چگونه مقاله نویسی را شروع کنیم؟

  یکشنبه، 21 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه مقاله نویسی را شروع کنیم؟
نحوه شروع مقاله نویسی بسیار مهم است زیرا اگر مراحل ابتدایی را به صورت استاندارد پیش نبرید یقینا بخش های دیگر نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چگونه مقاله نویسی را شروع کنیم؟

همیشه شروع کار بسییار دشوارتر از ادامه دادن آن می باشد و استارت اولیه که زده شود انگیزه برای ادامه بیشتر خواهد شد. اما شروع نیز کار ساده ای نیست و تخصص بسیار زیادی می طلبد به خصوص برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد که برای اولین بار می خواهند یک کار تحقیقی و پژوهشی را آغاز کنند. اما نگران نباشید خوشبختانه مقاله نویسی یک فرآیند کاملا برنامه ریزی شده می باشد و ساختار و چهارچوب مشخصی دارد بنابراین نگارش آن دشواری چندانی ندارد. کافیست مراحل زیر را دنبال کنید تا شما هم تبدیل به یک مقاله نویس حرفه شوید.

مقاله بخوانید

شاید این مورد کمی به نظرتان ساده و پیش پا افتاده باشد اما یقین داشته باشید که مهم ترین شرط پیشرفت شما همین خواهد بود. سعی کنید مقالاتی انتخاب کنید که در فیلد تخصصی خود شما باشند و به صورت سطحی مقاله را مطالعه نکنید. سعی کنید با ساختار و نحوه نگارش مقالات آشنا شوید نقاط ضعف و قوت مقالات را از دید خودتان مشخص کنید. توجه به فونت و جمله بندی انتخاب کلمات نیز بسیار مهم است. اگر می خواهید یک نویسنده حرفه ای شوید دید سطحی خود را کنار بگذارید و مانند یک داور و به صورت موشکافانه مقالات را مطالعه کنید. سعی کنید بازه مطالعاتی خود را وسیع تر کنید و از هر ژورنال و هر کشور و هر سطحی یک مقاله انتخاب کنید و آنها را مقایسه کنید. مطالعه تعداد زیادی از مقالات کمک می کند تا با سبک و نحوه نگارش تمامی نویسندگان آشنا شوید چرا که همه نویسندگان سبک و حالت خاص خود را دارند و در این صورت با سبک و لحن های زیادی آشنا خواهید شد. برای دست یافتن به مقالات ثبت شده می توانید به سایت sid.ir مراجعه فرمایید و مقالات مد نظر خود را از این سایت به دست آورید.

هر همایش ها شرکت کنید

همایش ها فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر شما با مقالات می باشند زمان و مکان همایش ها و کنفرانس ها را می توانید از سایت های مربوطه دنبال کنید سعی کنید در همایش های متناسب با رشته خودتان شرکت کنید. و اما یک توصیه دوستانه و مهم هر مقاله ای که از دید شما امتیاز بیشتری دارد را رو نویسی کنید. سعی کنید خود را به جای نویسنده تصور کنید و دوباره همان مقاله را بنویسید نوشتن باعث می شود به صورت عملی با موضوع درگیر شوید و یقینا در انجام عملی تحقیق بهتر می توانید نقاط ضعف خود را برطرف نمایید.

تصویر

تمرین و تکرار کنید

نسبت به نوشتن جسور باشید اما بلند پروازی نکنید نوشتن مداوم مقاله فرصت مناسبی برای پشت سر گذاشتن ناشی گری ها می باشید تا حد توانتان بنویسید اما آنرا به هیچ ژورنالی سابمیت نکنید این مرحله صرفا برای افزایش دانش شما می باشد و یقینا در آینده بهتر خواهید نوشت. نوشتن یک مقاله هر چند که ضعیف و بسیار ابتدایی باشد، از ننوشتن آن بهتر است. حتی می توانید همین امروز یک مقاله بنویسید.

از افراد با سابقه کمک بگیرید

کسانی که توانسته اند مقاله ارائه کنند یقینا راهنمای مناسبی خواهند بود. زیرا آنها مسیر را طی نموده اند و با پیچ و خم های آن آشنا هستند بنابر این سعی کنید از دانشجویان هم رشته ای که مقاله ثبت شده دارند راهنمایی بگیرید. سوال بپرسید و سعی کنید تجربیاتشان را یادداشت کنید. این کار کمک می کند دنبال مراحل بی تاثیر نروید. همچنین مقالاتی که نوشته اید را در اختیارشان قرار دهید تا بخوانند شاید از دید شما مشکلی در مقاله وجود نداشته باشد اما یقینا یک فرد با تجربه قدرت تشخیص بیشتری نسبت به شما خواهد داشت. بنابراین از دوستان با تجربه خود غافل نشوید.

چهارچوب مقاله را بشناسید

شناخت چهارچوب و بخش های مقاله نیز گام موثری می باشد شما با شناخت چهاچوب مقاله می توانید آمادگی خود را افزایش دهید. برای اغلب مجلات معتبر در دنیا چهارچوب به شکل زیر می باشد. اما بهتر است در مورد ژورنالی که انتخاب کرده اید تحقیق کنید و چهار چوب ژورنال خود را بیشتر بشناسید.

  • موضوع مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • روش تحقیق
  • نتایج
  • بحث و تجزیه و تحلیل
  • نتیجه گیری
  • منابع

همه این موارد برای اینکه یک نویسینده متخصص شوید ضروری است و هیچ مرحله را فراموش نکنید. برای بهبود روند نگارش مقاله کافی است استاندارد ها و قوانین را به خوبی بشناسید و با دقت به آنها عمل کنید.

نکات کلیدی برای نگارش مقاله

یقینا با مقاله آشنایی دارید و می دانید که مقالات حامل موضوعات جدید تخصصی می باشند و در توسعه علم و دانش نقش موثری ایفا می کنند به همین جهت مقاله ای که می نویسید باید دارای عنوان و محتوای جدید باشد. تکرار در مقالات به هیچ عنوان جایز نیست. موضوعی که نتخاب میکنید را بررسیی کنید در صورت تکراری بودن قبل از شروع مراحل عنوان را عوض کنید.

قوانین اخلاقی و علمی را رعایت کنید. امروزه سرقت علمی اصلی ترین عامل ریجکت مقالات می باشد. این نکته را مد نظر داشته باشید که داوران با قوی ترین ابزارهای تشخیص سرقت علمی مقاله شما را ارزیابی خواهند کرد بنابر این به هیچ عنوان جملات تکراری را وارد مقاله خود نکنید. وقوع سرقت علمی در مقالات نه تنها عامل ریجکت مقاله می باشد بلکه کاملا غیر اخلاقی است و باید پیشگیری شود.

تصویر

تمام مواردی که در مقاله اشاره کرده اید باید با سند و مدرک نوشته شوند. وجود جملات بی پایه و اساس در مقاله حتما عامل ریجکت خواهد بود. برای تمام بخش های مقاله باید تحلیل یا سند معتبر داشته باشید.

نسبت به سابمیت عجله نکنید. هر چقدر زمان نگارش تا سابمیت طولانی تر باشد یقینا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. بلند پروازی در انتخاب ژورنال و سابمیت سریع و با عجله عاقبت خوبی نخواهد داشت.

ترجمه را نیز مانند نگارش جدی بگیرید ترجمه نقش موثری در کیفیت مقاله ایفا می کند بنابراین به هیچ عنوان ترجمه را به افراد کم تجربه وا گذار نکنید. ترجمه باید کاملا سلیس روان و با کیفیت باشد.

نگارش مقاله را به موسسات نا معتبر که در زمینه نگارش فعالیت دارند واگذار نکنید. مقاله یک فرایند علمی و تحقیقی مروبط به دانشجو می باشد. انجام آن توسط هر فرد دیگری غیر قانونی می باشد و جایز نیست. هیچ کس از اولین روز قادر به ارائه مقاله نمی باشد و همه مهارت ها با تجربه و گذشت زمان کسب می شوند بنابر این همیشه آماده یادگیری و انجام تحقیقات بزرگ باشید. همیشه چنین تصور کنید که با ارائه این مقاله گام های موثری در جهت توسعه علمی حوزه خود برداشته اید و با انگیزه هدف نگارش خود را دنبال کنید. یقینا همه شما دانشجویان عزیز استعداد ارائه بهترین مقالات علمی دنیا را دارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان