دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو
از آن‌جایی که رادیاتور یکی از قطعات مهم خودرو محسوب می‌شود و عدم کارایی درست آن، سیستم خنک کننده اتومبیل را مختل می‌سازد، بهتر است با بروز هرگونه اختلالی، به سرعت به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کرده و نسبت به رفع این مشکل و بررسی دلایل کم شدن آب رادیاتور  اقدام نمایید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،امروز قصد داریم یکی از دغدغه های اصلی رانندگان را بررسی کنیم و چن راه حل برای آن در اختیارتان قرار دهیم. یکی از قسمت های نسبتا پیچیده خودرو رادیاتور خودرو است و در صورت خراب شدن آب آن کم می شود. به همین دلیل می خواهیم علل کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنیم. در مقدمه باید گفت که تجربه نشان داده است که اگر سالی یک بار آب رادیاتور خودرو را کاملا عوض کنیم از خیلی از خطرات احتمالی پیشگیری کرده ایم. برای آن دسته از افرادی که با نقش و وظیفه رادیاتور آشنایی ندارند باید بگوییم که وظیفه رادیاتور تبادل حرارت با هوای جریان یافته و به طور کلی خنک نمودن موتور ماشین می باشد.

در موتور خودرو به دلیل اعمال عمل احتراق طبیعتا حرارت زیادی تولید می شود و این حرارت به قطعات داخل موتور می رسد. طبیعی است که دستگاهی باید وجود داشته باشد تا محیط موتور را خنک کند تا از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری شود. حرارت تولید شده در اثر عمل احتراق به بیش از۲۰۰۰ درجه سانتی گراد می رسد. نکته اینجاست که کمبوذ حرارت یعنی پایین بودن بیش از حد دما موتور هم باعث آسیب رسیدن به موتور می شود. پس یک حرارت و دوای متعادل چاره کار است. مناسبترین حرارت برای موتور خودرو حدود ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد. پس نتیجه می گیریم یک سیستم خنک کننده با طراحی دقیق می تواند دمای موتور را ثابت نگه دارد و وجود آن به منظور جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتور الزامیست.

زمان تعویض آب رادیاتور خودرو

آب رادیاتور را کی عوض کنیم؟ برای آنکه بدانید زمان تعویض آب رادیاتور خودرو چه زمان است، باید به عقربه و نشانگر موجود در دماسنج موتور در داشبور خودرو توجه نمایید. چنانچه این عقربه به ناحیه قرمز حرمت کرد به این معنا است که آب رادیاتور کم شده، موتور بیش از اندازه گرم است و یا اینکه میزان خنک کننده در رادیاتور کاهش یافته است.

همچنین ممکن است چراغ دماسنج موتور نیز روشن شود که این از مشکلاتی در رادیاتور خبر می دهد. بلند شدن بخار از رادیاتور و همچنین سخت کار کردن فن خودرو همگی از نشانه های داغ شدن موتور و کمبود آب در رادیاتور است.

چگونه آب رادیاتور را عوض کنیم؟

اگر خودرو شما به جوش آمده است و چاره ای جز بررسی رادیاتور ندارید، می توانید به شیوه زیر عمل نمایید:

برای آنکه وضعیت رادیاتور را بررسی نمایید، می بایست حتما ماشین را خاموش نمایید. تا زمانی که رادیاتور و موتور خنک نشده، چیزی را لمس نکنید، زیرا ممکن است آب داغ بیرون پاشیده شود. بعد درب کاپوت را باز نمایید و رادیاتور را پیدا کنید. مخزن مایع رادیاتور را پیدا کنید. اگر مایع خنک کننده در حال جوشیدن است، تا زمانی که خنک نشود کاری نکنید. بهتر است اجازه دهید موتور در طول شب خنک شده و سبب اقدام به تعویض آب رادیاتور نمایید.

هنگامی که موتور و رادیاتور خنک شدند، درپوش رادیاتور را بردارید. سطح مایعات درون مخزن را بررسی کنید. مایع درون مخزن بابد در هنگام خنک شدن موتور بین علائم MAX و MIN در مخزن باشد. اگر میزان آن کم است، مخلوطی از ۶۰ درصد مایع خنک کننده و ۴۰ درصد آب به مخرن اضافه نمایید. حتما بهترین آب رادیاتور خودرو را نیز مطالعه کنید .

چرا آب رایاتور ماشین کم می شود

آب رادیاتور می تواند به دلایل مختلفی کم شود:

  • رادیاتور قطعه ای است که می تواند به طور ناگهانی نشتی پیدا کرده و وسیله نقلیه شما را به حاشیه خیابان بکشاند. این قطعه هر روز و هر لحظه ای که از خودرو استفاده می کنید، کار خواهد کرد. هنگامی که آب در رادیاتور و کانال ها گردش می کند، گرمای تولید شده موتور را از بین می برد و اجازه می دهد تا این قطعه برای مدت زمان بیشتری کار کند.
  • اصلی ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور، خوردگی رادیاتور است. رادیاتور، شیلنگ های آن و تمامی اتصالات می توانند بر اثر گذشت زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند.
  • از طرف دیگر، وجود ضد یخ های ضعیف و بی کیفیت هم می تواند به کم شدن آب رادیاتور منجر شود.
  • شیوه ضعیف سرویس خنک کردن موتور که توسط رادیاتو انجام می شود نیز از جمله دلایل کم شدن آب رادیاتور محسوب می شود.
  • پر شدن بیش از اندازه رادیاتور، سبب افزایش فشار آب شده و در نهایت می تواند به کم شدن آب رادیاتور بینجامد.
  • وجود یک ترموستات معیوب که سبب افزایش دما و فشار بیش از حد به رادیاتور شود، کم شدن آب رادیاتور را به همراه خواهد داشت.
  • نشتی از بخاری خودرو، رادیاتور هواگیری نشده، ورود آب به داخل سیلندر خودرو، خرابی رادیاتور، واتر پمپ معیوب، خروج آب از سر سیلندر، جوش آوردن خودرو، وجود قمقمه معیوب رادیاتور، نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط، نشت آب از بلوکه سیلندر از سایر علل کم شدن آب رادیاتور خودرو هستند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (698 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان