دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

چگونه اموال سرقت شده استرداد میشود؟ 

شنبه، 28 آبان 1401
از جمله جرایم مذکور در قانون مجازات اسلامی جرم سرقت است که با برداشتن اموال دیگران بدون اجازه آنان محقق می گردد و قانونگذار برای فرد مجرم علاوه بر مجازات تعیین شده در قانون ، سارق را مجاب و محکوم به بازگرداندن مال دزیده شده نیز می کند. در این محتوا به بررسی نحوه استرداد اموال سرقت شده و استرداد مال در صورت صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب می پردازیم

نحوه استرداد اموال سرقت شده

بر طبق ماده 214 قانون مجازات اسلامی قانونگذار مجرم را ملزم به بازگردان مالی که در اثر ارتکاب جرم به دست آورده است می کند و اگر مالی که سارق دزدیده است موجود نباشد باید مثل مالی که دزدیده است را بازگرداند و اگر مثل آن مال پیدا نشد قیمت آن را به صاحب مال بازگرداندن و همچنین باید خساراتی که به وجود آورده را نیز جبران کند .

ماده 214 قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی در متن ماده 214 خود بیان داشته است: «مجرم باید مالی را که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است، اگر موجود باشد عین آن را و اگر موجود نباشد مثل آن را و در صورت عدم امکان رد مثل، قیمت آن را به صاحبش رد کند و از عهده خسارات وارده نیز برآید. هرگاه از حیث جزائی وجهی بر عهده مجرم تعلق گیرد، استرداد اموال یا تادیه خسارت مدعیان خصوصی بر آن مقدم است.»

استرداد مال در صورت صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب

اگر مقام قضای در دادسرا قرار منع یا موقوفی تعقیب را به یکی از دلایل صادر نماید باید تکلیف اشیا و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله ارتکاب جرم بوده است یا از جرم سرقت به دست آورده ویا حین ارتکاب از آن استفده کرده است تعیین کند. لازم به ذکر است که مقام قضایی دستور ضبط یا مسترد کردن ویا معدوم کردن ان را می دهد. همچنین اگر ذینفع یا مال باخته از مقام قضایی تقاضای رد مال را در حین رسیدگی به پرونده بخواهد دادستان با وجود شرایط زیر دستور را صادر می نماید :

  • وجود تمام یا قسمتی از آن اشیاء و اموال دربازپرسی یا دادرسی لازم نباشد .
  • اشیا و اموال سرقت شده ، بلامعارض باشد .
  • جز اموال و اشیایی نباشد که باید ضبط یا معدوم گردد .

اگر سارق مال مسروقه را پس ندهند

فرض را بر این می گیریم که دادگاه حکم بازگرداندن مال مسروقه را صادر کرد؛ در این صورت دو حالت قابل تصور است : اول اینکه مال مسروقه، موجود باشد. در این فرض، قاضی اجرای احکام به نیروی انتظامی دستور می دهد مال را در هر موقعیتی که باشد به صاحب آن بازگرداند. در صورتی که مجرم از پس دادن مال خودداری کند با توسل به قوه قهریه، حکم، اجرا و مال از مجرم اخذ و به شاکی تحویل می شود. دوم اینکه مال مسرقه موجود نباشد. مجرم باید مثل یا قیمت آن را بازگرداند یا پرداخت کند. اما ناگفته نماند حکم به پرداخت مثل یا قیمت نیز از وظایف دادگاه است. مطابق نص صریح قانون، اگر اموالی از محکوم در دسترس باشد، دادگاه حکم توقیف مال برای پرداخت خسارت به شاکی را می دهد اما اگر مجرم مالی نداشته باشد تا خسارت را پرداخت کند، بازداشت می شود.

بنابراین بر این اساس مالک مال می تواند در خصوص ضرر و زیان ناشی از جرم از هر یک از آنان مطالب جبران زیان کند. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل اکسپت مقاله
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان