ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه عکس‌ها را با استفاده از فتوشاپ واضح تر کنیم؟+ فیلم آموزشی

  چهارشنبه، 15 شهریور 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه عکس‌ها را با استفاده از فتوشاپ واضح تر کنیم؟+ فیلم آموزشی
ممکن است به دلایل زیادی کیفیت و شفافیت عکس مطلوب نباشد. به علت لرزش دست عکاس یا دوربین و یا حرکت ناگهانی و غیر منتظره سوژه، عدم تنظیم فوکوس دوربین توسط عکاس، نبود نور نامناسب و… احتمال دارد شفافیت قابل قبولی در تصویر یا قسمتی از تصویر مشاهده نشود. در ادامه ساعدنیوز به چگونگی واضح کردن عکس توسط فتوشاپ خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

یکی از رایج ترین معضلات عکاسی تار شدن المان‌های موجود در تصاویر است. این اتفاق عمدتا زمانی رخ می‌دهد که سوژه‌ی عکاسی در زمانی نامناسب تکان بخورد و یا این که فوکوس دوربین به خوبی تنظیم نشده باشد. البته این موضوع جای نگرانی ندارد؛ با توجه به میزان تار بودن تصویر همیشه می‌شود به واضح کردن عکس با استفاده از فتوشاپ فکر کرد. در این مطلب آموزش فتوشاپ قصد داریم به آموزش چگونگی واضح کردن تصاویر با استفاده از فتوشاپ بپردازیم. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که با معضلاتی نظیر تار بودن عکس‌ها مواجه می‌شوید این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

گام اول اجرای عکس خود در فتوشاپ

وقتی تصاویر را واضح می‌کنید، تغییرات کمی را در تصاویر متوجه خواهید شد. باید به این نکته توجه داشته باشید که فتوشاپ تنها با اعمال تغییرات جزئی به اصلاح تصویر شما می‌پردازد و قادر نیست به طور کامل تصاویر را از نو بسازد.

باید توجه داشته باشید که اگر تصویری که در اختیار دارید آنقدر تار است که در آن نمی‌توان شکل اجسام را تشخیص داد، فتوشاپ هم قادر به واضح کردن عکس نخواهد بود. اما اگر تصویری دارید که علی رغم غیر قابل تشخیص بودن لبه‌های مشخصی دارد، احتمالا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای اصلاح در فتوشاپ باشد.

در این آموزش، از تصویر چند گل استفاده شده که در آن برخی از گل‌ها مقداری تار هستند. راه‌های مختلفی برای واضح کردن تصاویر در فتوشاپ وجود دارد که در این مطلب از رایج ترین متد استفاده خواهیم کرد؛ ابزار مورد استفاده‌ی ما در این آموزش Smart Sharpen خواهد بود. یکی از ویژگی‌هایی که با عرضه‌ی فتوشاپ CC در اختیار کاربران قرار گرفت.

بعد از اجرای عکس خود در فتوشاپ، به مسیر Filter > Sharpen > Smart Sharpen بروید.

اجرای عکس خود در فتوشاپ

گام دوم یادگیری استفاده از Smart Sharpen Tool

بعد از کلیک روی Smart Sharpen پنجره‌ای جدید باز می‌شود. پنجره‌ی شما احتمالا از پنجره‌ای که در تصویر بالا می‌بینید کوچکتر باشد که البته مشکلی نیست. شما می‌توانید پنجره‌ی یاد شده را به اندازه‌ای که می‌خواهید درآورید. برای این کار کافیست لبه‌های آن را با نگه داشتن کلیک روی ماوس به اطراف بکشید.

در سمت راست پنجره‌ی Smart Sharpen تنظیمات را مشاهده می‌کنید. در بالا پیش نمایش یا Preview را خواهید دید که باید فعال باشد. در انتها منوی Preset از بخش General Settings و همچنین Shadows و Highlights قابل مشاهده است. در ادامه هرکدام از بخش‌های یاد شده را بررسی خواهیم کرد.

یادگیری استفاده از Smart Sharpen Tool

گام سوم نگاهی به منوی Preset

منوی Preset را بالای پنجره مشاهده خواهید کرد. با برخورداری از این بخش می‌توانید Preset های مختلف خود را ذخیره کنید، از Preset های آماده استفاده کنید و همچنین Preset منحصر به فرد خود را بسازید. فتوشاپ به صورت پیش فرض این گزینه را روی Default قرار می‌دهد. به محض تغییر تنظیمات در این پنجره، گزینه‌ی Default به Custom‌ تبدیل خواهد شد.

نگاهی به منوی Preset

گام چهارم نگاهی به عملکرد‌های مختلف Smart Sharpen

حالا زمان آن رسیده که با امکانات Smart Sharpen آشنا شوید. اهرم‌هایی که در زیر منوی Preset مشاهده می‌کنید، اصلی ترین المان‌هایی هستند که با تغییرشان می‌توانید وضوح عکس‌های خود را تنظیم نمایید.

  • گزینه‌ی Amount به معنای وضوح کلی تصویری است که برای عکس خود در نظر گرفته‌اید. هرچه مقدارش بیشتر باشد، وضوح بیشتری نمایش داده خواهد شد. دقت کنید که همیشه وضوح بیشتر به معنای داشتن عکسی بهتر نیست.

  • گزینه‌ی بعدی Radius نام دارد و نقشش تعیین میزان وضوح لبه‌های موجود در تصاویر است. هرچه مقدارش بیشتر باشد، بخش بزرگتری از لبه‌ها تحت تاثیر تغییرات قرار خواهند کرد.

  • مورد بعدی Reduce Noise نام دارد که با استفاده از آن قادرید مقدار نویز موجود در تصویر را کنترل کنید.

  • هر سه گزینه‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم امکانات فوق العاده‌ای در اختیارتان قرار خواهند داد، اما اگر مقدار هرکدام از آن‌ها را بیش از حد زیاد کنید، تصویرتان ممکن است دارای لبه‌های ضمخت و ناهمگون شود.

  • اگر این اتفاق افتاد بهتر است مقدار سه گزینه‌ی مشخص شده را کمتر کنید تا مقداری از تار بودن را به تصویر برگردانید.

  • در انتهای پنجره، یک منوی دیگر به نام Remove مشاهده خواهید کرد. در این منو شما می‌توانید از بین انواع خاصی از تار بودن که ممکن است عکس‌تان را تحت تاثیر قرار داده باشد را انتخاب کنید.

  • گزینه‌ی Gaussian Blur به معنی تار بودن کلی تصاویر است. وقتی عکس خود را در هنگام غروب آفتاب می‌گیرید ممکن است با این مشکل مواجه شوید.

  • نوع دیگر Lens Blur نام دارد و زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که شما به عنوان عکاس در هنگام ثبت تصویر تکان خورده باشید و سوژه‌تان ثابت مانده باشد.

  • در نهایت Motion Blur زمانی تصویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سوژه‌ی عکاسی شما در حال حرکت باشد. اگر این گزینه را انتخاب کنید، متوجه می‌شوید که یک شکل دایره‌ای در کنار آن نمایش داده می‌شود. با تنظیم این دایره‌ی کوچک می‌توانید مسیر حذف Motion Blur را مشخص کنید.

نگاهی به عملکرد‌های مختلف Smart Sharpen

گام پنجم سایه‌ها و نور‌ها (Shadows and Highlights)

بعد از موارد گفته شده شما با بخش‌هایی تحت عنوان Shadows به معنی سایه‌ها و Highlights به معنی نور‌ها مواجه خواهید شد. بخش Shadows همانند بخش‌های قبلی عمل می‌کند اما تمرکز اصلی خود را روی بخش‌های تاریک تصویرتان قرار خواهد داد.

هر تصویر می‌تواند مقادیر متفاوتی از تاری را در خود داشته باشد. بنابراین باید هرکدام از گزینه‌هایی که مشاهده می‌کنید را با توجه به تصویری که دارید تنظیم کنید. به همین دلیل ممکن است اعدادی که در این آموزش به کار می‌رود با مقادیری که شما برای واضح کردن عکس‌تان نیاز دارید متفاوت باشند.

سایه‌ها و نور‌ها (Shadows and Highlights)

بخش Highlights دقیقا مانند Shadows کار می‌کند با این تفاوت که تمرکزش روی بخش‌هایی از تصویر قرار خواهد گرفت که نور بیشتری دارند.

سایه‌ها و نور‌ها (Shadows and Highlights)

گام ششم Preset خود را ذخیره کرده و انجام بررسی نهایی

برای مشاهده‌ی بهتر تغییرات اعمال شده روی تصویر می‌توانید در همین پنجره روی عکس خود کلیک کنید و در حالی که کلیک را نگه داشتید تصویر را به اطراف بکشید. با انجام این کار فتوشاپ به شما نمایش می‌دهد که پیش از اعمال تغییرات تصویر شما چگونه بوده است. با رها کردن کلیک تصویر با اعمال تغییرات نمایش داده خواهد شد.

اگر نتیجه‌ی کار راضی کننده است، روی گزینه‌ی OK کلیک کنید تا تغییرات به سرعت اعمال شود. همچنین می‌توانید پیش از این کار تغییرات اعمال شده‌ی خود را ذخیره کنید. برای ذخیره کردن این تغییرات به عنوان یک Preset، به منوی Preset برگردید و گزینه‌ی Save Preset را انتخاب کنید.

 Preset خود را ذخیره کرده و انجام بررسی نهایی

با انتخاب گزینه‌ی OK به صفحه‌ی اصلی فتوشاپ باز خواهید گشت و تصویرتان پس از اعمال تغییرات را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی که تغییرات اعمال شده عمدتا نامحسوس هستند، برای این که بتوانید بهتر متوجه‌شان شوید نگاهی به تصویر زیر بیاندازید:

 Preset خود را ذخیره کرده و انجام بررسی نهایی

همانطور که مشاهده می‌کنید، وضوح عکس سمت چپ به مراتب بیشتر از تصویر سمت چپ است. اگر پس از اعمال تغییرات از نتیجه راضی نبودید، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی File > Undo Smart Sharpen همه‌ی تغییرات اعمال شده را از بین ببرید.

 Preset خود را ذخیره کرده و انجام بررسی نهایی

گام هفتم دو نکته که باید به یاد داشته باشید

وقتی در حال بالابردن وضوح عکس خود در فتوشاپ هستید باید دو نکته‌ی زیر را همیشه در نظر بگیرید:

  • در حین بالا بردن وضوح تصویر، بهتر است مقادیر را کم کم افزایش یا کاهش دهید. با تغییر ناگهانی، ممکن است عکس شما به شدت مصنوعی شود.

  • از بخش Filter > Sharpen ابزار‌های دیگری هم برای بالا بردن وضوح تصویر مشاهده خواهید کرد. این ابزار‌ها هم تا حدی می‌توانند به شما در واضح کردن تصاویر کمک کنند اما به اندازه‌ی Smart Sharpen قدرتمند نیستند.

واضح کردن عکس در فتوشاپ

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...