دلایل اضطراب جنسی و روش های غلبه بر آن

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل اضطراب جنسی و روش های غلبه بر آن
بسیاری از اوقات، افراد به‌خاطر باورهای خرافی و تفکرهای دیگری از این دست و نیز نداشتن دانش کافی راجع‌به مسائل جنسی دچار اضطراب جنسی می‌شوند؛ مثلا ممکن است یاد نگرفته باشند که افراد، در روابط جنسی، واکنش‌ها و نیازهای مختلف و منحصربه‌فردی دارند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ارتباط جنسی لزوما فرآیند لذت بخشی است. اما وقتی یکی از زوجین، در این مورد دچار استرس شود دیگر برایش جذابیتی نخواهد داشت. زمانی که همواره به این می اندیشد که آیا شوهرم یا زنم از کارکرد جنسی من راضی است و برایش خوش آیند است؟ آیا من اضافه وزن دارم؟ آنقدر به این مسائل فکر می کنید که رابطه جنسی نمی تواند برای شما لذت بخش باشد.

نگرانی مداوم از ظاهر یا توانایی جنسی تان، رابطه جنسی را برایتان پراسترس می کند. حتی ممکن است باعث شود نخواهید رابطه جنسی برقرار کنید.
رابطه جنسی چیزی فراتر از واکنش جسمی است. تحریک جنسی به احساسات شما هم وابسته است. وقتی ذهنتان درگیر باشد و استرس داشته باشید و نتوانید روی رابطه جنسی تان تمرکز کنید، بدنتان هم نمی تواند تحریک شود.

علل اضطراب جنسی

نگرانی های مختلف و زیادی می تواند موجب اضطراب عملکرد جنسی شود، مثل:

  • ترس از اینکه عملکرد خوبی در رختخواب نداشته باشید و نتوانید همسرتان را از نظر جنسی راضی کنید.
  • تصویر بدنی ضعیف، مثلا نگرانی از وزن
  • مشکل در رابطه تان
  • نگرانی مردان از کوچک بودن آلت تناسلی
  • نگرانی مردان در مورد انزال زودرس یا بالعکس انزال دیررس
  • اضطراب زنان از نرسیدن به ارگاسم یا لذت نبردن از تجربه جنسی

راه غلبه بر اضطراب جنسی چیست؟

راهکارها و توصیه هایی وجود دارند که با اتکا به آنها می توان بر این لحظات نگرانی و تردیدی که قبل و در حین برقراری رابطه جنسی تجربه می شوند غلبه کرد. اجرای این راهکارها، در کنار علمی که از شناخت علائم و علت های اضطراب جنسی حاصل می شود، کمک می کند روابط جنسی سالم تر و شاداب تر باشند.

تصورات غیرواقعی از رابطه جنسی سالم گاهی علت ایجاد اضطراب است. عزت نفس پایین و نیز تصویری که از رابطه جنسی در فیلم های پورن و سینمایی ارائه می شود معمولا علت شکل گیری چنین تصوراتی است. به علاوه، بسیاری از افراد گمان می کنند همه افراد روابط جنسی سالم و شادابی دارند و فقط خود آنها هستند که با نگرانی و اضطراب دست وپنجه نرم می کنند. این طرز تفکر غلط است. خیلی از افراد چنین مشکلاتی را تجربه می کنند.

۱. صحبت کردن راجع به آنچه مایه خجالت زدگی شماست

ممکن است این خجالت زدگی به خاطر مسائل ظاهری باشد یا به خاطر تجربه ابتلا به اختلال جنسی یا آنکه ریشه در طرز تفکری بخصوص داشته باشد؛ مثلا از دوران کودکی به کسی گفته باشند که جنسیت او اشتباهی است و مشکلاتی دارد و با این طرز تفکرها او را بار آورده باشند.

علت این احساس خجالت و شرم آوربودنِ چیزی هرچه باشد ارتباط نزدیکی با رابطه جنسی دارد. در واقع، شایع است و خیلی ها در رابطه جنسی از چیزی خجالت می کشند. مشکل هم به آنجا برمی گردد که کمتر کسی حاضر می شود راجع به علت خجالت زدگی با شریکش صحبت کند. بعضی از ما حتی منکر وجود چنین احساسی می شویم. خب راه چاره چیست؟

باید علت دقیق احساس خجالت را پیدا کرد و راجع به آن با طرف مقابل صحبت کرد. این بهترین راه چاره برای غلبه بر اضطراب جنسی ناشی از خجالت زدگی است. کافی است مسئله را با طرف مقابل در میان بگذارید. وقتی ببینید بعد از صحبت کردن راجع به آن همچنان پذیرای شما خواهد بود و چیزی از علاقه اش به شما کم نخواهد شد، احساس اطمینان بیشتری پیدا می کنید و ترس ها و نگرانی هایتان کمتر می شود.

خجالت نکشید و راجع به آنچه باعث سرافکندگی و اضطرابتان است با طرف مقابلتان صحبت کنید. با هم فکری یکدیگر، راحت تر راه چاره را خواهید یافت و این مسئله کمک می کند تا در آینده روابط جنسی سالم تر و بهتری برقرار کنید.

۲. داشتن ذهنیت بهتر از تصویر بدنیِ خود

تصویری که از بدنمان در ذهن داریم، در واقع آنچه دیگران از ظاهر ما می بینند، بعضا در نگرانی ها و اضطراب مرتبط با روابط جنسی نقش مهمی دارد. فکر آنکه برای طرف دیگر جذاب به نظر نرسند، گاهی برای برخی آزاردهنده می شود.

نداشتن ذهنیت خوب راجع به تصویر بدنی مسئله رایجی است. در نتیجۀ تحقیقات متعدد مشخص شده است که بسیاری از افراد، به خاطر نداشتن این ذهنیت، نمی توانند از رابطه جنسی لذت ببرند و روابط جنسی سالمی داشته باشند. اینجا هم باز پای باورهای غلط و غیرواقعی در میان است: کاستی هایی که از خود در ذهن داریم، اما به چشم دیگران نمی آید.

راه چاره این است که کمی احساس بهتری به بدن خود داشته باشیم و بیشتر بر نقاط مثبت آن تمرکز کنیم. به بیان بهتر، بدن خود را دوست داشته باشیم.

مثلا یکی از متخصصان این راهکار را برای دوست داشتن بیشتر بدن خود توصیه می کند: اینکه هر روز برای مدتی جلوی آینه بایستید و راجع به نکات مثبت بدن و فیزیکتان چیزهایی یادداشت کنید. این متخصص باور دارد که «تکرار» رمز نتیجه بخشی این راهکار است. تکرار یعنی هر روز برای مدتی مشخص این کار را انجام دهید.

۳. کسب دانش کافی و اطلاعات علمی راجع به مسائل جنسی

بسیاری از اوقات، افراد به خاطر باورهای خرافی و تفکرهای دیگری از این دست و نیز نداشتن دانش کافی راجع به مسائل جنسی دچار اضطراب جنسی می شوند؛ مثلا ممکن است یاد نگرفته باشند که افراد، در روابط جنسی، واکنش ها و نیازهای مختلف و منحصربه فردی دارند. کسانی هم هستند که گمان می کنند تمایلات، خواسته ها و نیازهایشان در رابطه جنسی معمولی نیست. این پیامدِ دیگرِ بی اطلاعی از حقایق موجود درباره مسائل جنسی است.

اگر احساس می کنید به این خاطر دچار مشکل شده اید، می توانید برای غلبه بر آن از این راهکارها استفاده کنید:

  • صحبت کردن با متخصص و کسب اطلاعات کافی از طریق او؛
  • کسب اطلاعات لازم با مطالعه کتاب یا مقاله؛
  • عضویت در کارگاه های آموزشی.

کسانی هستند که مدام به خود خرده می گیرند، به اینکه چقدر شکننده اند و چقدر در برطرف کردن کاستی هایشان ناتوان. در حالی که اگر آموزش صحیح می دیدند و منابع کافی و موردنیاز در اختیارشان قرار می گرفت، چنین احساسات و ذهنیتی به خود پیدا نمی کردند. اگر به خاطر شرم و حیا از صحبت درباره این مسائل و ارائه آموزش صحیح راجع به آنها خودداری شود، ممکن است افراد برای دریافت اطلاعات موردنیازشان به تماشای فیلم پورن روی بیاورند. تجربه دیدن این گونه فیلم ها موجب شکل گرفتن تصورات غیرواقعی از رابطه جنسی می شود؛ تصوراتی که مغایر با واقعیت اند و افراد را از برقراری روابط سالم جنسی دور می کنند.

۴. کمک گرفتن از درمانگر متخصص

گاهی راه چاره استفاده از کمک درمانگر متخصص است. با کمک چنین شخصی، احتمالا راحت تر می توان علت اصلی اضطراب جنسی را یافت و راه چاره ای برای غلبه بر آن پیدا کرد. به علاوه، اگر اختلال جنسی مسبب اضطراب و نگرانی شده باشد، درمانگر متخصص، تکنیک ها و راهکارهایی برای کنترل یا درمان آن معرفی خواهد کرد.

تجربه زندگی با اضطراب جنسی

خانم ۳۷ساله ای بیش از ۱۵ سال با اضطراب جنسی و مشکلات ناشی از آن دست به گریبان بود. روزی به طور کاملا اتفاقی شغلی در روزنامه یافت و مشغول ستون نویسی راجع به اطلاعات مرتبط با مسائل جنسی شد. این اطلاعات به او کمک کرد تا به مرور متوجه شود که اضطرابش آن قدرها هم که گمان می کرده غیرعادی نبوده است. وقتی تجربه هایش را با دیگران در میان گذاشت، متوجه شد که خیلی ها تجربه های مشابهی را از سر گذرانده اند.

دانستن اینکه تنها نیست و نیز استفاده از برخی راهکارهای دیگر کمکش کرد بالاخره بر مشکلش غلبه کند. یکی از این راهکارها، آن طور که خودش می گوید، تمرین منظم حرکات یوگا بود. با استفاده از این تمرین ها توانست ذهن آگاهی خود را تقویت کند، که در برقراری رابطه جنسی هم به کمکش آمد.

اما به نظر می رسد که استف اوتری ۳۷ساله، مهم تر از همه اینها، درس اساسی تری از این تجربه پانزده ساله گرفت. اینکه دیگر به خاطر نقص ها و کاستی هایی که خیال می کند دارد، خود را سرزنش نکند و آنچه احساس می کند، در هر حالتی برایش مایه افتخار و خرسندی باشد؛ حتی وقتی تمایلی به برقراری رابطه جنسی حس نمی کند. این شاید مهم ترین قدم برای غلبه بر اضطراب جنسی باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم+فیلم ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو لحظه بله گفتن همسر کم سن و سال مهدی کوشکی +عکس و ویدئو/فقط اونجایی که عروس میگه تا ابد بله و قند تو دل آقا داماد آب میشه... مشهد از آرامش تا طوفان در 11 ثانیه ویدیویی جالب از دوچرخه سواری شهرام قائدی، عماد سریال قطب شمال/ چه محله زیبا و باصفایی+ویدیو فیلم خنده دار از پستونک خوردن ماهی داخل آب/ آدم هاج و واج میمونه😂
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم