چطور از کند شدن گوشی اندرویدی جلوگیری کنیم؟+ فیلم آموزشی

  سه شنبه، 31 مرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
چطور از کند شدن گوشی اندرویدی جلوگیری کنیم؟+ فیلم آموزشی
هنگامی که یک گوشی جدید خریداری می کنید برنامه ها با سرعت بالایی اجرا می شوند و گوشی سرعت بالایی دارد. با گذشت زمان سرعت گوشی کند می شود. کند شدن سرعت گوشی دلایل مختلفی دارد که در این مطلب آنها را بررسی می کنیم و راه های جلوگیری از کند شدن سرعت گوشی را به شما آموزش می دهیم. همراه ساعدنیوز باشید.

زمانی که یک گوشی جدید می‌خرید، سرعت بالایی دارد و تمام کارها را با سرعت انجام می‌دهد. اما به مرور زمان، سرعتش کاهش می‌یابد و کند می‌شود. دلایل مختلفی برای چنین وضعیتی وجود دارد، اما چطور می‌توانیم از کند شدن گوشی اندرویدی جلوگیری کنیم؟ اگرچه برخی مواقع دلیل کند شدن گوشی می‌تواند افزایش عمر قطعات باشد، اما در اکثر مواقع نحوه استفاده ما از گوشی‌ها باعث چنین مشکلی می‌شود، مخصوصا اگر گوشی‌مان عمر بالایی نداشته باشد اما عملکردش کند شود.

نحوه جلوگیری از کند شدن گوشی

در ادامه می‌خواهیم به بیان مواردی بپردازیم که منجر به کند شدن گوشی‌های اندرویدی می‌شوند. بنابراین برای اینکه روی عملکرد دستگاه‌تان تاثیر منفی نگذارید، نباید کارهای زیر را انجام دهید. تا پایان همراه ساعدنیوز باشید.

1. نصب تعداد بالایی برنامه

  • نصب تعداد بالایی اپ روی دستگاه اندرویدی یکی از دلایل برای کند شدن آن به حساب می‌آید. برنامه‌ها برای اجرا شدن به رم و فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند و به همین دلیل، تعداد بالای برنامه‌ها منابع زیادی مصرف می‌کنند.

  • هرچقدر برنامه بیشتری روی دستگاه‌تان داشته باشید، فرایندهای پردازشی بیشتری در پس زمینه در جریان خواهد بود و همین موضوع تاثیر منفی روی عملکرد گوشی‌تان دارد. علاوه بر این، با نصب تعداد بالایی برنامه، باتری دستگاه‌تان زودتر تمام می‌شود.

  • در همین راستا بهتر است برنامه‌هایی که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید را از روی گوشی‌تان پاک کنید. علاوه بر این، برنامه‌هایی که از طریق وب می‌توانید به سرویس آن‌ها دست یابید را هم از روی دستگاه‌تان پاک کنید که می‌تواند شامل شبکه‌های اجتماعی هم شود.

2. استفاده از برنامه‌های سنگین

تمام برنامه‌ها یکسان نیستند. در حالی که برخی از آن‌ها بطور چشمگیری از منابع دستگاه‌تان استفاده می‌کنند، تعدادی دیگر به منابع زیادی نیاز ندارند و حتی روی گوشی‌های پایین‌رده و اقتصادی هم عملکرد مناسبی از خودشان نشان می‌دهند.

این برنامه‌های سنگین، بازی‌ها مخصوصا از نوع RPG و بتل رویال هستند، اما استفاده روزانه از برخی اپ‌ها مانند فیسبوک هم می‌توانند تاثیر منفی روی عملکرد دستگاه‌تان داشته باشند. بنابراین برای جلوگیری از کند شدن گوشی خود، به سراغ جایگزین‌های آن‌ها با مصرف منابع کمتر بروید.

این برنامه‌ها معمولا با نام لایت شناخته می‌شوند که حجم بسیار کمتری نسبت به اپ‌های اصلی دارند و همچنین نیاز به منابع کمتری برای اجرا دارند. برای مثال می‌توان به اینستاگرام لایت اشاره کرد. البته در این میان یک مشکل وجود دارد: بسیاری از توسعه‌دهندگان چنین رویکردی ندارند و نسخه لایت برنامه‌شان را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. با وجود چنین موضوعی، می‌توانید با چند قدم زیر از وجود نسخه لایت برنامه مدنظرتان اطلاع پیدا کنید:

  • گوگل پلی استور را باز کرده و برنامه مدنظرتان را جستجو کنید.

  • پس از انتخاب نتیجه، به دنبال برنامه‌های مشابه زیر دکمه Install یا نصب باشید.

  • اگر در بین آن‌ها نسخه لایت وجود داشت، روی آن ضربه بزنید تا دانلود و روی دستگاه‌تان نصب شود. پس از نصب آن، می‌توانید نسخه اصلی‌اش را از روی گوشی‌تان پاک کنید.

 استفاده از برنامه‌های سنگین

3. عدم آپدیت برنامه‌ها و سیستم عامل

آپدیت سیستم عامل برای اطمینان از عملکرد مناسب دستگاه‌تان اهمیت بالایی دارد و همچنین باگ‌های موجود روی آن را هم برطرف می‌کند. علاوه بر این، با نصب بروزرسانی‌ها به جدیدترین پچ‌های امنیتی دست پیدا می‌کنید و امنیت دستگاه‌تان حفظ می‌شود.

با توجه به موارد بالا، نصب آپدیت‌ها برای سیستم عامل گوشی و همچنین برنامه‌های موجود روی آن اهمیت بالایی دارد و باید در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را نصب کنید. برای چنین کاری می‌توانید قابلیت آپدیت خودکار اپ‌ها را در گوشی‌های اندرویدی فعال کنید. برای فعالسازی قابلیت آپدیت خودکار اپ‌ها در اندروید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به گوگل پلی استور رفته و روی آیکون پروفایل‌تان در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

  • به مسیر Settings > Network preferences > Auto-update apps بروید.

  • گزینه Over Wi-Fi Only یا Over any Network را انتخاب کنید که گزینه اول تنها با وای‌فای برنامه‌ها را بطور خودکار آپدیت می‌کند و گزینه دوم، با هر شبکه‌ای دست به چنین کاری می‌زند. در نهایت روی گزینه Done ضربه بزنید.

 عدم آپدیت برنامه‌ها و سیستم عامل

4. پر کردن حافظه داخلی گوشی

یکی دیگر از کارهایی که منجر به کند شدن گوشی می‌شود، پر کردن حجم داخلی‌اش است. برای اینکه دستگاه‌تان عملکرد مناسبی داشته باشد، باید فضای خالی داشته باشد چرا که برنامه‌ها و سیستم عامل برای عملکردشان به چنین فضایی نیاز دارند. بنابراین اگر فضای خالی کمتری داشته باشید، گوشی‌تان کندتر می‌شود و تاثیر مخربی روی عملکرد دستگاه‌تان می‌گذارد.

می‌توانید برای اطلاع از این موضوع که چه چیزی حافظه داخلی گوشی‌تان را پر کرده، به مسیر Settings > About device > Storage بروید. البته مراحل دقیق اینکار برای هر گوشی می‌تواند متفاوت باشد. اگر نتوانستید چنین محلی را پیدا کنید، در نوار جستجوی اپ تنظیمات، عبارت Storage را جستجو کنید.

5. هوم اسکرین شلوغ

اگرچه معمولا رایج نیست که هوم اسکرین را به کند شدن گوشی نسبت داد، اما در این زمینه نقش دارد. اگر هوم اسکرین پر از ویجت‌ها باشد، می‌تواند روی عملکرد گوشی‌تان تاثیر منفی داشته باشد. سعی کنید هوم اسکرین چندان شلوغ نباشد تا از منابع گوشی‌تان استفاده نکند و عملکرد مناسب‌تری را تجربه کنید.

6. عدم ریستارت کردن منظم گوشی

آخرین باری که گوشی‌تان را خاموش کردید به یاد دارید؟ اگر نه، پس گوشی‌تان را معمولا خاموش نمی‌کنید تا شروعی تازه داشته باشد. نیازی نیست گوشی‌تان را برای مدت طولانی خاموش نگه دارید، تنها کافیست آن را ریستارت کنید. با اینکار، هرگونه باگی که روی عملکرد دستگاه‌تان تاثیر منفی گذاشته باشد، برطرف می‌شود.

7. استفاده از اپ مخصوص بستن برنامه‌ها

اپ‌های مخصوصا بستن برنامه‌ها یا همان تسک کیلر (Task Killer) محبوبیت بالایی میان کاربران دارند چرا که می‌گویند به خالی کردن رم دستگاه کمک می‌کنند تا عملکردش بهبود یابد. البته این ادعا درست نیست و نیازی به بستن فرایندهای پس زمینه ندارید و اندروید خودش بطور خودکار چنین کاری را انجام می‌دهد.

 استفاده از اپ مخصوص بستن برنامه‌ها

برنامه‌های Task Killer بجای اینکه عملکرد گوشی‌تان را افزایش دهند، روی آن تاثیر مخرب می‌گذارند. از آنجایی که برخی کارها برای اینکه سیستم‌تان عملکرد درستی داشته باشد باید به کارشان ادامه دهند، بستن آن‌ها مانع اجرای‌شان نمی‌شوند. در حقیقت بجای بسته شدن، به فاصله بسیار کوتاهی ریستارت می‌شوند و از منابع دستگاه‌تان استفاده می‌کنند که منجر به کند شدن گوشی می‌شوند. بنابراین به سراغ این اپ‌ها نروید.

8. بستن دستی برنامه‌ها

برنامه‌های Task Killer و بستن دستی اپ‌ها تاثیر مشابهی دارند. زمانی که یک برنامه را می‌بندید و دوباره به سراغش می‌روید، نیاز به منابع بیشتری برای اجرای مجدد دارد. اندروید برخی برنامه‌ها را در پس زمینه باز نگه می‌دارد تا هرموقع که خواستید دوباره به سراغش بروید و بدون هیچ مشکلی اجرایش کنید.

جدا از این موضوع، اندروید بطور خودکار وضعیت رم را مدیریت می‌کند، بنابراین نگرانی در این زمینه نداشته باشید و برنامه‌ها را به صورت دستی نبندید که تاثیر مخربی روی عملکرد دستگاه‌تان می‌گذارد.

سخن پایانی

بنابراین با عدم انجام کارهای بالا می‌توانید مانع از کند شدن گوشی اندرویدی خود شوید و همیشه به سرعت بالا دسترسی داشته باشید، البته این موضوع در زمانی که گوشی عمر بالایی داشته باشد یا با مشکل سخت افزاری دست و پنجه نرم کند، صادق نیست. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (187 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (46 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!