مقاله نویسی را چگونه شروع کنیم؟

  دوشنبه، 11 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مقاله نویسی را چگونه شروع کنیم؟
اگر شما دانشجو یا علاقمند به پژوهش هستید حتماً می‌دانید که این روزها تنها راه طی کردن مسیر تحصیلات تکمیلی تسلط به مقاله نویسی است. در این بخش از ساعد نیوز برای شما آموزش خواهیم داد که چگونه بتوانید مقاله نویسی را آغاز نمایید.

همیشه شروع کردن بعضی از کارها بسیار دشوار به نظر میرسد و بعد از اینکه استارت اول کار زده شد ادامه دادن آن تقریبا آسان تر خواهد شد. در این بخش شیوه های تیتر نویسی مقاله و نحوه شروع آنرا برای شما مخاطبن عزیز آموزش خواهیم داد اگر برای اولین بار تصمیم به ارائه مقاله دارید و نمیدانید نگارش مقاله را چگونه و از کجا آغاز کنید ابتدا این مطلب را مطاعه فرمایید ما در این بخش هر آنچه که برای شروع احتیاج دارید را گردآوری کرده ایم.

چطور مقاله نویس خوبی شویم؟

همیشه در هر کاری میتوان بهرین بود به شرطی که تلاش و کوشش کافی داشته باشید و پیش زمینه ها را کسب نمایید برای اینکه در هر زمینه ای موفق شوید لازم است مطالعه تخصصی در آن حوزه داشته باشید. گام های زیر را با ما دنبال کنید تا راههای موفقیت در مقاله نویسی را آموزش دهیم.

۱- تا می توانید مقاله های موجود را مطالعه کنید.
یک جمله قدیمی هست که می گوید اگر می خواهید موفق باشید فقط کافی است کارهایی که افراد موفق انجام داده اند را تکرار کنید. برای اینکه مقاله نویسی را شروع کنید باید ابتدا مقالات بسیاری را در حیطه خودتان بخوانید. برای شروع به سایت sid.ir بروید و با جستجوی یک موضوع آسان در رشته خود چند مقاله کامل را دانلود کرده و بخوانید.

۲- یکی از مقاله های موجود را عینا تکرار کنید.
شما می توانید یک مقاله را انتخاب و عیناً آن را انجام دهید. این کار در دنیای علم بسیار مرسوم است چرا که هر پژوهشی باید بارها تکرار شود تا بتوان در مورد آن با قطعیت نظر داد. شما می توانید ابزارها و پرسشنامه های آن پژوهش را دوباره اجرا کرده و مطابق با آن مقاله، خودتان شروع به نوشتن مقاله کنید.

۳-در همایش ها شرکت کنید.
همایش ها را می توان یک کلاس آموزش مقاله نویسی دانست. برخلاف نظر برخی افراد، همایش ها به درد نخور نیستند. حداقل فایده آن ها این است که بسیاری از دانشجویان مقاله نویسی را از ارسال مقاله برای همایش شروع می کنند. در همین سایت صدها همایش معرفی شده است. یکی را انتخاب کنید و یک مقاله هر چند ضعیف را برای آن ارسال نمایید. حداکثر چیزی که از دست خواهید داد این است که مقاله شما رد خواهد شد. همچنین می توانید در چند همایش بدون ارائه مقاله شرکت کنید.

۴-سعی کنید بنویسید حتی اگر مهارت کافی ندارید.
منظور ما این است که نوشتن یک مقاله هر چند که ضعیف و بسیار ابتدایی باشد، از ننوشتن آن بهتر است. حتی می توانید همین امروز یک مقاله بنویسید.

۵- از دانشجویانی که قبلا مقاله داده اند کمک بخواهید.
یک مقاله را با قلم خود بنویسید. از یک دانشجو یا همکلاسی که قبلاً مقاله نوشته است بخواهید مقاله شما را بخواند و اشکالات آن را به صورت کامنت برای شما بنویسد. این کامنت ها بهترین و بهترین ابزار برای یادگیری مقاله نویسی هستند و شما با استفاده از این روش یک مقاله نویس عالی خواهید شد.

۶- یک چارچوب مقاله تهیه کنید:
اکثر مقالات ساختار استانداردی دارند. فقط کافی است ساختار یک مقاله را پیدا کنید و مطالب تان را در آن بنویسید. ساختار مقاله علمی را می توانید اینجا ببینید.

۷- فعلا جزئیات را کنار بگذارید:
یک مقاله علمی جزئیات بسیار زیادی دارد. لازم نیست اولین مقاله شما کامل ترین مقاله باشد. اینکه اسامی جداول یا نمودارها چگونه باشد، یک ابزار را چگونه گزارش کنید، در مقدمه به چه پژوهش هایی اشاره کنید و مواردی از این دست برای شروع نگارش یک مقاله لازم نیست. کم کم و با نوشتن هر مقاله قدرت قلم شما بهتر خواهد شد.

۸- زیاد کمال طلب نباشید:
قرار نیست همه کارهای یک مقاله را به تنهایی انجام دهید. لازم نیست حتماً تمام نرم افزارهای آماری را بلد باشید تا یک مقاله بنویسید. اگر قرار بود یک نفر به تنهایی مقاله بنویسید پس چرا اکثر مقالات چندین اسم دارند؟ حتی بسیاری از پژوهشگران بسیار مطرح هم نرم افزارهای آماری را بلد نیستند. بنابراین سعی کنید از دوستان تان کمک بخواهید و اولین مقاله را به صورت تیمی بنویسید.

9- موضوعی که به آن علاقه دارید را بشناسید:

بارها تجربه ثابت کرده است که عدم علاقه مندی نویسنده به حوزه انتخابی خود وی را از ادامه مسیر منصرف کرده است. یک نویسنده تنها در صورتی میتواند نویسنده و پژوهشگر موفقی باشد که به موضوع انتخابی خود علاقه مند باشد.

10- قبل از شروع پژوهش منابع را بررسی کنید:

از دیگر عواملی که نقش بسیار مهمی در کیفیت مقاله و ایجاد انگیزه در ادامه دادن تحقیقات دارد وجود منابع مطالعاتی میباشد هر چقدر منابع علمی گسترده تر باشد یقینا انگیزه پژوهشگر برای ادامه دادن تحقیقات بیشتر خواهد شد اما بالعکس موضوعاتی که منابع علمی کافی نداشته باشند یقینا نمیتوان آنها را ادامه داد بنابراین قبل از انتخاب و تایید موضوع حتما از وجود منابع کافی مطمئن شوید.

تصویر

موضوع مقاله را چگونه انتخاب کنیم؟

یک موضوع خوب باید ویژگی هایی داشته باشد که در زیر به چندین ویژگی مهم موضوع اشاره خواهیم کرده ایم:

  • استفاده از کلمات جذاب و خلاق
  • انتخاب کلیدواژ ه صحیح
  • کوتاه اما منحصر به فرد
  • استفاده صحیح از کلید واژه ها
  • تیتر باید با مطلب مرتبط باشد
  • استفاده از واژه هایی که احساسات افراد را بر می انگیزد
  • اعداد جادو می کنند
  • عناوین پرسشی حس کنجکاوی افراد را بر می انگیزد!
  • استفاده از ابزار های تولید کننده تیتر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان