چگونه به کودکان آداب معاشرت یاد دهیم؟

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه به کودکان آداب معاشرت یاد دهیم؟
به عنوان پدر و مادر و یا سایر دست اندر کاران تربیت کودک، یکی از مهم ترین وظایفی که داریم کمک به کودکان در رشد مهارت های اجتماعی و آداب معاشرت، از جمله چگونگی تعامل مؤدبانه و کارا و آداب معاشرت در زندگی روزمره شان است.

آداب و معاشرت کودکان

  • به کودکان یاد دهید وقتی به کسی معرفی می شوند، رفتارهای مودبانه ای همچون از جا برخاستن، سلام کردن، لبخند بر لب داشتن و دست دادن، تشکر کردن و... داشته باشند.

کودکان باید یاد بگیرند که اگر کسی به آنها لطف کرد، باید سپاسگزاری کنند.

  • مسوولیت های کوچک به فرزندان خود بدهید تا در آینده بتوانند مسئولیت پذیر شوند. مسئولیت هایی چون؛ آب دادن به گل ها، مرتب کردن اتاق خود، شستن جوراب های خود، نگهداری از خواهر یا برادر کوچک تر، کمک و مشارکت در تمیز کردن خانه، پختن غذاهای ساده، مرتب کردن لباس و ...

  • فرزندان خود را راحت طلب بار نیاورید. همه کار های او را انجام و نیاز های او را برآورده نسازید.

  • عبارت عذر خواهی را حتما به آنها آموزش دهید. اگر اشتباهی کردند یا باعث زحمت برای کسی شدند، از این عبارت، معذرت خواهی استفاده کنن. این عبارت یک کلمه کلیدی و حلال مشکلات او در زندگی آینده است.
  • شایسته است با فرزندان خود با ادبیات شایسته صحبت کرده و عفت کلام را رعایت کنید. همچنین این عفت کلام را به آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم آموزش دهید. آنها باید از بیان و شنیدن بعضی کلمات خجالت بکشند. در برخورد با نزدیکان، اقوام و دوستان، کودکان باید یاد بگیرند با احترام با اشخاص رفتار کرده و پاسخ مودبانه به آنها دهند. در عوض گفتن؛ آره، هان، هوم و... یاد دهید بگویند؛ بله، خیر، حتما، خواهش می کنم، متشکرم و...

ورود در جمع برای اولین بار

  • فرزندتان باید بداند وقتی برای نخستین بار وارد جمعی می شود، حتما سلام کرده و خود را معرفی کند؛ وگرنه دیگران او را نادیده می گیرند؛ مثلا در جمع همسایگان جدید، می تواند بگوید: «سلام، اسم من ساراست. ما در طبقه اول زندگی می کنیم.»

  • به فرزندتان توضیح دهید وقتی می خواهد دو نفر را به هم معرفی کند، اول شخص کوچک تر را به شخص بزرگ تر معرفی کند و برای شخص بزرگ تر یک لقب بیاورد؛ مثلا بگوید: «آقای...، این دوست من ساراست.»

در جمع دوستان و آشنایان


به فرزندتان یاد بدهید:
• وقتی کسی چیزی به او می دهد، حتما تشکر کند.
• حتما درخواست هایش را با کلمه «لطفا» شروع کند.
• هرگز به لوازم و اشیای میزبان دست نزد و فقط باید آن ها را نگاه کند.
• زمانی که کودک به جایی، به خصوص یک فروشگاه وارد می شود، به جای اینکه در را پشت سرش ببندد، آن را برای دیگران باز نگه دارد تا آن ها هم بتوانند وارد شوند. می توانید خودتان این کار را انجام دهید تا او ببیند و یاد بگیرد.
• وقتی می خواهد به ساختمان یا آسانسور و مترو وارد شود، صبر کند تا اول کسانی که می خواهند خارج شوند، از در عبور کنند.
• به دیگران، به خصوص کسانی که با بقیه متفاوتند، خیره نشود و بداند که این کار دور از ادب است.
• به تفاوت در سبک زندگی افراد احترام بگذارد. حتما به او بگویید این تفاوت ها نشانه درست یا غلط بودن شیوه زندگی دیگران نیست.
• با دیگران مهربان بوده و نسبت به نیازهای آن ها حساس باشد؛ مثلا به عیادت دوست بیمارش برود یا وقتی دوستش زمین می خورد، دست او را بگیرد و یا در زمان بردن وسایل سنگین به دیگران کمک کند.

یک مهمان خوب باشید

  • در خانه دوستان فرزندتان و در حضور خودش یک مهمان مودب و مهربان باشید، به خصوص وقتی که کودکان کمی بزرگتر می شوند. فرزندتان باید همیشه از قوانین وضع شده توسط شما در خانه دوستانش پیروی کند، پس ابتدا خودتان باید پایبند باشید. از زبان مودبانه و آداب معاشرت استفاده کنید و از والدین و دوستانش به خاطر دعوت و پذیراییشان تشکر کنید. همچنین کاملاً باید تمیزی را رعایت کنید. قبل از اینکه فرزندتان را به خانه دوستش بفرستید، در مورد این رفتارها با او صحبت کنید.

عادات میزغذا را به آنها یاد بدهید

  • مدت زمان غذا خوردن با کودکان برای بزرگسالان اغلب چندان لذت بخش نیست، زیرا به این معنی است که باید مراقب خرابکاری آنها بوده و دائماً آداب و رسوم غذا خوردن را به آنها آموزش دهید. اما داشتن رفتارهای متناسب با شئون اجتماعی بر سر میز غذا یک مهارت اجتماعی حیاتی است.
  • کودکان حدود سه و چهار ساله می توانند در طول صرف وعده غذایی رفتار مناسب را نیز بیاموزند. با اصول اولیه شروع کنید، اینگونه با مرور زمان و در نهایت به رفتار درست عادت می کنند: قبل از وعده های غذایی دست های خود را بشویید؛ دستمال سفره را در دامان خود قرار دهید؛ با دهان پر صحبت نکنید، از تدارک بیننده سفره تشکر کنید و در انتها ظرف خود را از میز یا سفره بردارید.

توصیه به والدین


• از افعال و جمله های مثبت به جای افعال منفی استفاده کنید؛ برای مثال به جای اینکه بگویید: «این قدر بی ادب نباش!» بگویید: «مودب باش!»
• در مهمانی ها به جای نکته های منفی به دنبال نکته های مثبت باشید؛ مثلا باید بدانید اگر از غذایی که میزبان تهیه کرده، خوشتان نیامده است، از دسر تعریف کنید.
• به فرزندتان بگویید هرگز به رفتارهای دیگران برچسب نزند؛ چون این کار بیشتر از آنکه فکر می کنید، آسیب زننده است.
• خونسرد باشید؛ چون زمانی که عصبانی می شوید و فریاد می زنید، احترامتان را نزد فرزندتان از دست می دهید.
• علاقه خود را به فرزندتان نشان دهید. وقتی خطایی از او سر می زند به او بگویید که چرا این کار اشتباه است و بعد او را در آغوش بگیرید؛ چون شما با این کار صداقت و علاقه ای را که میانتان است، افزایش می دهید.
• هشیار باشید؛ چرا که بی توجهی بچه ها نسبت به اطرافیان همیشه اقتضای سنشان نیست.
• همیشه خودتان مثالی از الگوهای اخلاقی باشید.
• سعی کنید زیاد سخت گیر و خشک نباشید.

در آموزش آداب معاشرت ثابت قدم و صبور باشید

شیوه های یادگیری آداب معاشرت می توانند زمان بر باشند. به یاد داشته باشید زمانی که کودکان رفتارهای خوب دارند، آنها را ستایش و تشویق کنید و هنگامی که آنها اینگونه عمل نمی کنند، به سادگی به آنها تذکر دهید که آنها باید از کلمه یا رفتار مناسب استفاده کنند. عمل آموزش آداب معاشرت را با ذکر مثال و مصداق برای آنها دنبال کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (528 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (403 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...