ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل و علائم اعتیاد به پورن

  سه شنبه، 26 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل و علائم اعتیاد به پورن
پورنوگرافی موجب می شود تا رابطه فرد به سردی گراید و فرد احساس رضایت کمتری نسبت به شریک زندگیش داشته باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، به صورت دقیق نمی توان گفت چرا تماشای پورن، گاهی به یک رفتار خارج از کنترل تبدیل می شود. ممکن است ابتدا تماشای محتوای پورنوگرافی را صرفا به خاطر لذت بردن و چون از آن خوشتان می آید شروع کنید و فکر کنید به نظر نمیرسد این کار مشکلی برایتان ایجاد کند.

یکی دیگر از احتمالات، حس هیجانی است که پورن در شما ایجاد می کند؛ به همین خاطر باعث می شود شما از تماشای این محتواها خوشتان بیاید و احساس نیاز به هیجان بیشتر در خود احساس کنید.

زمانی که تماشای پورنوگرافی به عادتی مسئله ساز تبدیل می شود یا علیرغم احساس بدی که راجع به آن دارید نمی توانید این کار را کنار بگذارید، دچار اعتیاد به پورن شده اید . در این شرایط نمی توانید در مقابل تماشای پورن مقاومت کنید؛ هنگامی که سعی میکنید تماشای پورن را کنار بگذارید متوجه می شوید نمی توانید. اعتیاد های رفتاری به این شکل در ما شکل می گیرند.

تحقیقات نشان می دهند در برخی اعتیاد های رفتاری مثل اعتیاد به اینترنت، فرآیند های عصبی درگیر شبیه به فرآیند های عصبی افرادی است که به مواد مخدر اعتیاد دارند. این ویژگی ها با اعتیاد به پورنوگرافی نیز قابل مقایسه است.

ممکن است اعتیاد زمانی شروع شود که احساس تنهایی، بی حوصلگی، اضطراب یا افسردگی میکنید. اعتیاد به پورن نیز همانند سایر اعتیاد های رفتاری برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد.

علائم و تشخیص اعتیاد به پورن یا پورنوگرافی

تشخیص علائم اعتیاد به پورن همچنان بحث برانگیز است و همه درمانگرها روش های تشخیص را تائید نمی کنند. علاوه بر این، محققان مدل های بسیار مختلفی را برای علائم اعتیاد به پورن ارائه داده اند.

برخی از نشانگرهایی که نشان می دهند پورنوگرافی مشکل ساز است، عبارتند از:

  • فعالیت جنسی فرد کمتر ارضا کننده است.
  • پورنوگرافی موجب می شود تا رابطه فرد به سردی گراید و فرد احساس رضایت کمتری نسبت به شریک زندگیش داشته باشد.
  • فرد برای مشاهده پورنوگرافی اقدامات خطرناکی انجام میدهد. به عنوان مثال، در محل کار این کار را انجام می دهد.

سایر علائمی که نشان می دهند فرد یک رابطه ناسالم با پورن و اعتیاد به آن دارد، عبارتند از:

  • آن ها مسئولیت های دیگر خود را برای مشاهده پورنوگرافی نادیده می گیرند.
  • آن ها به تدریج به پورنوگرافی های شدیدتری اعتیاد پیدا می کنند تا همان میزان رضایت را بدست آورند.
  • آن ها پس از مشاهده ی پورنوگرافی احساس شرمندگی دارند و خجالت می کشند اما همچنان به این کار ادامه می دهند.
  • آن ها می خواهند از این کار دست بردارند اما احساس ناتوانی می کنند.
  • آن ها مبالغ سنگینی را برای تهیه و مشاهده ی پورنوگرافی می پردازند که احتمالا هزینه ی مایحتاج زندگی روزمره و خانوادگی آن هاست.
  • آن ها از پورنوگرافی برای مقابله با غم، اضطراب، بی خوابی یا سایر مشکلات روحی و روانی استفاده می کنند.

علت اعتیاد به پورن

با توجه به بحث برانگیز بودن مفهوم اعتیاد به پورن یا پورنوگرافی، محققان نتوانسته اند مجموعه ی روشنی از علت ها را شناسایی کنند.

یک مطالعه در سال 2015 دریافت که باور فرد به داشتن اعتیاد به پورنوگرافی و نه استفاده واقعی از پورنوگرافی علت اصلی پریشانی مرتبط با آن است.

به عبارت دیگر، این مفهوم که اعتیاد به پورن وجود دارد، علت اصلی اضطرابی است که افراد هنگام مشاهده ی پورنوگرافی دچار آن می شوند.

در همین حال، متخصصان و کارشناسانی که وجود اعتیاد به پورن را تائید می کنند، بیان می کنند که مانند سایر اعتیادها، اعتیاد به پورنوگرافی نیز یک مشکل پیچیده است که ممکن است علت های مختلفی داشته باشد.

برخی از این دلایل عبارتند از:

  • مشکلات زمینه ای سلامت روان: فرد ممکن است برای رهایی از اضطراب و پریشانی روانی به پورنوگرافی روی آورد.
  • مشکلات در روابط: پورنوگرافی می تواند راه حلی برای نارضایتی در رابطه جنسی باشد.
  • هنجارهای فرهنگی ناسالم: ایده هایی در مورد ظاهر افراد و رفتار آن ها در هنگام رابطه جنسی، انواع رابطه جنسی که فرد باید از آن ها لذت ببرد و هنجارهای این چنینی ممکن است فرد را به سمت پورنوگرافی سوق دهند.
  • دلایل بیولوژیکی: فاکتورهای بیولوژیکی خاص مانند تغییر در شیمی مغز در هنگام مشاهده پورن ممکن است ریسک اعتیاد را افزایش دهند.

روش های درمان اعتیاد به پورن

تحقیقات از هیچ نوع درمان خاصی برای اعتیاد به پورن حمایت نمی کنند.

در واقع، از آنجایی که بسیاری از محققان بر این باورند که اعتیاد به پورنوگرافی یک شرایط پزشکی واقعی نیست، برخی از پزشکان و مشاوران هیچ درمانی را برای آن لازم نمی دانند.

برخی از افراد که به دنبال درمانی برای اعتیاد به پورنوگرافی هستند، از پرداختن به مشکلات دیگر مانند مشکلات در رابطه، شرم جنسی یا افسردگی بیشترین بهره را می برند. بنابراین، اگر فردی درمان را انتخاب کند، مهم ترین نکته انتخاب درمانگری است که این مسائل را درک کند و قادر به مدیریت و کنترل آن ها باشد.

برخی از استراتژی های درمان اعتیاد به پورنوگرافی عبارتند از:

  • روان درمانی: این روش به فرد کمک می کند تا رابطه خود با پورن را درک کند. نیازهای جنسی برآورده نشده ی خود را شناسایی و راهکارهایی را برای مقابله با اضطراب روانشناختی بکار گیرد.
  • مشاوره رابطه: مشاوره زوجین می تواند به آن ها کمک کند تا در مورد ارزش های خود صحبت کنند. مشخص کنند که آیا پورن جایگاهی در رابطه آن ها دارد یا نه. و در نهایت اعتماد بین آن ها را عمیق تر نماید.
  • دارو درمانی: گاهی اوقات، فرد از پورنوگرافی برای مقابله با یک مشکل دیگر استفاده می کند. دارو می تواند به درمان آن مشکل اصلی کمک کند.
  • تغییر در سبک زندگی: برخی از افراد از سر خستگی و ملالت از پورنوگرافی استفاده می کنند. یک سبک زندگی سالم تر موجب می شود تا فرد ساعات کمتری را پشت کامپیوتر سپری کند.

زمان مراجعه به یک پزشک یا درمانگر

فرد باید به پزشک مراجعه کند اگر:

  • در ارگاسم از رابطه جنسی با شریک زندگی خود مشکل داشته باشد.
  • افزایش در اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کند. از جمله مشکل در حفظ نعوظ یا مشکل در روانکاری قبل از رابطه جنسی.
  • رابطه جنسی دردناک می شود.
  • نوع دیگری از اعتیاد را تجربه کرده است یا در حال تجربه ی آن است.
  • علائم اضطراب، افسردگی، کم خوابی یا سایر بیماری ها و مشکلات سلامت روان را تجربه می کند.

درمانگر در مورد اعتیاد به پورن و سایر مشکلات در رابطه و رابطه جنسی به فرد کمک می کند.

مراجعه به یک درمانگر می تواند ایده ی خوبی باشد اگر:

  • پورنوگرافی در رابطه فرد موجب ایجاد مشکل می شود.
  • فرد نسبت به استفاده از پورنوگرافی احساس گناه می کند.
  • فرد می خواهد استفاده از پورنوگرافی را کنار بگذارد اما توانایی آن را ندارد.

اگر فردی به دنبال درمان است باید به درمانگری مراجعه کند که ارزش هایش شبیه به ارزش های اوست. پیش از این که هزینه درمان را بپردازید با درمانگر در مورد عقاید، باورها و فلسفه اش در ارتباط با پورنوگرافی صحبت کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (228 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (204 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (99 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (67 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (59 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (58 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (49 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (46 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو پیام خنده‌دار دانش آموز به معلم در روز معلم؛ اصلا با من مشکل دارید!+ عکس ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان کادو همراه ساعت مچی به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و دلنشین پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با وسیله حمل منحصربفردش +عکس/ سنتی و ساده😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و بدون آرایش فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ ایده خلاقانه محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاه دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در مشهد+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده این دختر ریش و سبیل دار هم بلاخره عروس شد! +عکس/فقط تغییراتشو ببین! آنکارا تسلیم سیل شد! به رخ کشیدن هنر آشپزی و پختن غذاهای رنگارنگ به سبک صبا راد+ویدئو/ ماشالله خانوم هنرمند خلاقیت منحصربفرد شاطر خوش‌ذوق کرمانی در پخت نان خرگوشی برای کودکان در صف نانوایی +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😍 لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم عکس‌های 48 سالگی «ملکه میسول سو» در سریال جومونگ 3
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...