چرا بعضی از مردان نمیتوانند به اوج لذت جنسی برسند؟

  سه شنبه، 12 آذر 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا بعضی از مردان نمیتوانند به اوج لذت جنسی برسند؟
وضعیت روحی و روانی نقش مهم و غیرقابل انکار در عارضه‌ی آنورگاسمی در مردان دارد. اضطراب در عملکرد جنسی نیز در میان سایر علت‌های ممکن، معمول‌ترین دلیل عدم توانایی مردان در رسیدن به اوج لذت جنسی است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از زندگی آنلاین، آنورگاسمی که به آن اختلال ارگاسم یا سندرم کوفلان نیز می گویند، عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم حین رابطه جنسی است. آنورگاسمی بیشتر در میان مردان شایع است و در مردان جوان تر به ندرت دیده می شود.

آنورگاسمی که به آن اختلال ارگاسم یا سندرم کوفلان نیز می گویند، عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم حین رابطه جنسی است. آنورگاسمی بیشتر در میان مردان شایع است و در مردان جوان تر به ندرت دیده می شود. آنورگاسمی مردانه ارتباط نزدیکی با اختلال انزال دارد که این عارضه بیشتر در مردان سنین بالاتر دیده می شود.

علاوه بر سن، دلایل گوناگون زیاد دیگری نیز برای آنورگاسمی مردان وجود دارد که هم فیزیولوژیکی و هم روانی است. عارضه ی آنورگاسمی می تواند اولیه باشد، که در آن یک مرد هرگز اوج لذت جنسی را تجربه نکرده است، یا ثانویه باشد که در آن، عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم به یک عامل بیرونی دیگر مرتبط است که سبب تغییر در توانایی مرد در رسیدن به ارگاسم شده است.

هر چند آمار و ارقام در مورد تعداد مردانی که دچار عارضه آنورگاسمی هستند متفاوت می باشد، اما یک بررسی فراگیر در مورد سلامت رفتار های جنسی در سال ۲۰۰۹ گزارش کرده است که تقریبا ۹ درصد از مردان، طی آخرین رابطه جنسی که داشتند به اوج لذت جنسی نرسیده بودند.

البته نمی توان نتیجه گرفتن که ۹ درصد از مردان دچار آنورگاسمی هستند، زیرا در صورت تکرار و تداوم عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم، تشخیص این عارضه داده می شود. اما همین درصد نشان می دهد عدم توانایی در رسیدن به اوج لذت جنسی در مردان مشکلی بزرگ تر از آنچه قبلا تصور می شده، است.

آنورگاسمی را نباید با اختلالات نعوظ یا کم میلی جنسی اشتباه بگیرید، البته در برخی موارد این عوارض می توانند به طور همزمان وجود داشته باشند.

علل روحی و روانی آنورگاسمی

وضعیت روحی و روانی نقش مهم و غیرقابل انکار در عارضه ی آنورگاسمی در مردان دارد. اضطراب در عملکرد جنسی نیز در میان سایر علت های ممکن، معمول ترین دلیل عدم توانایی مردان در رسیدن به اوج لذت جنسی است.

اضطراب در عملکرد جنسی می تواند هم مردان و هم زنان را دچار کند، اما با اختلال نعوظ که عارضه ای متداول تر در مردان سنین بالاست، تشدید می شود. از طرفی دیگر، اختلال در عملکرد جنسی نیز می تواند منجر به اختلال نعوظ شود، چون استرس حین رابطه جنسی را به شدت افزایش می دهد.

سایر علت های روانی آنورگاسمی اولیه شامل طرز فکر منفی درباره روابط جنسی (که اغلب ریشه در دوران کودکی دارد)، سابقه ی سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، و یا فوبیا هایی مانند هَف فوبیا (ترس از لمس شدن) یا کویتوفوبیا (ترس از رابطه جنسی) می شود.

در مورد آنورگاسمی ثانویه، علت های روانی گاهی می توانند به صورت موقعیتی تعریف شوند. آنورگاسمی موقعیتی، یعنی اینکه با یک پارتنر به اوج لذت جنسی می رسید، اما با پارتنری دیگر قادر به رسیدن به ارگاسم نیستید، یا اینکه فقط تحت شرایط خاصی به اوج لذت جنسی می رسید، که این موارد درد سرساز نیستند یا مشکل خاصی محسوب نمی شوند مگر اینکه خللی در رابطه تان ایجاد کنند یا مرتبط با بیش فعالی جنسی باشند.

سایر علت های روانی آنورگاسمی ثانویه شامل افسردگی، اندوه، خستگی مزمن، یک تجربه ی جنسی ناخوشایند، کشمکش های زناشویی و استرس ناشی از تلاش برای تصور فعال است می شود.

علل فیزیکی آنورگاسمی

برخی از پزشکان و کارشناسان، آنورگاسمی مردانه را یک عارضه ی کاملا روحی و روانی می دانند، اما فاکتور های فیزیکی نیز وجود دارند که می توانند منجر به اختلال ارگاسم بشوند.

علل اولیه آن هایی هستند که با آن ها متولد می شوید که البته با بالا رفتن سن خودشان را به طور کامل نشان می دهند. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

فقدان مادرزادی رفلکس bulbocavernosus که در آن اسفنکتر مقعد در هنگام انزال منقبض می شود

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

دیابت نوع اول، خصوصا نوروپاتی دیابتی

علل ثانویه می توانند شامل موارد زیر بشوند:

مصرف مشروبات الکلی

دارو های ضد افسردگی

سندرم کواد equine

عوارض جراحی دستگاه تناسلی

اختلالات غدد درون ریز که بر تعادل هورمونی اثر می گذارد

تستوسترون کم

سوء مصرف مواد افیونی مانند هروئین

ترومای لگن مانند آسیب های کشاله ران یا پرینه

پرتو درمانی پروستات

برداشتن غده پروستات

آسیب نخاعی

دیابت نوع دوم

فشار خون بالا (بدون درمان)

درمان اختلال ارگاسم

اگر متوجه شدید که نمی توانید به اوج لذت جنسی برسید، با پزشک خود صحبت کنید یا به یک متخصص اورولوژی که ممکن است بتواند علل فیزیولوژیکی مشکل تان را شناسایی کند مراجعه نمایید. ضمنا شاید به یک روانشناس یا روانپزشک نیز نیاز داشته باشید تا عوامل هیجانی یا روانی دخیل در اختلال ارگاسم تان را تشخیص بدهد.

درمان عارضه با کمک یافته های تشخیصی تعیین می شوند:

اگر مشکل، عدم تعادل هورمونی باشد احتمالا درمان جایگزین تستوسترون برای تان در نظر گرفته می شود یا برای ارزیابی های بیشتر به یک متخصص غدد ارجاع داده می شوید.

اگر پزشک تشخیص دهد مشکل شما ناشی از مصرف دارو یا الکل است، تغییری در داروهای تان ایجاد کرده و توصیه می کند الکل را ترک کنید.. اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب به روان درمانی و دارو درمانی نیاز دارند (البته برای به حداقل رساندن عوارض جنسی درمان دارویی، باید دارو و میزان آن با احتیاط تجویز شود).

روان درمانی نیز می تواند به غلبه بر اضطراب در عملکرد جنسی کمک کند و یا با شناسایی تروما های مربوط به حال یا گذشته (چه جنسی و چه غیرجنسی) مشکل را برطرف نماید.. زوج درمانی نیز برای رفع مشکلات در رابطه زناشویی مفید است.

با کمک سکس تراپی می توان مشکلات جنسی بخصوصی را که در توانایی رسیدن به ارگاسم اختلال ایجاد می کنند مستقیما شناسایی و رفع کرد.

در برخی موارد ممکن است درمان امکانپذیر نباشد، خصوصا اگر تحت عمل پروستاتکتومی رادیکال قرار گرفته باشید یا تجربه ی ترومای شدید لگن را داشته باشید و یا به بیماری ام اس پیشرفته مبتلا باشید.

در عوض، درمان مبتنی بر تقویت لذت جنسی و افزایش صمیمیت جنسی بدون ارگاسم خواهد بود. یک روانشناس یا سکس تراپیست می تواند به شما کمک کند بیماری تان را بپذیرید و یک سبک زندگی سالم جنسی در پیش بگیرید و گرفتار تردید و احساس عدم اطمینان نشوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (770 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (50 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (38 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (20 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ...
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
حمایت پسر بزرگ دهقان فداکار از جلیلی تا رای قاطع برادرش به پزشکیان در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس