دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

دلایل لق شدن ایمپلنت 

شنبه، 30 آذر 1398
ایمپلنت دندان یکی از کاربردی‌ترین نوآوری‌های بشر در دنیای دندانپزشکی مدرن است. ایمپلنت‌های دندان به شکلی طراحی می‌شوند که دچار کمترین عارضه و شکست شوند. با این حال، در موارد بسیار نادر ممکن است با لق شدن ایمپلنت دندان و شکست آن مواجه شویم. در این مطلب، عوامل لق شدن ایمپلنت و همچنین راهبردهای درمانی آن را بررسی می‌کنیم.

در ابتدا بهتر است با انواع لق شدن ایمپلنت دندان آشنا شویم و بدانیم لق شدن ایمپلنت دندان مربوط به کدام قسمت از اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت است. انواع لق شدن ایمپلنت دندان عبارتند از:

لق شدن تاج و پایه ایمپلنت دندان: لق شدن ایمپلنت دندان غالباً مربوط به قسمت پروتز و پیچ اتصال بین فیکسچر ایمپلنت و پروتز دندان می شود. در این صورت، دندانپزشک پروتز و پایه را تعویض می کند.

لق شدن پیچ یا فیکسچر ایمپلنت دندان: در موارد نادر ممکن است که فرآیند طبیعی استخوان سازی (Osseointegration) به درستی رخ ندهد و باعث لق شدن ایمپلنت دندانی شود. برای درمان این مشکل، دندانپزشک از روش پیوند استخوان استفاده خواهد کرد.

  • ایمپلنت دندان چیست :

ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی است که با سلول های بدن سازگاری بالایی دارد . استفاده از ایمپلنتهای دندانی به جای یک یا چند دندان از دست رفته جایگزین مناسبی می باشد .

چرا که بعد از قراردادن ایمپلنت ، توسط دندان پزشک در استخوان فک بیمار، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز فک بر روی سطح ایمپلنت ، استخوان فک به پایه جوش می خورد و این روند معمولا 12 تا 17 هفته طول می کشد و بعد از آن تاج و روکش دندان ساخته و بر روی پایه قرار می گیرد .

  • چه سنی برای استفاده از ایمپلنت دندان مناسب می باشد :

آقایان از هیجده سالگی و خانم ها از پانزده سالگی می توانند از ایمپلنت دندان استفاده نمایند .

در صورتی که از لحاظ شرایط جسمانی و روانی سالم باشند . و بدن آن ها توانایی لازم برای تحمل جراحی داشته باشد . در مورد برخی از بیماری های مزمن ولی کنترل شده می توان با نظر دندان پزشک معالج ایمپلنت، کار کرد .

عوامل لق شدن ایمپلنت دندان

همانطور که گفته شد، لق شدن ایمپلنت دندان در موارد بسیار نادری اتفاق می افتد چرا که در ۹۸ درصد موارد، عمل ایمپلنت دندان با موفقیت همراه است. در هر حال، عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند منجر به لق شدن ایمپلنت دندان شوند. این عوامل عبارتند از:

  • عفونت لثه که شایع ترین نوع آن، بیماری پری ایمپلنت است
  • تحلیل استخوان و عدم فرآیند استخوان سازی طبیعی در بیمار
  • فشار بیش از حد بر ایمپلنت دندان
  • ساییده شدن دندان ها هنگام خواب (دندان قروچه)
  • عدم رعایت بهداشت دهان
  • کیفیت و کمیت ناکافی بافت لثه
  • ابتلا به بیماری های متابولیک خاص مانند دیابت کنترل نشده، بیماری های کلیوی و کبدی
  • تابش اشعه ایکس به سر و گردن برای درمان سرطان
  • کیفیت و کمیت ناکافی استخوان برای حمایت از ایمپلنت دندان
  • عدم رعایت رژیم غذایی مناسب
  • عفونت باکتریایی
  • استعمال سیگار و دخانیات

علائم لق شدن ایمپلنت دندان

با مشاهده این علائم جهت بررسی و ارزیابی شرایط ایمپلنت دندان، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • حرکت کردن پروتز و ایمپلنت
  • احساس درد و ناراحتی
  • مشاهده ضایعات استخوانی
  • خونریزی در بافت اطراف ایمپلنت دندان
  • تغییر رنگ در اطراف ناحیه ایمپلنت دندان

درمان لق شدن ایمپلنت دندان

همانطور که عوامل ایجاد کننده لق شدن ایمپلنت دندان متفاوت است، گزینه های درمان لق شدن یک ایمپلنت هم متفاوت است که انتخاب نوع درمان بستگی به وضعیت بیمار و نظر دندانپزشک دارد. در وهله اول، مدیریت ناراحتی و استرس روانی بیمار برای درمان موفقیت آمیز بسیار مهم است.

تمیز کردن ناحیه ایمپلنت دندان: در برخی شرایط، درمان مؤثر شامل برداشتن تاج یا همان پروتز دندان و تمیز کردن و سفت کردن قطعات ایمپلنت دندان است.

برداشتن و حذف ایمپلنت دندان: در شرایط خاص، تنها راه درمان لق شدن ایمپلنت، برداشتن ایمپلنت است که تشخیص این موضوع با توجه به نظر متخصص دندانپزشک صورت می گیرد. در این صورت با بی حسی موضعی، کل ایمپلنت دندان از داخل استخوان برداشته می شود. اگر لق شدن ایمپلنت دندان به علت عفونت یا شکست در استخوان سازی و اتصال ایمپلنت به استخوان فک باشد، بعد از درمان این عوامل بیمار ایمپلنت جدید را دریافت می کند.

پیامدهای عدم درمان لق شدن ایمپلنت دندان

نکته بسیار مهم این است که اگر ایمپلنت دندان شما لق شده حتماً در کوتاه ترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه کنید. عواقب پیگیری نکردن روند درمان، تهدید کننده زندگی شماست. زیرا عفونت وارد سیستم گردش خون شده و منجر به آلوده شدن خون می شود. در نهایت، عفونت به سراسر دهان و دندان ها، فک، گردن و مغز شما سرایت می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
گام به گام مراحل چاپ کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)