چگونه از کامپیوتر بکاپ بگیریم؟+ فیلم آموزشی

  جمعه، 26 خرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه از کامپیوتر بکاپ بگیریم؟+ فیلم آموزشی
چگونه از رایانه بکاپ بگیریم؟ با توجه به اهمیت اطلاعات و احتمال فرمت شدن آنها در شرایط مختلف، لازم است که همواره یک نسخه پشتیبان از داده های خود داشته باشید. بکاپ گیری از کامپیوتر روشی است که به شما این امکان را می دهد حتی در صورت حذف شدن اطلاعات، نیازی به بازیابی آنها نداشته باشید. در ادامه ساعدنیوز به نحوه بکاپ گیری از رایانه خواهد پرداخت.

امروزه با توجه به اهمیت اطلاعات که شامل تصاویر، رسانه ها و تنظیمات شخصی میشود در همه زمان ها نیاز به تهیه backup یا پشتیبان از آن ها را دارید. بکاپ گرفتن مانند بیمه کردن کامپیوتر می ماند و جزو کارهای ضروری برای کسانی است که اطلاعات مهمی دارند. در این محتوا نحوه گرفتن بکاپ در رایانه را بررسی خواهیم کرد.

از کدام داده ها بکاپ بگیریم؟

اولین نکته ای که پیش از آغاز فرایند بکاپ گرفتن از رایانه باید به آن توجه شود، این است که بدانیم از کدام بخش از داده ها و اطلاعات سیستم باید بکاپ بگیریم. بیشتر کاربران فراموش می کنند که از داده های مهم و فایل های کلیدی خود نسخه پشتیبان تهیه کنند و در صورت فرمت شدن آنها به هر دلیلی، با مشکل مواجه می شوند. یکی از مهم ترین فایل هایی که باید در اولین فرصت از آنها بکاپ بگیرید، فایل‌ های سیستم هستند. فایل هایی همچون Windows Registry یعنی System.Dat و User.Dat،فایل ‌های راه ‌انداز Dos شامل Autoexec.Bat ، Config.Sys ، IO.Sys ، Msdos.Sys و چندین فایل کمکی دیگر در Windows و Dos.، از جمله اصلی ترین فایل های سیستمی هستند که رایانه مورد نظر بدون آنها اصلا کار نمی کند. فایل های اجرایی مثلMicrosoft Office و یا Eudora pro نیازی به نسخه پشتیبان ندارند و می توانید دوباره آنها را نصب کنید. همچنین در بکاپ گرفتن از رایانه ، از فایل های شخصی خود مثل عکس، موزیک و … غافل نشوید.

وسیله مناسب برای بکاپ گرفتن از کامپیوتر

بعد از اینکه فایل های مهم برای پشتیبان گیری را مشخص کردید، باید یک وسیله مناسب برای ذخیره نسخه بکاپ پیدا کنید. بکاپ گرفتن از رایانه بدون استفاده از یک حافظه مناسب برای ذخیره سازی، عملا کاری بی معنی است. توصیه می کنیم برای ذخیره کردن فایل نسخه پشتیبان، از هارد دیسک سیستم خود استفاده نکنید؛ چون اگر کل درایو خراب و یا غیرقابل دستیابی شود، نسخه‌ ی پشتیبان روی آن هم بی ‌ارزش بوده و قابل دسترسی نخواهد بود. بعضی شرکت‌ها Tape و یا هر وسیله دیگری که به عنوان پشتیبان استفاده می ‌کنند را به محل دیگری می ‌فرستند. در این صورت اگر رایانه مورد نظر به هر دلیلی از بین رفت، نسخه پشتیبان سالم خواهد ماند. این مساله به اندازه ای اهمیت دارد که برخی حتی از هارد یا وسیله ای که بکاپ را در آن ذخیره کرده اند، در گاو صندوق استفاده می کنند. پیش تر برای بکاپ گرفتن از رایانه از فلاپی ‌دیسک استفاده می شد. با عرضه هارد دیسک های اکسترنال با ظرفیت بالا، این قطعات گزینه های بسیار مناسب تری برای ذخیره کردن نسخه بکاپ به شمار می روند. می توانید هارد مورد نظر را هر جایی که مایل هستید نگه داری کرده و در مواقع لزوم، از اطلاعات آن استفاده نمایید.

مراحل بکاپ گرفتن از رایانه

برای بکاپ گرفتن از رایانه ، اولین مرحله این است که فایل های مورد نظر خود را مرتب کنید. این کار باعث می شود که بازیابی آنها هم راحت تر انجام شود. پس از اینکه فایل های مورد نظر خود را در یک محل مشخص کپی و مرتب کردید، می توانید با طی کردن مراحل زیر، فرایند بکاپ گرفتن از کامپیوتر خود را انجام دهید:

  • روی درایو C راست کلیک کرده و با استفاده از گزینه Properties ،پنجره مربوط به این بخش را باز کنید.

  • سربرگ Tools را باز کنید و گزینه Back up now را انتخاب نمایید.

  • در صفحه جدیدی که باز می شود، روی گزینه Set up Backup کلیک کنید.

  • در بخش SetBackup، ویندوز به صورت اتوماتیک به دنبال درایو مناسب برای ذخیره اطلاعات می گردد. سپس از شما می خواهد که یکی از درایو های خود را به عنوان مکانی برای ذخیره بک آپ (Backup) انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید. در این مرحله بکاپ گرفتن از رایانه ، می توانید از هارد اکسترنال استفاده کنید.

  • در مرحله پنجم، پنجره ای تحت عنوان externalornetwork1 باز می شود که باید گزینه Let Windows Choose را در آن انتخاب کنید.

  • در بخش Settings، فایل های مورد نظری را که می خواهید از آن ها بک آپ (Back up) تهیه کنید، را انتخاب نمایید. کارشناسان تعمیرات کامپیوتر توصیه می کنند که در این مرحله، گزینه include a system image of drives را فعال نمایید.

  • در این قسمت یک بار دیگر همه مباحث و درایو های انتخابی را دوباره چک کنید و از صحت همه چیز مطمئن شوید. حالا با انتخاب گزینهSave Settings and Run backup ، عملیات بکاپ گرفتن از رایانه مشخص می شود.

  • در این مرحله و پس از پایان فرایند بکاپ گیری، می توانید فایل نسخه پشتیبان را در محلی که انتخاب کرده اید مشاهده کنید.

حجم بک آپ چقدر است؟

حجم بک آپ بستگی به روش بکاپ گیری دارد که استفاده می‌کنید چون هر یک از روش های بکاپ گیری ظرفیت متفاوتی برای ذخیره دیتا نیاز دارد. اما به طور کلی برای کاهش ظرفیت ذخیره سازی لازم برای بکاپ به نکات زیر توجه کنید:

  • دیتاهای قدیمی خود را آرشیو کنید. دیتاهایی که یا استفاده نمی‌شوند یا به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند را آرشیو کنید و روی ذخیره سازهای Tape قرار دهید.

  • از deduplication استفاده کنید. یعنی دستگاه ذخیره ساز شما دیتاهای تکراری را حذف کند.

  • از مجازی سازی استفاده کنید.

  • بک آپ گیری d2d یا disk-to-disk روشی است که در آن هارد کامپیوتر را روی هارد دیگر بکاپ می‌گیرند. هارد اول Primary Disk و هارد دوم Secondary Disk یا Backup Disk نام دارد.

سخن پایانی

بنابراین اکثر اطلاعات از دست رفته به طور کلی از دست نرفته است، تنها برای کاربر غیرقابل دسترس شده است. خیلی ساده صدها هزار گیگابایت اطلاعات از بین رفته‌اند، زیرا کاربران از گزینه‌های خود ، آگاهی ندارند و امید برای بازیابی اطلاعات را از دست داده‌اند. ممکن است اطلاعات برای شما غیر قابل دسترس باشند، اما تجربیات ما نشان می‌دهد که تقریبا 95٪ از تمام داده‌های غیرقابل دسترس را می‌توان بازیابی کرد. اگر درایو قبل از استفاده از سرویس‌های تجاری مورد استفاده قرار گیرد این عدد به 100٪ نزدیک می‌شود. کارشناسان بازیابی اطلاعات ما، طی سال‌ها تحقیق و توسعه و با استفاده از تکنیک‌های اختصاصی و ابزارهای توسعه یافته توانایی بازیابی اطلاعات شما را دارند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (525 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (369 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...