دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / عمومی /

چگونه یک رزومه cv خوب بنویسیم؟ 

یکشنبه، 15 تیر 1399
چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟ این سوال یکی از سوالات عمده دانشجویانی میباشد که در جستجوی شغل مناسب میباشند و یا میخواهند از دانشگاه ها و موسسات علمی پذیرش بگیرند برای نوشتن رزومه تاثیر گذار نکات کلیدی باید رعایت شود که همه نکات را در این مطلب یادآوری خواهیم کرد.

رزومه نویسی

همه کسانی که از طریق ارائه یک رزومه خوب توانسته اند وارد شغل مد نظر خود شوند یقینا استانداردها و قواعد رزومه نویسی را می دانند و کاملا آشنا هستند که چگونه بنویسند تا تاثیر گذاری کافی را داشته باشد. اگر شما نیز به عنوان یک کارجو و یا دانشجو می خواهید رزومه شما تاثیر گذاری کافی را داشته باشد و مورد توجه کارفرما و مسئولین دانشگاهها قرار گیرد باید شتابزده عمل نکنید و به خودتان فرصت شناخت و کسب اطلاعات بدهید. رزومه نویسی شاید در دید اول کار چندان دشواری نمی باشد و یقینا همه میتوانند برای خود رزومه بنویسند اما نحوه نگارش رزومه و نحوه افزایش تاثیر گذاری رزومه اهمیت بیشتری دارد. در این مطلب می خواهیم هر آنچه که برای تهیه یک رزومه تاثیر گذار لازم است را ارائه کنیم بنابراین در ادامه مطلب همراه ماباشید.

اولین نکته ای که باید در رابطه با رزومه بدانید این است که رزومه ابزار بازاریابی شماست و باید باید به عنوان یک وسیله تبلیغی به آن نگاه کنید بنابراین تا می توانید رزومه خود را مملو از مطالب تاثیر گذار و جذاب کنید. اما چه اطلاعاتی باید در رزومه درج شود ؟

ترتیب بخش های مختلف رزومه

به طور کلی ترتیب ارائه اطلاعات در رزومه به این صورت ترتیب خوبی است:

  1. اطلاعات تماس
  2. بیانیه آغازین
  3. فهرست توانایی های اصلی
  4. فهرست توانایی های فنی و نرم افزاری
  5. ویژگی های شخصیتی/بررسی اجمالی حرفه
  6. مدرک های تحصیلی
  7. سوابق کاری و کارهای داوطلبانه
  8. ارجاع دهندگان و کارفرمایان سابق

طول تعیین شده ای برای رزومه وجود ندارد. طول رزومه را تجربیات و تحصیلات شما تعیین می کند. اگر تجربه کاری زیادی ندارید، یک یا دو صفحه بهترین طول انتخابی است. فقط در صورتی طول رزومه را به سه صفحه برسانید که تحصیلات و سابقه کاری بالایی دارید. هدف شما فقط پرکردن اطلاعات در رزومه نباشد و سعی کنید اطلاعات کاربردی در متن رزومه بیاورید.

رزومه حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم روش مشخص و درستی برای نوشتن یک رزومه وجود ندارد، اما برای دریافت بهترین نتیجه پیشنهاد می کنیم، نکات زیر را در هنگام نوشتن رزومه رعایت کنید:

  • رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد
  • بخش بندی رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد
  • یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد
  • محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد
  • نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد

اشتباهات رایج در رزومه

  1. غلط های املایی و دستور زبانی 56%
  2. نامرتبط بودن مهارت های کارجو با شغل 21%
  3. کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم 16%
  4. ساختار بد و ضعیف محتوای رزومه 11%
  5. نداشتن دست آورد 9%
  6. نادرست بودن شماره تماس و ایمیل 9%
  7. گنگ بودن اطلاعات محتوای رزومه 5%
  8. دروغگویی 2%
  9. داشتن عکس در رزومه 1%
  10. غیره 3%

همانطور که کوتاه بودن رزومه می تواند در کارفرما اثری منفی داشته باشد، طولانی بودن رزومه نیز می تواند حسی مشابه در کارفرما ایجاد کند.

برای نوشتن رزومه حتماً از فونت های رسمی استفاده کنید. اگر قرار است که رزومه خود را پرینت کنید، حتماً دقت کنید که رزومه تان بر اساس اندازه A4 ایجاد شده باشد. همچنین، به هیچ وجه کاغذ رزومه خود را تا نکنید.

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان در هنگام نوشتن رزومه مرتکب می شوند، اضافه کردن آدرس ایمیل نامتعارف است. بهتر است یک ایمیل رسمی با نام رسمی خودتان ایجاد کنید زیرا نزدیک به 75% از رزومه هایی که ایمیل نامتعارف داشته باشند، نادیده گرفته خواهند شد. مطمئناً هیچ کارفرمایی با دیدن ایمیل rosee.pishinazi96@gmail با شما تماس نخواهد گرفت.

همچنین، ساده نویسی را فراموش نکنید. استفاده از کلمات ثقیل و دشوار نشان از سطح آگاهی بالای شما نیست و فقط مطالعه رزومه شما را دشوارتر می کند.

رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

رزومه ها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.

زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایل ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

این نوع مشکلات در فایل های PDF وجود ندارد. فایل های PDF در همۀ رایانه ها به یک شکل نمایش داده می شوند و همچنین، امکان ویرایش آن ها توسط دیگران وجود ندارد.

نکته طلایی که اغلب نویسندگان رزومه باید در نشر داشته باشند این است که کارفرما چنانچه جذابیتی در بخش ابتدایی رزومه احساس نکند ادامه آنرا مطالعه نخواهد کرد بنابراین بخش های ابتدایی رزومه به عنوان قسمت طلایی می باشند و بهتر است دقت داشته باشید و کیفیت را رعایت فرمایید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟