چگونه بخش‌هایی از متن را در WORD غیر قابل ویرایش کنیم؟

  پنجشنبه، 03 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه بخش‌هایی از متن را در WORD غیر قابل ویرایش کنیم؟
در این مطلب میخواهیم به شما عزیزان آموزش دهیم که چگونه بخشی از متن ورد خود را غیر قابل ویرایش نمایید.

اگر به صورت همزمان با چند نفر دیگر روی یک فایل ورد کار می کنید، احتمال این که دیگران بخشی از متن را تغییر دهند وجود دارد. این تغییر ممکن است بر خلاف خواسته ی شما صورت پذیرد و یا حتی عدم تغییر آن برایتان بسیار حیاتی باشد. نکته ی حائز اهمیت اینجاست که شما این امکان را دارید تا بخشی از یک فایل ورد را از ویرایش شدن محافظت کنید یا به اصطلاح آن را قفل کنید.

با انجام این کار امکان تغییر فایل ورد توسط دیگر افراد وجود نخواهد داشت و بخش محافظت شده همیشه ثابت باقی می ماند و تنها شما می توانید آن را ویرایش کنید. در این مطلب قصد داریم چگونگی محافظت کردن از بخشی از یک فایل ورد را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه سندتان را برای ویرایش به اشتراک بگذارید؟

در حال حاضر اشتراک گذاری اسناد Word خیلی آسان است. شما می توانید این کار را به راحتی از طریق سرویس OneDrive انجام دهید، در حالی که قبلا باید آن را به عنوان یک فایل پیوست در ایمیل بارگذاری می کردید. وقتی سندتان را به اشتراک می گذارید، به دیگران اجازه می دهید که دقیقا به نسخه ای از سند شما دسترسی داشته باشند. اشتراک گذاری باعث پیشرفت چشمگیری در تکمیل و ویرایش آن می شود؛ با این کار دیگر نیازی نیست که فایل های مختلف را بررسی و با هم ادغام کنید.

آموزش اشتراک گذاری فایل در OneDrive و دعوت از دیگران برای مشارکت را قبلا در آموزش های وان نوت توضیح دادیم. روش اشتراک گذاری اسناد ورد هم دقیقا به همان صورت است.

چگونه بخشی از سند Word را غیرقابل ویرایش کنیم؟

با کمک ابزارهای گروه Protect می توانید بخش هایی از سندتان را از ویرایش و تغییر محافظت کنید. دو ابزار این گروه Block authors و Restrict editing هستند که برای صلب مجوز تغییر سند توسط افراد دیگر کاربرد دارند.

Block authors

این ابزار وقتی مفید است که سندتان را در OneDrive به اشتراک گذاشته اید تا بقیه در ویرایش آن به شما کمک کنند؛ اما نمی خواهید بعضی از بخش ها تغییر کنند. برای قفل کردن این قسمت ها می توانید از ابزار Block Authors (مسدود کردن نویسندگان) استفاده کنید. با این کار محتوای انتخابی شما قفل می شود و امکان ویرایش آن وجود نخواهد داشت.

روش کار به این صورت است که قسمت هایی که می خواهید قفل شوند را انتخاب کنید. سپس به از سربرگ Review به گروه Protect بروید. سپس روی Block Authors کلیک کنید.

تصویر

حالا در کنار بخش انتخاب شده، آیکونی قرار می گیرد که نشان می دهد کسی نمی تواند آن را تغییر دهد.

تصویر

در صورتی که می خواهید امکان ویرایش دوباره فعال شود، مجدد روی Block Authors کلیک کنید.

نکته: ویژگی Block authors زمانی فعال می شود که سندتان را در OneDrive ذخیره کرده باشید.

محافظت از اسناد ورد با Restrict Editing

شاید شما رمزگذاری روی سند برای باز کردن یا ویرایش کل فایل را بلد باشید؛ اما اگر بخواهید فقط اجازه ویرایش قسمتی از متن را بدهید، تکلیف چیست؟ نرم افزار ورد این قابلیت را دارد که شما قسمت های خاصی از متن را انتخاب کنید و اجازه ویرایش یا حذف آن بخش را توسط کاربران محدود کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

به سربرگ Review بروید و روی Restrict Editing کلیک کنید. حالا در سمت راست نرم افزار پنل Restrict Editing باز می شود. در این پنل ۳ قسمت وجود دارد:

  1. Formatting restrictions: محدودیت های قالب بندی
  2. Editing Restrictions: محدودیت های ویرایشی
  3. Start enforcement: اجرای محدودیت ها

تصویر

این سه قسمت را در ادامه توضیح می دهیم:

۱- Formatting restrictions

با تیک زدن این گزینه، می توانید محدودیت هایی برای قالب بندی متن را تعیین کنید. برای تنظیمات بیشتر وری گزینه Setting کلیک کنید.

تصویر

پنجره تنظیمات بیشتر باز می شود. در قسمت Check styles are currently allowed در حالت پیش فرض بررسی همه سبک ها مجاز است. می توانید با انتخاب Recommended minimum این اجازه بررسی را به حداقل برسانید و با کلیک روی دکمه None اجازه هیچ گونه بررسی را ندهید.

۳ گزینه هم در پایین این پنجره قرار دارد:

  1. Allow AutoFormat override formatting restrictions: به فرمت خودکار اجازه دهید تا محدودیت های قالب بندی را نادیده بگیرد.
  2. Block theme or scheme switching: طرح بلوک یا تغییر طرح
  3. Block quick styles set switching: تعویض سریع مجموعه سبک

تصویر

هر کدام از گزینه را که تمایل داشتید، می توانید تیک دار کنید یا تیک آن را بردارید. بعد روی Yes, Start Enforcing protection از پنل اصلی کلیک کنید.

تصویر

پنجره ای باز می شود دو بار در کادرهای مشخص شده پسورد موردنظر را وارد کنید و روی Ok کلیک کنید.

تصویر

۲- Editing Restrictions

در این قسمت می توانید اجازه هر گونه ویرایش را به دیگران بدهید؛ یا اینکه این اجازه را از آنها صلب کنید.

گزینه Allow only this type of editing in the document را تیک بزنید. لیست کشویی کادر پایین این قسمت را باز کنید در اینجا ۴ گزینه وجود دارد:

  • Track changes: ردیابی تغییرات
  • Comments: نظرات
  • Filling in forms: فرم های پر شده
  • (No changes (read only: هیچ تغییری

تصویر

اگر گزینه ی No changes را انتخاب کنید، سند شما فقط برای مطالعه کردن در دسترس دیگران قرار می گیرد و امکان اعمال تغییرات روی آن وجود ندارد.

با تیک دار کردن گزینه Allow only this type of editing in the document یک قسمت دیگر به نام (Exceptions (optional اضافه می شود. از این قسمت می توانید مشخص کنید که چه کسانی می توانند فایل ورد را ویرایش کنند.

با انتخاب Every one همه کاربران انتخاب می شوند و با کلیک روی لیست کشویی کادر پایین قسمت Groups 3 گزینه مشاهده می کنید:

  • Find next region this user can edit
  • Show all regions this user can edit: نمایش همه قسمت هایی که این کاربر می تواند ویرایش کند.
  • Remove all editing permissions for this user: حذف همه مجوز های ویرایش برای این کاربر

در پایان برای اعمال محدودیت ها روی Yes, start enforcing protection کلیک کنید.

تصویر

پنجره Start enforcing protection باز می شود. در کادرهای تعیین شده دو بار پسورد را وارد کنید و در پایان روی Ok کلیک کنید.

گروه Ink و OneNote

در انتهای سربرگ Review دو ابزار دیگر هم هستند:

Ink: اگر دستگاه لمسی دارید و از یک قلم دیجیتالی استفاده می کنید، به طور پیش فرض هنگامی که قلم به بوم سند برخورد می کند، بلافاصله قسمت های موردنظر شما با جوهر از دیگر قسمت ها متمایز می شود. با Hide Ink قسمت های متمایز شده با قلم دیجیتالی مخفی می شوند.

OneNote: اگر می خواهید صفحات ورد را به یادداشت های وان نوت اضافه کنید می توانید از این گزینه استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (542 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (518 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (126 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (24 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...