چرا گوشی شارژ نمی شود؟ بررسی دلایل شارژ نشدن گوشی

  شنبه، 25 فروردین 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا گوشی شارژ نمی شود؟ بررسی دلایل شارژ نشدن گوشی
در این مقاله دلایل شارژ نشدن گوشی را بررسی می کنیم و در آخر نیز راه حل هایی برای رفع این مشکل را به شما خواهیم گفت. پس اگر با وصل کردن گوشی به شارژ مشاهده می کنید که باتری گوشی شارژ نمی شود و یا فرایند شارژ به کندی پیش می رود ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

علت شارژ نشدن گوشی چیست؟ شارژ نشدن گوشی موبایل از مشکلات رایجی است که کاربران زیادی با آن روبه رو هستند و از آنجایی که ما به گوشی خود وابسته هستیم این مشکل می تواند بسیار آزار دهنده باشد. علت شارژ نشدن گوشی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، ممکن است مشکل نرم افزاری باشد و یا شارژر و پورت شارژ دچار مشکل شده باشد و یا حتی خراب شدن قطعه سخت افزاری باعث بروز چنین مشکلی شده باشد.

مشکلات سخت افزاری، علت شارژ نشدن گوشی

گاهی اوقات علت شارژ نشدن گوشی به اجزای سخت افزاری آن مربوط می شود که با تعویض و جایگزین آن با یک مدل جدید مشکل برطرف می شود. در اینجا ما دلایل سخت افزاری که باعث می شود تا گوشی شما شارژ نشود و یا به کندی شارژ شود را بررسی می کنیم.

خراب شدن باتری گوشی باعث خالی شدن باتری می شود

در بیشتر مواقع علت شارژ نشدن گوشی سامسونگ و سایر برندهای دیگر از خراب شدن باتری است. اگر باتری گوشی شما خراب شود ممکن است شارژ به کندی صورت گیرد و یا اصلا گوشی شارژ نشود که معمولا این مشکل در گوشی های آیفون در صورت استفاده از شارژرهای غیر استاندارد بیشتر رخ می دهد. اگر به تازگی نسبت به خرید آیفون 15 و یا هر مدل دیگری اقدام کرده اید، برای اینکه چنین مشکلی رخ ندهد پیشنهاد می کنیم از آداپتور استاندارد خود اپل استفاده کنید.

خراب شدن باتری گوشی

آسیب دیدن کابل شارژ یا آداپتور

علت شارژ نشدن گوشی سامسونگ و سایر گوشی های دیگر همچنین می تواند به دلیل استفاده از کابل فرسوده و یا قدیمی باشد. اگر کابل شارژ شما دچار فرسودگی شده باشد بدون شک در فرایند شارژ اختلال ایجاد شده و مانع از شارژ شدن باتری گوشی شما می شود. علاوه براین، خراب بودن آداپتور شارژ نیز می تواند دلیل دیگری برای شارژ نشدن گوشی شما باشد که این مورد در گوشی های استوک و دست دوم که کابل و آداپتور قدیمی دارند ممکن است بیشتر اتفاق افتد.

معمولا بیشتر مشکلات شارژ مربوط به کابل USB یا شارژر است که این مورد برای گوشی های آیفون بیشتر مشاهده شده است. برای مثال با خرید آیفون 12 که یک مدل قدیمی است، شارژر و کابل قدیمی را دریافت خواهید کرد که این می تواند دلیل علت شارژ نشدن گوشی در حالت روشن باشد.

کثیف بودن پورت شارژ، علت شارژ نشدن گوشی

کثیف بودن پورت شارژ نیز می تواند باعث اختلال در شارژ گوشی شود. برای مثال با وارد شدن گرد و غبار، رطوبت و یا هر چیزی که راه ارتباط با پورت را بگیرد ممکن است اتصال بین شارژر و گوشی برقرار نشود و مشکل عدم شارژ گوشی را ایجاد کند.

پورت شارژ

خراب شدن سوکت شارژ

گاهی مواقع ممکن است علت شارژ نشدن گوشی از خراب شدن سوکت شارژ باشد. اگر سوکت شارژ گوشی شما مشکل داشته باشد، ممکن است اتصال بین شارژر و گوشی برقرار نشود و در نتیجه فرایند شارژ صورت نمی گیرد.

مشکلات نرم ‌افزاری، علت شارژ نشدن گوشی در حالت روشن

علت شارژ نشدن گوشی همیشه به قسمت سخت افزاری مربوط نمی شود و ممکن است به دلیل مشکلات نرم افزاری باشد. برای مثال در کنار خرید ایفون 13 آداپتور و کابل اورجینال را نیز تهیه کرده اید اما گوشی همچنان مشکل شارژ شدن را دارد و حتی در صورت اتصال شارژر نیز گوشی شارژ نمی شود. در این صورت باید گوشی را از نظر نرم افزاری نیز بررسی کنید که در ادامه مشکلات نرم افزاری که ممکن است باعث شارژ نشدن گوشی شود را به شما خواهیم گفت.

گوشی

نقص در سیستم عامل

اگر سیستم عامل گوشی شما دارای نقص باشد ممکن است باعث اختلال در شارژ نیز شود. آپدیت نبودن سیستم عامل و یا آپدیت ناقص نیز می تواند از علت شارژ نشدن گوشی باشد و با ایجاد مشکلات نرم افزاری مانع از شارژ شدن باتری می شود.

مشکل در برنامه‌ها

علاوه بر سیستم عامل، اگر برنامه ای در گوشی شما مشکل داشته باشد نیز می تواند در فرایند شارژ اختلال ایجاد کند. وجود برنامه های مخرب، ناسازگاری برنامه ها با نسخه سیستم عامل و مواردی از این قبیل گاهی مواقع ممکن است مانع از شارژ شدن گوشی شما شود.

پر شدن حافظه پنهان

از دیگر مشکلات نرم افزاری که ممکن است مانع شارژ شدن گوشی و یا کند شارژ شدن آن شود، پر شدن حافظه پنهان گوشی است. به این منظور که اگر حافظه پنهان گوشی شما پر شده باشد، ممکن است گوشی شما به درستی شارژ نشود و در نتیجه یا فرایند شارژ به کندی پیش می رود و یا شارژ گوشی زود خالی می شود.

گوشی

راه حل‌های شارژ نشدن گوشی

تا اینجا دلایلی که مانع شارژ شدن گوشی می شود را بررسی کردیم که با توجه به آنها می توانید علت شارژ نشدن گوشی خود را متوجه شوید. حالا سوال این جا است که راه حل شارژ نشدن گوشی در حالت روشن چیست و چگونه این مشکل را بر طرف کنیم؟ در ادامه راه حل هایی برای رفع این مشکل آورده شده است، اگر علت شارژ نشدن گوشی جزو موارد مذکور در این مقاله باشد می توانید با استفاده از آنها مشکل را بر طرف کنید.

  • گوشی خود را مجدداً راه اندازی کنید، با راه اندازی مجدد گوشی بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری حل می شود.

  • اگر سیستم عامل گوشی شما به روز نیست، آن را به روز رسانی کنید.

  • از سالم بودن کابل شارژ و آداپتور خود مطمئن شوید.

  • در صورت کثیف بودن پورت شارژ گوشی، آن را با یک خلال دندان یا سوزن تمیز کنید.

  • اگر هیچ یک از روش‌های بالا مشکل را حل نکرد، می‌توانید گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید. توجه کنید که قبل از بازنشانی گوشی خود به تنظیمات کارخانه، از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

خراب شدن قطعه سخت افزاری گوشی

گاهی اوقات ممکن است علت شارژ نشدن گوشی در حالت روشن از شارژر و کابل و یا سوکت شارژ نباشد و ممکمن است یک قطعه سخت افزاری خراب شده باشد. ممکن است علت شارژ نشدن گوشی به دلیل خراب شدن قطعه IC U2 باشد و یا قطعه FL 11 که از دیگر قطعات سخت افزاری مربوط به قسمت شارژ باتری است.

قطعه سخت افزاری گوشی

از نشانه های خراب شدن قطعه FL 11 این است که گوشی شارژ نمی شود اما نشانگر شارژ روی نمایشگر نمایش داده می شود. علاوه براین، فلت شارژ نیز پل ارتباطی میان سوکت و مدار مادربرد و مدارهای دیگر است که وظیفه انتقال شارژ از کانکتور به مدارها را برعهده دارد با خراب شدن آن انتقال شارژ به صورت کامل قطع می شود.

اگر با انجام راه حل های ذکر شده در این مقاله نتوانستید مشکل شارژ گوشی را بر طرف کنید به احتمال زیاد مشکل از سخت افزار گوشی است که در این صورت باید به یک مرکز تعمیرات مجاز مراجعه کنید.

نکاتی برای جلوگیری از خراب شدن باتری

اگر می خواهید عمر باتری گوشی خود را بالا ببرید و مدت زمان بیشتری از شارژ آن استفاده کنید باید به درستی از گوشی خود استفاده کنید و نکات مهم در این باره را رعایت کنید. پیشنهاد می کنیم از شارژرهای اصلی و باکیفیت استفاده کنید، از شارژ کردن گوشی خود در دمای خیلی بالا یا خیلی پایین خودداری کنید. همچنین از شارژ کردن گوشی در هنگام استفاده از برنامه های سنگین و بازی خودداری کنید تا باعث داغ شدن باتری و خراب شدن گوشی نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان