چرا بعضی از زوج ها تفاهم ندارند؟

  سه شنبه، 18 مرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
چرا بعضی از زوج ها تفاهم ندارند؟
یکی از رایج ترین دلایل مطرح شده توسط زن و شوهرهایی که از یکدیگر جدا می شوند، عبارتی پر مفهوم اما دو کلمه ای است: «تفاهم نداشتیم». علت این مشکل چیست و چگونه این مشکل را میتوان حل کرد؟

معمولا داشتن «تفاهم» یکی از مهم ترین ملاک های افراد برای این انتخاب است. دختر و پسر سعی می کنند با کسی ازدواج کنند که از لحاظ خانوادگی، سطح فرهنگ، تحصیلات، خلق و خو، اهداف و ... به خودشان نزدیک یا مشکلی با شرایط آنان نداشته باشد. به طور مثال معمولا هدف از پرسیدن سوالاتی مانند:«نظر شما درباره ادامه تحصیل چیست؟»، «شما تا چه حد به مسائل مذهبی اهمیت می دهید؟»، «از چه غذاهایی خوش تان می آید؟»، «نظرتان درباره تعداد فرزندان چیست؟» و سوالات بسیاری که معمولا در زمان خواستگاری مطرح می شود سنجش میزان «تشابهات» بین خود و طرف مقابل است که باید دانست با تفاهم متفاوت است. تفاهم در زبان عربی از باب تفاعل و معنای آن درک دو طرف از زبان یکدیگر است نه صرفا شبیه به هم بودن یا پذیرش بی چون و چرای عقاید یکدیگر. بنابراین این طور به نظر می رسد که موضوع تفاهم از مهم ترین موضوعاتی است که قبل و بعد از ازدواج مطرح می شود.

عدم تفاهم بین زوج ها

اما چه اتفاقی می افتد که با رعایت همه این ملاحظات، مدتی بعد از ازدواج و سپری شدن ایام عقد و ماه عسل، مشکلات شروع می شود و یک زوج بیان می کنند:«تفاهم نداریم». چطور با این که قبل از ازدواج تمام سعی خود را می کنند تا با فردی ازدواج کنند که تفاهم داشته باشند، باز هم «نداشتن تفاهم» منجر به بروز مشکلات و تشدید اختلافات آنان می شود!؟ به راستی راه حل چیست؟ چطور می توان جلوی این مشکل را گرفت؟ چطور می توان از دو نفر که در دو خانواده متفاوت رشد کرده اند، تجارب متفاوتی دارند و از همه مهم تر از دو جنس متفاوت (زن و مرد) هستند، انتظار داشت که در بیشتر موارد تفاهم داشته باشند!؟

تعریف تفاهم

رسیدن به تفاهم به این معنا نیست که با دیگران هیچ مشکلی نداشته باشیم. برخی افراد تصور می کنند تفاهم به این معنی است که از لحاظ عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و همه موضوعات مانند فرد دیگری بیاندیشند. حقیقت این است که تفاهم به معنای توانایی تحمل تفاوت ها است. طبیعی است که هر یک از ما متفاوت با دیگران فکر و رفتار می کنیم. زمانی می توانید بگویید ازدواج موفق داشته اید که با همسر خود به تفاهم برسید. که عقیده مخالف با خودتان را بپذیرید و بدانید که قرار نیست هر کسی مثل شما فکر کند. بنابراین اگر می خواهیم در زندگی با همسرمان به آرامش برسیم نیاز است توان تحمل تفاوت ها را بالا ببریم.معنای دیگر تفاهم که مکمل مطلب قبلی است یعنی فهمیدن و فهماندن. از آنجا که سوء تفاهم به معنی فهم مطلبی بر خلاف واقعیت است. پس تفاهم یعنی فهم درست واقعیت ها. تفاهم زوجین یعنی فهم درست شخصیت همسر فهماندن و بروز دادن واقعیت درونی خود به همسر.

برخی از موضوعات مهم برای تفاهم در زندگی مشترک

موضوعات مهمی که داشتن تفاهم در آنها ضرورت دارد شامل موارد زیر می شود

  1. اعتقادات مذهبی: بهتر است زوجین در مورد باورهای دینی و پایبندی و تعهد به آنها اشتراک نظر داشته باشند. به عنوان مثال مسائلی مانند حجاب، نماز یا روزه یا شرکت در مراسم مذهبی، نوع پوشش همسر برای هر دو نفر تعریف شود.
  2. موضوعات جنسی: منظور این است که هر دو نفر از میزان و کیفیت رابطه جنسی رضایت داشته باشند.
  3. تربیت فرزندان: هماهنگی در تربیت فرزندان از مسائل مهمی است که گاهی اختلافات زیادی بین زن و شوهر به وجود می آورد. نیاز است در این زمینه زوجین با هم به توافق نظر برسند که چه تعداد فرزند می خواهند داشته باشند و چه سبک تربیتی مدنظر آنان است.
  4. باورهای اخلاقی و سیاسی: زوجین بهتر است در زمینه اخلاق، معرفت، خوب و بد بودن یک پدیده نظراتشان به یکدیگر نزدیک باشد. در زمینه سیاست هرچه زن و شوهر تشابهات بیشتری داشته باشند و افراط و تفریط بین شان نباشد، زندگی بهتر خواهد بود. چرا که گاهی اختلاف در همین مسائل سایه اش را بر جنبه های دیگر زندگی می اندازد.
  5. وظایف زن و شوهر: نقش هر یک از زوجین در زندگی تعریف شده باشد. به این شکل که دیگری بداند چه وظیفه ای در قبال همسرش دارد. مثلا کار و خانه داری و دیگر وظایف مشخص شده باشد.
  6. مسائل مالی: مدیریت مالی و چگونگی خرج پول مهم است. به زوجین توصیه می شود حتماً در اوایل ازدواج در مورد آن صحبت کنند تا به اشتراکی نظری برسند.

پیامدهای نداشتن تفاهم در زندگی مشترک

  • عدم همدلی و سردی بین زوجین
  • استرس و نگرانی
  • خشم و عصبانیت هر دو نفر
  • اختلاف نظر و مشاجرات زیاد
  • دوری عاطفی از یکدیگر
  • ترک خانه توسط یکی از زوجین
  • بی اعتنایی به خواسته های یکدیگر
  • طلاق عاطفی
    دعوای زن و شوهر

دلایل نداشتن تفاهم با همسر

سو تفاهم و اختلاف بین زوجین مسئله ای جدی است که برای ادامه زندگی همراه با خشنودی و آرامش نیاز است برای آن راه حلی اندیشید. بسیار از زوج ها به دلیل این عدم تفاهم دچار بیماری های روحی-روانی یا روان تنی می شوند. عدم تفاهم در زندگی مشترک از مسائل مختلفی ناشی می شود که برخی از موارد آن شامل:

1. تفاهم نداشتن با همسر به دلیل درک نکردن

اگر احساس می کنید شنیده نمی شوید و به افکار و نظرات شما احترام گذاشته نمی شود ، حتی زمان هایی که مخالف نیستید ، این نشانه هایی است که رابطه شما دچار مشکل است . اگر زودتر به فکر حل مشکلات نباشید ، می تواند در آینده ، بازگشتن به عقب بسیار سخت تر باشد .اگر ارتباط شما با سوء تفاهمی ناشی از مشکل در بیان احساسات و شنیدن حرف های شریک زندگی ، مشخص می شود ، اگر هر دو شخص واقعاً انگیزه داشته باشند که بتوانند اوضاع را بهتر کنند ، می توانند روی آن کار کنند . کمک گرفتن از یک مشاور ازدواج می تواند حل سوتفاهم ها را راحت تر کند .

2. تفاهم نداشتن با همسر به دلیل اینکه به احساسات شما اهمیت نمی دهد

او احساسات شما را انتخاب نمی کند . در ابتدایی ترین سطح ، شریک زندگی شما باید به طور عادی احساسات خود را انتخاب کرده و آن ها را آینه کاری کند ، حداقل تا حدی . اگر ناراحت هستید ، او آن را حس می کند و بر همین اساس واکنش نشان می دهند . اما این همیشه اتفاق نمی افتد . شریک زندگی شما می خندد وقتی انتظار دارید که به دلیل ناراحت بودن شما ، او نیز ناراحت باشد . شریک زندگی شما ممکن است شما را دوست داشته باشد ، اما احساسات شما را نادیده بگیرد و طوری که دوست دارد ، رفتار کند . این می تواند یکی از دلایل عدم تفاهم شما با همسرتان باشد .

3. عدم تفاهم با همسر به دلیل نفهمیدن یکدیگر

شما در هر موضوعی مدام از یکدیگر سوال می کنید که ” چرا؟ ” . اگر به نظر می رسد شما یا همسرتان دلیل رفتارهای یکدیگر را به طور مداوم نمی فهمید ، این یک زنگ خطر است . ما وقتی کسی را نمی فهمیم ، می پرسیم” چرا ” . این سوال ها تا حدی طبیعی است ، اما اگر به صورت مداوم در زندگی مشترک خود دچار ابهام هستید ، شما و همسرتان درکی از یکدیگر ندارید به شما پیشنهاد می کنیم در این مورد حتما به مشاور خانواده مراجعه کنید.

4. تفاهم نداشتن با همسر به دلیل ناتوانی در بیان احساسات

شما نمی توانید در مورد رابطه یا احساسات خود ، با دیگری صحبت کنید . اگر احساس می کنید هرگز نمی توانید به مشکلات مربوط به احساسات یا رابطه خود بپردازید ، می تواند نشان دهد که شریک زندگی تان ، شما را درک نمی کند . شاید او فقط از نظر عاطفی نابالغ باشد و احساسات کسی را درک نکند ، یا شاید شما دو نفر خیلی متفاوت باشید . افرادی که از نظر عاطفی نابالغ هستند ، وقتی صحبت از احساسات می شود ، دچار حیرت می شوند .

پردازش تجربیات عاطفی می تواند برای این افراد ، بسیار جنجالی باشد ، یا به نوعی آسیب پذیری یا شرم باشد که باعث می شود آن ها در مورد درک کردن موضوعات مربوط به احساس ، دچار ضعف شوند ، به جای اینکه بتوانند این احساسات پیچیده را توضیح داده و پردازش کنند . این افراد در مورد بیان احساسات خود نیز دچار مشکلات اساسی هستند . اگر احساس می کنید که همسر شما نیز در این دسته از افراد قرار دارد ، یا خود شما در نشان دادن و درک احساسات دچار مشکل هستید ، بدون شک باید با کمک یک مشاور این موضوع را حل کنید . زیرا این چالش تنها به زندگی مشترک شما مربوط نمی شود و یک ضعف فردی نیز هست که می تواند مسائل روزمره و هر نوع ارتباطی را دچار مشکل کند .

5. با همسرم تفاهم ندارم چون از هم فاصله داریم

با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و این که تمام افراد حتی زمانی که در یک محیط مشترک و تحت اشخاص مشخصی تربیت می شوند خصوصیات و صفات خاص شخصیتی خود را دارا هستند مشخص است که زنان و مردان در زندگی مشترک تفاوت های بسیاری با هم خواهند داشت.رابطه شما به چه صورت است ؟ صمیمیت شامل بازگو کردن خود ، اشتراک گذاری ، اتصال و ایجاد حس نزدیکی ، محبت و آشنایی است. اگر بین خود و همسرتان فاصله ای احساس می کنید ، حتی اگر خیلی عاشق هم باشید باز هم ممکن است مشکلات بسیاری در رابطه شما ایجاد شود.

6. با همسرم تفاهم ندارم چون نسبت به او دچار وسواس هستم

شما یا همسرتان دچار وسواس شده اید . بعضی اوقات ، چیزهای کوچکی که ما را در مورد شریک زندگی مان آزار می دهد ، برای ما هر روز بزرگتر می شوند . و این اغلب منعکس کننده یک مشکل بزرگتر است . اگر ذهن خود را بر روی نقص ها و چیزهای شریک زندگی خود متمرکز می کنید و می خواهید آن ها را تغییر دهید ، این یک اشتباه است . شما نه تنها نمی توانید آن را تغییر دهید ، بلکه به بزرگتر شدن مشکل در زندگی خود ، دامن می زنید . شما ابتدا باید وسواس خود را کنار بگذارید و به مشکلات به همان اندازه ای که هستند ، نگاه کنید .

7. نداشتن علاقه مشترک و عدم تفاهم

روابط بر سازگاری شکوفا می شود و می تواند روشنفکرانه و عاشقانه باشد . سازگاری فكری وقتی است كه هر دو نفر از طریق همان گفتگوها ، تحریک ذهنی می شوند . لازم نیست همه سرگرمی های شما مشترک باشد ، اما اگر به نظر می رسد شریک زندگی تان در مورد فیلم ، کتاب و فعالیت هایی که دوست دارید ، کاملاً بی حوصله است ، ممکن است در دراز مدت درک کافی از شما نداشته باشد .

8. با همسرم تفاهم ندارم چون در کنارش اعتماد به نفس ندارم

شما کنار همسر خود ، اعتماد به نفس ندارید . اگر احساس می کنید شریک زندگی شما شما را درک نمی کند یا کاملاً سازگار نیستید ، ممکن است در نهایت احساس ناراحتی ، حسادت ، عصبی بودن یا عدم اعتماد به نفس در اطراف خود کنید . اگر احساس نمی کنید خودتان هستید و شنیده می شوید ، این سوتفاهم ها ، اعتماد به نفس شما را در زندگی شخصی خودتان نیز ، پایین آورده است . مهم نیست که چقدر کسی را دوست داشته باشید ، برای اینکه بتوانید رابطه برقرار کنید ، باید بفهمید و فهمیده شوید . اگر احساس می کنید که این طور نیست ، سعی کنید ارتباط بیشتری برقرار کنید و با شریک زندگی خود راحت تر باشید .

راه افزایش تفاهم زندگی مشترک بین زن و شوهر

  1. تشکر از همسر، اگرچه کوچک باشد، برای رفتار مثبت همسرتان نیاز است.
  2. بدانید که همسرتان از زندگی با شما لذت می برد و برای شما و خودش زندگی می کند.
  3. آگاهی خود را در رابطه با بهبود روابط با همسر خود افزایش دهید.
  4. هدایای کوچک و با قیمت معقول را برای تقویت رفتار مثبت همسر فراموش نشود.
  5. به همسر خود به طور مستقیم و با دقت نظر خواسته های خود را بگویید.
  6. از فعالیت های خصوصی خود و زمان هایی که با همسرتان نیستید لذت ببرید.
  7. در کنار هم بودن گاهی ممکن است ضربه ای به فکر شما باشد پس گاهی تنها باشید و خلوت کنید.
  8. مهارت های مکالمه خود را با همسر خود افزایش دهید.
  9. توجه داشته باشید که عواملی مانند حجم کار، نگرانی و مشکلات خارج از خانه، به ویژه میل جنسی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.بنابراین بیشتر از توانایی یک فرد برای داشتن رابطه جنسی انتظار نداشته باشید.
  10. همچنین زمان دقیقی برای رابطه جنسی تعیین کنید.
  11. در رابطه با چیزهایی که به ان ها علاقه دارید، با شوهر خود صحبت کنید.
  12. با شوهرتان در رابطه با امور زناشویی چیزی نگویید که وی به آن اعتقاد نداشته باشد.
  13. موافقت و اختلافات همسرتان را قبول کنید.
  14. تلاش برای تغییر رفتار یک همسر ممکن است صمیمیت را به خطر بیندازد.
  15. مردان به شیوه های مختلف احساسات خود را بیان می کنند.
  16. بنابراین همسر خود را به عدم توانایی یا غیر قابل درک متهم نکنید و سعی کنید که او را درک کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (527 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان