دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

چگونه کم آبی بدن، سلامت پوست را از بین می برد؟ 

دوشنبه، 22 دی 1399
بسیاری از ما می دانیم که نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی بدنمان چقدر ضروری است. از کمک به عملکرد مناسب بدن گرفته تا تنظیم حرارت، هضم غذا و سالم نگه داشتن کلی ذهن. اما اگر به اندازه کافی آب ننوشیم چه اتفاقی برای بدنمان می افتد.

بسیاری از ما می دانیم که نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی بدنمان چقدر ضروری است. از کمک به عملکرد مناسب بدن گرفته تا تنظیم حرارت، هضم غذا و سالم نگه داشتن کلی ذهن. اما اگر به اندازه کافی آب ننوشیم چه اتفاقی برای بدنمان می افتد. کریس بیلی متخصص تغذیه می گوید: ” در حالت عادی، بدنمان از۶۰ درصد آب تشکیل شده است. توصیه می شود که روزانه ۸ لیوان آب بنوشیم اما این مقدار مشخص از نظر علمی آنچنان تایید نشده است. با این حال نوشیدن آب کافی برای سلامتی و به خصوص پوستمان بسیار ضروری است. پوست یک ارگان است و سلول های آن مانند دیگر سلول های بدن از آب ساخته شده اند. بدون آب، مسلما ارگان ها نمی توانند به خوبی عمل کنند. اگر پوستتان به اندازه کافی آب دریافت نکند، این کم آبی نهایتا منجر به خشکی، کاهش انعطاف پذیری و پوست پوست شدن می شود. “ دکتر جاستین هکستال، متخصص پوست می گوید: آب تاثیر زیادی روی پوست ما دارد، اگر بدنمان کم آب باشد خود را روی پوستمان نشان می دهد و آن را خشک، بی انعطاف و پوست پوست می کند. بنابراین اگر پوست به صورت طبیعی خشک و حساس باشد باید همیشه تا جای ممکن آب بدن را تامین کنید. وقتی پوست دچار التهاب، اگزما یا پسوریازیس است از دست دادن آب افزایش می یابد. برای آن دسته از افرادی که درگیر التهاب پوستی شدید و وسیع هستند، از دست دادن آب بدن یک مشکل بسیار جدی است و دریافت آب کافی را باید حتما مد نظر قرار دهند. تامین آب بدن برای کسانی که ساعات طولانی در هوای آزاد کار می کنند یا کارمندان یک دفتر گرم بسیار مهم است. یک کرم خوب پوست شاید بتواند تا حدودی خشکی و التهاب پوست را از بین ببرد اما هیچ چیز مانند مقدار زیادی آب، میوه و خواب درست نمی تواند درخشش واقعی پوست را بازگرداند. هرکسی ممکن است گاهی از خشکی پوست رنج ببرد. وقتی پوست خشک می شود انعطافش را از دست می دهد، خط و خطوطی روی آن ظاهر می شود، دایره های زیر چشم برجسته تر می شوند و پوست از شکل طبیعی خود خارج می شود. این در حالی است که پوست در حالت طبیعی باید درخشان باشد.

از دست دادن آب می تواند علت های مختلفی داشته باشد:

تعرق شدید (گرمای طاقت فرسا، فعالیت شدید جسمی در گرما و...).
اسهال و استفراغ.
مصرف داروهای مدرر و ملین.
برخی بیماری ها مانند دیابت نیز می توانند کم آب شدن بدن را با خود به همراه داشته باشند.
در آب و هوای معمولی، از دست دادن مایعات باعث بروز احساس تشنگی می شود. فردی که تشنه شده، برای جبران این کم آبی، آب خواهد نوشید و بنابراین کم آبی بدن بسیار گذرا و کوتاه مدت خواهد بود.

کم آبی شدید علائم بیشتری دارد:

پوستِ خشک و سرد که انعطاف و نرمی اش را از دست داده است (زمانی که پوست به آهستگی توسط دو انگشت گرفته شود، شکل چروک به خود می گیرد و در این حالت می ماند).
سردرد، سرگیجه، کسالت و بی حالی.
افزایش تپش قلب.
ضعف یا بی حسی و یا بر عکس ناآرامی.
در بین نوزادان، این علائم نیز مشاهده می شود:
نوزاد کم فعالیت تر شده و به سختی از خواب بیدار می شود.
گودی و کبودی زیر چشم ها.
تنفس سریع.
گودی ملاج.

کم آبی بدن چه تأثیری بر سلامت پوست و مو ها بر جای می گذارد؟

در بدن ما فرایند گردش خون و مایعات به نوعی است که حیات ما را تضمین کند. بدین معنی که در شرایط خونریزی و کم آبی، گردش مواد و خون از مناطق کمتر حیاتی مانند پوست به نقاط حیاتی تر مانند مغز و قلب هدایت می شود. لذا کم آبی موجب کاهش رطوبت پوست بخصوص در افراد مسن می شود و همچنین یکی از وظایف پوست که تنظیم درجه حرارت بدن است به صورت موقت دچار تغییر در فعالیت خواهد شد. ولی میزان این کاهش به شدت کم آبی و سایر سیستم های دفاعی و آمادگی بدن ربط دارد. بدیهی است در کودکان با توجه به متفاوت بودن درصد آب بدن، این تغییرات شدیدتر خواهد بود.

برای داشتن پوستی شاداب، بدن به چه میزان آب در طول روز نیاز دارد؟

این عدد یک عدد ثابتی نیست ولی بر اساس شرایط حداقل فعالیت بدنی در محیطی که گرمای زیادی نداشته باشد حدود 750 تا 1000 میلی لیتر به ازای هر متر مربع سطح بدن است. یک مرد 70 کیلویی حدود 2 متر سطح بدن دارد. پس بدن او حدود 1500 تا 2000 میلی لیتر آب نیاز دارد. هر چه میزان فعالیت بدنی و گرمای هوا افزایش یابد، مقدار نیاز به آب افزایش خواهد یافت و در یک فعالیت بدنی شدید، حتی به 6 لیتر در روز هم خواهد رسید. بهترین شکل برای مصرف مایعات، تقسیم آن به دفعات بیشتر و چند بار در روز است.
سلامت نیوز: تأثیر کم آبی بدن بر سلامت پوست و مو ها


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
ترجمه تخصصی کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه