چگونه مروارید اصیل را بشناسیم؟

  پنجشنبه، 26 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه مروارید اصیل را بشناسیم؟
مروارید ها سنگ هایی شفاف و براق هستند و معمولا به رنگ سفید، شرابی، خاکی، خاکستری مایل به سیاه، آبی و زرد در طبیعت موجود هستند. اغلب شکل مروارید ها شبیه کره است اما به شکل های گلابی، دکمه و حتی شکل های نامنظم نیز می توان آنها را یافت.

مروارید ها سنگ هایی شفاف و براق هستند و معمولا به رنگ سفید، شرابی، خاکی، خاکستری مایل به سیاه، آبی و زرد در طبیعت موجود هستند. اغلب شکل مروارید ها شبیه کره است اما به شکل های گلابی، دکمه و حتی شکل های نامنظم نیز می توان آنها را یافت. همچنین مروارید را می توان در اندازه های مختلف در طبیعت پیدا کرد ، از اندازه یک دانه خشخاش تا تخم کبوتر که بزرگترین مروارید جهان تا به امروز است و داری قطر ١٣ سانتی متر و وزن ٣٧.٦ کیلوگرم بود. حدود 90 درصد کربنات کلسیم و 10 درصد آب و مواد آلی ، ترکیب شیمیایی مروارید را شامل می شود . درجه سختی و استحکام مروارید 2/5 تا 3/5 است . چنانچه در بخش

1- مشاهده

هر مراورید اصل بی نظیر و در نوع خود یکتاست است. وقتی که شما به دانه های مرواریدِ موجود بر یک گردنبند به طور مثال نگاه می کنید رنگ، شکل، اندازه و درخشندگی مرواریدها دقیقاً به یک اندازه نیست؛ چون آنها بوسیله طبیعت پدید آمده اند. هر مروارید «طبیعت» خاص خودش را دارد؛ در حالیکه مرواریدهای ساختگی اغلب شکل و اندازه مشابهی دارند.

۲ – شکل

مرواریدهای حقیقی شکلی کاملاً یکدست و تمیز ندارند. از مرورایدهایی که به صورت طبیعی رشد کرده اند به سختی می توان یک رشته مروارید یک شکل تهیه کرد؛ به خصوص از نمونه هایی که کروی هستند یا به صورت خاص از نظر اندازه مشابهت دارند. مرواریدهای کاملاً یکدست بسیار کمیاب هستند. درست به همین دلیل است که در حراج های بزرگ دنیا، مرواریدهای کامل، با اندازه بزرگ و درخشندگی بالا هزاران دلار قیمت می خورند.

۳ – تماس

الف) اگر مروارید واقعی را حتی در زمانی که هوا گرم است لمس کنید حسی از سرما را خواهید یافت. اما مهره های مروارید پلاستیکی اغلب گرم احساس می شوند.

ب) وقتی مروارید واقعی را در کف دستان تان می غلتانید بسیار راحت حرکت می کند؛ در حالیکه مرواریدهای بدلی هنگام غلتیدن و لغزیدن بر پوست چسبندگی خاصی را ایجاد می کنند.

ج) مرواریدهای مصنوعی اگر از مهره های کاملاً شیشه ای ساخته شده باشند وزن بیشتری نسبت به مرورایدهای واقعی خواهند داشت. نسخه های بدلی تهیه شده از شیشه مومی نیز تقریباً نصف وزن مروارید واقعی را دارا هستند.در هر دست تان یک مروارید بگیرید (آنها می توانند از یک گردنبند واحد باشند) و آن دو را به یکدیگر بمالید. آیا می توانید ناهموار بودن سطح آنها یا حس زبر و خشنی از کج و کوله گی را احساس نمائید؟ با ادامه کار بایستی پودری از مرواید بر زمین بریزد. اما اگر مروارید شما تقلبی باشد سطح آنها کاملاً هموار و نرم بوده و به راحتی صرفاً بر یکدیگر می لغزند.

۴ – صدا

اگر شما یک رشته کامل از مروارید را تکان دهید یا به آن ضربه وارد کنید، در صورتی که مرواریدها اصل باشند صدایی لطیف و آرامش بخش را می شنوید؛ در حالی که مرواریدهای بدلی صدایی زیر، تو خالی و کم طنین را از خود ساطع می کنند که چندان گوش نواز نمی باشد.

وقتی شما مرواریدی واقعی را کمی با دندان خود می تراشید، سطح شنی و دانه دار آن را زیر دندان احساس خواهید کرد و حتی صدای آن را خواهید شنید. اما مروراید تقلبی سطحی لغزنده دارد و چون دندان بر آن سر می خورد، هیچ صدایی نیز در کار نخواهد بود. نکته: اگر مروارید تقلبی از جنس پلاستیک باشد، ممکن است دندان شما حتی درون آن فرو رود.

خلیج فارس بهشت مروارید

بهترین و بارورترین منطقه برای صید مروارید در خلیج فارس حوضه ای است که حدود 240 تا 320 کیلومتر از سواحل کشور های عربی فاصله داشت.
بیش از دو هزار سال است که مروارید در خلیج فارس صید میشود. از این رو زمین شناسان این مکان را ” بستر مروارید ” نامیده اند، این بستر از سمت کشور کویت و بحرین به سمت جزیره کیش و هرمز کشیده شده است.

خلیج فارس بستر مروارید

پلینی طبیعی دان شهیر عهد باستان در کتاب تاریخ طبیعی خود مینویسد : در خلیج فارس زیباترین مروارید های جهان صید میشود .او در این رابطه از بندری به نام القطیف در سواحل غربی خلیج فارس مقابل بحرین نام میبرد که بزرگترین مرکز عرضه و خریدو فروش مروارید بوده است . قَطیف، شهری ست در استان شرقی عربستان سعودی. «شهر قَطیف» یکی از شهرهای تاریخی کرانه ای عربستان سعودی و واحه ای است در کرانه باختری خلیج فارس واقع شده است.

قَطیف، شهری در استان شرقی عربستان سعودی

بستر صدف های مروارید در تمام پهنه خلیج گسترده است ولی به نظر میرسد که مرکز تجمع نرم تنان در حوالی جزیره بحرین باشد. گونه های نرم تن در این ناحیه به وفور یافت میشود. این نرم تنان اغلب به تخته سنگ ها یا توده های مرجانی میچسبند.

مروارید پرورشی

یک روش دیگر برا تشخیص دو نوع مروارید طبیعی و پرورشی از هم ساختار داخلی آنها می باشد. به طوریکه مروارید های طبیعی به صورت لایه های متحدالمرکز و به صورت لایه مانند هستند.اما در مرواریدهای پرورشی ترتیب به گونه ای دیگر است به طوریکه ساختار مرواریدهای پرورشی بستگی به نوع مهره کروی که به عنوان هسته اولیه در درون صدف مروارید جای داده شده است، دارد.
روش دیگر تشخیص مروارید ها از یکدیگر، این است که مروارید های پرورشی تحت پرتو ماورا بنفش به رنگ زد می باشد و در پرتو اشعه ایکس به رنگ سبز می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان