دلایل بروز دعوا و ناراحتی در دوران بارداری

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل بروز دعوا و ناراحتی در دوران بارداری
تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها معمولاً باعث حساسیت و زودرنجی در آن‌ها می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث شود که آن‌ها نسبت به موضوعات ساده نیز واکنش‌های تندی نشان دهند و زمینه شروع دعوا در خانه را فراهم می‌کند.  

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بارداری دورانی است که در آن پدران و مادران آینده با یک دنیای جدید روبرو می شوند به همین سبب تعداد بسیار زیادی از بانوان از دعوا با همسر در بارداری شکایت دارند. ترس و اضطراب در این دوران حداقل به شکل نامحسوس در آنها وجود دارد. ترس از تامین معاش خانواده، عدم ثبات و امنیت شغلی، انجام وظایف مادری و پدری، مسائل مربوط به مسکن و تهیه مایحتاج نوزاد، همه و همه می توانند زمینه ساز بحث ها و مجادله ای باشند که البته شما می توانید با کسب آگاهی کافی و درپیش گرفتن تدبیرهای درست از پس تمام آنها برآیید.

زوج ها در دوران بارداری ممکن است سر مسائل گوناگونی از جمله نام فرزند، پول، رابطه جنسی و ... با همسرشان بحث کنند. این موضوع کاملا طبیعی است اما نحوه برخورد با اختلافات می تواند تاثیر قابل توجهی بر روابط آینده زوجین داشته باشد.

مهمترین عامل ایجاد کننده روابط شاد بعد از زایمان و تولد نوزاد، کیفیت روابط زوجین در دوران بارداری است. مهمترین مسئله ای که روابط زوجین را تهدید می کند والد شدن است و تحقیقات نشان داده در 70 درصد زوجین پس از تولد کیفیت روابط به شدت افت می کند.

بنابراین زمانی که اختلاف نظری پیش می آید بسیار مراقب نوع رفتارتان باشید. بجای استدال کردن و قضاوت و متقاعد کردن ابتدا از خود بپرسید کجای این موضوع برای شما اهمیت دارد. برخی اوقات اصلا نمی دانیم برای چه داریم می جنگیم و چرا سخت می گیریم. در این مقاله به برخی مسایل اشاره می کنیم که ممکن است مسبب دعوا با همسر در بارداری شوند و نیز اشاره ای به روش های حل آن خواهیم داشت:

دلایل دعوا در بارداری

برخلاف انتظار اکثریت افراد که دوران بارداری را زمان شیرینی برای زوج های جوان می دانند، این ایام می تواند تنش هایی زیادی به همراه داشته باشد. دلایل متفاوتی برای بروز دعوا و ناراحتی در دوران بارداری وجود دارد که مهم ترین آن ها را می توان در موارد زیر بیان کرد:

1. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن خانم ها معمولاً باعث حساسیت و زودرنجی در آن ها می شود. این موضوع می تواند باعث شود که آن ها نسبت به موضوعات ساده نیز واکنش های تندی نشان دهند و زمینه شروع دعوا در خانه را فراهم می کند.

2. اضطراب به خاطر وضع جدید

تولد فرزند تغییر بزرگی در زندگی زوج ها می باشد. مشکلات اقتصادی، نگرانی از عدم آشنایی با شرایط جدید یا بارداری های ناخواسته می تواند باعث افزایش فشار روانی و اضطراب مادران و پدران در این ایام شود. یکی از اولین عوارض وجود فشار روانی، کاهش آستانه تحمل می باشد. به همین خاطر ممکن است موضوعات ساده ای که در شرایط معمول تر به راحتی مدیریت می شوند باعث بروز دعوا و ناراحتی در زوجین گردد.

3. مشکلات ارتباطی زوجین

دوران بارداری معمولاً مشکلاتی را برای برقراری رابطه جنسی ایجاد می کند. از طرفی تغییرات ظاهری خانم ها ممکن است برای همسرشان ناخوشایند باشد. این مسائل و مشکلاتی که به تبع آن ها ممکن است برای زوجین پیش بیاید، می تواند باعث ایجاد دعوا یا ادامه پیدا کردن دلخوری ها در میان آن ها باشد.

4. انتظارات فرهنگی

یکی از مسائلی که شاید بیشتر به صورت غیر مستقیم کیفیت رابطه زوجین در دوران بارداری را تحت تأثیر قرار می دهد، توقعات فرهنگی هستند. معمولاً بارداری در خانم ها مسئولیت دوچندانی برای آقایان و سایر اطرافیان ایجاد می کند که باید در این ایام با محبت و توجه بیشتری نسبت به زنان رفتار کنند. درصورتی که این توقع در زنان برآورده نشود و آنها احساس کنند توجه و محبت لازم را از جانب همسرشان دریافت نمی کنند، احتمال افزایش دلخوری ها وجود دارد.

عوارض دعوا در بارداری برای جنین

دعوا در بارداری عوارض و مشکلاتی را برای جنین به همراه دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

1. زایمان زودرس

بالارفتن میزان استرس و ترشح هورمون کورتیزول در خون مادران باردار می تواند باعث زایمان زودرس شود. با توجه به اینکه در زایمان های زودرس، جنین هنوز رشد کافی نداشته و آمادگی زندگی مستقل از مادر را ندارد، به میزانی که زایمان زودتر از موعد مقرر ایجاد شده باشد احتمال آسیب جنین بیشتر می شود.

2. مشکلات تغذیه و رشد جنین

اضطراب در بسیاری از مادران باردار باعث می شود که آن ها اشتهای خود را از دست بدهند. بی اشتهایی و غذا نخوردن در مادران باردار باعث می شود که فرزند آن ها دچار مشکلات رشدی شده و احتمال تولد نوزاد نارس را افزایش می دهد.

3. افزایش احتمال بروز بیماری های روانی

دعوا و دلخوری در دوران بارداری باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون مادر می شود. محققان با بررسی بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات روحی به این نتیجه رسیده اند که افزایش بیماری هایی مثل اضطراب، افسردگی و حتی بیماری اسکیزوفرنی با افزایش کورتیزول در دوران بارداری مادر ارتباط مستقیمی دارد.

4. افزایش احتمال اختلال رفتاری

یکی از دلایل مشکلات رفتاری مثل بیش فعالی یا بدرفتاری در کودکان، می تواند وجود فشار روانی در دوران بارداری مادر باشد. اگرچه استرس نمی تواند تأثیر قطعی در این مسائل داشته و صرفاً زمینه آسیب پذیری را فراهم می کند اما به خاطر داشته باشید که جنین در تمام دوران بارداری از خون مادر تغذیه می کند و افزایش هورمون های مربوط به اضطراب و استرس در مادر می تواند بر کودک تأثیر بسیاری داشته باشد.

5. سقط جنین

استرس های شدید یا درگیری های فیزیکی در دوران بارداری گاها می تواند باعث بروز آسیب های جدی یا حتی سقط جنین شود. احتمال بروز این خطر در ماه های اولیه بارداری به مراتب بیشتر است و به همین خاطر معمولاً به خانم ها توصیه می شود در این ایام مراقبت بیشتری از خود و فرزندشان داشته باشند.

راهکارهای مدیریت دعوا در بارداری

دعوا در دوره بارداری پیش می آید اما مهم است که شما بتوانید آن را مدیریت کنید. برخی از راهکارهای مدیریت دعوا در این دوران عبارتند از:

1. افزایش آگاهی

پیش از اقدام برای بارداری بهتر است اطلاعات خود را راجع به تمامی ابعاد این مسئله افزایش دهید. به همان میزان که باید راجع به شرایط جسمی خود حساس باشید، باید آگاهی خود را نسبت به شرایط روحی و آسیب های روانی که شما و همسرتان و همین طور فرزندتان را تحت تأثیر قرار می دهند را نیز افزایش دهید. بهتر است پیش از اقدام برای بارداری یا در حین بارداری با کمک گرفتن از یک مشاور شرایط خانه خود را برای پدر و مادر شدن آماده کنید.

2. نشانه گذاری

یکی از راه حل هایی که روانشناسان برای کاهش احتمال بروز دعوا و درگیری در میان زوجین پیشنهاد می کنند نشانه گذاری است. نشانه گذاری به این معناست که یک علامت میان خود و همسرتان در نظر بگیرید. وقتی احساس می کنید صحبت های شما در حال پیش رفتن به سمت دعوا و ناراحتی است از این علامت برای خاتمه بحث استفاده کنید. بهتر است زمانی را برای آرام شدن مجدد و فکر کردن به صحبت هایتان اختصاص دهید و سپس در شرایط بهتری گفت و گو را ادامه دهید.

3. خودخواه نباشید

یکی از دلایل بروز دعوا و درگیری پافشاری هریک از طرفین بر روی نقطه نظرهای خود و نادیده گرفتن احساس طرف مقابل است. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که تولد فرزند برای شما و همسرتان یک چالش بزرگ است و او نیز درست به اندازه شما فشار روانی و نگرانی هایی را تحمل می کند. پس بهتر است شما با محبت و شفقت بیشتری با او برخورد کنید.

4. تکنیک های آرام سازی

سعی کنید زمانی را در طول روز به مراقبه و استفاده از تکنیک های آرام سازی اختصاص دهید. این موضوع می تواند اضطراب شما را تا حد زیادی کاهش دهد و مقاومت بدنتان را برای مقابله با شرایط نامطلوب بالاتر ببرد. تکنیک های آرام سازی قطعاً تاثیرات مثبتی نیز بر جنین شما خواهد داشت.

5. کمک گرفتن از مشاور

اگر استرس های دوران بارداری شما به اندازه ای هستند که نمی توانید آن ها را مدیریت کنید و یا احساس می کنید توانایی حل کردن برخی از مشکلات را ندارید، بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین در حل کردن اختلاف ها یا بالا بردن مقاومت ذهنی در برابر مشکلات به شما کمک خواهند کرد. به خاطر داشته باشید که شخصیت و روحیات فرزند شما از همان دوران جنینی در حال شکل گیری هستند و شما باید هرچه سریع تر برای حل کردن تنش ها و ناراحتی های موجود اقدام نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (442 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس