چگونه پارافریز کنیم ؟

  یکشنبه، 30 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه پارافریز کنیم ؟
پارافریز به معنای بازنویسی خلاصه نویسی و نقل قول غیر مستقیم میباشد و منظور کلی از پارافریز حفظ معنی و مفهوم جمله ولی تغییر در ساختار و ترکیب کلمات و استفاده از کلمات هم معنی و هم خانواده است.

پارافریز چیست؟

پارافریز زمانی انجام می­ گیرد که شما ایده یا نظریه شخص دیگری را با کلمات خودتان بیان می­ کنید. هدف اصلی این کار نگه داشتن معنا و مفهوم متن اصلی بدون کپی کردن و بازگوکردن کلمه به کلمه آن است.

این کار به سه دلیل انجام می گیرد:

  • بازنویسی نشان می­دهد شما کاملا مطالب منابع مرتبط را متوجه شده اید.
  • بازنویسی نوشته ها با کلمات شما این اطمینان را حاصل می­ کند که شما تحقیق شخص دیگری را کپی نکرده اید و در حقیقت سرقت ادبی از کار کسی صورت نگرفته است.
  • بازنویسی یک نظریه به این معناست که گویش شما در کل پایان نامه به شکلی مسلط و یکسان باقی می­ ماند.

چه زمانی از نقل قول استفاده کنیم و چه زمانی پارافریز کنیم؟

اگر یک مقاله یا تحقیق را به طورکل مطالعه کنید و از نکات مهم آن یادداشت بردارید به طور طبیعی در حال پارافریز بخش عمده ای از اطلاعات مهم آن هستید و از نقل قول مستقیم استفاده نمی ­کنید.

این کار هوشمندانه ای است که در پایان نامه یا مقاله خود از نقل قول های زیاد استفاده نکنید چرا که استفاده مکرر از نقل قول موجب می­ شود به نظر برسد شما به درستی مطلب منابعی که مطالعه کردید را متوجه نشدید یا برای بیان کردن مطلب به زبان خودتان تنبلی کرده اید. نقل قول­ ها همچنین موجب ناخواناشدن متن شما می­شوند.

به طورکل، برای نگارش مقاله یا پایان نامه ، پارافریز مقاله یا تحقیقاتی که مطالعه می کنید بهتر از استفاده از نقل قول می باشد.

فقط زمانی از نقل قول استفاده کنید که:

  • می­ خواهید یک توصیف دقیق داشته باشید.
  • نوشته اصلی به قدری خوب است که نمی توانید آن را تغییر بدهید.
  • شما نیاز به مدرک معتبر برای پشتیبانی از نظریه ­تان دارید.

تصویر

پارافریز کنم یا نقل قول؟

به طورکلی، تنها زمانی از نقل قول مستقیم استفاده کنید که دلیل خوبی برای آن دارید. بیشتر مطالب مقاله باید از قول خودتان باشد. همچنین، هنگام نوشتن مقالاتی در زمینه علوم انسانی معمولاً استفاده گسترده از منابع دیگر امری مرسوم است. هنگام نوشتن مقالات علوم طبیعی یا اجتماعی نیز خلاصه سازی از منابع دیگر بسیار رایج است اما همیشه استثنائاتی نیز وجود دارد.

مثلاً، در مقالهٔ تحلیل ادبی، مایلید به جای خلاصه سازی از نقل قول استفاده کنید زیرا بخشی از کار شما در این نوع مقاله به تحلیل واژگان و عبارات خاص نویسنده اختصاص دارد.

در مقالات پژوهشی، باید از منابع نقل قول کنید تا

  • نشان دهید که منبعی قابل استناد از نکته نظر شما حمایت می کند
  • استدلال یا جایگاهی برای نقد و نظر ارائه دهید
  • زبانی را که از لحاظ تاریخی یا نقل مکان مهم است در مقاله خود بگنجانید
  • بخشی از متن را که به خوبی بیان شده ارائه دهید، متنی که در صورت پارافریز یا خلاصه کردن دچار تغییر معنایی می شود یا معنای خود را از دست می دهد

در مواقع زیر باید از پارافریز یا خلاصه نویسی استفاده کنید:

  • زمانی که ایدهٔ بیان شده برایتان مهم است نه زبان خاص بیان آن ایده
  • زمانی که نکتهٔ کلیدی منبع را می توانید با استفاده از کلماتی کمتر بیان کنید

پارافریز به روش های مختلفی امکان پذیر است.

در حالت کلی بازنویسی مطالب به شیوه های مختلف انجام می گیرد شما می توانید به طور همزمان از چندین روش مختلف جهت دستیابی به پارافریزی قوی تر استفاده نمایید در این صورت میزان سرقت علمی مطالب شما به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

  • جایگزین کردن کلمات مترادف با لغات جدید

در این روش شما می بایست کلماتی که هم معنی کلمات دیگر هستند را در جمله جایگزین نمایید این روش در ظاهر روشی ساده به نظر می رسد اما با توجه به وجود تعداد زیادی مترادف برای برخی واژگان و همچنین کاربرد و معنای متفاوت هرکدام از آنها در جملات مختلف، انتخاب و بکارگیری آنها مهارت و تخصص کافی طب می کند. همچنین ممکن است در پاره ای وقت ها یک کلمه کاملا مترادف کلمه دیگری باشد اما نکته مهم آن است که کلمه جایگزین می بایست بتواند داخل جمله ارزش و مفهوم کلمه قبلی را حفظ و انتقال نماید.

  • تغییر فاعل و فعل جملات

شما می توانید ترتیب قرارگیری کلمات را در جملات تغییر دهید این روش نیاز به تخصص خاصی ندارد اما باید توجه داشت این کار دقیق و با احتیاط کامل انجام گیرد تا موجب به هم ریختگی جملات و ایرادات گرامری نگردد.

  • تبدیل جملات معلوم به مجهول و برعکس

در جملات معلوم فاعل یا کننده کار معلوم می باشد در حالی که جملات مجهول زمانی بکار می رود که مفعول (چیزی که کار به روی آن انجام می­ شود) هدایت جمله را در دست می گیرد.

  • درک محتوا و دوباره نویسی آن با درک خودتان

اساس عمل پارافریز بر این روش استوار می باشد برای انجام پارافریز به این روش ابتدا بایستی تمام محتوا را مطالعه و درک می کنید سپس آن را به طور کامل با جمله بندی و بیان خودتان می نویسید بگونه ای که کمترین تشابه را با نوشته اصلی داشته باشد در واقع هنگام پارافریز کردن، شما نظریه و ایده شخص دیگری را با کلمات خودتان بیان می­ کنید. هدف اصلی این کار نگه داشتن معنا و مفهوم متن اصلی بدون کپی کردن و بازگو کردن کلمه به کلمه آن است. در صورتی که میزان مشابهت متن نوشته شده با متن اصلی بیش از 50% گزارش شود، مقاله شما مشمول سرقت ادبی می باشد که باید نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در کل می توان گفت این روش بهترین و تاثیرگذارترین روش پارافریز می باشد.

تصویر

  • گرامر جمله را تغییر دهید

یکی دیگر از تکنیک های پارافریز کردن تغییر گرامر جمله است توجه نمایید که این روش در اجرا بسیار ساده تر از تغییر کلمات می باشد ولی در صورت عدم دانش کافی ممکن است مشکلات بسیاری در نیتیو بودن و سطح زبان مقاله شما ایجاد نماید. اگرچه بازنویسی به اشکال مختلفی صورت می ­گیرد اما در هرحال مهم است که شما در همه حالت منبع نظریه را ذکر کنید.

توصیه هایی برای پارافریز اصولی و صحیح

  1. چندین بار متن اصلی را بخوانید تا زمانی که متن اصلی را درک کنید.
  2. پس از خواندن متن اصلی را کنار گذاشته و مطالب را برای خودتان بازنویسی کنید.
  3. کلمات کلیدی منبع اصلی را یادداشت کنید تا در حین بازنویسی تجسمی از موضوع داشته باشید.
  4. جهت راحتی در استفاده از منابع متن اصلی صفحات رفرنس ها را یادداشت کنید.
  5. از علائم نقل قول بجا و در محل مناسب استفاده کنید.
  6. متن بازنویسی شده را با متن اصلی تطبیق دهید تا از ذکر تمامی موارد ضروری مطمئن شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان