چرا حافظه ی گوشی سامسونگ بی دلیل پر میشود؟

  یکشنبه، 04 تیر 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
چرا حافظه ی گوشی سامسونگ بی دلیل پر میشود؟
ما هر روز از دستگاه تلفن همراه خود برای ارتباط و..استفاده می کنیم. با این حال چندی نمی گذرد که دستگاه ارور پر بودن حافظه را میدهد و از ما میخواهد که حافظه ی پر شده از تصاویر، برنامه و پرونده های انباشته شده را در اولین فرصت پاک کنیم. که احتمالا بعد از پاک کردن بخشی از اطلاعات، همچنان همان هشدار باقیست. در ادامه ساعدنیوز به این موضوع خواهد پرداخت.

این روز ها تلفن های هوشمند به همراه همیشگی ما تبدیل شده اند، به طوری که تقریبا زندگی بدون آن ها غیر ممکن خواهد بود. ما مدام در حال گرفتن عکس، ارسال پیام در شبکه های اجتماعی، چک کردن ایمیل، ارسال مدارک و ... با استفاده از گوشی های هوشمند هستیم. بنابراین عجیب نیست که بعد از مدت کوتاهی با انبوهی از عکس ها، فیلم ها، فایل ها، برنامه ها و... در تلفن همراه خود مواجه می شویم. در این شرایط معمولا یکی از بد ترین پیام های ممکن، یعنی پیام پر شدن حافظه گوشی بر روی تلفن همراه شما ظاهر می شود. احتمالا در این شرایط شما اقدام به حذف عکس ها، ویدئو ها و فایل های داخل تلفن همراه خود می کنید. اما ممکن است حتی بعد از پاک کردن آن ها همچنان بخش زیادی از حافظه گوشی شما پر باشد و باز هم با خطای پر بودن حافظه مواجه شوید. این مشکل به وفور در گوشی های سامسونگ دیده شده است که در نهایت کند شدن سرعت گوشی، عدم به روزرسانی برنامه ها و... را به همراه خواد داشت. اما چرا حافظه گوشی های سامسونگ بدون دلیل پر می شود در حالی که واقعا پر نیست؟ چگونه حافظه داخلی گوشی های سامسونگ را پاک کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با علل پر شدن بی دلیل حافظه گوشی های سامسونگ و روش های ممکن برای خالی کردن حافظه داخلی آن ها آشنا شوید.

دلایل پر شدن بی دلیل حافظه داخلی گوشی های سامسونگ چیست؟

پر شدن حافظه داخلی گوشی های سامسونگ چندان هم بی دلیل نیست. بسیاری از اپلیکیشن های اندرویدی، فایل های مختلف شامل، عکس، ویدئو، فایل صوتی و ... را به عنوان کش در حافظه گوشی ذخیره میکنند. یا بسیاری از اپلیکیشن های بازی به مقدار زیادی فضای خالی در گوشی نیاز دارند، به ویژه برنامه هایی که محتوای فراوان و کیفیت بالایی دارند. پیام رسان ها کلیه فایل هایی که در برنامه دریافت می کنید، حتی اگر به انتخاب خودتان ذخیره نکرده باشید را در حافظه گوشی نگهداری می کنند.

6 روش رفع کمبود فضای ذخیره سازی گوشی های سامسونگ

در ادامه روش ها و راه کارهای مختلفی برای پاک کردن حافظه داخلی گوشی های سامسونگ بیان شده است.

1. پاک کردن کش برنامه

معمولا هر برنامه در فضای گوشی سامسونگ از سه مجموعه فضای ذخیره سازی استفاده می کند که شامل فضای ذخیره سازی برای خود برنامه، فایل های داده برنامه و حافظه پنهان یا همان کش برنامه است. کش برنامه که در واقع همان حافظه پنهان یا حافظه موقت گوشی است به منظور افزایش سرعت گوشی و اجرای برنامه ها در تلفن همراه ایجاد می شود. اما گاهی اندازه کش بیش از حد بزرگ می شود و بخش زیادی از فضای گوشی را اشغال می کند. در این حالت خالی کردن کش برنامه یک راه مفید برای رفع خطای حافظه ناکافی گوشی سامسونگ است.

 پاک کردن کش برنامه

چگونه کش گوشی سامسونگ را پاک کنیم؟

ابتدا تنظیمات را از صفحه اصلی باز کنید و سپس به قسمت مدیریت برنامه ها بروید. در این بخش تمام برنامه های دانلود شده در دستگاه اندرویدی خود و همچنین میزان فضای ذخیره سازی آن ها را مشاهده می کنید.

  • روی Menu یا More ضربه بزنید تا این برنامه ها بر اساس اندازه مرتب شوند و بررسی کنید کدام برنامه بیشترین فضا را اشغال کرده است.

  • روی برنامه خاص ضربه بزنید تا فضای اشغال شده توسط برنامه، داده های آن (بخش ذخیره سازی) و حافظه پنهان آن را مشاهده کنید.

  • روی Clear Cache ضربه بزنید تا حافظه پنهان خالی شده و مقداری فضا آزاد شود.

  • همین روند را برای سایر اپلیکیشن تکرار کنید تا کش هر برنامه پاک کنید.

  • علاوه بر روش بالا شما همچنین می توانید تمام فایل های کش را با هم و یکجا پاک کنید. برای انجام این کار، به Settings > Storage > Device Memory بروید. سپس روی Cache data و Delete ضربه بزنید تا تمام داده های کش شده از همه برنامه های شما پاک شود.

2. انتقال عکس و فیلم از گوشی به کامپیوتر

یکی از ساده ترین و بهترین راه ها افزایش حافظه گوشی انتقال فایل‌های حجیم از جمله عکس، فیلم، فایل ‌های صوتی و ... به رایانه است. برای انتقال فایل ها به کامپیوتر می توانید از همان کابلی که برای شارژ گوشی سامسونگ دارید، استفاده کنید و یا از برنامه های جانبی برای انتقال ابری داده ها استفاده کنید. برای تهیه انواع شارژر گوشی به سایت جانبی مراجعه کنید.

3. پاک کردن برنامه های اضافی و غیر ضروری

اگر برنامه های زیادی در دستگاه اندرویدی خود دارید و به طور همزمان از آن ها استفاده می کنید، حافظه پنهان گوشی شما مسدود می شود، که منجر به حافظه ناکافی در گوشی شما می شود. در این حالت، می توانید برخی از برنامه های ناخواسته یا استفاده نشده را حذف کنید تا فضای گوشی آزاد شود. این عملیات بسیار ساده است. برای حذف یک برنامه، به تنظیمات گوشی سامسونگ خود بروید و وارد بخش برنامه ها شوید تا لیستی از تمام برنامه هایی که روی دستگاه شما نصب شده است را دریافت کنید. همچنین، می توانید آن ها را بر اساس اندازه مرتب کنید. سپس برنامه ای را که نیاز ندارید انتخاب کنید و برای حذف آن روی Uninstall کلیک کنید. اگر برنامه‌های زیادی دارید که باید حذف شوند، مراحل بالا را تکرار کنید تا فضای بیشتری آزاد کنید.

4. انتقال تصاویر و ویدیوها و حتی اپلیکیشن ها به کارت SD خارجی

در صورتی که گوشی سامسونگ شما قابلیت استفاده از کارت SD را دارد، می‌توانید با ذخیره تصاویر یا ویدیو های خود در کارت SD مشکل کمبود فضای ذخیره سازی اندروید را برطرف کنید. اگر قبلاً عکس ها و ویدیو ها را در حافظه داخلی گوشی ذخیره کرده اید، ابتدا باید آن ها را به رم گوشی انتقال دهید. پس از آن، فضای ذخیره پیش فرض عکس ها و فیلم ها را به کارت SD تغییر دهید. برای این کار به تنظیمات گوشی بروید و وارد تنظیمات دوربین شوید. سپس، محل ذخیره سازی را انتخاب کنید و اگر مسیر ذخیره سازی پیش فرض دستگاه، حافظه داخلی است، آن را به کارت SD یا کارت حافظه تغییر دهید. همچنین در صورتی که نمی خواهید برنامه و اپلیکیشنی را حذف کنید، می توانید آن را یه کارت SD منتقل کنید. برای انتقال اپلیکیشن ها از حافظه اصلی به کارت SD در گوشی های سامسونگ مراحل زیر را انجام دهید.

  • وارد تنظیمات دستگاه شوید.

  • وارد قسمت Appها شوید.

  • برنامه مورد نظر را انتخاب کنید و روی انتقال به کارت SD ضربه بزنید.

  • کارت های SD برای افزایش حافظه تلفن های همراه و یا دوربین های دیجیتال به بازار آمدند. این کارت های SD و یا همان رم ها نیاز اساسی بسیاری از کاربران گوشی های همراه و عکاسان است. برای انواع کارت حافظه به سایت جانبی مراجعه کنید.

انتقال تصاویر و ویدیوها و حتی اپلیکیشن ها به کارت SD خارجی

5. استفاده از برنامه های پاکسازی

گاهی برخی از فایل های ناخواسته فضای زیادی از گوشی را اشغال می کنند و باعث می شود فضای کافی در دستگاه وجود نداشته باشد. در این صورت می توانید از یک اپلیکیشن پاک کننده اندروید مانند CCleaner یا MobileGo و ... برای پاکسازی برخی فایل های ناخواسته و بهینه سازی دستگاه خود استفاده کنید.

6. ریست فکتوری دستگاه خود

اگر همه راه حل های بالا را امتحان کردید، اما همچنان با خطای پر بودن حافظه گوشی مواجه شدید، ممکن است با بازگشت به تنظیمات کارخانه یا همان ریست فکتوری، مشکل حل شود.

برای ریست فکتوری مراحل زیر را انجام دهید:

وارد تنظیمات گوشی شوید.

روی System و سپس روی Reset یا Backup & Reset ضربه بزنید.

روی بازنشانی به کارخانه (Factory data reset) و بازنشانی گوشی (Reset phone) ضربه بزنید و در صورت نیاز، پین، الگو یا رمز عبور خود را وارد کنید.

در نهایت، روی پاک کردن همه چیز ضربه بزنید.

توجه داشته باشید که این روش می تواند تمام داده های ذخیره شده در دستگاه شما را پاک کند. بنابراین، بهتر است ابتدا از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در برخی از مواقع ممکن است به دلیل پرشدن بیش از حد حافظه، گوشی‌های اندرویدی هنگ کنند. در این مواقع ریست کردن گوشی‌های قفل شده کار آسانی نیست. چرا که به تنظیمات و گزینه ها دسترسی نخواهید داشت. با این وجود با کمک برخی از روش‌ها می‌توان این گوشی‌های قفل شده را هم ریست کرد.

سخن پایانی

بنابراین همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، مشکل پر شدن بی دلیل حافظه گوشی چندان هم بی دلیل نیست. کش گوشی، فایل های تکراری، اپلیکیشن ها و برنامه های حجیم و باکیفیت که فایل های زیادی را ذخیره می کنند، می توانند علت پر شدن حافظه گوشی شما باشند. دسترسی به این فایل ها از آن جایی که در حافظه پنهان گوشی قرار دارند به راحتی امکان پذیر نیست. ما در این مقاله شش راه حل ممکن و اساسی برای خالی کردن حافظه گوشی به شما معرفی کردیم. هر کدام از این روش ها می توانند حجم قابل توجهی از حافظه گوشی را بازگردانند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (633 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان