار جایگاه خود را از دست دهد؟
ساعد نیوز: رفتار تهاجمی آمریکا در زمینه های مالی، سیاسی و نظامی، جهانی را پدید آورده که از خشم و انزجار نسبت به این کشور در جوشش است، جهانی که اکنون تمایل دارد و قادر است سلطه دلار را به امید ایجاد یک جهان جدید «چند قطبی» از خاکستر «آمریکای» قدیمی تضعیف کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از اقتصاد نیوز، در طول چند ماه گذشته تعداد کسانی که در فکر خلاص کردن خود از بخش قابل توجهی از دارایی های دلاری خود هستند، افزایش قابل توجهی داشته است. به همین دلیل این نگرانی در بسیاری از مردم به وجود آمده که آیا اقتصاد ایالات متحده دیر یا زود - یا زمانی بین این دو-  با شوکی بزرگ مواجه خواهد شد یا خیر.

در حالی که بیشتر رسانه های شرکتی آمریکایی یا این تحولات را به کلی نادیده می گیرند یا ادعا می کنند چیزی نیست که نگران آن باشید، واقعیت این است که خلاص شدن از دلار روندی است که به روشنی در جریان است. حتی بیشتر از این، به نظر می رسد دست کم از سوی شماری از کشورهایی که هدف تحریم ها و قلدری های مالی آمریکا در «جهان پسا یازدهم سپتامبر» قرار داشته اند، از این نظر نوعی هماهنگی و همکاری وجود داشته باشد.

از این رو در حالی که رسانه های شرکتی از بین رفتن سیطره دلار را نادیده می گیرند و به مخاطبان بد اقبالشان اطیمنان خاطر می دهند که همه چیز مرتب و آرام است، رسانه های بدیل، جمهوری وایمار دومی را این بار در آمریکای شمالی پیش بینی می کنند.

اما با تحقق یافتن دلارزدایی که شاهد آن هستیم به واقع چه اتفاقی می افتد؟ عملا چه کسی به دنبال خلاص کردن خود از دلار است و در صورت از دست رفتن جایگاه فعلی دلار، چه نوع اثراتی را می توانیم در آمریکا انتظار داشته باشیم؟

چه کسانی به دنبال خلاص شدن از دلارهستند؟

از آنجا که درحال حاضر دلار از موقعیت ارز ذخیره جهانی برخوردار است، پیوسته توسط کشورهای سراسر جهان خرید و فروش می شود. همین وضعیت است که دلار را قدرتمند نگه می دارد. این ترتیبات به ایالات متحده اجاره می دهد «بدهی» خود را به بقیه جهان بفروشد و سایر کشورها نیز به دلیل ثبات سیستم دولتی آمریکا و این واقعیت که آمریکا همچنان یک موتورخانه اقتصادی محسوب می شود، تمایل به خریداری آن دارند.

اما در حالی که آمریکا نیروهای نظامی و مالی خود را  در مسیر بسط امپراتوی خود در سطح جهان گسترش می دهد، فروپاشی این امپراتوری عن قریب شده و در نتیجه  شاهد اقدامات فزاینده کشورهایی هستیم که تمایل به اتخاذ تصمیمات مالی محتاطانه تری پیدا کرده اند. برای کشورهایی که از قربانی امپراتوری بودن خسته شده اند، کسانی که تمایل به جهانی «چند قطبی» دارند و حتی کسانی که به دنبال  گسترش امپراتوری های خود هستند، بوی خون درهوا پیچیده است.

چین این امپراتوری در حال ظهور و رقیب، پیش از این روند خلاص کردن خود از شر دلارهای آمریکا را به مدلی محتاطانه و هماهنگ شده آغاز کرده است. نکته ای که به خصوص درارتباط با چین نگران کننده است، این است که این کشور حجم عظیمی از بدهی های آمریکا و درنتیجه دلارهای این کشور را دراختیار دارد. اگر چین به یکباره تمام دلارهای خود را واگذار کند، به احتمال زیاد آمریکا وارد یک بحران مالی جدید می شود. اما از خوش اقبالی آمریکاییان این حرکت ناگهانی می تواند خود چین را نیز به درون بحرانی پرتاب کند که به احتمال زیاد به عمده ترین عامل برای عقب نگه داشته شدن این کشور تبدیل می شود.

اما اشتباه نکنید. چین در حال پیش بردن طرح خلاص کردن خود از شر دلار است. مثل معامله ای که این کشور اخیرا برایتجارت نفت با یوآن به جای دلار امضا کرده است.

در واقع به نظر می رسد که ایجاد مکانیسم های  تجاری کشور به کشوری از این دست که در حال ظهور است، در نهایت دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره جهانی تضعیف خواهد کرد. جالب آنکه ایجاد چنین سیستمی یکی از نتایج تحریم های تهاجمی و قلدری مالی آمریکا در طول چند دهه گذشته است.

آمریکا تحریم های خود را بر تمام کشورهای هدف از جمله ایران، سوریه، کره شمالی، روسیه و دیگران حفظ کرده است .اما آمریکا «متحدان» خود را نیز تهدید کرده که اگر جرات به خرج دهند و در صحنه جهانی منطقی عمل کنند یا از دنبال کردن دیکته های آمریکا خودداری بورزند آنها را نیز مورد تحریم قرار خواهد داد. در نتیجه آمریکا در حال تحریم و انزوای خودش و خلق جهانی است که در آن بارها و بارها توپ خود را وسط بازی برداشته  و به خانه رفته، تا جایی که سرانجام بقیه بچه ها متوجه شده اند که بازی کردن منصفانه بدون حضور قلدر آمریکایی درمیدان امکان پذیر و حتی ساده تر است.

هند نیز به آرامی در حال دور شدن از دلار است. اخیرا این کشور اعلام کرده است که بهای سیستم روسی اس-400 را (که به جای خود معامله مهمی است) به روبل پرداخت خواهد کرد نه دلار.

اما این فقط  ایجاد مکانیسم های  مالی/ تجاری کشور به کشور نیست. دیگر کشورها نیز به آرامی در حال خلاص کردن خود از دلار هستند، مثل ترکیه که اخیرا گام هایی را در این راستا برداشته است.

چه اتفاقی می افتد اگر دلار جایگاه خود را از دست دهد؟

 اما چرا چنین وضعیتی نگران کننده است؟ چه اتفاقی می افتد اگر دلار جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی از دست دهد؟

حقیقت این است که هیچ کس به درستی کاملا نمی داند با وجود چنین وضعیتی جهان چه سیمایی خواهد داشت و این بستگی به چندین عامل دارد، عواملی مثل اینکه  جهان با چه سرعتی از دلار دست بکشد، دولت آمریکا در واکنش دست به چه اقدامی خواهد زد و وضعیت اقتصادی این کشور بعد از اینکه دلار جایگاه خود را از دست می دهد چگونه خواهد بود.

با وجود ادعاهای صاحبان آرای جریان اصلی، قبلا ما هیچگاه به طور واقعی در چنین وضعیت خاصی قرار نداشته ایم. سایر کشورها  پول خود را به صورت ارز جهانی دوفاکتو مورد استفاده قرار می دادند، همچنین خیلی عوامل دیگر در این میان نقش داشتند و سیستم مالی جهانی کمتر در هم پیچیده بود.

با این حال هرچند که جزئیات کار را به درستی نمی دانیم، ولی تصوری کلی از اتفاقی که رخ خواهد داد در ذهن داریم.

اول آنکه آمریکاییان این اعتماد خود را از دست می دهند که قادر به استفاده از پول خود در هر جای جهان چه در سطحکسب و کار و چه در سطح فردی هستند. البته این اتفاق در سطح فردی تاثیر زیادی نخواهد داشت هر چند که ممکن است در کسب و کارهای متوسط وقفه هایی به وجود آورد.دوم آنکه نرخ های بهره تقریبا بی هیچ شکی بالا خواهند رفت. این امر بازپرداخت تمام وام هایی را که کسب و کارها و افراد برای راه اندازی یا استمرار کسب و کارشان، خرید خانه یا تومبیل دریافت کرده اند دشوارتر می کند و رشد اقتصادی را کند می کند و موجب می شود عده بیشتری با علم به اینکه نرخ های بهره بالاتر خواهند رفت، در درخواست وام های جدید تردید کنند.

سوم و شاید خطرناک تر از همه آنکه این وضعیت می تواند پتانسیل تورم و بی ارزش شدن گسترده پول را به دنبال داشته باشد. از دست رفتن جایگاه ارز ذخیره جهان، بی تردید موجب پایین آمدن ارزش دلار خواهد شد. اما سئوال این است که آیا این بی ارزش شدن به کندی و در طول دوره ای چند ساله یا حتی چند دهه ای رخ خواهد داد یا ظرف چند ماه، هفته یا روز؟ روشن است که در صورت وقوع چنین اتفاقی مورد اول بیشتر ترجیح دارد، چون در این صورت دست کم زمان لازم به آمریکاییان داده خواهد شد تا خود را آماده کنند و برای بی ارزش شدن آتی دلار که به تدریج بدتر می شود، آمادگی ها و ابتکارات لازم را انجام دهند.  درمواردی صادرات آمریکا ممکن است برای برخی از کالاهای آمریکا حتی سودمند باشد (هر چند که از نظر درآمدها چنین نیست و می تواند موجب معیارهای زندگی پایین تر و مسابقه ای برای فقر خفت بار شود.) اما دست کم روند کندتر بی ارزش شدن دلار به آمریکاییان اجازه می دهد با علم به وقوع این اتفاق مواد غذایی لازم را ذخیره کنند، تلاش کنند بدهی هایشان را بپردازند، خودشان را مسلح کنند و تصمیمات مالی محتاطانه ای را پیشاپیش اتخاذ کنند.

اما از دست رفتن ناگهانی جایگاه دلار به عنوان پول ذخیره، می تواند عامل بحرانی عظیم شود که عملا هیچ کس آمادگی آن را ندارد.

همانطور که گفته شده با توجه به اینکه ایالات متحده از جایگاه خود به عنوان یک شیوه فاینانس در جهت حفظ رفاه خود استفاده کرده، از دست رفتن چنین جایگاهی این امتیاز را از آن می گیرد. به جای آن ایالات متحده  مجبور خواهد شد در برابر دیکته های تامین کنندگان مالی به زانو درآید که این کشور را مجبور خواهند کرد به زانو درآید یا کاری را خواهد کرد که باید کند؛ ملی کردن بانک مرکزی و صدور اعتباراتی که وضع تعرفه های مناسب تر بر واردات را تشویق می کند.

نتیجه گیری

بهتر است امیدوار باشیم که بهترین حالت پیش آید و خود را برای بدترین حالت آماده کنیم، اما آنطور که امروز از ظواهر امر برمی آید، ما باید شروع به آماده سازی های لازم برای اتفاقی بسیار بدتر از آنچه امیدش را داریم کنیم. سیستم اقتصادی ایالات متحده  یکی به این دلیل که نتیجه تبدیل شدن به یک امپراتوری با تمام بی ثبات کنندگی ها و جنگ های لازم خود است، عمدتا نتیجه تجارت آزاد است و یکی به این دلیل که نتیجه بانکداری مرکزی خصوصی است بعلاوه مشتی عوامل دیگر، در قربانگاه جهانی سازی قربانی شده است. از این رو رفتار تهاجمی این کشور در زمینه های مالی، سیاسی و نظامی، جهانی را پدید آورده که از خشم و انزجار نسبت به ایالات متحده در جوشش است، جهانی که اکنون تمایل دارد و قادر است سلطه دلار را به امید ایجاد یک جهان جدید «چند قطبی» از خاکستر «آمریکای» قدیمی تضعیف کند.

هیچ نشانه ای از این وجود ندارد که کسی در دولت آمریکا آمادگی دفاع از دلار در برابر فروپاشی یا پیشگیری از این اتفاق را داشته باشد. در واقع تمام نشانه ها حکایت از این احتمال دارند که چنین فروپاشی مطلوب جامعه آنگلو فاینانسرها نیز هست.

به عبارت دیگر بهترین زمان برای آماده شدن، امروز است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (267 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (45 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (43 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (12 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصویری منتشر نشده از 18 سالگی رهبر معظم انقلاب در حرم شاه خراسان نگاهی به خانه ابدی خرم سلطان با معماری بی نظیر طلاکوب در استانبول+عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم (فیلم) روایت دوستان قسم خورده شاه از بدمستی افسران آمریکایی در ایران / شب‌ها زن‌ها رو از دست شوهراشون میکشیدن بیرون ... غوغای بی نظیر پسر بَنّا با خوانندگی آهنگ نگارُم مَه جَبینُم در برنامه صداتو+ویدئو/نگار دردت نَبینُم نگار جون دِلوم محرم بشی... شعبده بازی بازیگر معروف سینما و تلویزیون برای سیدمحمد خاتمی+ویدیو/ هر دم از این باغ بری میرسد! دکوراسیون اروپایی و شیک پذیرایی خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ ساده ولی زیبا و منحصر به فرد+عکس روایت خنده دار حجت الاسلام قرائتی از چسبیدن چای بعد از قلیان در حالیکه روزه‌ای+ویدیو روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد! نگاهی به گوشواره های شیک و دلربای دختر کوچولوی جورجینا و رونالدو/ چقدر زیبا و نازه+عکس امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس دیزاین خوشگل میز عصرونه مژده لواسانی با کیک توت فرنگی/ معلومه مزه بهشت میده+عکس خلاقیت منحصربفرد قصاب جنوبی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/ وقتی در کنار قصابی به نقاشی هم علاقه مندی!🤣 پارافریز تخصصی متن ویراستاری تخصصی مقاله ازدحام و شلوغی طرفداران بهرام افشاری، بهتاش پایتخت برای ثبت عکس سلفی با بازیگر دو متری سینما در پارکینگ+ویدیو/ رونمایی آقای بازیگر از ماشین خفن و جوان پسندش عاشقانه ترین و زیباترین عکس امیر جعفری با همای پایتخت در یک آتلیه/ ایشالا به پای هم پیر بشین! میز ناهار عاشقانه جورجینا برای همسرش/ رونالدو الان چه کیفی میکنه برای داشتن همچین کدبانویی +عکس (عکس) رونمایی از عجیب‌ترین سرباز کشور با 8 سال سابقه خدمت! / اضافه خدمت پیش این سرباز کم آورده! نگاهی به ماشین های لاکچری امیرمحمد یزدانی/ رنگو ببین😍+عکس بلایی که یک بوسه سر ابوالفضل پورعرب آورد! +ویدئو نگاهی به مراسم مفصل و جذاب شام عروسی علی دایی و همسرش/ چه تالار شیک و زیبایی+عکس ترجمه تخصصی متن (عکس) رونمایی از چهره واقعی خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان، پادشاه عثمانی ترکیه / اصلا شباهتی به مریم اوزرلی داره؟ روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش! ویرایش تخصصی نیتیو ترجمه تخصصی مقاله ترجمه تخصصی کتاب دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی نگاهی به خانه ابدی زیبای مرتضی پاشایی، خواننده محبوب ایرانی ها/ طرفدارانش گلباران کردند+عکس دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی جواد رضویان تغییر جنسیت داد/ تو نبودی که میگفتی قربون دماغ قلمیت برم! +فیلم دارالترجمه رسمی آنلاین رونمایی از تصاویر زهرا یزدانی خواهر کشتی گیر امیرمحمد یزدانی/ ماشالا به این خانواده ورزشکار بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست... رونمایی از یک سنگ قبر عجیب و لاکچری و به شدت لوکس/ معلومه مُرده خیلی ماشین باز بوده+عکس (تصاویر) ژست صمیمی سروش رفیعی، بازیکن پرسپولیس، در کنار پدر پر انرژی و مادر جوانش/ میبینین سروش رفیعی چقدر زیاد شبیه پدرشه! (تصاویر) جدیدترین مدل کفش هایی که هیچ ایرانی حاضر به پوشیدنشان نیست/ شما حاضرین این کفشهای اسکلتی رو پا کنین؟ (فیلم) عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟ / نگرانی این روزهای مردم درباره عوارض واکسن کرونا به چه علت است؟!
تیتر امروز   
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود
ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
تعطیلات آخر هفته خاص و دلپذیر هادی چوپان در جوار حرم امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده...+عکس
از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
رونمایی از نام جدید و خفن ورزشگاه اختصاصی تیم خیبر خرم آباد +جزئیات
گفتگوی درگوشی جواد نکونام با محسن فروزان جنجال به پا کرد/ پای یک تبانی بزرگ در میان است؟ +فیلم
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403