چگونه درصد را در اکسل محاسبه کنیم؟+ فیلم آموزشی

  دوشنبه، 29 خرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
چگونه درصد را در اکسل محاسبه کنیم؟+ فیلم آموزشی
محاسبه درصد در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارد و برای امور مختلفی از محاسبه درصد استفاده میکنیم مانند مالیات، کمیسون و انعام و غیره. اگر می خواهید بدانید چگونه درصد را در اکسل محاسبه کنیم در این محتوا قصد داریم محاسبه درصد در اکسل را به شما توضیح دهیم. همراه ما باشید.

شما می‌توانید معادلات زیادی را در فایل اکسل خود بگنجانید. یکی از چیزهایی که ممکن است برای سندهای محاسباتی خیلی مورد استفاده قرار بگیرد، درصد است. برای استفاده از درصد شما می‌توانید از چند روش مختلف استفاده کنید. شما می‌توانید که 15 درصد از عددی را محاسبه کنید یا این که مثلا 15 درصد به یک متغیر اضافه کنید. بیایید با هم نگاهی به شکل استفاده از درصد در سند بندازیم.

نکته مهم: اکسل در محاسبه درصدها انعطاف پذیر بوده و شما هم می‌توانید از نشانه درصد (مثل %15) یا یک عدد ده‌دهی (مثل 0.2) استفاده کنید.

درصد پایه چیست؟

نحوه درصد گیری در دروس زاضی آموزش داده شده و شاید شما هم با نحوه محاسبه درصد برای مسائل مختلف آشنایی داشته باشید.

برای محاسبه درصد شما باید جز را به کل تقسیم کنید و در عدد 100 ضرب کنید تا درصد مقدار خواسته شده را محاسبه کنید.

به عنوان مثال، اگر شما 20 سیب داشتید و 5 تا را به دوستان خود دادید چند درصد سیب را بخشیده اید؟ با انجام یک محاسبه ساده =5/20*100 به جواب می رسید : 25%.

به این ترتیب محاسبه درصد پایه به صورت زیر خواهد بود:

(کل / بخش) * 100 = درصد

بهره گیری از درصد گیری در زندگی روزمره مورد استفاده قرار میگیرد و روش های مختلفی برای محاسبه درصد وجود دارد. یکی از روش هایی که میتوانید درصد گیری را به صورت خودکار انجام دهید محاسبه درصد در اکسل میباشد. شما با استفاده از چند فرمول میتوانید درصد گیری در اکسل را انجام دهید و بدون نیاز به محاسبات درصدی از کل را محاسبه کنید.

اضافه کردن درصد

  • این امکان برای شما وجود دارد تا از درصد مثل یک عدد معمولی در اکسل استفاده کنید. در نمونه‌ی پایین ما می‌خواهیم مجموع دو درصد را محاسبه کنیم. به همین دلیل سلول C3 را انتخاب کرده‌ایم.

اضافه کردن درصد

  • در نوار فرمول عبارت =sum را تایپ کنید و روی اولین گزینه‌ای که در لیست نتایج می‌بینید (مثل عکس زیر) کلیک نمایید. به این ترتیب مجموع سلول‌هایی که انتخاب می‌کنید، در این ستون محاسبه خواهد شد.

اضافه کردن درصد

  • حالا سلول‌های A3 و B3 را انتخاب کنید. شما می‌توانید این کار را با کلیک و کشیدن یا استفاده از کلید شیفت انجام دهید. البته این را هم در نظر بگیرید که این کار برای چند سلول نیز قابل انجام است و تنها برای دو سلول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

اضافه کردن درصد

  • بعد از این که سلول‌های مورد نظر خود را انتخاب کردید، اینتر را بزنید یا این که روی تیکی که در عکس زیر به نمایش گذاشته‌ایم کلیک کنید. به این ترتیب فرمول مورد نظر، جمع درصد دو سلول قبلی را محاسله می‌کند.

اضافه کردن درصد

اعمال درصد افزایش

اگر می‌خواهید درصد مشخصی به یک عدد اضافه کنید (مثل اضافه کردن 15 درصد به عدد 200) این بند کاملا مختص به شما خواهد بود. البته این را هم در نظر داشته باشید که دقیقا به همین صورت و با تغییر + به – در فرمول، شما می‌توانید درصد کاهشی را روی متغیر خود اعمال کنید.

  • برای شروع عدد و درصد مورد نظر خود را در سلول‌های کنار هم تایپ کنید.

اعمال درصد افزایش

  • حالا روی ستون خالی کلیک کنید تا به اکسل بگویید که نتیجه‌ی فرمولی که می‌خواهید کجا نمایش داده شود.

اعمال درصد افزایش

  • حالا فرمول مورد نظر خود را باید در نوار فرمول تایپ کنید. برای این کار باید عبارت زیر را وارد نمایید:

=A3+(A3*B3)

اعمال درصد افزایش

  • سپس اینتر را بزنید یا روی تیک کلیک کنید تا فرمول اجرا شود.

اعمال درصد افزایش

  • شما به همین سادگی می‌توانید از درصد در اکسل استفاده کنید. یک بار دیگر یادآور می‌شوید که شما با تغییر + به – در فرمول آخر، امکان استفاده از درصد کاهشی را در اکسل خواهید داشت.

سخن پایانی

بنابراین محاسبه درصد بسیار کاربردی است و سایر افرادی که با اکسل کار می‌کنند باید به آن مسلط باشند تا در محاسبات خود با مشکلی برخورد نکنند. در این آموزش، چند تکنیک را برای درصدگیری در اکسل بررسی کردیم تا به کمک آن‌ها بتوانید به طور موثر درصد را در اکسل محاسبه کرده و فرمول‌های درصدی اولیه را به خوبی بیاموزید. بهتر است سعی کنید فرمول‌ها را به خوبی به ذهن بسپارید تا در زمان نیاز به آن‌ها مشکلی نداشته باشید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (361 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (264 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (139 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (129 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (114 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (48 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (42 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (33 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (32 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (30 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....