دلایل چسبیدن کودک به پدر و مادر

  چهارشنبه، 08 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل چسبیدن کودک به پدر و مادر
کسی را داشته باشید که در شرایطی که شما بیرون می روید کودک در نزد او نگهداری شود و بگذارید که باهم آشنا شوند و همه چیز را عادی جلوه دهید و سعی کنید گریه های کودک در شما تاثیر نگذارد زیرا اغلب والدین در این زمان احساس گناه و بی اطمینانی می کنند ولی بهتر است که آموزش جداشدن به کودک بیاموزید .

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیاری از بچه ها عادت دارند بیش از حد به والدین خود بچسبند. تحقیقات نشان می دهد چسبیدن کودک به والدین نشانه خوبی است؛ این مسئله نشان می دهد که کودک به والدین خود اعتماد کرده و آنها را پناهگاه خود می داند و در واقع والدین هم همین را می خواهند. با این حال، چسبیدن زیاد کودک می تواند باعث درماندگی پدر و مادر شود.

بزرگ کردن یک نوجوان یا جوان تجربه دشواری است، اما کنترل و تحت نظر داشتن یک کودک که در هیچ حالتی شما را ترک نمی کند به مراتب دشوارتر است. به ناگهان تعامل های روزانه که قبلا مقوله ساده ای بود، به مسئله ای سرشار از تشویش تبدیل می شود. اگر شما هم کودکی دارید که دائم به شما می چسبد و نمی توانید تکان بخورید، این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

نظر متخصصان روانشناسی در مورد چسبیدن کودک به پدر و مادر

متخصصان روانشناسی و مشاوران کودک ، این زمان را نقطه آغاز مرحله ی می دانند که کودک در والدین خود ، امنیت را جستجو می کند .

احساس خطر او کاملا طبیعی است و بتدریج در سالهای بعد که شناختش از خودش کامل شد ، کاهش می یابد ؛ اما در این میان کودکانی هستند که جدا شدن از والدین خود را دشوار می پندارند . این کودکان حتی زمانی که یک غریبه در اطراف نیست ، ممکن است دائما جلوی پای شما را بگیرد و سایه به سایه شما در تمام خانه یا خارج از خانه بیاید و اگر احساس جدایی بکنند ، خودشان را دور پای شما می پیچانند و محکم آن را می گیرند یا گریه می کنند و در بسیاری از مواقع با کودکان دیگر بازی نمی کنند و به شما می چسبند ؛ که این دوره معمولا برای والدین ناراحت کننده است . در چنین شرایطی سعی کنید عصبانی نشوید و به کودک محبت کنید .

این نگرانی و جدا نشدن کودک فقط بخاطر ندیدن شما نیست بلکه آنها با متوجه شدن این مسئله که شما زندگی مستقل و مجزا دارید بیشتر سعی در کنترل شما را دارند .

چسبیدن کودک به پدر و مادر و جدا نشدن او علل متفاوتی دارد از جمله :

اغلب کودکان روحیات حساسی دارند و با وجود آمدن مشکلی در خانه که شاید برای شما کوچک و بی اهمیت باشد ؛ برای آنها مشکل بزرگی تلقی می شود و دچار اضطراب و استرس شوند .
یا با تغییراتی که در خانواده به وجود می آید مثل : تولد خواهر یا برادر – اسباب کشی – طلاق والدین ممکن است کودک احساس ناامنی کند و جدا شدن از والدین ، دشوار و طاقت فرسا شود .

تغییر در روزمره کودک به دلیل بیماری ، سفر یا تجربه های تکان دهنده مثل آتش سوزی و فرار از سگ هم عامل دیگر است .

همچنین نداشتن احساس امنیت یا کمبود توجه به کودک ، عامل موثری به حساب می آید یا ممکن است کودک با دیدن افراد غریبه مضطرب شده و جدا شدن از والدین خود برای او سخت شود .

گاهی نیز والدین بطور ناخواسته به کودک اضطراب و استرس انتقال می دهند و از عللی که در نوزادن شایع تر است می توان ؛ خستگی ، بیماری و احساس ناامنی را نام برد .

با کودکی که می چسبد و از پدر و مادر جدا نمی شوند چه باید کرد ؟

در وهله ی اول احساس استقلال را در او تقویت کنید بطورکلی ؛ مکانی را به او اختصاص دهید تا صرفا برای او باشد .

خانه را برای او آماده کنید و به او اجازه اکتشاف دهید و بطوری که متوجه نشود رفتارش را نظارت کنید .

اجازه ندهید کودک خردسالتان بیش از یک دقیقه کنارتان نباشد و زمانی که به شما بازگشت با خوشحالی از او استقبال کنید .

با رفتن و آمدن ، او را برای جدا شدن آماده کنید چرا که او نیاز دارد ، یاد بگیرد و بداند ، با اینکه شما او را ترک می کنید ، برمی گردید .

کسی را داشته باشید که در شرایطی که شما بیرون می روید کودک در نزد او نگهداری شود و بگذارید که باهم آشنا شوند و همه چیز را عادی جلوه دهید و سعی کنید گریه های کودک در شما تاثیر نگذارد زیرا اغلب والدین در این زمان احساس گناه و بی اطمینانی می کنند ولی بهتر است که آموزش جداشدن به کودک بیاموزید .

راهکار هایی برای اینکه کودک راحتتر از والدین جدا شود

هنگامی کودک را ترک کنید که مشغول کاری است و به اصطلاح ( سرش گرم) است . این کار بسیار برای هردو راحت تر است .

می توانید برنامه های خود را به او بگویید که کجا می روید و چه موقع باز خواهید گشت .

هیچگاه بدون گفتن خداحافظی ، کودک را ترک نکنید زیرا این عمل برای کودک بسیار ناراحت کننده است .

سعی کنید کودک را با موقعیت و مکان جدید آماده کنید به این صورت که قبلا یکبار به آنجا بروید و او را با خودتان ببرید و اجازه دهید با آنجا آشنا شود .

بگذارید کودک دوست پیدا کند و در شرایطی که باید بروید احساستان را نشان دهید و از او خداحافظی کنید و بروید . بطور مثال : وقتی کودک ناراحتی کرد به او بگویید می دونم که ناراحتی ولی مطمئنم که بهت خوش می گذره و تا سرگرم بشی زود برمی گردم .”

محبت کردن و پاداش دادن به کودک از راهکار های راحت جدا شدن کودک از والدین

سعی کنید قبل از ترک کردن کودک بسیار به او محبت کنید و کودک را نوازش کنید و در آغوش بگیرید و همه کار او را انجام ندهید و اجازه دهید که از خودش مواظبت کند .

و در آخر می توانید برای گریه نکردن و بهانه نگرفتن کودک در زمانی که می خواهید از خانه بیرون بروید به او جایزه بدهید .

باتوجه به دیدگاه های بسیاری از روانشناسان کودک ، بطور معمول کودکانی که از بدو تولد دور و برشان شلوغ بوده و به آنها اجازه داده شده است ؛ در آنها احساس عدم وابستگی رشد کرده و احتمال کمتری دارد که هنگامی که یکی از والدین ، آنها را ترک می کند ، بترسند .


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
محمد
2 سال پیش

سلام نظر من ترس و خجالت است
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان