چگونه اعتبار سهمیه سوخت رانندگان تاکسی، آژانس و مدارس بررسی کنیم؟

  یکشنبه، 19 شهریور 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
چگونه اعتبار سهمیه سوخت رانندگان تاکسی، آژانس و مدارس بررسی کنیم؟
سامانه سماس به نشانی samas.moi.ir که از خلاصه عبارت «سامانه مشترک اطلاعات سفر» روی کار آمده است توانسته بسیاری از امور مربوط به استعلام اعتبار سوخت بنزین و مشاهده مانده اعتبار سوخت را برای رانندگانی که به آن ها اعتبار سوخت تعلق میگیرد، تسهیل کند. در ادامه ساعدنیوز به چگونگی بررسی اعتبار سهمیه سوخت رانندگان تاکسی و... خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

سامانه سماس با هدف سهمیه‌بندی سوخت برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، رانندگان آژانس‌ها و سرویس مدارس و... از اول اسفند ماه به صورت رسمی آغاز به کار کرده است؛ سامانه‌ای که تا چندی پیش در مرحله آزمایشی خود به سر می‌برد و حالا برای تسهیل اعطای سهمیه بنزین رانندگان تاکسی اینترنتی و یا رانندگان سرویس‌های مدارس و تاکسی‌های فرودگاهی و... به طور رسمی راه‌اندازی شده است.

تمامی فعالان حوزه‌های اینترنتی در حمل و نقل عمومی چه خودرو و چه موتورسیکلت موظف هستند، اطلاعات خود را در سامانه سامانه اطلاعات سفر «سماس» وارد کنند. از همین رو بهتر است با این سامانه بیشتر آشنا شویم.

از امروز قرار است که تاکسی‌های اینترنتی‌ مانند اسنپ، فهرست رانندگان فعال خود را مطابق با دستورالعمل نظارتی در سامانه سماس بارگذاری می‌کنند و امروز بخشی که مربوط به سهمیه سوخت این رانندگان است، فعال شده و از همین رو رانندگان می‌توانند از قسمت «ورود» وارد این سامانه شوند و مانده اعتبار کارت سوخت خود را ببینید. این نکته نیز قابل ذکر است که این سامانه تا اواخر اردیبهشت ماه تکمیل‌تر خواهد شد و کاربردهای بیشتری نیز به آن اضافه خواهد شد.

آدرس سایت سماس وزارت کشور: samas.moi.ir

رانندگان سرویس مدارس، آژانس‌های تحت پوشش شهرداری و اصناف، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاهی و تاکسی‌هایی که در شهرهایشان جایگاه CNG وجود ندارد، می توانند برای دریافت اعتبار سوخت واریزی از کلیه کارت های بانکی شتاب خود استفاده نمایند. از این رو در راستای ارائه خدمات به رانندگان، امکان تغییر رمز و دریافت تاریخچه واریز و باقیمانده اعتبار با راه اندازی سامانه سماس در samas.moi.ir فراهم شده است.
شایان ذکر است کلیه رانندگان می توانند، با کد ملی، رمز (چهار رقم آخر کد ملی) و شماره تلفن همراه معرفی شده از خدمات این سامانه استفاده نمایند.

سامانه سماس

همانطور که گفته شد با توجه به اینکه اعتبار سهمیه سوخت بر اساس کارت ملی کاربران راننده واریز می‌شود، بنابراین کاربران راننده می‌توانند برای استفاده از اعتبار سهمیه سوخت از همه کارت‌های بانکی که به نام‌ آنها صادر شده استفاده کنند و برای استفاده از این اعتبار نیازی به اعلام کارت بانکی خاصی نیست.

سامانه سماس در گام‌های بعدی خود، صحت‌سنجی اطلاعات در بخش خودرو و اصالت خودرو را انجام می‌دهد و همچنین با اتصال به سامانه ثبت احوال علاوه بر اینکه آنان را احراز هویت می‌کنند از صلاحیت فردی آنان مطمئن می‌شود.

در حال حاضر مجری و هدایتگر سامانه سماس به نمایندگی از وزارت کشور، به بخش سوخت اتحادیه تاکسیرانی کشوری محول شده است و مقرر شده برای تعیین مجری بخش‌های بعدی سامانه سماس به مرور تصمیم‌گیری‌های جدید اتخاذ شود.

سامانه سماس به عنوان رابطی برای ارسال دیتا بین وزارت کشور و تاکسی‌های اینترنتی و رانندگان ناوگان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شایان ذکر است داده‌های رد و بدل شده، شامل موارد حساس از قبیل مشخصات راننده و مسافر نیست. در این سامانه قرار است اطلاعات سفر و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به صورت روزانه و هفتگی قرار داده شود و «سماس» محلی برای تجمیع این داده‌ها خواهد شد. مدیران شهری و وزارت کشور بر این باور هستند که شرکت‌های تاکسی اینترنتی چند بازیگر رقیب هستند و به همین دلیل دیتای خود را به یکدیگر نمی‌دهند؛ اما در نهایت دیتای آنها باید در یک نقطه تجمیع شود و این سامانه می‌تواند نقش تجمیع‌کننده دیتای آنها را برعهده داشته باشد تا نهایتاً سهمیه سوخت از این طریق به آن‌ها داده شود.

سامانه سماس

این سامانه مطابق با دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر توسط وزارت کشور برای ثبت برخط اطلاعات ارائه دهندگان خدمات هوشمند و داد‌ه‌های سفر با عنوان سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) راه اندازی شده است. پیش از این، اطلاعات رانندگان به صورت CD برای نهادهای مرتبط ارسال می‌شد که مشکلات امنیتی بسیاری داشت ولی از این به بعد قرار است ارتباط با شرکت‌های تاکسی آنلاین از طریق وب‌سرویس برقرار شود و آنها از این سامانه اطلاعات را در اختیار وزارت‌کشور بگذارند.

سامانه سماس

پیش‌تر بسیاری از کاربران فضای مجازی از ثبت و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات سفر مسافران توسط دولت و نقض حریم خصوصی آنان ابراز نگرانی کرده بودند اما دبیر شورای عالی ترافیک، «پوریا محمدیان» در برابر این هجمه اعتراضات گفته بود که «دیتای مربوط به مسافر ربطی به مدیریت شهری ندارد و دیتای مسافر در سماس ذخیره نمی‌شود.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (10 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان