دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

چطور درصد حساب کنیم؟ + آشنایی با مفهوم درصد 

سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403
درصد روشی برای نشان دادن نسبت بی بعد بین دو عدد است. درصدها در ریاضیات با نماد % نمایش داده می شوند. استفاده از درصد در رشته های مختلف بسیار مفید است زیرا می توان از آن برای نشان دادن شیوع یک پارامتر در مجموعه بسیار راحت و قابل فهم استفاده کرد.

یک درصد یعنی یک واحد از 100 واحد یکسان است. همانطور که گفته شد درصد با نماد % نمایش داده می شود اما راه های دیگری نیز برای نمایش آن وجود دارد. به عنوان مثال، همه اینها به معنای 5 درصد است:

5%

5 pct

0.05

5/100

اگر نحوه محاسبه صحیح درصدها را بدانید، اهمیت آن را درک خواهید کرد. به عنوان مثال اگر قیمت کالایی یک میلیون تومان باشد و سپس به یک میلیون و دویست هزار تومان افزایش یابد، می توان این تغییر را ناچیز دانست. حالا اگر از درصد استفاده کنید، می دانید که این افزایش 20 درصدی است که بسیار قابل توجه تر است.

روش محاسبه درصد چیست؟

محاسبه درصد یعنی یافتن سهم از کل، بر حسب 100، برای یافتن درصد کافی است نسبت را به صورت کسری بنویسیم سپس در کسر تغییراتی ایجاد کنیم تا مخرج آن 100 شود، این تغییر ضرب یا تقسیم صورت و مخرج به یک عدد به طوری که مخرج کسر 100 شود.

حال می خواهیم پاسخ این سوال را پیدا کنیم: 40% از 20 چیست؟ 40 صدم برابر با 20 است، بنابراین اگر 20 شکلات را به 100 قسمت مساوی تقسیم کنیم، 40 عدد از آنها معادل 40 درصد از 20 شکلات است. محاسبات ریاضی آن به شرح زیر است: 20 * 40/100 = 8. بنابراین، 40 درصد از 20 شکلات برابر با 8 است.

چگونه درصد افزایش یا کاهش را محاسبه کنیم؟

در دنیای پر سرعت امروز، تجزیه و تحلیل داده ها و تغییرات آنها نقشی حیاتی در تصمیم گیری های مختلف ایفا می کند. از بررسی روندهای اقتصاد و سرمایه ای و سنجش عملکرد بازارها تا ارزیابی پیشرفت تحصیلی و تغییرات شاخص های سلامت، همگی نیازمند محاسبه دقیق و درک صحیح درصد افزایش یا کاهش هستند.

چطور درصد حساب کنیم؟ + آشنایی با مفهوم درصد

محاسبه درصد افزایش:

محاسبه درصد افزایش به ما نشان می دهد که یک مقدار نسبت به مقدار اولیه چقدر افزایش یافته است. برای محاسبه این محتوا می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

درصد افزایش = (مقدار جدید – مقدار اولیه) / مقدار اولیه * 100

مثال: فرض کنید قیمت یک سهم در بورس از 1000 تومان به 1200 تومان افزایش یافته است. برای محاسبه درصد افزایش قیمت از فرمول فوق استفاده می کنیم:

درصد افزایش = (1200 – 1000) / 1000 * 100 = 20%

محاسبه درصد کاهش:

محاسبه درصد کاهش به ما نشان می دهد که یک مقدار چقدر از مقدار اولیه خود کاهش یافته است. برای محاسبه این محتوا می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

درصد کاهش = (مقدار اولیه – مقدار جدید) / مقدار اولیه * 100

مثال: فرض کنید قیمت یک کالا در فروشگاه از 5000 تومان به 4000 تومان کاهش یافته است. برای محاسبه درصد کاهش قیمت از فرمول فوق استفاده می کنیم:

درصد کاهش = (5000 – 4000) / 5000 * 100 = 20%


کاربرد درصد در محاسبات مالی چیست؟

همانطور که می دانید با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنید باید برای کالای خریداری شده مالیات پرداخت کنید که به آن هزینه ای گفته می شود که به قیمت محصولات مختلف اضافه می شود و مبلغ آن به صورت درصد بیان می شود.

تصور کنید در منطقه ای هستید که مالیات بر فروش آن 10 درصد است و محصولی به ارزش 55 هزار تومان خریداری کرده اید. برای پرداخت کل مبلغ محصول باید بدانید 10 درصد از 55000 تومان چقدر است.

برای این کار باید 10/100 را در 55000 تومان ضرب کنید و عدد بدست آمده که 5,500 تومان است میزان مالیات این مورد را مشخص می کند.

چطور درصد حساب کنیم؟ + آشنایی با مفهوم درصد

درصد اختلاف بین دو عدد چیست؟

گاهی لازم است افزایش یا کاهش یک مقدار را به صورت درصد بیان کنیم که به آن درصد تغییر یا درصد اختلاف می گویند. اختلاف درصد تغییر در یک مقدار در یک دوره زمانی است که آن را به صورت درصد بیان می کنیم. مثلاً افزایش جمعیت، کاهش فقر و ... را احتمالاً از اخبار و رسانه ها شنیده اید که به صورت درصدی بیان می شود.

یک ترفند ساده برای محاسبه ذهنی درصدها

به گزارش اسپوتنیک، محاسبه درصد در ذهن کار ساده ای نیست، به خصوص زمانی که صحبت از اعداد دشوار باشد. با این حال، کاربران توییتر با یک ترفند ساده ریاضی به شما کمک می کند تا یکی از سخت ترین انواع محاسبات را بدون کمک ماشین حساب انجام دهید.

بن استفنز انگلیسی این ترفند را هک کوچک نامید. ماهیت این کار جایگشت ساده اعداد است که منجر به دستیابی به نتیجه مطلوب می شود. اگرچه این روش راه حل جدیدی نیست، اما واکنش بسیاری از کاربران حاکی از آن است که بسیاری از وجود آن بی اطلاع بودند.

بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که اعداد را معکوس کنیم: فرض کنید باید به سرعت و ذهنی 4٪ از عدد 75 را محاسبه کنید. چگونه این کار را انجام دهیم؟ کافی است 75% (یعنی سه چهارم) از 4 را بشمارید که می شود 3. کافی است عدد حاصل را برعکس کنید که دوباره 3 می شود.

مثال دیگر: 18 درصد از عدد 50. به نظر سخت می آید اما کافی است 50 درصد از 18 را محاسبه کنید که می شود 9.

با این راه حل می توانید همکاران و دوستان خود را با توانایی های محاسباتی خارق العاده خود شگفت زده کنید.

نحوه محاسبه درصد تخفیف

با این تفاسیر، اگر بخواهیم درصد تخفیف یک محصول را محاسبه کنیم، چطور؟ مثلا فرض کنید یک کالای 30000 تومانی 70 درصد تخفیف داده شود. چگونه باید بدانید که قیمت نهایی چقدر است؟

پاسخ : باید به خود بگید که از 30000 تومان چقدر (X) برابر 70 از 100 است؟ برای یافتن پاسخ باید از فرمول زیر استفاده کنید.

X÷30000=70÷100

محاسبه تخفیف محصولات: برای مثال فرض کنید کالایی 30 درصد تخفیف دارد. برای محاسبه مبلغ نهایی مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. 30 درصد را از 100 درصد کم می کنیم. این 70 درصد خواهد بود.

  2. 70% را به عددی تبدیل می کنیم که 70 تقسیم بر 100 می شود که 0.7 می شود.

  3. عدد 0.7 را در قیمت محصول ضرب می کنیم. مثلا جنس 14000 تومان بعد از تخفیف 9800 تومان می شود.

محاسبه درصد به کمک ماشین حساب

روش محاسبه درصد با ماشین حساب این است که تصور کنیم 20 درصد از 13200 را با ماشین حساب محاسبه کنیم. برای محاسبه درصد با ماشین حساب باید عدد 13200 را وارد کرده و در 20 ضرب کنید و سپس دکمه % را فشار دهید تا پاسخ نهایی نمایش داده شود.

برخی از کاربردهای درصد تغییر

با کمک محاسبه درصد تغییر می توان محاسبات زیر را نیز انجام داد:

  • درصد افزایش یا کاهش حقوق را محاسبه کنید

  • درصد افزایش یا کاهش وزن را محاسبه کنید

  • محاسبه تغییر قد کودک

  • محاسبه مالیات نگهداشته شده

  • درصد سود یک معامله را محاسبه کنید

  • درصد تغییر جمعیت را محاسبه کنید

  • و…

نتیجه

همانطور که گفتیم درصد یکی از محاسبات مهمی است که در زندگی روزمره ما بسیار کاربردی است و یادگیری آن می تواند نقش مهمی در کسب و کار شما داشته باشد. ما با موقعیت های مختلفی روبرو می شویم که درصدگیری می تواند برای ما مفید باشد. دانستن نحوه محاسبه درصد یک مهارت مهم است. درصدها برای همه چیز حیاتی هستند، از جمله سود و زیان، نرخ بهره، آمار، تخفیف، مقایسه ارزش و مالیات. اگر می خواهید بدانید چگونه درصد را محاسبه کنید، حتما این مقاله را بخوانید.

منبع: سایت خبری تیترچی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ترجمه تخصصی متن
شاهکار مهندسی در هلند؛ عبور کشتی‌ها از روی بزرگراه در آبگذر ولئومیر/ از تعجب انگشت به دهان می‌مانید!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تصاویر پربازدید از سینه زنی مهدی طارمی، بازیکن تیم اینتر، در هیئت عزاداری امام حسین/ دورهمی چهره های شاخص ورزشی و سینمایی در خانه مداح مشهور اهل بیت
حضور بازیگران و ورزشکاران در ضیافت باشکوه نذری رضا گلزار بدون آیسان آقاخانی+عکس/ از یکتا ناصر و منوچهر هادی تا سعید معروف
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(عکس) تصویر جالبی از مسعود پزشکیان و امام جمعه شهید تبریز / وقتی رئیس‌ جمهور منتخب مارک لباسش را نشان آیت‌الله آل‌هاشم می‌دهد
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی