چرا خرید گوسفند زنده به صرفه است؟

  یکشنبه، 08 بهمن 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
چرا خرید گوسفند زنده به صرفه است؟
می‌توانید با قیمت های به صرفه تر به حجم گوشت بیشتری دستیابی پیدا کنید. روش پیشنهادی خرید گوسفند زنده از دامدار و قصاب است. در این روش گوسفند زنده را با نرخ پایین تری خریداری خواهید کرد و مقدار بیشتری گوشت نیز خواهید داشت. علاوه بر موارد گفته شده می‌توانید از کله پاچه و جگر آن نیز استفاده کنید. 

گوشت گوسفند یکی از لذیذ ترین غذاهای موجود در بین مردم ایران است و ترجیح بسیاری از افراد می‌باشد و ماهیانه در سبد خرید خود آن را اضافه می‌کنند. مصرف روزانه گوشت در رستوران ها و بیرون بر ها نیز بسیار زیاد است که مهر تایید بر این موضوع است. در سال های اخیر به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی و گران شدن علوفه دام قیمت گوشت به شدت رو به افزایش رفت.

به نحوی که بسیاری از خانواده ها قادر به خرید آن نبودند. برخی از افراد تلاش کردند تا با استفاده از گوشت ها و غذاهای جایگزین بتوانند این خلا را از بین ببرند. اما روش دیگری نیز هست که می‌توانید با قیمت های به صرفه تر به حجم گوشت بیشتری دستیابی پیدا کنید. روش پیشنهادی خرید گوسفند زنده از دامدار و قصاب است.
در این روش گوسفند زنده را با نرخ پایین تری خریداری خواهید کرد و مقدار بیشتری گوشت نیز خواهید داشت. علاوه بر موارد گفته شده می‌توانید از کله پاچه و جگر آن نیز استفاده کنید.

مزایای استفاده از گوشت گوسفند زنده

از مزیت های خرید گوسفند زنده نسبت به گوشت های منجمد شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطمینان از سلامت گوشت مصرفی: مصرف کننده ابتدا دام را قبل از کشتار چک می‌کند و از سلامت و کیفیت آن مطمئن می‌شود. در سال های اخیر برخی از افراد سودجو دام های غیر سالم را به کشتارگاه می فرستادند که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد.

  • تازه بودن گوشت: در قصابی ها گوشت ها ممکن است تا چند روز یا حتی چند هفته بماند. برخی از افراد تمایل به استفاده از گوشت مرغوب و تازه دارند چرا که طعم و خواص بهتر و بیشتری خواهد داشت.

  • شراکت در خرید گوسفند: با استفاده از این روش چند خانواده می توانند به صورت شراکتی اقدام به خرید گوسفند زنده نمایند. این روش برای همه آنها به صرفه تر خواهد بود.

  • جگر و کله پاچه: همزمان با خرید گوشت می‌توانید جگر، دل و کله پاچه گوسفند را نیز داشته باشید و از سلامت و کیفیت آنها نیز اطمینان حاصل کنید.

  • استفاده از پشم گوسفند: افراد زیادی از پشم گوسفند برای ساخت محصولات مختلفی اعم از تولید نخ و یا الیاف پارچه و یا حتی فرش استفاده می کنند. فرد خریدار می تواند پس از ذبح دام پشم آن را به فروش برساند. نکات گفته شده تنها بخشی از مزیت های این روش بود که اهمیت بیشتری داشت.

نکات ضروری در هنگام تهیه دام

پارامتر های مهمی وجود دارد که در هنگام خرید گوسفند زنده باید به آن توجه داشته باشید. ابتدا باید بدانید که هیچ گاه نباید دام زنده را از مراکز خرید نا معتبر تهیه نمایید. شاید در نگاه اول خرید از مراکز نا معتبر اقتصادی به نظر برسد اما تبعاتی را به دنبال دارد. مراکز غیر معتبر دام ها را در شرایط نا سالم و غیر بهداشتی نگهداری می‌کنند و سلامت دام به هیچ وجه چک نمی‌شود. توجه داشته باشید که سلامت خانواده شما در گرو سلامت مواد غذایی است که از آن استفاده می‌کنید، پس توجه داشته باشید تا بهترین و سالم ترین محصول را انتخاب نمایید. گوشت گوسفند خریداری شده حتما باید پلاک داشته باشد، که به معنی تایید سلامت فیزیکی دام است.

به ظاهر گوسفند زنده توجه داشته باشید و اگر خودتان در این زمینه تخصص کافی ندارید از افراد با تجربه کمک بگیرید. وزن بسیار کم یا بیش از حد زیاد گوسفند نگران کننده است و به معنای داشتن تغذیه نامناسب گوسفند در طول دوره پرورش است. برخی از افراد سودجو و کلاهبردار برای افزایش وزن دام زنده با ترفند هایی وزن آن را به صورت موقت افزایش می‌دهند. خوراندن نمک به گوسفند و استفاده از هورمون از روش های افزایش وزن موقتی دام می‌باشد.

به چابک بودن دان نیز توجه خاص و ویژه داشته باشید. عدم چابکی گوسفند نشانه وجود بیماری در بدن دام است. از دلایل دیگر سر حال نبودن گوسفند سن بالای آن هست. عدم هوشیاری، لرزش بدن، بیرون آمدن کف از دهان، چشم های تو رفته یا بیرون زده همگی نشانه های بیماری در دام است.

قیمت گوسفند زنده

خرید آنلاین دام زنده

با توجه به گسترش ارتباط و جهت سهولت دسترسی برخی از افراد به خرید آنلاین گوسفند زنده از فروشگاه های اینترنتی می کنند. از مزایای این روش می توان به دسترسی آسان در هر مکان و حتی هر زمان می باشد. برخی از افراد وقت و یا امکانات لازم برای رفتن به مراکز فروش دام را ندارند از همین رو از این روش استفاده می کنند. در این روش می توانید اطلاعات دقیق و تخصصی از دام داشته باشید چرا که افراد زبده در این حوزه این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهند. صرفه جویی در وقت و هزینه به دلیل عدم حضور فیزیکی نیز از دیگر فاکتور های مثبت خرید آنلاین به حساب می‌آید.

مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران

اما علاوه بر موارد گفته شده روش خرید آنلاین گوسفند زنده معایبی نیز به همراه دارد. از معایب این روش عدم بررسی حضوری دام است و شما قادر نخواهید بود تا از سلامت دام اطمینان حاصل کنید. همچنین در هنگام انتقال و ارسال دام ممکن است مشکلاتی گریبان گیر شما شود. امکان بروز اشتباهات مختلف، عدم ارسال دام مورد نظر، ارسال دام بیمار و... از دیگر معایب این روش می‌باشد.

قیمت دام

در سال های اخیر با توجه به تورم های موجود قیمت گوسفند زنده نوسانات بسیار زیادی داشته است. عدم نظارت صحیح بر بازار فروش و خرید گوسفند زنده و مشکلات مربوط به تهیه علوفه همگی از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن می باشد. قیمت دام در نقاط مختلف کشور با توجه به پارامتر های موجود متفاوت می‌باشد. در تهران قیمت هر کیلو دام زنده در بهمن ماه سال 1402 به صورت تقریبی در رنج 220 الی 250 هزار تومان است. این قیمت به طور حتم در ماه های آینده و با توجه به نزدیکی به ایام عید نوروز و ماه رمضان رشد نیز خواهد داشت. علت رشد قیمت بالا رفتن میزان تقاضا و کمبود دام زنده در بازار است.

گوسفند چند کیلویی بخریم؟

وزن گوسفند زنده تا حدود زیادی بستگی به نحوه پرورش، نوع خوراک دام، محل نگهداری، نژاد و... دارد. اگر روش نگهداری از دام‌ها تخصصی و اصولی باشد وزن گوسفند در هر سنی ایده آل و مناسب است. به طور متداول بره ها تا 15 ماهگی بهترین و مرغوب ترین گوشت را دارند. برخی از دام‌ها حتی با مصرف خوراک مقوی به وزن ایده آل نخواهند رسید که علت آن نژاد آن می باشد. اما به طور کلی در هنگام خرید اولین سوالی که ذهن را درگیر می کند این است که گوسفند چند کیلویی بخریم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در ابتدا باید به سن، نژاد و جنسیت دام زنده توجه داشته باشید. با توجه به موارد گفته شده و با کمک یک فرد خبره در این زمینه می توانید دامی با وزن ایده آل تهیه کنید. توجه داشته باشید که نباید از دام های بسیار سبک و یا بسیار سنگین استفاده کنید. این مورد نشان دهنده وجود مشکل و یا بیماری در بدن گوسفند می‌باشد.

گوسفند کیلویی چند

مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران

مراکز خرید متعددی برای فروش دام زنده در تهران وجود دارد که افراد با توجه به منطقه ساکن مورد نظر می توانند به این محل ها مراجعه کنند. خرید از این مراکز باعث اطمینان از خرید دام خواهد شد. تمامی مراحل نگهداری و ذبح کامل به صورت صحیح و اصولی انجام می‌گیرد و تحت نظر دامپزشک است. دامپزشک قبل از ذبح، در حین ذبح و پس از آن دام را به صورت مستمر چک می‌کند، دام های چک شده دارای تاییدیه سلامت می‌باشند.

مراکز معتبر متعددی در تهران وجود دارد که یکی از بهترین آنها این مرکز با آدرس اینترنتی https://bazargosfand.com است.

ویژگی های محل نگهداری دام

دام باید در شرایط بسیار سالمی نگهداری شود تا رشد خوبی داشته باشد و گوشت آن بعد از کشتار کیفیت قابل قبولی داشته باشد. برای خرید دام باید به موارد زیر دقت کافی داشته باشید:

دام ها باید از شرایط مختلف آب و هوایی نظیر باران، برف و تابش شدید آفتاب در امان باشند. مکان مورد استفاده برای نگهداری دام باید به نحوی در نظر گرفته شود که متناسب با تعداد گوسفندان باشد. تهویه مناسب یکی دیگر از اصول مهم در نگهداری صحیح دام است تا هوای تازه و کافی برای آنها موجود باشد و از بوی بد جلوگیری شود. سطل آب و مکان های تغذیه باید تمیز باشند و به صورت دوره ای گندزدایی شوند.

میزان آب و علوفه گوسفند باید به اندازه کافی در نظر گرفته شود و در این کار افراط و یا تفریطی صورت نگیرد. دام ها نیاز به مراقبت دارند و باید به صورت ادواری واکسیناسیون و درمان های منظم داشته باشند. حضور دامپزشک در محل به صورت دوره ای جهت کنترل شرایط و چک کردن دام ها ضروری است. نور کافی و مناسب برای رشد و سلامت دام بسیار ضروری است. مشتری در هنگام خرید به تمام نکات گفته شده توجه داشته باشد، چرا که نبود هر کدام از این فاکتور ها عاملی برای عدم سلامت دام محسوب می‌شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (225 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (134 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (53 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت