دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

چگونه از کپک زدن ترشی جلوگیری کنیم؟ آیا ترشی کپک زده قابل مصرف است؟ 

جمعه، 04 آذر 1401
ترشی یکی از محبوب ترین چاشنی هاست بخصوص در فصل سرما که در کنار غذا سرو میشود و بیشتر کد بانوها خودشان در تهیه ترشی دست به کار میشوند البته لازم بذکر است که با گذشت زمان ترشی کپک میزند و شاید سوال شما نیز باشد که چگونه از کپک زدن آن جلو گیری کنیم؟ که در ادامه ساعدنیوز به این سوال و اینکه ترشی کپک زده قابل خوردن است یا نه پاسخ خواهد داد.

چطور از کپک زدن ترشی پیشگیری کنیم؟

کپک ها بیشتر به شکل کرکی و پنبه ای طور بوده و سم خطرناک “مایکوتوکسین” تولید می کنند. این سم می تواند سبب پیدایش مسمومیت های خطرناک و حتی در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن، سبب سرطان شود. یکی از مشکلات اساسی در تهیه انواع شور و ترشی، کپک ها هستند. چنانچه شما هم به دنبال راه حل هایی برای پیشگیری از کپک زدن ترشی هستید در ادامه با ما همراه باشید.

  • نخستین قدم در پیشگیری از کپک زدن ترشی، استفاده از سبزیجات و مواد تازه و تمیز است؛ پس همه مواد مورد استفاده در تهیه ترشی را تمیز بشویید. زمان شستن گل کلم، لا به لای ساقه ها و گل های آن را دقت کنید تا از تمیز شدن آن اطمینان پیدا کنید.
  • همه سبزیجاتی که برای ترشی آماده کرده ایم پس از شستن باید بخوبی خشک کنیم بهترین شیوه پهن کردن آنها روی یک پارچه نخی است.
  • پس از ریختن مواد ترشی درون ظرف باید توجه داشته باشیم که سرکه به طور کامل روی ترشی را بپوشاند.
  • پس از یک هفته چون قدری از سرکه جذب مواد ترشی شده دوباره سرکه اضافه کرده ودر آن را خوب میبندیم .
  • نمک کمک بسیاری به ماندگاری ترشی میکند برای هر یک لیتر سرکه یک قاشق غذاخوری نمک اضافه میکنیم.
  • برای تهیه ترشی بهتر است از ظروف شیشه ای تیره رنگ استفاده کنید،تا عطر و مزه ترشی با گذر زمان عوض نشود.
  • درظرف باید به خوبی بسته شود به طوری که هوا به داخل آن نفوذ نکند.
  • ظروف ترشی را در محلی خشک، خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.
  • زمان استفاده از ترشی، برای کشیدن آن از ظرف اصلی از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.
  • باقیمانده ترشی مورد استفاده در سر سفره را وقتی به ظرف اصلی ترشی برگردانید که اطمینان داشته باشید هیچ نوع آلودگی وارد آن نشده است.
  • استریل کردن ظرف ترشی ظروف شیشه ای مورد استفاده برای تهیه ترشی را تمیز بشویید و کاملا خشک کنید یا به یکی از روش های زیر، آن ها را استریل کنید:​​​​​​

  1. استریل کردن به روش جوشاندن: شیشه ها را با مایع ظرف شویی و اسکاچ بشویید و اجازه دهید تا آب آن ها گرفته شود. سپس شیشه ها را درون ظرفی بزرگ بچینید، ظرف را از آب پر کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. پس از ۱۵ دقیقه حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید شیشه ها به مدت یک ساعت درون آب بمانند، سپس آن ها را از آب خارج کرده و روی حواله تمیزی بچینید تا کاملاً خشک شوند.
  2. استریل کردن در فر یا ماکروویو: ابتدا شیشه ها را شسته و آبکشی کنید، سپس آن ها را درون فر یا ماکروویو بچینید. فر یا ماکروویو را روی ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه تنظیم کنید. سپس فر را خاموش کرده و اجازه دهید شیشه ها سرد شوند.
  3. استریل در ماشین ظرف شویی: شیشه ها را درون ماشین ظرف شویی قرار داده و ظرف شویی را روی حالت استریل کردن، تنظیم کنید.

👩‍🍳 نکته: برای جلوگیری از کپک زدن ترشی سعی کنید دست ها، ظروف و پارچه های مورد استفاده برای تهیه آن خشک و تمیز باشند تا کمترین رطوبت و آلودگی وارد ترشی شود.

کپک ترشی را چه کنیم؟

بحث آلودگی ترشی ها به کپک زدن آن ها بازمی گردد. وقتی که شما کپک را روی ترشی دیدید از خریدن یا خوردن این نوع ترشی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از آنجا که مصرف کننده خانگی قدرت تشخیص بیماری زا بودن یا نبودن کپک ها را ندارد، باید هر نوع مواد غذایی کپک زده را کاملا دور بریزد. ترشی نیز دارای سرکه مایع است و امکان منتشر شدن کپک های بیماری زا در همه آن وجود خواهد داشت.

چرا ترشی تلخ می شود؟

برای درست کردن انواع ترشی ترفندهای متفاوتی وجود دارد. برخی از ترشی هایی که دارای بادمجان، کرفس، گلک و… هستند باید قبل از ترشی انداختن شیرین شوند. مثلا برای بادمجان باید آن را به تکه های کوچک خرد کنیم و به آن نمک بزنیم و وقتی آب تلخ آن خارج شد آن را بشوییم و برای ترشی آماده کنیم. علاوه بر این ها استفاده از سرکه نامرغوب، زردچوبه زیاد، سبزی های عطراگین زیاد و… باعث تلخ شدن ترشی می شوند.

بنابراین از آنجا که شما قدرت تشخیص بیماری زا بودن یا نبودن کپک ها را ندارد، باید هر نوع ماده غذایی کپک زده را کاملا دور بریزید. رطوبت بیش از حد، مهم ترین عامل گسترش و افزایش کپک است که حتی در محیط های خنکی مثل یخچال هم نمی توان از شر آن در امان ماند. البته همیشه پیشگیری بهترین راه حل بوده و بهتر است با به کار بستن ترفند های ارائه شده در این مطلب، از کپک زدن ترشی جلوگیری کنید. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل سابمیت مقاله
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی