چه سکه‌هایی بخریم و چه سکه‌هایی نخریم؟

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
چه سکه‌هایی بخریم و چه سکه‌هایی نخریم؟
سکه تمام طرح جدید ( امامی ) بهترین گزینه برای خرید سکه است چرا که یک سکه‌ی تمام طرح قدیم (بهار آزادی) با یک سکه تمام طرح جدید (امامی) هم وزن است ولی شما باید پول بیشتری برای خرید آن بدهید و در هنگام فروش نیز خریداری ندارد و ممکن است روی دستتان باد کند!

سکه عبارت است از قطعه فلزی با وزن، عیار، جنس و شکل معیّن که برروی آن علایم و اشکال رسمی نقش شده باشد، این سکه پشتوانه ارزی هر کشور می باشد و بدین دلیل ضرب سکه باید قانونی انجام گیرد.در عصر صفویه برای تطبیق تجارت ایران با ارز اسمی و مشترک تجارت در منطقه مدیترانه به ضرب سکه های طلا مبادرت نمودند که به آن اشرفی طلا میگفتند، وزن سکه اشرفی طلا برابر با 88/2 گرم می باشد و سکه عباسی واحد رسمی دیگری است که در عصر صفویه ضرب نمودند که جنس این سکه نقره می باشد.

چه سکه هایی بخریم و چه سکه هایی نخریم

سکه تمام طرح جدید ( امامی ) بهترین گزینه برای خرید سکه است چرا که یک سکه ی تمام طرح قدیم (بهار آزادی) با یک سکه تمام طرح جدید (امامی) هم وزن است ولی شما باید پول بیشتری برای خرید آن بدهید و در هنگام فروش نیز خریداری ندارد و ممکن است روی دستتان باد کند! کلکسیون دارها بهتر است به سمت خرید سکه های طرح قدیم بروند نه کسانی که برای پس انداز به خرید سکه روی آورده اند! اما چرا توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد به سمت سکه های تمام بروید چون در هنگام فروش مبلغی را از قیمت سکه کسر می کنند که این مبلغ از سکه های تمام کمتر است مثلاً اگر کسر از مبلغ فروش سکه تمام ۴۰۰۰ تومان، از نیم سکه ۳۰۰۰ تومان و از ربع سکه ۲۰۰۰ تومان است که در نتیجه می توان فهمید در موقع فروش، سکه های بزرگتر با صرفه تر هستند بدین صورت که در موقع فروش یک تمام سکه مبلغ ۴۰۰۰ تومان کسر می شود ولی در هنگام فروش دو نیم سکه، مبلغ ۶۰۰۰ تومان کسر می شود. ( این مثال برای درک بیشتر موضوع آورده شده است و قیمت های آن غیر واقعی هستند. ) لُپ کلام! حباب قیمتی در سکه های تمام بسیار کمتر از نیم سکه و ربع سکه است، در نتیجه پس انداز کردن تمام سکه بسیار به صرفه تر است.همچنین خرید سکه های تاریخی مثل سکه های پهلوی نیز مناسب سرمایه گذاری نیستند چون این سکه ها به دلیل کلکسیون بودن، به راحتی قابل خرید و فروش نیستند و باید مشتری خاص خودش را پیدا کنید تا به قیمت بفروشید. امّا اگر خیلی پول لازم بودید، طلافروش ها آن را آب می کنند و عیارآن را محاسبه می کنند و با توجه به عیار آن، قیمت آن را محاسبه می کنند و پول آن را به شما پرداخت می کنند.مورد بعدی تاریخ ضرب سکه هاست. تاریخ ضرب سکه ها نیز در قیمت آن ها تاثیرگذار است اما نه روی سکه های طرح قدیم! فقط برای سکه های طرح جدید تاریخ ضرب آن مهم است حواستان باشد سکه هایی را خریداری کنید که از سال ۱۳۸۶ به بعد باشند، در هنگام فروش این سکه ها را با قیمت بالاتری می خرند.

چرا سال ضرب سکه در قیمت سکه تاثیرگذار هست؟

سکه طلا، سکه طلاست. دیگر تاریخ و نوع آن نباید در قیمت آن تاثیر بگذارد. مگر تاریخ سکه در عیار و وزن آن تاثیر می گذارد که قیمت آن هایی که تاریخ ضربشان کمتر هست. اگر بحث کلکسیون بودن باشد باید، گران تر باشد نه ارزان تر. وقتی به این چیزها فکر می کنیم، دلمون به حال کسایی که سکه با ضرب سال پایین دارند و می خواهند بفروشند، می سوزد، اما خُب! متاسفانه این تفاوت قیمت بین سکه های با سال ضرب جدیدتر و قدیمی تر، تبدیل به یک مکانیزم در بازار سکه شده است آن هم به این دلیل است که اکثر مردم همیشه به دنبال سکه هایی با سال ضرب جدید تر هستند، شاید به این خاطر که سکه های جدیدتر نوتر هستند و خط و خش کمتری دارند؛ در نتیجه سکه هایی با سال ضرب جدیدتر در بازار تقضای بیشتری دارد پس طبیعتاً گران تر هستند و حباب قیمتی بیشتری نسبت به سکه های قدیمی تر دارند.

چرا سکه ها فاکتور ندارند

از گذشته تا به امروز خرید و فروش سکه بدون فاکتور انجام شده است؛ چون به صورت قانونی سکه ها توسط بانک مرکزی ضرب می شوند و در بسته های صدتایی به طلافروشان، سکه فروشان یا صرافان به فروش می رسد تا آن ها در بازار به مشتریان و متقاضیان عرضه کنند. فروشندگان سکه هم موظف هستند صرفاً مبلغی به عنوان سود مغازه را به قیمت خود سکه برای فروش به مشتریان، اضافه کنند. به همین خاطر است که دیگر فاکتوری برای اعتبار، بابت سکه به خریدار داده نمی شود.

همانطور که در بخش های قبل هم گفتیم سکه هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می شوند بانکی هستند و از اعتبار برخوردارند. اما با گران شدن سکه و افزایش قیمت لحظه ای آن، بدون دریافت فاکتوری معتبر برای سکه چه طور می توانند ضمانتی برای سکه های خود داشته باشند به خصوص این روزها که بازار تقلب برای بسیاری از سودجویان باز است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر ( محمد کشتی آرای ) در پاسخ به این سوال که با این شرایط اگر سکه خریداری شده، تقلبی باشد خریدار چگونه می تواند حقوق خود را پیگیری کند؟ اظهار کرد: ما بارها خطاب به خریداران اعلام کرده ایم که خرید خود را از واحدهای مجازی که دارای جواز فعالیت هستند و جواز خود را در معرض دید قرار داده اند؛ خرید کنند در چنین شرایطی هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. اما برخی واحدهای متفرقه، اجاره ای و … نیز هستند که ممکن است خرید از آن ها مشکلاتی برای مردم ایجاد کند. بر همین اساس همچنان تاکید و توصیه ما به مردم آن است که برای خرید به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کنند در این صورت هم از اصل بودن سکه مطمئن می شوند و هم از قیمت آن.

مقایسه بین سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه

در مورد سرمایه گذاری روی طلا باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت تا به سوددهی رسید. اجرت ساخت، میزان استفاده از سنگ های اتمی، وارداتی بودن طلای موردنظر و … ازجمله این عوامل هستند.همچنین تفاوت هایی بین سکه و طلا وجود دارد که دانستن آن ها می تواند کمک بزرگی به شما در انتخاب روش سرمایه گذاری کند.برای مثال از تفاوت هایی که بین سکه و طلا در سرمایه گذاری وجود دارد این است که طلای ساخته شده دارای کارمزد است ولی سکه به این صورت نیست.در واقع شما زمانی که یک طلای ساخته شده می خرید مبلغی را بابت اجرت ساخت آن پرداخت می کنید که در هنگام فروش دیگر لحاظ نمی شود. به همین دلیل همواره شما طلایی را که می خرید باید باقیمت پایین تر بفروشید.در مقابل هنگام خریدوفروش سکه این شرایط وجود ندارد. قیمت خرید و فروش سکه در صورت یکسان بودن قیمت طلا در بازار، تفاوت چندانی باهم ندارد.پس نداشتن اجرت ساخت در خرید سکه یک مزیت در مقابل طلا برای سرمایه گذاری محسوب می شود.البته اگر از یک زاویه دیگر به موضوع نگاه کنیم، خرید طلا به جز جنبه سرمایه گذاری می تواند جنبه استفاده زینتی هم داشته باشد. در واقع شما هیچ گاه نمی توانید از سکه های خود استفاده زینتی کنید اما می توانید طلای ساخته شده توسط خود یا همسرتان در مهمانی ها یا مجالس مختلف بهکار ببرید و از زیبایی آن بهره مند شوید.

از دیگر مزیت های سرمایه گذاری بر سکه این است که شما هیچ گاه سکه های خود را در معرض دید همگان قرار نمی دهید و همیشه درجایی امن مانند گاوصندوق از آن نگهداری می کنید؛ اما طلا چون استفاده زینتی دارد عموماً در معرض دید است و خطر به سرقت رفتن آن نسبت به سکه بیشتر است.

موارد غیرقانونی ضرب سکه های تقلبی:

هر کسی شبیه هر نوع مسکوک طلا و نقره داخلی و یا خارجی از قبیل سکه بهار آزادی و سکه های حکومت قبلی ایران اعم از لیره و نظایر آن را از پولها و ارزهای دیگر که مورد معامله واقع می شوند بسازد و یا عالماً وارد کشور نماید یا مورد خرید و فروش قرار دهد یا ترویج قلب نماید مشمول مجازات از یک تا ده سال حبس خواهد شد.هر کس به قصد تقلب به هر نحو از قبیل تراشیدن و بریدن و نضایر آن از مقدار مسکوکات طلا و یا نقره ایرانی و یا خارجی نماید و یا از وزن آن بکاهد یا عالماً و یا عمداً در ترویج این قبیل مسکوکات شرکت نماید یا آن را در داخل کشور نماید به حس از 1 تا 3 سال محکوم خواهد گردید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان