ساعدنیوز
ساعدنیوز

آموزش کلی مقاله نویسی

  چهارشنبه، 27 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آموزش کلی مقاله نویسی
نحوه نگارش مقاله موضوع مهمی می‌باشد که اعلب دانشجویان برای نحوه نگارش مقاله دچار مشکل می‌شوند در این مقاله تصمیم داریم نحوه نگارش نگارش گام به گام مقاله را برای شما آموزش دهیم.

کاربرد مقالات

مقالات علمی حامل اطلاعات علمی و تخصصی می باشند که برای جامعه علمی بسیار کاربردی می باشد. علاوه بر اینکه مقالات در دنیا برای پیشرفت و ارتقای علم مفید هستند برای رزومه دانشجو نیز بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. به نحوه که دانشجویان می توانند برای کسب امتیازات علمی تحقیقات خود را در قالب مقاله به ژورنالهای معتبر سابمیت کنند تا بتوانند با امتیاز آن در دانشگاههای و مشاغل رسمی شروع به کار کنند برای آشنایی بیشتر شما با امتیازات مقاله علمی به چند نمونه از آنها در این بخش اشاره خواهیم داشت:

امتیازات چاپ مقاله

  • افزایش رتبه علمی
  • افزایش حقوق و مزایای شغلی
  • توانایی جذب شدن در هیات علمی
  • کسب امتیاز در مصاحبه های شغلی و استخدامی
  • کسب نمره کامل در پایاننامه دوره کارشناسی ارشد
  • افزایش حقوق و مزایای شغلی را برای آنها در پی دارد.
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور
  • چاپ مقاله برای اساتید سبب افزایش رتبه علمی می شود.
  • عضویت در بنیاد ملی نخبگان از دیگر مزایای آن می باشد.

نکته: چنانچه هدف مهاجرت و اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی داشته باشید فقط باید اقدام به چاپ مقاله در ژورنالهای خارجی نمایید. اما مابقی امتیازات یکسان می باشد البته امتیازات ژورنالها با هم متفاوت می باشند و ژورنالها از لحاظ سطح اعتبار علمی یکسان نیستند به همین جهت باید ژورنالی که انتخاب می کنید سطح کیفی مناسب داشته باشد.

تصویر

مراحل نگارش مقاله

برای نگارش مقاله قالب و ساختار استانداردی وجود دارد که باید با کمک ان شروع کنید و ما نیز نحوه نگارش هر بخش را به صورت دقیق و با جزئیات برای شما ارائه خواهیم کرد. اگر هدف خود را مشخص کرده اید و انگیزه کافی برای شروع تحقیق دارید با ما همراه باشید.

گام اول مشخص کردن هدف و شروع به انجام تحقیق می باشد که باید تمام مراحل تحقیق را یادداشت فرمایید. تمام مراحل تحقیق و همه متدهایی که برای رسیدن به نتیجه به کار گرفته اید را یادداشت فرمایید. بعد از اینکه نتایج مد نظرتان را از تحقیق کسب کردید می توانید نگارش اجزای مقاله را آغاز کنید.

عنوان

روشن است که عنوان باید به عنوان اولین جز تحقیق قرار بگیرد. عنوان بخش مهمی از تحقیق می باشد زیرا به عنوان معرف مقاله در نظر مخاطبین و داوران قرار خواهد گرفت انتخاب عنوان های کوتاه و جذاب که در برگیرنده کلمات کلیدی باشند در جذب مخاطب تاثیر زیادی دارد عنوان باید کاملا مرتبط با مقاله باشد.

افیلیشن

این بخش متعلق خود نویسنده می باشد و باید در این بخش نام و نام خانودگی خود را بنویسید و همچنین نام دانشگاه يا مؤسسه كه هر يك از مؤلفان در آن مشغول به كارند، مي آيد. اگر پژوهش به وسيله دو يا چند نفر انجام بگيرد و همه آنها به يك دانشگاه يا مؤسسه وابسته باشند، نام مؤسسه يك بار، آن هم به دنبال نام مؤلفان ذكر میشود. اما اگر هر يك از مؤلفان به سازمان خاصي وابسته باشند، بايد بعد از نام هر يك از آنان، بلافاصله نام موسسه ای که به آن وابسته اند ذكر شود.

چكيده

چكيده، خلاصه جامعي از محتواي يك گزارش پژوهشي است كه همه مراحل و اجراي اصلي پژوهش را در خود دارد. هدف ها، پرسش ها، رو ش ها، يافت ه ها و نتايج پژوهش، به اختصار، در چكيده آورده م ي شود. در متنِ چكيده بايد از ذكر هرگونه توضيح اضافي خودداري شود . مطالب چكيده بايد فقط به صورت گزارش بدون ارزشيابي و نقد از زبان خود پژوهشگر نه نقل قول به صورت فعل ماضي تهيه شود.

چكيده در حقيقت بخشي كامل، جامع و مستقل از اصل گزارش در نظر گرفته مي شود و نبايد پيش از انجام گزارش، پژوهش تهيه شود. طول چكيده براي مقاله، بستگي به روش هاي خاص هر مجله دارد و معمولاً بين صد تا 150 كلمه پيشنهاد شده است.

مقدمه

هر مقاله علمي با يك مقدمه شروع می شود و آن، خلاصه ای از فصل اول و دوم پايان نامه ها و رساله هاست كه به طور مختصر به بيان كليات تحقيق و بررسي مختصري از پيشينه آن می پردازد؛ بنابراين در مقدمه مقاله مسئله تحقيق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنيادي و كاربردي به صورت مختصر بيان مي گردد و سپس به بررسي سوابق پژوهشي كه به طور مستقيم به موضوع تحقيق مرتبط است، پرداخته مي شود. مقدمه بايد يك منطق اساسي را در تحقيق بيان كند و به خواننده نشان دهد كه چرا اين تحقيق ادامه منطقي گزارش هاي پيشين است. در اين بخش پس از نتيجه گيري از پژوهش هاي بررسي شده، محقق بايد پرسش هاي پژوهش خود را به صورت استفهامي بيان كرده و به تعريف متغيرهاي تحقيق به صورت عملياتي بپردازد.

روش تحقیق

تمامی یادداشت هایی که انجام داده اید را باید در این بخش اشاره کنید روش تحقیق باید با کمک یادداشت هایی که در طول تحقیق انجام داده اید تکمیل شود. بنابراين مؤلف بايد همه مراحل اجرا، از جمله آزمودني ها، ابزارهاي پژوهش، طرح پژوهش، روش اجرا و روش تحليل داده ها را بيان كند.

نتایج

در اين بخش، توصيف كلاميِ مختصر و مفيدي از آنچه به دست آمده است، ارائه مي شود. اين توصيف كلامي با اطلاعات آماري مورد استفاده، كامل می شود و بهترين روش آن است كه داده ها از طريق شكل و نمودار يا جدول، نمايش داده شوند. ساختار بخش نتايج، معمولاً مبتني بر ترتيب منطقي پرسش ها يا فرضيه ها و نيز وابسته به تأييد شده بودن يا تأييد نشده بودن فرضيه ها است. ترتيب بيان نتايج نيز يا برحسب ترتيب تنطيم سوال ها يا فرضيه هاي آنها است يا برحسب اهميت آنها. روش متداولِ بيان نتايج، آن است كه ابتدا مهم ترين و جالب ترين يافته ها و سپس به ترتيب، يافته هاي كم اهميت تر ارائه مي شود.

منابع

به تمام منابعی که از آنها برای نگارش مقاله استفاده کرده اید اشاره کنید. در صورتی که منابع به صورت کامل تکمیل نشوند ممکن است موجب ایجاد سرقت علمی و از بین رفتن اعتبار مقاله شود. روش های رفرنس نویسی بسیاری وجود دارد که با توجه به نوع هر ژورنال متفاوت می باشد و باید با توجه به نوعی که ژورنال مشخص کرده است رفرنس نویسی انجام شود.

تصویر

نکات زیر را حتما مد نظر داشته باشید

نشریه مناسب انتخاب کنید و برای کسب اطمینان بخش راهنمای نشریه را مطالعه نمایید. نحوه نوشتن مقاله در آن ها به خوبی توضیح داده شده است و به نوعی آموزش مقاله نویسی رایگان است. باید راهنمای نویسندگان را در مقاله خودتان، حتی در اولین پیش نویس، به کار ببندید و از آرایش مناسب متن، نقل منابع و مأخذ، فهرست علائم و اختصارات، ارقام و جداول و غیره، استفاده کنید.

اصول اخلاقی نشر را برای اجتناب از تخلفات بفهمید. یکی از بدترین مسائل در علم سرقت ادبی است. سرقت ادبی می تواند به عواقب وخیمی، از نظر حرفه ای و حقوقی، منجر شود.

برای سابمیت مقاله عجله نداشته باشید و کل جوانب را بسنجید و با اطمینان کامل اقدام به سابمیت کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (381 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (297 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (146 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (70 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (64 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (56 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (41 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (32 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (41 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (34 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (24 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (28 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (25 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره دختر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها بعد از فوت پدرش/ راسته که میگن خاک سرده اولین روز پدر شدن رضا قوچان نژاد/ ماشالا خدا حفظش کنه😍+عکس شام عزای شبانه منوچهر هادی برای خانواده پرجمعیتش در یک رستوران شیک و لاکچری بدون حضور یکتا ناصر/ خدا بهش صبر بده دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس خونه پدری لوکس و هوش پران محسن تنابنده نقی سریال پایتخت که عین کاخ میمونه/ چه مبلمان خوشگلی مراسم عروسی ساده به دو از تجملات فرزندان رهبر معظم انقلاب بدون میوه و تنوع شام/ اشرافی گری را چه کسی در ایران باب کرد؟ آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد رونمایی از برادر قد بلند و دومتری لیلا بلوکات/ چقدر شبیه به هم هستن ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است (ویدئو) لو رفتن سوالات آزمون سمپاد در برنامهٔ تلویزیونی! (ویدئو) اعتراف باورنکردنی سلبریتی‌های محبوب در برنامهٔ اسکار/ در کنکور تقلب کردیم! بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید رونمایی از برادر خوش تیپ و قدبلند آزاده زارعی، باران آوای باران +عکس/ته چهره هاشون شبیه هم هست افشاگری شهاب حسینی از برخورد قابل تامل پدرش با او؛ بابام بهم گفت دیگه نمیخوامت و ...+ویدیو فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان بغض و گریه لیلا حاتمی درباره پدرش؛ ناگفته‌های جدید خانم بازیگر درباره علی حاتمی+ویدیو غوغای صدای بهشتی و اجرای عاشقانه بی‌نظیر امیرحسین مدرس با آهنگ شجریان/ غلام نرگس مست تو تاجدارانند😍+ویدیو مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس نگاهی به خانه لوکس و باکلاس ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها با چیدمان شیک و منحصر به فرد+عکس کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403
تیتر امروز   
دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس مراسم عروسی ساده به دو از تجملات فرزندان رهبر معظم انقلاب بدون میوه و تنوع شام/ اشرافی گری را چه کسی در ایران باب کرد؟ آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم