ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه در منزل جوانه گندم تهیه کنیم؟

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه در منزل جوانه گندم تهیه کنیم؟
جوانه گندم یکی از مغذی ترین و مفیدترین جوانه غلات برای کودکان و بزرگسالان است. شما می توانید جوانه گندم را خودتان در منزل به سادگی تهیه و استفاده کنید. همراه ساعد نیوز باشید.

جوانه چیست؟

غلات، آجیل ها و حبوبات حاوی بخش تولیدمثلی هستند که به آنها اجازه رشد و تولیدمثل می دهد. پس از اینکه غلات در آب خیسانده شدند و در دمای اتاق و در تاریکی ماندند، سیستم تولیدمثل آنها فعال می شود و آنها شروع به جوانه زدن و تخمیر می کنند. این فرایند تخمیر همان چیزی است که پروتئین ها و قندهای گفته شده را شکسته و پروبیوتیک هایی که به طور فطری در غلات وجود دارد را آزاد می کند.

ارزش غذایی حبوبات و غلات بعد از این که جوانه می زنند بسیار بالا میرود به همین منظور در آشپزی کاربرد های فراوانی دارند که این باعث می شود تبدیل به بخش ثابتی از رژیم غذایی هرکسی شود. جوانه ها دارای اسیدهای چرب، مقدار زیادی املاح معدنی، اسیدهای آمینه و قند طبیعی می باشند و چنانچه چندین نوع از آنها استفاده شود به جرأت می توان گفت که مواد ضروری بدن تامین خواهد شد. تهیه و درست کردن جوانه غلاتی همچون گندم، برنج و ... هیچ نیازی به تجهیزات خاص و پیچیده ای ندارد و به سادگی انجام می شود و به نوعی می توان گفت هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان سرگرمی لذت بخشی به شمار می رود. در این بخش از سایت ساعد نیوز آموزش تهیه جوانه گندم را در اختیارتان قرار دهیم بنابراین با ما همراه باشید و صفر تا صد درست کردن جوانه گندم را یاد بگیرید.

اصول اولیه در نحوه درست کردن جوانه گندم

ابتدا بایستی اقدام به خیس کردن دانه های گندم کرده تا رطوبت آنها بالا رفته و فیتیک اسید (phytic acid، ترکیبی آلی که در اکثر مواد غذایی گیاهی می توان یافت) موجود در آن ها غیر فعال شود. هرچند در دفعه اول به طور کامل جوانه نمی زنند اما همین غلات خیس خورده را میتوان با شیرهای گیاهی همچون شیر بادام مخلوط کرده و یا آنها را در زمان خیلی کم در مقایسه با غلات خیس نشده، می توان پخت. برای اینکه جوانه زدن به طور کامل انجام شود بایستی دانه های خیس شده را شسته و اقدام به تخلیه کردن آب آنها بکنید و بعد به مدت یک الی 5 روز به حالت مرطوب داخل یک شیشه نگهداری کنید. جوانه گندم معمولاً به صورت نیمه پخته و یا خام استفاده می شود و یا از آن آرد درست می شود. دستگاه میوه خشک کن برای خشک کردن جوانه غلات گزینه مناسبی می باشد البته نور خورشید و گرمای فر با دمای پایین نیز از دیگر گزینه های مناسب به شمار می رود.

مناسب ترین ظرف برای تهیه جوانه گندم

برای تهیه جوانه گندم از هر ظرف شیشه ای میتوان به کار برد البته بایستی در نظر داشته باشید که پس از جوانه زدن به حجم غلات افزوده می شود به عنوان مثال اگر بخواهید از نصف فنجان گندم، اقدام به تهیه جوانه گندم بکنید شما به یک شیشه یک لیتری با درب گشاد نیاز دارید. بعد از انتخاب شیشه شما با یک سرپوش توری باید دهانه شیشه را بپوشانید به طوری که امکان خروج آب و گردش هوا وجود داشته باشد. برای این کار تا می توانید از پارچه درشت بافی که در صاف کردن مایعات یا تهیه پنیر به کار می برید استفاده کنید و همچنین می توانید از یک صفحه با پلاستیک و یا استیل ضد زنگ استفاده کرده و با کش لاستیکی آن را روی درب شیشه محکم بکنید.

پوستر نگهداری جوانه گندم

لوازم مورد نیاز و طرز تهیه جوانه گندم

  • آب (تصفیه شده)
  • یک دوم فنجان گندم کامل
  • صافی آب کیش
  • فنجان اندازه گیری و پیمانه
  • شیشه 1 لیتری دهن گشاد
  • کاسه برای خیساندن گندم
  • سرپوش مناسب مثل پارچه درشت بافت یا توری سیمی و کش لاستیکی یا پیچ فلزی یا نوار برای محکم کردن سرپوش دهانه شیشه
  • کاسه ای برای تخلیه آب اضافه

جوانه گندم و جو نسبت به گندم و جو معمولی هضم ساده تری دارند. همه ی غذاهای کامل و خام حاوی آنزیم، ویتامین، مواد معدنی و یا پروتئین هستند که به تأمین بدن شما کمک می کند. مواد مغذی سبزیجات به طور آنی، هنگام مصرف خام یا بخارپز آنها جذب می شود، اما ارزش غذایی غلات مانند گندم و جو در آنها قفل شده است. دانه گندم و جو نه تنها هضم سخت تری دارند، بلکه مواد غذایی کمتری نسبت به جوانه ها دارند. در ادامه طرز تهیه جوانه گندم را توضیح می دهد همراه ساعد نیوز باشید.

  1. شست و شوی گندم و آبکشی آن: ابتدا گندم ها را داخل یک صافی بریزید و به طور کامل آن را شستشو دهید سپس اقدام به تخلیه آب آن بکنید.
  2. خیس کردن گندم ها: برای خیس کردن گندم ها، کاسه آماده کنید و گندم ها را داخل آن ریخته و روی آن آب بریزید به طوری که روی آن را چند سانتی متر از آب احاطه کرده باشد گندم ها باید دست کم یک شب یا 12 ساعت در آب باقی بمانند.
  3. آبکش کردن گندم ها: در این مرحله اقدام به ریختن گندم ها داخل یک آبکش یا صافی بکنید تا کاملاً آب آن تخلیه شود سپس اقدام به شستن کامل گندم ها کرده و سپس مجدد آب آن را خالی کنید.
  4. ریختن گندم ها درون شیشه: در این بخش شروع به ریختن گندم ها داخل ظرف شیشه ای یک لیتری که از قبل آماده کرده اید بکنید توجه داشته باشید که دهانه شیشه گشاد باشد.
  5. سرپوش گذاشتن روی ظرف شیشه ای: در اینجا با استفاده از پارچه درشت باف دو لایه ای و یا توری سیمی اقدام به پوشاندن دهانه ظرف شیشه ای کرده و با نوار فلزی و پیچ یا کش لاستیکی آنرا در جای خود ثابت و محکم بکنید.
  6. وارونه کردن بطری شیشه ای: با ایجاد زاویه ظرف شیشه ای را وارونه کنید تا آب اضافی آن خالی شده و هوا در آن گردش پیدا کند. می توانید ظرف را درون یک کاسه قرار دهید تا آب اضافه وارد آن شود و زمانی که مشاهده کردید آب اضافی کاملاً تخلیه شد آنرا در جایی که به دور از نور مستقیم خورشید است بگذارید بهترین کار این است که ظرف را در محلی که دمای هوای آن بین 68 تا 75 درجه فارنهایت یعنی 20 تا 24 سانتی گراد است قرار دهید.
  7. شست و شو به تخلیه آب به تعداد دو بار در روز: در این مرحله شما باید دو بار در روز اقدام به شستشوی گندمها بکنید یعنی هر 12 ساعت یا بیشتر داخل آن آب بریزید و به حالت چرخشی آن را تکان دهید تا همه دانه های گندم به صورت برابر شسته شوند سپس آب آن را بیرون ریخته و ظرف را همچون مرحله 6 مجدد وارونه کنید.
  8. مراقبت و منتظر ماندن: بایستی دانه های گندم به مدت یک الی 5 روز جوانه بزنند. همین که دم های کوچک گندم ها شروع به ظاهر شدن کردند شما متوجه آماده شدن گندم ها می شوید و طبق سلیقه خود می توانید مدت کمی صبر کنید تا گندم ها فقط به مقدار کم جوانه بزنند و یا نیز می توانید به مدت طولانی تری منتظر باشید تا به اندازه یک چهارم اینچ یا بیشتر جوانه گندم ها رشد کنند.
  9. قرار دادن جوانه های گندم داخل یخچال: در این مرحله شما می توانید جوانه های گندم را شسته و آب اضافی آن را تخلیه کرده و سپس داخل یخچال قرار دهید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان نباید زیر جوانه ها آب جمع شود چرا که این اتفاق مخصوصاً در فصل گرم تابستان باعث می شود که دانه ها خراب شود. جوانه ها تا یک هفته داخل یخچال ماندگاری دارند چنانچه متوجه لزج شدن و یا بوی بد جوانه ها شدید آنها را دور بیندازید.

نکات تکمیلی تهیه جوانه گندم

جوانه گندم دارای خواص و فواید بی نظیری است و به سلامت بدن و زیبایی پوست و مو کمک شایانی می کند، همچنین جوانه گندم نسخه های درمانی و زیبایی هم دارد. در ادامه ساعد نیوز نکات تکمیلی تهیه جوانه گندم ارائه میکند همراه ما باشید.

  • چنانچه قصد خشک کردن جوانه گندم را دارید می توانید از فر با دمای پایین و یا دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید و یا اینکه جوانه ها را با استفاده از نور خورشید خشک کنید.
  • پس از اینکه جوانه گندم را خشک کردید می توانید با آسیاب کردن آن آرد جوانه گندم تهیه کنید.
  • برای مصارف خانگی جوانه ها نباید سبز باشد چرا که مزه تلخی می دهند.
  • تهیه سمنو مهمترین گزینه مصرف جوانه گندم می باشد.
  • جوانه را می توانید داخل سالاد خود استفاده کنید.
  • جوانه را می توان به عنوان سرخ کردنی و یا دورچین بعضی از غذاهای آب پز به کار برد.

فواید جوانه گندم

از آنجا که مواد مغذی ضروری و انواع زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی دارد، خواص جوانه گندم بسیار زیاد است. منبع عالی از پروتئین های گیاهی، همراه با فیبر و چربی های سالم است. این هم چنین منبع خوبی از منیزیم، روی، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر است.این نوع خاص از مواد تشکیل دهنده یکی از موثرترین مواد غذایی است که می توانید در هر نوع غذا به کار ببرید. خوشبختانه، متنوع است و کاربردهای عملی متفاوتی دارد. گندم بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی روزانه میلیون ها نفر از مردم هند برای سالیان دراز بوده است. چنانچه در این بخش از سلامت تغذیه در ساعد نیوزخواهیم گفت فواید جوانه گندم بسیارند ، با مصرف جوانه های گندم می توانید ضعف جنسی و جسمی را به راحتی درمان کنید ، پوست را زیبا و جوان سازید و از بروز بسیاری از سرطان ها و بیماری ها پیشگیری کنید

  • تنظیم سیستم عصبی
  • جوانه گندم برای بهبود ایمنی بدن
  • جوانه گندم برای داشتن موهای سالم
  • خاصیت آنتی کسیدانی و ضد پیری گیاهک گندم
  • اسیدهای چرب ضروری
  • جوانه گندم باروری را بهبود می بخشد و قوای جنسی را افزایش می دهد
  • جوانه گندم بنیه را افزایش می دهد
  • جوانه گندم برای جلوگیری از مشکلات پوستی
  • جوانه گندم برای تمیز کردن دستگاه گوارش
  • جلوگیری از دیابت با جوانه گندم
  • لخته خونی
  • جوانه ی گندم برای لاغر و چاق شدن
  • جوانه گندم و تقویت مو
  • جوانه گندم برای بی خوابی و تقویت حافظه

پوستر جوانه گندم

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

خواص جوانه گندم

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (276 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (135 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (56 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (47 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (36 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (31 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (25 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده