چگونه با استفاده از پاورپوینت، اینفوگرافیک‌های جذاب بسازیم؟+ فیلم آموزشی

  دوشنبه، 30 مرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه با استفاده از پاورپوینت، اینفوگرافیک‌های جذاب بسازیم؟+ فیلم آموزشی
ایجاد تصاویر و اسلایدهای اینفوگرافیک، راهی برای ارائه اطلاعاتی دقیق و مختصر در زمان کوتاه است. در یک تصویر اینفوگرافیک، اطلاعاتی کلی درباره یک موضوع بیان می‌شود. با توجه به اهمیت و کاربرد اسلایدهای اینفوگرافیک، در این مقاله به به چگونگی ساخت اینفوگرافی از طریق پاور پوینت خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

برنامه پاورپوینت مایکروسافت بیشتر برای ساخت ارائه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما کاربران می‌توانند اقدام به ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت هم کنند و آن را به صورت خروجی تصویری در اختیار داشته باشند. اینفوگرافیک (اطلاع نگاشت، اَزدانِگاره یا گرافیک اطلاع‌رسان) راه موثری برای نمایش داده‌ها با استفاده از نمودارها و المان‌های گرافیکی در قالب یک تصویر است که می‌تواند جذابیت بیشتری نسبت به متن برای مخاطب داشته باشد و خواننده را به دنبال کردن موضوع ترغیب نماید. ابزارهای اختصاصی مختلفی برای طراحی این تصاویر در دسترس قرار دارند و می‌توان از برنامه‌های ویرایش تصویر مانند فتوشاپ نیز برای ساخت آن‌ها استفاده کرد. خوشبختانه مایکروسافت نیز امکان ایجاد اینفوگرافیک با پاورپوینت را فراهم کرده است که نیاز به دانش قبلی و مهارت کمتری دارد.

شروع ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت

اولین قدم برای ایجاد اینفوگرافیک به کمک نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت، انتخاب قالب متناسب با محتوا است. البته قالب انتخاب شده از سوی کاربر بیشتر حکم تصویر پس‌زمینه را خواهد داشت و تاثیری بر سایر جنبه‌های گرافیکی خروجی ندارد؛ اما با این حال توصیه می‌شود تا با گزینش بهترین قالب با توجه به نوع محتوا، جذابیت بیشتری به اینفوگرافیک خود ببخشید.

پیش از انتخاب قالب باید چندین عامل مختلف را مدنظر قرار دهید. برای مثال رنگ متن مورد استفاده ارتباط مستقیمی با پس‌زمینه اینفوگرافیک خواهد داشت؛ در نتیجه اگر می‌خواهید از رنگ خاصی برای متون بهره بگیرید، بهتر است قالبی با تضاد (کنتراست) بالا برگزینید. روشنایی المان‌های گرافیکی در کنار هدف و مخاطب نیز تاثیر بسزایی روی انتخاب قالب مناسب خواهند داشت.

  • برای انتخاب قالب اینفوگرافیک خود، پس از باز کردن نرم افزار پاورپوینت، روی گزینه New در پنل سمت چپ کلیک کنید.

شروع ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت

  • در صفحه باز شده، می‌توانید به تعداد زیادی قالب متنوع دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید به کمک استفاده از کلید واژه‌ها، قالب‌های مرتب با مقصود خود را سریع‌تر و آسان‌تر پیدا کنید؛ تنها کافی است تا عنوان مورد نظر را در نوار جستجوی قرار گرفته در قسمت بالایی صفحه وارد نمایید. برای مثال اگر قالبی در زمینه‌های آبی مدنظر دارید، می‌توانید کلید واژه Blue را تایپ کرده تا نتایج را به صورت فیلتر شده در اختیار داشته باشید.

شروع ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت

  • پس از یافتن قالب متناسب با سلیقه و کاربری خود، روی آن کلیک کنید تا انتخاب شود.

شروع ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت

  • اکنون پنجره‌ای پاپ‌آپ ظاهر خواهد شد که اطلاعات و جزئیات بیشتری در ارتباط با قالب انتخاب شده در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورت نیاز پس از خواندن توضیحات، روی کلید Create کلیک نمایید. حالا می‌توانید ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت براساس قالب مورد نظر خود را آغاز کنید.

شروع ساخت اینفوگرافیک با پاورپوینت

ساخت اسلاید با اندازه دلخواه

پس از انتخاب قالب مرتبط با محتوای اینفوگرافیک، به اسلایدی با اندازه سفارشی نیاز خواهید داشت. سایز تعریف شده باید با توجه به آنچه در اینفوگرافیک نوشته می‌شود، انتخاب گردد. در این مطلب از اندازه استاندارد (8.5 در 14 اینچ) به عنوان نمونه استفاده شده است.

  • برای تغییر اندازه اسلاید در پاورپوینت، پس از مراجعه به تب Design روی گزینه Slide Size در گروه Customize کلیک کنید.

ساخت اسلاید با اندازه دلخواه

  • در ادامه گزینه Custom Slide Size را در منوی پدیدار شده بزنید.

ساخت اسلاید با اندازه دلخواه

  • اکنون پنجره Slide Size باز خواهد شد که کاربر می‌تواند در آن، مقادیر دلخواه خود را برای ابعاد طول و عرض وارد نماید. برای تغییر اندازه‌ها تنها کافی است تا روی کلیدهای نشانه در کنار هر عدد کلیک کنید تا کم و زیاد شوند. توجه داشته باشید که پس از ویرایش اندازه‌های مشاهده شده در این صفحه، حالت Slides Sized For به Custom تغییر پیدا خواهد کرد. پس از اتمام فرایند مقداردهی، روی کلید OK کلیک کنید تا تغییرات صورت گرفته، ذخیره شوند.

ساخت اسلاید با اندازه دلخواه

  • پس از بسته شدن پنجره Slide Size، پنجره جدیدی باز خواهد شد که در آن هشداری مبنی بر تغییر اندازه اسلایدها نوشته شده است و گزینه‌هایی برای ویرایش ابعاد المان‌های گرافیکی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به دلیل این که تاکنون المانی به اسلاید خود اضافه نکرده‌ایم، چندان تفاوتی ندارد که کدام گزینه را انتخاب کنید؛ اما بهره‌گیری از حالت Ensure Fit موجب می‌شود تا اندازه پیش‌فرض متون در ادامه کار متناسب با اندازه تعریف شده، باشد.

ساخت اسلاید با اندازه دلخواه

در نهایت می‌توانید نتیجه تغییر اندازه اسلایدها را مشاهده کنید. اگرچه ممکن است طرح اصلی قالب انتخاب شده، تمامی قسمت‌های اسلاید را پوشش ندهد. در هنگام وقوع چنین حالتی، نرم افزار پاورپوینت به صورت خودکار اقدام به پر کردن فضاهای خالی با رنگی نزدیک به قالب خواهد کرد. با انتخاب گوشه‌های طرح و کشیدن آن‌ها، می‌توانید پس‌زمینه خود را به نواحی خالی هم تعمیم دهید.

ساخت اسلاید با اندازه دلخواه

  • با توجه به قالب مورد استفاده، ممکن است تغییر اندازه تصویر پس‌زمینه نتیجه مناسب یا نامطلوبی در پی داشته باشد، پس در صورت عدم رضایت می‌توانید قالب‌های دیگری را نیز امتحان کنید.

ساخت اسلاید با اندازه دلخواه

سخن پایانی

بنابراین در این مقاله به آموزش ایجاد اینفوگرافیک با استفاده از ابزارهای موجود در نرم‌افزار پاورپوینت پرداختیم. راحتی استفاده، در دسترس بودن و امکانات عالی نرم‌افزار پاورپوینت از دلایل ما برای استفاده‌است. سعی شد تا اصول ابتدایی و اساسی ساخت اینفوگرافیک را در کنار ابزارهای موجود، معرفی کنیم. تنها کاری که باقی می‌ماند این است که این روند را آزمایش کنید. با امتحان کردن طرح و رنگ بندی مختلف می‌توانید توانایی طراحی را در خود ارتقاء دهید. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (172 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
(ویدئو) ارتشی از ربات‌های سوسکی در ماموریت‌های سری شرکت می‌کنند!
ویدیو/ نقاشی منحصربه‌فرد خلاقانه با کمک ذره‌بین غول‌پیکر در دل طبیعت/ ترکیب علم فیزیک و هنر مساوی با شاهکاری از جنس آتش
ویدیو/ سبک تخصصی و تضمینی آموزش مکالمۀ زبان انگلیسی فقط در یک جلسه/ فینیشرِ بی‌رحمانۀ "سیامک انصاری" به "رامین ناصرنصیر" در سریال "عطسه"
ویدیو/ سفر افسانه‌ای "هرکول" خدای اسطوره‌ای رومیان به بیستون کرمانشاه
ویدیو/ حقایقی باورنکردنی از ساخت "خزانۀ سوالبارد" برای روز قیامت در نروژ/ دنیایی زیرزمینی برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها در پایان جهان
آزمون خطای دید/ آیا می‌توانید گوزن پنهان در این تصویر را پیدا کنید؟ تنها 2٪ از افراد موفق به حل این تست شده‌اند!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت