چگونه به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شویم؟

  یکشنبه، 20 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شویم؟
ساعدنیوز : چگونه به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شویم؟ وقتی وارد جهان فارکس می‌شویم، اولین ذهنیتمان این است که چگونه می‌توانیم به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شویم. در دنیای جذاب اما خشن فارکس، تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای یک نوع ریاضت کشیدن سخت لازم دارد.

وقتی وارد جهان فارکس می شویم، اولین ذهنیتمان این است که چگونه می توانیم به یک تریدر حرفه ای تبدیل شویم. در دنیای جذاب اما خشن فارکس، تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای یک نوع ریاضت کشیدن سخت لازم دارد. شاید عرق ریختن شما دیده نشود. اما از درون نیاز به یک بازسازی اساسی دارید. معامله در فارکس از ایران به صورت کاملاً مستقیم عواطف و احساسات شما را درگیر خودش می کند. نیاز به کنترل درونی دارید، نظم شما را بهم می زند، نیاز به نظم دارید و ... اگر می خواهید بدانید که چطور به یک تریدر حرفه ای تبدیل شوید. ادامه مطلب را با ما همراه شوید.

تریدر حرفه ای کیست؟

معامله گر حرفه ای فارکس کسی است که به عنوان شغل اصلی ترید می کند. این افراد معمولاً با سرمایه های متوسط و بزرگ کار می کنند. تریدر حرفه ای در سطح های خیلی بالا به خاطر اینکه بتواند با حجم پول زیادی معامله گری کند معمولاً به استخدام موسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های خصوصی و یا حتی یک بروکر معتبر فارکس در می آیند. جالب است بدانید، معامله گران حرفه ای با اینکه در این کار خبره هستند اما باز هم ترجیح می دهند که با سرمایه های خودشان معامله نکنند. اینکه آرامش خیال بیشتری به آنها می دهد. این معامله گران را می توان در دو بخش تقسیم بندی کرد:

Day trader: دی تریدر یا معامله گران روزانه به کسانی گفته می شود که نهایتاً، پوزشن خود را در پایان روز می بندند.

Swing trader: معمله گران سوینگ یا بلندمدت، ممکن است چند روز متوالی برای گرفتن یک سود بزرگ پوزیشن خود را باز نگه دارند.

چطور به یک معامله گر حرفه ای تبدیل شویم؟

قدم اول در تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای آموزش است. آموزش بخش های مختلفی دارد متاسفانه افراد تازه کار خیلی سریع سراغ خود آموزش فارکس می روند. اما اگر می خواهید به یک تریدر حرفه ای مانند آقای امید آصفی، که یکی از بزرگان فارکس جهان است تبدیل شوید. ابتدا باید اصول اقتصادی را یادبگیرید. از مفاهیم پایه شروع کنید تا ببینید که اصلاً بازار فارکس چست؟ چه عواملی جفت ارزها را به حرکت در می آورد، چه موارد اقتصادی یا سیاسی روی بازار تاثیر می گذارد.

چگونه به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شویم؟

سپس یک قدم جلو تر باید درباره بازارها بیشتر بدانید، اینکه بازار استاک، قراردادهای آتی، فیوچر، آپشن و ... چه نوع بازاری هستند و هرکدام چه ویژگی دارند، نکات پایه ای مهمی است که باید حتماً روی مفاهیم آن مسلط شوید.

آموزش برای ایجاد یک سیستم معاملاتی مناسب

بعد از اینکه کاملاً با مفاهیم پایه بازار آشنا شدید. برای اینکه به یک تریدر حرفه ای تبدیل شویم. باید به سراغ سیستم های معاملاتی بروید. هیچ سیستمی نیست که شما آن را کپی و اجرا کنید. معامله کردن یک چیز کاملاً شخصی است. شما ممکن است که استاد راهنمایی داشته باشید که خیلی چیزها را به شما آموزش بدهد، اما در نهایت باید سیستم شخصی خود را بچینید. زیرا ترید کردن مستقیماً با روحیات، احساسات و عواطف شما سرو کار دارد، پس نیاز است که تا حد ممکن آن را شخصی سازی کنید.

چطور به یک معامله گر حرفه‌ای تبدیل شویم؟

آموزش، آموزش، آموزش و سپس تمرین، تمرین، تمرین این توصیه ای است که جورج سورس 89 ساله به ما دارد. واقعاً در ورود به بازار اصلاً عجله نکنید، آنقدر آموزش ببیینید، کتاب بخوانید و تمرین کنید تا واقعاً مطمئن شوید که می توانید حالا با خیال راحت به معامله گری بپردازید. در بازار هزاران ابزار، اندیکاتور و روش مختلف وجود دارد که می توان آنهارا باهم ترکیب کرد. پس به دنبال یک روش خاص نباشید. روش شما باید با روحیه شما جور باشد. مثلاً اگر آدم خیلی صبوری نیستید، پس نباید به سمت معاملات لانگ بروید. خودتان را کاملاً بشناسید، بسیاری از معامله گران بعد از سال ها، همچنان گیج هستند و دائماً در حال تغییر سیستم معاملاتی خود هستند. چرا؟ چون آنها خودشان را نمی شناسند و می خواهند برای سود کردن سیستم معاملاتی طراحی کنند. در حالی که طراحی یک سیستم برای ترید کردن به شناخت عمیقی از روحیات خودتان بستگی دارد. پس در این زمینه از یک مربی خود استفاده کنید.

تجربه ترید کردن در بازار

اینکه شما فوراً وارد بازار شوید، اصلاً ایده خوبی نیست! اما اینکه بیش از حد هم در حساب دمو ترید کنید. ایده بدتری هم هست. شما باید یک حد تعادل را حفظ کنید. ترید کردن در دمو درست است که اشکالات مارا برطرف می کند. اما تجربه خاصی به شما اضافه نخواهد کرد و برعکس، بیخیالی نسبت به دمو و عدم استرس باعث می شود که یک نوع خوشخیالی و خود موفق بینی به سراغتان بی اید. پیشنهاد بیشتر بزرگان فارکس مانند امید اصفی این است که حتی اگر شده با یک مبلغ بسیار ناچیز مانند 100 دلار، حداقل کار را در حساب ریل شروع کنید تا تجربه خود را بتوانید ارتقا دهید.

مدیریت مالی و مدیریت ریسک

هرشغلی از ساده ترین تا پیچیده ترین شغل را هم که داشته باشید، چیزی که شما را از شکست نجات می دهد، اعمال مدیریت مالی موفق است. در ترید کردن که شما دائماً درون یک دریای پر ریسک قرار دارید. سرمایه شما جلوی چشمتان است و هر لحظه درحال کم و زیاد شدن است. یک تفاوت جدی بین تفکر تریدرهای مبتدی و تریدرهای حرفه ای وجود دارد. مبتدیان به دنبال سیستم هایی معامله گری هستند که مثلاً 80-90% موفقیت داشته باشد. اما افراد حرفه ای خودشان اعتراف می کنند که بین 40-50% از تریدهای آنها موفق می شود.

آموزش حرفه ای شدن در ترید

اگر به صحبت تریدرهای بزرگ جهان دقت کنیم، میگویند که با مدیریت مالی صحیح و مدیریت ریسک چطور کاری می کنند که این 40-50% موفقیت در معاملات، آنها را سودده کند. برنامه مالی شامل جزییات فراوانی می شود. از میزان ریسک معاملاتتان در روز گرفته تا جزییات لات، پروفیت، استاپ لاس و . ... در معاملات و کل فرایند ترید کردنتان. در این زمینه سعی کنید آموزش های خود را جدی گرفته و کامل کنید. یا از استادهای موفق در مدیریت مالی بهره بگیرید.

نکته بعدی این است که باید یک برنامه مدیریت مالی کاملاً تدوین شده، قبل از شروع به ترید کردن داشته باشید که مانند کتاب مقدس جلوی چشمتان باشد و به هیچ وجه از چهارچوب آن خارج نشوید. برنامه مالی ترید کردن مانند جاده و شما ماشین هستید. کوچک ترین خروج از آن مساوی با مرگ است.

داشتن یادداشت یا ژورنال ترید

برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای نیاز است که شما بسیار منظم و حرفه ای هم عمل کنید. یکی از فاکتورهای اصلی اینکار، داشتن ژورنال ترید است. ژورنال ترید چیز پیچیده ای نیست و بایک سرچ ساده می توانید در اینترنت نمونه های آن را پیدا کنید. اما اینکه مقید باشید تمامی تریدهای خود را با جزییات در آن یادداشت کنید بسیار مهم است. ژورنال در بازبینی عملکردتان به شدت مفید است. شما بعد از پایان روز معاملاتی خود می توانید ژورنال را بررسی کنید و ببینید که کجای کار اشتباه کردید و کجای کار را درست انجام داده اید.

به یک تریدر حرفه ای تبدیل می شوید اگر ...

چگونه به یک تریدر حرفه ای تبدیل شویم؟ این سوال پیچیده ای نیست شما می توانید با تلاش و پشت کار و بخصوص نظم خاصی که این مسئله نیاز دارد، به راحتی به یک تریدر حرفه ای تبدیل شوید. البته اگر به این فکر نمی کنید که یک شبه به این جایگاه برسید. صبر مهم ترین مسئله در معامله گری است. آنجایی که همه تریدرها مدام درحال تغییر پوزیشن هستند. معامله گران بزرگ با حوصله فقط به چارت نگاه می کنند. اینهارا در دوران اموزششان فرا گرفته اند. پس به اموزش خود اهمیت زیادی بدهید تا کم کم به یک تریدر حرفه ای تبدیل شوید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (169 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....