دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / رزومه تحصیلی /

چگونه رزومه تحصیلی بنویسیم؟ 

پنجشنبه، 04 اردیبهشت 1399
آن دسته از دانشجویانی که از ابتدا به فکر تقویت رزومه هستند یقینا آینده شغلی و تحصیلی موفق تری خواهند داشت در این مطلب تصمییم داریم نحوه نگارش رزومه و راههای تقویت رزومه را برای شما آموزش دهیم.

رزومه چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر قصد دارید در دانشگاههای معتبر کشور پذیرش بگیرید و در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد شروع به تحصیل کنید باید سابقه درخشانی داشته باشید و این سابقه درخشان را به دانشگاههای مربوطه ارائه کنید. برای ارائه گذشته و سوابق تحصیلی خود می توانید رزومه تحصیلی برای خود ایجاد کنید. رزومه نقش برجسته ای در معرفی و پذیرش شما در دانشگاههای معتبر ایفا خواهد کرد و هم اکنون در تمامی کشور ها رزومه تحصیلی اصلی ترین معیار معرفی دانشجویان می باشد.

رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی هست (résumé) و در فارسی هم به همین اسم یا سی.وی (که مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae هست) شناخته می شود.

کاربرد رزومه فقط برای معرفی سوابق و توانایی های فردی شما می باشد و باید سعی کنید رزومه را با توجه به قوانین و استاندارد های مرتبط ارائه کنید. و تمام مهارت ها و توانایی های خود را در این بخش اشاره کنید.

اغلب دانشجویان با ساختار رزومه آشنایی ندارند و نمی دانند باید چند صفحه و چگونه بنویسند در این مورد باید گفته شود برای نگارش رزومه تحصیلی محدودیت خاصی از لحاظ تعداد صفحات وجود ندارد اما تا حد امکان باید ساده و خلاصه بنویسید تا خوانندگان آن که اساتید دانشگاه ها و هیئت های پذیرش بوده و طبیعتا زمان محدود داشته و رزومه های زیادی را باید بررسی کنند، از خواندن آن خسته نشوند و مهم ترین اطلاعات شما را در سریع ترین زمان به دست آورند.

قبل از شروع به نگارش رزومه بهتر است این نکات را مد نظر داشته باشید به بهبود کیفیت رزومه کمک بسیاری خواهند کرد:

  • پيش از نگارش رزومه، خوب در مورد سوابق تحصيلي و شغلي خود فكر كنيد تا چيزي را از قلم نياندازيد. سعي كنيد تا حد امكان، مداركي دال بر سوابقتان آماده و ترجمه كنيد تا ضميمه رزومه نماييد.
  • از دروغگويي يا بزرگنمايي جداً پرهيز کنید، ممكن است برايتان دردسر ساز شود!
  • بهتر است رزومه را در یک روي كاغذ A4 تنظيم نماييد. بهترين حجم رزومه حداکثر پنج صفحه است.
  • حتماً چند نسخه اضافه از رزومه براي خودتان نگه داريد تا در صورت لزوم از آن ها استفاده كنيد.
  • در مورد نگارش انگليسي، حتماً درباره متن رزومه با يك مترجم و يا كسي كه انگليسي ادبي را به خوبي مي داند مشورت كنيد.
  • رزومه را حتما تايپ كنيد و از ارائه رزومه دست نويس جداً خود داري كنيد.

رزومه تحصیلی به صورت کلی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

روشن است که اولین بخش رزومه مربوط به مشخصات فردی شما می باشد و باید در این بخش خود را معرفی کنید بنابراین این بخش باید متعلق به نام و نام خانوادگی سن باشد. مشخصات خود را به صورت کامل در اولین بخش رزومه درج نمایید. اغلب بخشی برای درج تصویر 3*4 نیز در نظر گرفته می شود که می توانید در این بخش نیز عکس خود را آپلود نمایید.

بخش بعدی را باید به راههای ارتباطی اختصاص دهید و بهتر است شماره تماس و یا آدرس ایمیل خود را در این بخش درج نمایید. دقت داشته باشید که آدرس ایمیلی که استفاده می کنید یک آدرس ایمیل رسمی باشد و از نوشتن ایمیل های نامناسب پرهیز کنید. (ایمیل مناسب شامل اسم و فامیل شما می شود و از اعداد و حروف بی ربط نباید استفاده نمایید. همچنین ایمیلی که دانشگاهی که قبلا در آن تحصیل کرده اید به شما اختصاص می دهد، نمونه ای از یک ایمیل استاندارد است.)

بدنه و بخش اصلی رزومه

بدنه اصلی رزومه اختصاص به اطلاعات فردی دارد که باید در این بخش سوابق شغلی و تحصیلی خود را بنویسید. توجه داشته باشید چون این رزومه رزومه تحصیلی می ‍باشد مشاغلی که در رابطه با رشته تحصیلی تان می باشد را اشاره کنید. مثلا ارائه پروژه های کاربردی به شرکت ها و یا .. که کاملا مرتبط با رشته تخصصی شما باشد. نکته قابل توجه در مورد سوابق شغلی این مورد است که کارهای مرتبط با رشته ای که در آن تحصیل کرده اید و احتمالا می خواهید در همان رشته ادامه دهید، یک مزیت بزرگ به حساب می آید برای مثال در دوره دکتری

در ادامه رزومه نیز بخش تحصیلات، مدارک علمی، مقالات و کتاب های چاپ شده و تحقیقات می آیند. این بخش که مهم ترین قسمت یک رزومه تحصیلی را شامل می شود، نشان دهنده توانایی های آکادمیک شما بوده و باید به بهترین نحو سوابق تحصیلی تان را نشان دهد. نام رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل باید به طور دقیق ذکر شده و بازه ای که در هر مقطع در آنجا مشغول بوده اید، به طور دقیق ذکر شود.

همچنین محاسبه معدل خود مطابق با GPA و ذکر آن را فراموش نکنید؛ هرچند که توصیه می شود معدل دقیق خود مطابق با سیستم آموزشی کشورمان (0 تا 20) نیز در رزومه آورده شود.

از نکات مهم دیگری که لازم است تا در این بخش نوشته شود، کورس ها، دروس مهم و تحقیقات مرتبطی است که در هر مقطع انجام داده اید.

در آخر نیز بهتر است که افتخارات (نمرات در آزمون های زبان خارجی، نمره آزمون GRE، آزمون GMAT، آزمون LSAT و …)، سوابق درخشان علمی (مثلا عضویت در یک انجمن علمی یا بنیاد ملی نخبگان)، مهارت های فنی و توانمندی ها و پروژه های، علمی و حتی ورزشی خود را بیاورید.

به این ترتیب می توانید یک رزومه تخصصی و کاربردی در اختیار داشته باشید و آنرا به دانشگاهها و مراکزی که تمایل به جذب و شروع فعالیت دارید تحویل دهید. رزومه در آینده تحصیلی و شغلی شما موثر است و تا حدی که می توانید با ارائه مقاله و کتاب و اخذ نمرات بالا در تقویت آن بکوشید. یک مورد رزومه آماده را می توانید در تصاویر زیر مشاهده فرمایید و با اطمینان بیشتر شروع به تکمیل رزومه خود کنید.

مطالب مرتبط با این موضوع


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل اکسپت مقاله
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی