چگونه در زبان آلمانی صرف فعل کنیم؟

  یکشنبه، 15 تیر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
چگونه در زبان آلمانی صرف فعل کنیم؟
آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید.

مسلما برای هر جمله ما نیاز به فعل داریم. در بررسی فعل در زبان آلمانی باید به ۳ نکته توجه داشت :

۱- Position مکان فعل

۲- Konjugation صرف فعل

۳- Tempus زمان فعل

معمولا راحت ترین زمان و پرکاربرد ترین زمان به طور کلی در هر زبانی زمان حال می باشد. پس در مورد نکته سوم که در بالا اشاره کردیم ما از لحاظ Tempus فعلا در مورد زمان حال صحبت می کنیم. در مورد مکان فعل باید گفت که با توجه به انواع جملاتی که در آلمانی داریم ممکن است مکان فعل تغییراتی داشته باشد که در آینده به تفصیل در این باره صحبت می کنیم. در این قسمت به نکته دوم یعنی قوانین صرف فعل در زمان حال می پردازیم.

به طور کلی فعل های آلمانی از یک ریشه (Stamm) و یک حرف یا صدای آخر (Endung) تشکیل می شوند. Endung فعل ها در زبان آلمانی حرف n یا en می باشد. و پس از حذف این Endung ، باقی کلمه ریشه (Stamm) فعل می باشد.

برای درک بهتر این موضوع در مثال زیر فعل kommen به معنی آمدن را ملاحظه می کنید. اگر Endung را حذف کنیم بافی مانده کلمه ریشه این فعل می باشد.

Kommen ——————————–> Komm : Stamm

جدول صرف فعل Sein مفرد
ضمیر فعل
اول شخص ich bin
دوم شخص

du

Sie

bist

sind

سوم شخص

es

sie

er

ist

حال می خواهیم فعل kommen را برای این ضمایر صرف کنیم. به Endung هایی که فعل بعد از صرف می گیرد توجه نمایید.

Komme

ich

Singular

مفرد

Kommst

du

Kommt

er / sie

Kommen

wir

Plural

جمع

Kommt

ihr

kommen

sie

برای شما مودبانه هم به صورت مقابل فعل صرف می شود . Sie kommen

تصویر

در زبان آلمانی نیز مانند زبان انگلیسی فعل های به دو دسته تقسیم می شوند . یعنی می توان گفت انواع فعل در زبان آلمانی دو دسته بیشتر نیست! فعل های بی قاعده و فعل های با قاعده. تمامی فعل های با قاعده آلمانی با توجه به قاعده بالا صرف می شوند ، یعنی شما ابتدا ریشه فعل را به روشی که گفته شد به دست می آورید و سپس با توجه به ضمیر شخصی Endgung هایی که در بالا با حروف قرمز مشخص کردیم را به ریشه فعل اضافه می کنیم.

برای اینکه این مسئله روشن تر شود فعل sagen به معنی گفتن را که یک فعل با قاعده می باشد را ره روش بالا صرف می کنیم.

ich sage من می گویم

du sagst تو می گویی

er / sie sagt او می گوید

wir sagen ما می گوییم

ihr sagt شما ها می گویید

sie sagen آن ها می گویند

Sie sagen شما می گویید

چند نکته مهم در رابطه با صرف افعال با قاعده آلمانی :

۱- اگر ریشه یک فعل به d یا t ختم شود، این افعل هنگام صرف در دوم شخص و سوم شخص مفرد و دوم شخص جمع ما بین ریشه و پسوند "e" می پذیرند.

۱- Stamm -d / -t

arbeiten کار کردن

bilden ساختن

ich arbeite ich bilde

du arbeitest du bildest

er / sie arbeitet er / sie bildet

wir arbeiten wir bilden

ihr arbitet ihr bildet

sie arbeiten sie bilden

تصویر

۲- اگر ریشه یک فعل به z ، ß ، ss ، s ختم شود ، هنگام صرف فعل در دوم شخص مفرد به جای پسوند "s" ، فقط پسوند "t" می پذیرند . در این حالت دوم شخص جمع و سوم شخص مفرد و دوم شخص جمع فرم یکسان خواهند داشت.

برای مثال به صرف فعل heißen به معنی نامیدن توجه کنید.

ich heiße

du heißt

er/sie heißt

wir heißen

ihr heißt

sie heißen

با قواعد زبان آلمانی که در بالا آموختین اکنون قادر هستید افعال با قاعده آلمانی را صرف کنید. اما در آلمانی نوع دیگری از فعل ها وجود دارند که به آن ها افعال بی قاعده می گوییم. راهی برای متمایز کردن افعال باقاعده از بی قاعده وجود ندارد و شما باید در طول دروس هنگامی که به فعل بی قاعده ای برخورد می کنید همانجا آن را یاد بگیرید و همچنین صرف کردن آن را نیز فرا بگیرید. زیرا صرف افعال بی قاعده همانطور که از اسمشان هم پیداست قانون خاصی ندارد! تنها قواعدی که می تواند به شما در صرف افعال بی قاعده کمک کند را برای شما در قالب چند نکته بیان می کنیم.

۱- صرف فعل در افعال بی قاعده در دوم شخص و سوم شخص مفرد متفاوت می باشد و در باقی موارد همانند افعال با قاعده می باشند.

۲- چند فعل مهم و پرکاربرد بی قاعده را در زیر با تغییراتی که دارند برای شما عنوان می کنیم.

geben (e———>i) دادن

ich gebe

du gibst

er / sie gibt

wir geben

ihr gebt

sie geben

………………………………………………………

fahren (a————>ä) رانندگی کردن

ich fahre

du fährst

er / sie fährt

wir fahren

ihr fahrt

sie fahren

……………………………………………………..

lesen (e———–>ie) خواندن

ich lese

du liest

er / sie liest

wir lesen

ihr lest

sie lesen

…………………………………………………

essen (e———>i) خوردن

ich esse

du isst

er / sie isst

wir essen

ihr esst

sie essen

مثال ها:

Ich bin ein Fotograf.(من یک عکاس هستم.)

Du bist ein Fotograf.(تو یک عکاس هستی.)
Er ist ein Fotograf. (او [مرد] یک عکاس است.)

Sie ist eine Fotografin. (او [زن] یک عکاس است.)

Sie sind ein Fotograf. (شما [محترمانه] عکاس هستید.)

نکته: نکته ای که ممکن است از درس اول به صورت سوال برای شما مطرح شده باشد این است که چرا در واژه Fotograf حرف اول به صورت بزرگ نوشته شده؟! در زبان انگلیسی در دو حالت حرف اول یک کلمه به صورت بزرگ نوشته خواهد شد. حالت اول اینکه در ابتدای جمله نوشته شود و حالت دوم اینکه نامی مشخص باشد (مانند نام فرد، نام رودخانه، کشور و …) اما در زبان آلمانی تمامی اسامی با حرف اول بزرگ نوشته می شوند (هر واژه ای که از نظر گرامری اسم باشد). پس هر واژه ای که نقش اسم در جمله را داشته باشد حرف اول آن بزرگ نوشته خواهد شد. به همین دلیل واژه Fotograf با حروف بزرگ نوشته شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان