چگونه با گوشی آیفون/ اندروید اسکن رنگی انجام دهیم؟

  یکشنبه، 11 تیر 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
چگونه با گوشی آیفون/ اندروید اسکن رنگی انجام دهیم؟
تکنولوژی این روزها به قدری پیشرفت کرده که روش های اسکن مدارک هم تغییر کرده است! شاید باورتان نشود ولی گوشی موبایلی که شما دارید می تواند نقش یک اسکنر را داشته و عمل اسکن اسناد با گوشی اندروید و ios را انجام دهید و کیفیتی مناسب را از یک سند به صورت اسکن شده داشته باشید. در این مقاله از ساعدنیوز میخواهیم روش اسکن کردن اسناد با موبایل را ارائه دهیم.

گوشی‌های موبایل کاربردهای فراوانی دارند که یکی از جالب‌ترین آن‌ها قابلیت اسکن عکس‌ها و مدارک است. بدون شک این قابلیت کاربردی در بسیاری از مواقع به کار شما می‌آید. پس باید یاد بگیرید که چگونه در عرض چند دقیقه با گوشی اندرویدی یا آیفون خود از عکس‌ها و مدارک، اسکن یا نسخه دیجیتالی تهیه کنید و آن‌ها را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. در این محتوا روش‌های اسکن مدارک با گوشی آیفون و اندورید را مرور خواهیم کرد. همچنین نگاهی به نکاتی خواهیم داشت که با کمک آن‌ها می‌توانیم اسکن‌های دقیق‌تر و باکیفیت‌تری از عکس‌ها و مدارک خود ثبت کنیم.

آموزش مراحل اسکن با گوشی آیفون

آیا می‌دانستید که با کمک آیفون خود می‌توانید به صورت رایگان از مدارک یا عکس‌های خود اسکن بگیرید و آن را با قالب PDF برای دیگران ارسال کنید؟ یکی از ترفندها و تنظیمات کاربردی آیفون‌هایی که روی آن‌ها IOS13 یا بالاتر نصب شده، اسکن مدارک یا عکس‌ها با برنامه یادداشت یا Notes است. با استفاده از این برنامه که به صورت پیش فرض روی گوشی‌های آیفون نصب است، می‌توانید کاملا رایگان از اسناد و عکس‌های خود با دوربین موبایل اسکن بگیرید. اگر آماده‌اید، شروع کنیم:

  • برنامه Notes یا همان یادداشت‌ها را در صفحه اصلی خود پیدا کرده و لمس کنید.

  • حالا روی آیکون New note ضربه بزنید که در گوشه پایین سمت راست دیده می‌شود. این آیکون شبیه مربعی است که یک مداد داخل آن قرار دارد.

  • سپس در نوار ابزاری که بالای صفحه کلید مشاهده می‌کنید، روی آیکون plus sign circle که دایره‌ای با علامت مثبت است، ضربه بزنید. (اگر چنین آیکونی را در این مرحله نمی‌بینید، روی نماد دوربین ضربه بزنید.)

  • منویی ظاهر می‌شود که باید گزینۀ Scan Documents را انتخاب کنید.

آموزش مراحل اسکن با گوشی آیفون

  • در این مرحله دوربین گوشی باز می‌شود و باید سعی کنید با دقت از سند یا عکس مورد نظر خود تصویری بگیرید.

  • اگر عکسی که گرفتید، قابل قبول بود و قصد ذخیرۀ آن را دارید، باید روی گزینۀ keep یا Done در گوشه بالا سمت چپ ضربه بزنید. در غیر این صورت برای گرفتن عکس جدید می‌توانید گزینۀ Scan یا Retake را که آن هم در گوشه سمت راست بالا دیده می‌شود، انتخاب کنید.

  • در نهایت عکس گرفته شده را save یا ذخیره کنید.

  • سند اسکن شده حالا در پوشه Scanned Documents یا اسناد اسکن شده، ذخیره شده است. برای این که سند موردنظر خود را چاپ کرده؛ به pdf تبدیل کنید یا به اشتراک بگذارید، باید روی آن ضربه بزنید تا در ابعادی بزرگ‌تر باز شود.

  • روی آیکون Share یا اشتراک گذاری ضربه بزنید که با نمادی شبیه به مربع و فلشی به سمت بیرون در گوشه سمت راست و بالای صفحه قرار دارد.

  • پنجرۀ کوچکی ظاهر می‌شود که با استفاده از گزینه‌های آن می‌توانید سند خود را ایمیل کرده یا از طریق برنامه‌های مختلف آن را برای دیگران ارسال کنید. هم‌چنین با استفاده از ابزارهای این پنجره می‌توانید از اسکن خود پرینت بگیرید، آن را به pdf تبدیل کنید، ویرایشی روی آن انجام دهید و غیره.

آموزش مراحل اسکن با گوشی آیفون

چگونه با گوشی اندروید اسکن کنیم؟

متاسفانه در گوشی‌های اندرویدی از برنامه Notes نمی‌توان برای اسکن مدارک کمک گرفت. بنابراین، برای این که مدارک خود را با گوشی اندروید اسکن کنید، باید به سراغ برنامه‌های جانبی بروید. پیشنهاد اول این است که از برنامه Google Drive استفاده کنید. چرا که این برنامه به صورت پیش فرض روی اکثر گوشی‌های اندرویدی نصب است.

نحوه اسکن با گوگل درایو در گوشی اندرویدی

فرقی نمی‌کند که برند گوشی شما سامسونگ، شیائومی یا غیره است؛ به احتمال زیاد برنامه گوگل درایور روی گوشی شما از پیش نصب شده است. با این وجود اگر این برنامه را روی گوشی خود پیدا نمی‌کنید، می‌توانید آن را از Google Play دانلود کنید و سپس برای اسکن مطابق با مراحل زیر دست به کار شوید:

  • Google Drive را باز کنید و روی آیکون + ضربه بزنید.

  • از میان گزینه‌هایی که در Create Newمی‌بینید، گزینۀ Scan یا اسکن را انتخاب کنید.

  • با کمک دوربین از سند موردنظر خود عکس بگیرید. در نظر داشته باشید که این عکس را از فاصله نزدیک ثبت کنید.

  • در صورتی که عکس ثبت شده، کیفیت لازم را دارد روی علامت تیک ضربه بزنید. در غیر این صورت برای ثبت یک اسکن جدید، علامت فلش را لمس کنید تا به مرحله قبلی برگردید و عکس جدیدی را ثبت کنید.

آموزش مراحل اسکن با گوشی

  • در صورتی که قصد دارید، عکس‌های بیشتری از سند بگیرید باید روی آیکون مربعی با علامت + ضربه بزنید. در غیر این صورت برای تکمیل اسکن مدارک با گوشی اندروید و آپلود سند خود دکمۀ save را لمس کنید. در نظر داشته باشید که با استفاده از گزینه‌های این قسمت می‌توانید برای برش دادن، چرخاندن، تنظیم رنگ و غیره سند اسکن شده هم اقدام کنید.

  • حالا نیاز است که یک نام در قسمت Document title برای عنوان فایل PDF خود وارد کرده و در بخش folder هم پوشه‌ای را برای محل ذخیره آن انتخاب کنید.

  • در آخر روی Save برای ذخیره و تکمیل فرایند اسکن ضربه بزنید.

آموزش مراحل اسکن با گوشی

معرفی بهترین برنامه اسکن مدارک برای گوشی

اگر در فروشگاه‌های آنلاین نرم افزارها گشتی بزنید، متوجه خواهید شد که اپلیکیشن‌های فراوانی به عنوان برنامه اسکن مدارک برای گوشی طراحی شده‌اند. از جمله بهترین اپلیکیشن‌ها، می‌توان به: Tiny Scanner ، Genius Scan ، TurboScan ، Microsoft Office Lens ، CamScanner و غیره اشاره کرد. در این میان برنامه Adobe Scan یکی از بهترین‌هاست که نسخه رایگان آن هم کیفیت لازم را دارد و قابلیت‌های فراوانی را به کاربر ارائه می‌دهد. در ادامه مراحل اسکن مدرک با گوشی به کمک این برنامه را با هم مرور خواهیم کرد.

آموزش کار با Adobe Scan؛ نرم افزار اسکن مدارک با گوشی

برنامه Adobe Scan نرم افزاری است که به منظور اسکن مدارک با گوشی به کار می‌آید. این برنامه یک اشتراک درون برنامه‌ای هم دارد که با خرید آن می‌توانید به قابلیت‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید؛ اما معمولا نسخه رایگان آن نیاز بیشتر کاربران را جواب می‌دهد. در نظر داشته باشید که برای استفاده از این نرم افزار باید یک حساب کاربری در گوگل، فیس بوک یا ادوب ای دی داشته باشید که می‌توان همگی را به صورت رایگان ایجاد کرد.

  • برنامه را باز کنید.

  • اطلاعات مربوط به حساب کاربری Google ،Facebook یا Adobe ID خود را وارد کنید تا اجازه استفاده از برنامه را داشته باشید. در صورتی که هیچ یک از این حساب‌های کاربری را ندارید، بهتر است از آموزش گام به گام روش ساخت جیمیل کمک بگیرید. چرا که این حساب برای استفاده از برنامه‌های بسیاری به کار می‌آید.

  • حالا نوبت به تنظیم دوربین برای ثبت تصویر از سند یا عکس می‌رسد. پس از این کار روی صفحه یا دایره وسط ضربه بزنید تا تصویر ثبت شود.

  • برنامه به صورت خودکار حاشیه‌‌ای در اطراف عکس ایجاد می‌کند. در صورتی که این حاشیه به صورت دقیق تنظیم نشده، می‌توانید با عقب کشیدن دستگیره‌ها حاشیه را درست تنظیم کنید و سپس روی Continue ضربه بزنید.

  • اگر از خروجی کار راضی نیستید، می‌توانید اسکن‌های بیشتری بگیرید. در غیر این صورت روی تصویر کوچک اسکن ضربه بزنید تا گزینه‌های ویرایش و ذخیره ظاهر شوند.

  • با کمک این گزینه‌ها می‌توانید تصویر اسکن شده را ویرایش کنید. برای مثال: تصویر را بچرخانید؛ برش دهید؛ رنگ آن را عوض کنید و غیره.

  • در نهایت باید برای ذخیره فایل نهایی روی Save PDF در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

نرم افزار اسکن مدارک با گوشی

مهم‌ترین نکات برای اسکن عکس با کیفیت بالا

در پاراگراف‌های قبلی با مراحل اسکن مدارک یا عکس‌ها در گوشی آیفون و اندروید آشنا شدید. مراحلی که می‌توانید خیلی آسان و سریع آن‌ها را پشت سر بگذارید؛ اما همیشه خروجی این روش‌ها کیفیت لازم را ندارد و شاید شما را راضی نکند. در ادامه چند نکته مهم را یادآوری می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید کیفیت اسکن موبایل خود را بهبود دهید:

  • سند یا عکس خود را در جایی قرار دهید که به صورت مستقیم زیر نور قرار بگیرد. نورهای غیرمستقیم باعث به وجود آمدن سایه‌ها و نقاط تاریک در اسکن می‌شوند و کیفیت نهایی آن را به شدت کاهش می‌دهند.

  • گوشی موبایل خود را کاملا مستقیم در بالای سند نگه دارید و از سوژه عکس بگیرید تا اسکن شما کج نشود.

  • اگر احساس می‌کنید که لنز دوربین شما نمی‌تواند زاویه‌ای مناسبی به شما ارائه دهد و به صورت مرتب نیاز به اسکن گرفتن با گوشی خود دارید، بد نیست به فکر یک لنز موبایل مناسب باشید.

  • عکس یا سند خود را روی سطحی کاملا صاف قرار دهید. بهتر است که رنگ این سطح با رنگ زمینه سوژه متضاد باشد.

  • از قرار دادن سوژه روی فرش برای اسکن خودداری کنید. اگر سطح صاف دیگری در دسترس شما نیست، مقوایی تک رنگی را زیر سوژه قرار دهید.

  • اگر سوژه عمودی است، به صورت عمودی و اگر افقی است، در جهت افقی از آن عکس بگیرید.

  • یک بار با فلش روشن اسکن بگیرید. به ویژه اگر سوژه شما دارای قاب شیشه‌ای یا کاور سلفونی است. در این صورت، اگر سوژه نور فلش را منعکس نکند، بهترین کیفیت ممکن را در اسکن خود خواهید داشت.

  • در مکانی اسکن بگیرید که نور ملایمی دارد. معمولا در نور زیاد اسکن‌ها بیش از اندازه روشن و غیرقابل خواندن می‌شوند.

سخن پایانی

بنابراین در این مقاله به صورت گام به گام آموختید که چگونه برای گرفتن اسکن مدارک با گوشی آیفون و اندروید اقدام کنید. به علاوه، نگاه مختصری به بهترین برنامه‌های ثبت اسکن با گوشی داشتید. در نهایت، هم با نکاتی آشنا شدید که با کمک آن‌ها می‌توانید کیفیت اسکن‌های خود را افزایش دهید. به این ترتیب، می‌توانید بدون نیاز به دستگاه اسکنر از مدارک و عکس‌های خود اسکن بگیرید. در آخر تقاضا می‌کنیم که اگر نظر یا سوالی در مورد مطالب این مقاله دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. هم‌چنین، اگر برنامه یا ترفند خاصی را برای ثبت اسکن عکس‌ها و مدارک با گوشی سراغ دارید، حتما آن را به دیگران هم معرفی کنید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (118 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (89 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (82 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (79 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (54 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (52 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (49 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (25 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (20 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
تمجید رهبر معظم انقلاب از همسرشان: وقتی من زندان بودم همسرم مریض بوده، بی‌پول بوده اما به من چیزی نمی‌گفت
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
یکی از شاهکار های دانش آموز دوازدهمی در امتحانات نهایی!/ نمراتی که حتی بالای 7 هم نمیشوند!
(عکس) ست کت‌و‌شلوار با طرح شلوغ ولی خوشرنگ سپیده بزمی‌پور، همسر باکلاس شاهرخ استخری، در یک مکان خاص با دکوراسیون شاهانه
(عکس) تزئین میز عزای سعید راد با شمع، گل‌های سفید و حلوای رول‌شده در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه
خداحافظی غم‌انگیز نوه‌ی فوتبالیست سعید راد، آدام همتی، با پدربزرگ هنرمندش با یک عکس بسیار زیبا
(عکس) کد مورس همستر 3 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 چهارشنبه 3 مرداد
(تصاویر) حضور بازیگران و چهره‌های شاخص سینما و موسیقی در مراسم عروسی خواهر پزشک پوریا پورسرخ/ ولی عروس‌خانم خوش‌خنده اصلا و ابدا شبیه برادر هنرمندش نیست که نیست
یاسر جبرائیلی در گفتگو با تابناک: درباره فیلترینگ نظری ندارم!
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....