چگونه کوبش موتور خودرو را رفع کنیم؟

  پنجشنبه، 25 آبان 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه

کوبش موتور یک صدای ضربه زدن و پینگ است که با شتاب گرفتن بلندتر و نفرت انگیزتر می شود. ضربه زمانی اتفاق می افتد که سوخت در سیلندرهای موتور شما به طور غیریکنواخت می سوزد. هنگامی که سیلندرها تعادل صحیحی از هوا و سوخت داشته باشند، سوخت به جای اینکه یکباره در جیب های کوچک و تنظیم شده می سوزد.

چگونه کوبش موتور را رفع کنیم؟

تق تق موتور صدایی است که فقط مکانیک از شنیدن آن خوشحال می شود. بسیاری از ما در تشخیص اینکه آیا صدا ناشی از ضربه میله، شیر بالابر سوپاپ، بازوی راکر یا کوبش جرقه است مشکل خواهیم داشت. با این حال، برخی از اقداماتی وجود دارد که صاحبان خودرو می توانند برای رفع نویز موتور قبل از ایجاد آسیب جدی انجام دهند.

1. روغن و فیلتر را عوض کنید

اولین قدم تعویض روغن است. روغن تمام قطعات متحرک موتور را روان می کند و به دفع گرما کمک می کند و تراشه های فلزی و سایر زباله ها را از بین می برد. فیلتر روغن بیشتر ذرات معلق را حذف می کند، اما لجن جمع می شود و می تواند در قطعات موتور بازیافت شود .

روغن قدیمی و کثیف می تواند باعث چسبندگی قطعات شود و روغن نامناسب می تواند در اثر حرارت موتور رقیق شود و درخشندگی چسبناکی روی دیواره سیلندر ایجاد کند و به سایر قسمت ها آسیب برساند. روغن و فیلتر را با روغن توصیه شده توسط سازنده تعویض کنید و هر 5000 تا 8000 مایل فیلتر کنید. استاندارد قدیمی هر 3000 مایل یا هر 3 یا 6 ماه بود. برخی آن را به هر 10000 مایل فشار می دهند، اما این می تواند کشش باشد.

تعویض فیلتر خودرو

2. از سوخت اکتان بالا استفاده کنید

نوع سوخت می تواند بر سایش و عملکرد موتور تأثیر بگذارد. در حالی که سوخت با اکتان پایین می تواند برای کیف پول آسان باشد، عملکرد و کارایی موتور ممکن است آسیب ببیند. همچنین تعمیر خرابی موتور می تواند گران تر باشد.اگر دچار ضربه موتور شدید، مطمئن شوید که از نوع سوخت توصیه شده توسط سازنده استفاده می کنید. شما همچنین می توانید یک تقویت کننده اکتان برای بهبود اکتان اضافه کنید و امیدواریم ضربه را از بین ببرید.

3. مواد شوینده سوخت را اضافه کنید

بیشتر سوخت خودروها حاوی مقداری مواد شوینده برای جلوگیری از تجمع کربن بر روی دیواره سیلندر و الکترودهای شمع هستند. تجمع کربن می تواند باعث ایجاد نقاط داغ و انفجار زود هنگام سوخت-هوا و صدای ضربه زدن شود. پاک کننده سوخت مکمل می تواند به حذف کربن و از بین بردن ضربه موتور کمک کند.

4. محفظه احتراق را تمیز کنید

تجمع رسوبات کربن در محفظه احتراق باعث کاهش حجم و افزایش تراکم می شود. انباشتگی فرآیند احتراق را مختل می کند، راندمان شلیک را کاهش می دهد و چرخه قدرت را کاهش می دهد.چندین محصول و روش های تمیز کننده محفظه احتراق وجود دارد که می توانید انجام دهید. چند ویدیو را به صورت آنلاین تماشا کنید و دستورالعمل های محصول را بخوانید و دنبال کنید. از طرف دیگر، می توانید این کار را توسط مکانیکی که به آن اعتماد دارید انجام دهید.

5. شمع ها را بررسی یا تعویض کنید

شمع ها برای دماهای مختلف طراحی شده اند و فاصله بین الکترودها باید درست باشد. شمع نامناسب به دلیل تحمل گرما می تواند باعث کوبش زودرس و ایجاد جرقه بزند.اگر شکاف شمع خیلی باریک یا خیلی دور باشد، جرقه ای وجود نخواهد داشت. رسوبات کربن می توانند الکترودها را بپوشانند و شکاف را کم کنند.

شمع خودرو

6. چگالی شارژ ورودی / دما را کاهش دهید

هوای خنک متراکم تر است و با گرم شدن به حجم بیشتری منبسط می شود و اکسیژن بیشتری را برای مخلوط احتراق سوخت و هوا فراهم می کند. دمای ورودی هوای پایین تر، شارژ موتور با چگالی بالاتر را امکان پذیر می کند، که احتراق را بهبود می بخشد و مدت زمان سوختگی را کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید که ورودی هوا خالی از خاک و دور از مناطق داغ موتور مانند منیفولد اگزوز باشد .

7. افزایش سرعت موتور

سفرهای کوتاه و آهسته در اطراف شهر اجازه گرم شدن موتور را نمی دهد و می تواند منجر به رسوب کربن شود. کوبش RPM پایین می تواند ناشی از سوخت اکتان کم یا سوخت کهنه مانده برای مدت طولانی در موتور باشد. اطمینان حاصل کنید که از درجه سوخت توصیه شده استفاده می کنید و برای تمیز کردن لوله ها حدود یک ساعت در بزرگراه رانندگی کنید.

8. سنسور ضربه را تعویض کنید

اگر صدای تق تق در موتور را می شنوید، ممکن است به دلیل نقص سنسور ضربه باشد. سنسور در مکانی به راحتی قابل دسترسی نیست و اکثر افراد تجهیزاتی برای تأیید درست کار کردن آن ندارند. خودروی خود را به کارگاه مورد اعتماد خود ببرید و در صورت لزوم آن را بررسی و تعویض کنید.

9. مخلوط را غنی تر یا لاغرتر کنید

مخلوط غنی‌تر حاوی سوخت بیشتری نسبت به مخلوط هوا و سوخت است، در حالی که مخلوط بدون چربی حاوی سوخت کمتری است. ترکیب عالی تمام سوخت محفظه را می سوزاند و هیچ اکسیژنی را پشت سر نمی گذارد. یک مخلوط غنی با کاهش دمای تراکم و کاهش وقوع انفجار زودرس، کوبش را کاهش می دهد.هوا در ارتفاعات رقیق تر می شود. به دلیل رقیق‌تر بودن هوا، حجم بیشتری برای سوزاندن مقدار مشابهی از سوخت در مخلوط هوا و سوخت مورد نیاز است. مخلوط لاغرتر احتراق کامل تری را در محفظه احتراق و احتمال ضربه انفجار کمتر را فراهم می کند.

سخن نهایی

راه‌هایی وجود دارد که از طریق آنها سعی می‌کنید به تنهایی و بدون کمک مکانیک یک موتور را تعمیر کنید. تغییر سوختی که به خودروی خود وارد می‌کنید، گامی آسان است که می‌توانید برای از بین بردن ضربه موتور انجام دهید.اما اگر تمام تلاش خود را برای متوقف کردن کوبش موتور می‌کنید و به نظر نمی‌رسد که نمی‌دانید چگونه کوبش موتور را برطرف کنید، زمان آن فرا رسیده است که یک متخصص را بیاورید تا به ماشین شما نگاهی بیندازد. آنها می توانند موتور شما را بررسی کنند و بفهمند مشکل چیست.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (57 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (42 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (42 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (30 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (27 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (28 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
حبیبی کام تو دُبِی! نقشه‌ای شوم برای کشاندن دختر ایرانی به مراکز فساد و فحشا! + فیلم
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!