چرا ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد؟

  چهارشنبه، 01 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا  ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد؟
ساتوشی طراحی بیت‌کوین را به‌گونه‌ای انجام داده که حداکثر تعداد آن در ۲۱ میلیون واحد محدود بماند. به‌عبارت دیگر درصورتیکه تغییری ایجاد نشود، حتی یک بیت‌کوین بیشتر از ۲۱ میلیون تولید نخواهد شد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، میزان عرضه بیت کوین 21 میلیون است. اما چرا ساتوشی ناکاموتو این عدد خاص را انتخاب کرد؟ حداقل دو دلیل قابل قبول وجود دارد.

  • بیت کوین به گونه ای طراحی شده که عرضه آن محدود به 21 میلیون است.
  • یکی از دلایل آن، نظریه جایگزینی عرضه پول است.
  • دلیل دیگر آن را می توان از لحاظ ریاضی به پارامترهای عملیات استخراج بیت کوین نسبت داد.

بیت کوین مانند بسیاری از ارزهای رمزنگاری دیگر نیز طبق اصل عرضه محدود طراحی شده است. این بدان معناست که یک سقف ثابتی در مورد تعداد کل بیت کوین های موجود وجود دارد.

در مورد بیت کوین، این سقف توسط ساتوشی ناکاموتو( خالق آن) دقیقا تعیین شده و تعداد کل بیت کوین ها 21 میلیون است. برای سایر ارزهای رمزنگاری شده، این تعداد بین 18.9 میلیون برای دش و تا 100 میلیارد برای ارزهایی همچون ریپل و ترون متغیر است.

۲۱ میلیون بیت کوین

درک این موضوع که چرا بیت کوین به صورت محدود تولید شد، با دانستن اینکه چنین محدودیتی باعث جلوگیری از تورم می شود، خیلی هم سخت نیست. بیت کوین به عنوان پاداش بلاک (Block rewards) استخراج می شود. به این معنی که بخشی از بیت کوین استخراج شده به ماینر بازپرداخت می شود و به گونه ای تنظیم شده که در هر ۲۱۰ هزار بلاک یا به عبارتی، هر چهار سال این بازپرداخت نصف می شود. درحال حاضر به ازای هر بلاک، ۱۲.۵ بیت کوین عاید ماینرها می شود که بعد از ماه مه سال ۲۰۲۰، این مقدار ۶.۲۵ بیت کوین خواهد شد. این راه حلی قابل ستایش برای کنترل میزان بیت کوین عرضه شده است ولی هنور علت محدودیت عرضه دقیقا روی ۲۱ میلیون بیت کوین را توضیح نمی دهد.

ساتوشی می خواست شباهات هایی بین بیت کوین و پول بی پشتوانه (Fiat money) وجود داشته باشد. یکی از موارد اثبات این ادعا در مکاتبات بین او و مایک هین، توسعه دهنده ی نرم افزار دیده می شود. در یکی از این ایمیل ها ساتوشی می گوید طراحی تعداد بیت کوین ها و برنامه ی توزیع آن ها «برآورد تجربی» و انتخابی سخت بود.

در واقع، ساتوشی تلاش دارد تمایل به برخی شباهت ها بین بیت کوین و فیات را توضیح دهد، درحالی که دشواری مربوط به تغییرات هر دوی این ارزها، در آینده در نظر گرفته شده است. بااین حال، صرف نظر از شباهت های درنظرگرفته شده، ساتوشی معتقد بود همه گیر شدن بیت کوین، ارزش آن به ازای هر واحد را به صورت چشم گیری افزایش خواهد داد.

برخی از این مکاتبات توضیحات مختصری در مورد اینکه ناکاموتو، برای ایجاد محدودیت چه چیزی در ذهن داشت، ارائه می دهد اما تفکر واقعی یا محاسباتی که منجر به ایجاد سقف ۲۱ میلیون برای این محدودیت شد را همچنان مجهول می گذارد.

طی چند سال گذشته، حدس های زیادی در مورد عدد ۲۱ میلیون وجود داشته و اینکه آیا محاسبات یا معانی واقعی برای آن وجود دارد یا خیر. درحالیکه افرادی، توضیحات ریاضی برای آن پیشنهاد دادند، عده ای دیگر بر تصادفی بود این انتخاب تأکید کردند.

آلن اِوارت، بنیان گذار یک استارتاپ فین تکی، معتقد است محدودیت ۲۱ میلیونی برای بیت کوین مفهومی عمیق تر از آنچه به نظر می رسد را دارا است. برای او عدد ۲۱ نشان گر روحی خلاق است.

برخی دیگر از افراد هستند که فکر می کنند سر در آوردن از چرایی ۲۱ میلیون بودن محدودیت، کاملاً غیرضروری است. برای آن ها، تنها محدود بودن تعداد بیت کوین ها اهمیت دارد. بنابرابن در نهایت ثابت بودن تعداد بیت کوین ها روی عدد ۲۱ میلیون یا ۲۱۰ میلیون، موضوعی بی اهمیت است.

شاید جذاب ترین تئوری، مربوط به توضیحی ریاضی از یکی از اعضای انجمن StackExchange باشد. براساس توضیحات پست او، تعداد بلاک ها در هر چرخه می توانند با ضرب در عدد ۶ (بلاک هایی که در هر ساعت ساخته می شوند) و ضرب در عدد ۲۴ (ساعات روز) و ضرب در ۳۶۵ (تعداد روزهای سال) و ضرب در ۴ (سال های تداوم چرخه) دریافت شود. درنهایت، جواب، عدد ۲۱۰۲۴۰ است که با گرد کردن آن به عدد ۲۱۰ هزار می رسیم.

۲۱۰۰۰۰ ≈ ۴ * ۳۶۵ * ۲۴ * ۶

علاوه بر این جمع بازپرداخت بیت کوین برای ماینرها از ابتدا به ازای هر بلاک برابر با ۵۰+۲۵+۱۲.۵+۶.۲۵+۳.۱۲۵ بوده که عدد حاصل ۹۶.۸۷۵ است و با گرد کردن آن به عدد ۱۰۰ می رسیم. حاصل ضرب این دو عدد نیز ۲۱ میلیون خواهد بود.

۲۱،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۰۰ * ۲۱۰،۰۰۰

اگرچه مهم است که یاد آوری کنیم این توضیحات پس از تعیین آن توسط ساتوشی شکل یافته و فرضیاتی بر پایه ی ریاضی است که جواب واقعی و قطعی برای تفکر پشت محدودیت ۲۱ میلیونی به شمار نمی روند.

شاید روزی، ساتوشی ناکاموتو هویت واقعی خود را فاش کند و ما همه ی این سوالات گیج کننده را از اون بپرسیم اما تا آن زمان تنها جواب ما برای این سوالات، حدس و گمان ها و مکاتباتی است که آن ها را «برآورد تجربی» می داند.

د این محدودیت را از بین ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (322 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (12 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند