چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟

  سه شنبه، 14 فروردین 1403   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟
اگر نمی‌دانید سئو چیست و چرا سایت‌ها باید روی سئو سرمایه گذاری کنند، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله به شما می‌گوییم که چرا سایت‌ها به سئو نیاز دارند تا بتوانند فروش و درآمدزایی بهتری داشته ‌باشند.

گوگل یک موتور جستجوی استثنائی است که روزانه میلیاردها جستجو در آن ثبت می‌شود. بیش از 90 درصد این جستجوها خریداران بالقوه‌ای هستند که در اینترنت به ‌دنبال پیدا کردن کالا و خدمات مورد نیازشان می‌گردند. این یک فرصت تجاری استثنائی است که کسب و کارها روی برندسازی محصولات و خدمات خود در اینترنت سرمایه گذاری کنند و در نتایج جستجو، به‌ خوبی در معرض دید کاربران باشند. اما چطور می‌توان از این فرصت استفاده‌ کرد؟ چگونه به صفحه یک گوگل که بهترین ویترین برای جذب مشتری است، برسیم؟

راه حل این مسئله، سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است! اگر نمی‌دانید سئو چیست و چرا سایت‌ها باید روی سئو سرمایه گذاری کنند، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله به شما می‌گوییم که چرا سایت‌ها به سئو نیاز دارند تا بتوانند فروش و درآمدزایی بهتری داشته ‌باشند.

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

حتماً تا به حال صدها بار شنیده‌اید که سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) یک ابزار بازاریابی دیجیتال ضروری است، اما احتمالاً نمی‌دانید که سئو چگونه کار می‌کند؟ سئو یک فرآیند پیچیده و چند وجهی است که از عناصر متعددی تشکیل شده و باعث می‌شود سایت شما بیشتر و بهتر دیده شود. سئو در عمل به معنای ترافیک بیشتر و فرصت‌های بیشتر برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی است.

سئو یک ابزار ارزشمند برای آگاهی از برند و برندسازی، برقراری تعامل با مشتریان بالقوه و معرفی برندتان به عنوان یک متخصص معتبر و قابل ‌اعتماد در حوزه تخصصی کسب و کارتان است. خدمات سئو هر آن چیزی که یک کسب و کار برای موفقیت در دنیای دیجیتال نیاز دارد به او می‌بخشد؛ از شهرت و اعتبار برند گرفته تا ترافیک بیشتر و فروش و درآمدزایی اینترنتی بالاتر!

سئو چیست؟

سئو از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌ است؟

سئو از المان‌های مختلفی برای بازاریابی سایت‌ها در اینترنت استفاده می‌کند. همه این المان‌ها به یک اندازه اهمیت دارند و باید به‌ صورت یکپارچه پیاده سازی شوند تا سئوی سایت به نتیجه مطلوب برسد. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

✓ کلمات کلیدی (Keywords)

کلمات کلیدی کلمات و عبارت‌هایی هستند که مشتریان بالقوه یا همان کاربران سایت برای یافتن محتوای آنلاین که می‌تواند یک محصول، یک خدمت یا حتی یک مطلب آموزشی باشد، از آنها استفاده می‌کنند. کلمات کلیدی مانند زنجیری هستند که مشتری را به سایت شما متصل می‌کنند. در سئو از کلمات کلیدی برای طراحی صفحات هدف و ارتباط با مشتریان احتمالی که به‌ دنبال محصولات و خدمات یک برند هستند، استفاده می‌شود.

✓ محتوای متنی و چند رسانه‌ای (Content)

محتوا بخش بسیار مهمی از سئو است و نقش تأثیرگذاری در دستیابی و جذب مخاطبان هدف دارد. منظور از محتوا صرفاً محتوای متنی نیست، بلکه عکس، ویدئو، پادکست، فایل، کتاب‌های الکترونیکی، نقشه، اینفوگرافیک و... را هم شامل می‌شود. سئو با تولید محتوای سئو شده و مبتنی بر کلمات کلیدی صفحات هدف به سایت کسب و کارها کمک می‌کند که زودتر رتبه بگیرند بهتر دیده شوند.

✓ سئو خارجی (SEO Off-page)

سئوی خارجی هم بخش مهم دیگری از فرآیند سئو است که شامل بهینه سازی خارجی سایت می‌شود و به ارتقا اعتبار دامنه و صفحات سایت کمک می‌کند. سئو خارجی شامل ایجاد بک لینک، رپورتاژ آگهی، استفاده از ظرفیت سوشال مدیا برای معرفی سایت و هر اقدامی می‌شود که خارج از سایت انجام ‌می‌شود، ولی در نهایت تأثیر مثبت آن متوجه سایت خواهد شد.

✓ سئو تکنیکال (SEO Technical)

سئوی تکنیکال شامل مواردی مانند طراحی سایت و بهینه ‌سازی ساختار آن، بهینه سازی سرعت سایت، بهینه‌ سازی کدهای سایت، نقشه سایت، داده‌های ساختار یافته، تگ‌ها و... است که به بخش Back-end سایت مربوط می‌شود.

سئو تکنیکال به آن بخش از سایت می­پردازد که در معرض دید کاربران نیست، ولی مستقیماً روی تجربه کاربری آنها از سایت تأثیر دارد. قیمت طراحی سایت و سیستم مدیریت محتوای آن نقش مهمی در تعیین زیرساخت‌های سئو تکنیکال دارد. معمولاً سایت‌هایی که با قیمت‌های خیلی ارزان و بدون دانش تخصصی طراحی می‌شود، در بخش سئو تکنیکال به‌شدت ضعیف عمل می‌کنند و در نهایت باید باز طراحی شوند.

✓ سئوی محلی (Local SEO)

با توجه به اینکه بیش از 60 درصد جستجوها توسط تلفن همراه انجام‌ می‌شود و تقریباً نیمی از این جستجوها دارای هدف محلی هستند، سئوی محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون سئوی محلی کسب و کار شما را به کاربرانی که از نظر موقعیت مکانی و جغرافیایی در نزدیکی شما هستند، معرفی می‌کند.

✓ بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو شامل مواردی مانند تبلیغات بومی، گوگل ادز، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی (PPC)، تبلیغات نمایشی و... است. هر چند SEM جزء اصلی استراتژی سئو نیست، ولی جایگاه خاص خود را دارد و می‌تواند به شما در دستیابی به مخاطبان جدید و هدفمند کمک کند.

سئو از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌ است؟

اهمیت سئو برای کسب و کارهای مدرن

اما برویم سراغ اینکه چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟ سئو قرار است چه کمک به کسب و کار من بکند؟ سئو به چند دلیل برای کسب و کارهای امروزی یک ضرورت اجتناب‌ ناپذیر است:

سئو به دیده شدن و رتبه بندی بهتر سایت‌ها کمک می‌کند

یکی از مهم‌ترین کارکردهای سئو بالاتر رفتن شانس کسب و کار شما برای دیده شدن توسط مشتریان هدف است. یعنی وقتی کاربران در اینترنت محصولات یا خدمات شما را جستجو می‌کنند، راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند. هرچقدر بهتر و بیشتر دیده شوید، ترافیک و ورودی بیشتری خواهید داشت و به ‌دنبال آن رتبه بهتری هم در نتایج گوگل کسب خواهید کرد.

وقتی در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) و گوگل رتبه بالاتری داشته ‌باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران هدف شما را ببینند و به سایت شما مراجعه کنند، بنابراین افزایش رتبه ارگانیک صفحات شما بسیار مهم است. هر چه تلاش‌های شما در سئو مؤثرتر باشد، رتبه سایت در صفحات هدف بالاتر می‌رود و بهتر دیده خواهید شد. فراموش نکنید که 75 درصد کاربران در همان صفحه اول گوگل به نتیجه می‌رسند و از صفحه دوم دیدن نمی‌کنند.

ترافیک ارگانیک سایت افزایش پیدا می‌کند

افزایش ترافیک طبیعی سایت یکی از اهداف اصلی سئو است. زمانی که سایت شما در صفحه اول گوگل و رتبه‌های بالا قرار بگیرد، ترافیک طبیعی سایت افزایش پیدا می‌کند. برای چند لحظه تصور کنید که رتبه شماره 1 در جستجوی گوگل نزدیک به 32 درصد از کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. تنها یک رتبه بالاتر یا پایین‌تر بودن در نتایج جستجو، می‌تواند CTR یا نرخ کلیک سایت را تا 30 درصد افزایش یا کاهش دهد و این درصد در مقایسه با تعداد جستجوهای روزانه گوگل رقم کوچکی نیست.

قدرت و اعتبار سایت را ارتقا می‌دهد

اعتبار صفحات سایت یا Page Authority جزو فاکتورهای مهم برای موتورهای جستجو است. چون به این معنی است که سایت شما قابل ‌اعتماد است، محتوای باکیفیت تولید می‌کند و توانسته تجربه کاربری خوبی را برای کاربران سایت ایجاد کند. اعتبار صفحات سایت در رتبه بندی از 1 تا 100 متغیر است. چقدر این رتبه بالاتر باشد، سایت شما از اعتبار بیشتری برخوردار است.

سئو به ایجاد تجربه کاربری بهتر و جذاب‌تر کمک می‌کند

یکی از مهم‌ترین اهداف سئو که نقش بسیار پر رنگی در ارزیابی و رتبه بندی گوگل دارد، ایجاد تجربه کاربری مثبت است. تجربه کاربری شامل رفتارها، احساسات و نگرشی است که کاربر هدف در تعامل با سایت ایجاد می‌کند. هدف از طراحی تجربه کاربری سایت این است که فرآیند ورود به سایت، بررسی محصولات و خدمات و خرید به‌ راحتی انجام شود. این موضوع شامل سرعت، طراحی UX، ناوبری سایت، گرافیک، دکمه‌ها و... می‌شود.

سئو فروش آنلاین کسب و کارها را متحول می‌کند

مهم‌ترین دلیل ضرورت استفاده از سئو برای سایت‌ها، بالا رفتن فروش و درآمدزایی اینترنتی آنهاست. در واقع سئو تلاش می‌کند با بهبود رتبه سایت، بالا بردن بازدیدها، ایجاد یک تجربه کاری لذتبخش و در نهایت جذب کاربران، مشتریان بالقوه شما را به مشتریان بالفعل تبدیل کند و فروش درآمدزایی سایت شما را رونق ببخشد.

سئوی سایت را از کجا شروع کنیم؟

امیدواریم تا این بخش از مطلب به خوبی با ضرورت سئو برای کسب و کارها آشنا شده باشید. برای اینکه فرآیند سئوی سایت خود را شروع کنید، دو راهکار پیش رو دارید. هم می­توانید خودتان سئو را بیاموزید و شخصا سایتتان را سئو کنید، هم می­توانید این کار را به شرکت­های خدمات سئو بسپارید. پیشنهاد ما روش دوم است.

چون شرکتهای سئو و دیجیتال مارکتینگ این کار را با سرعت و دقت بیشتری انجام می­دهند و احتمال خطا در آنها بسیار کم است. به علاوه اینکه خیلی سریع­تر به نتیجه اصلی که همان رسیدن به صفحه اول گوگل و درآمدزایی از سایت است، خواهید رسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان