دلایل کار نکردن سیستم صوتی و بلندگوهای ماشین

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دلایل کار نکردن سیستم صوتی و بلندگوهای ماشین
اگر تمامی دلایل خراب شدن بلندگو خودرو را بررسی کردید و مشکل پخش صدا از بلندگو خودرو برطرف نشد، می‌توان خرابی کامل بلندگوها را دلیل اصلی پخش نشدن صدا دانست و باید به تعویض بلندگوهای خودرو اقدام کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، حتی سیستم های صوتی با کیفیت بالا نیز در طول زمان فرسوده می شوند، به خصوص اگر دوست دارید که موسیقی خود را با صدای بلند گوش دهید. اگر سخنرانان ماشین شما به نظر خاموش هستند یا اگر آنها به طور کامل کار نکنند، باید بررسی کنید که آیا یک یا چند بلندگوی شما دمیده (منفجر) شده اند که شما بتوانید آنها را تعمیر یا جایگزین کنید.

بلندگوهای منفجر شده یک مسئله بسیار شایع است. این اتفاق اغلب هنگامی رخ میدهد که افراد بلندگوی ماشین خود را تحت فشار می گذارند. یعنی صدای بسیار بلند را در مدت زمان طولانی و در تعداد دفعات زیاد توسط اسپیکر تولید می کنند. صوتی که شما در ابتدا خواهید شنید صدایی شبیه به خس خس خواهد داشت. این اتفاق برای اغلب اسپیکرهای ارزان قیمتی کارخانه ماشین تهیه کرده است می افتد. مردم سعی می کنند از حداکثر باس خود برای شنیدن صوت دلخواه از ماشین استفاده کنند. در اینجا چند روش به شما پیشنهاد می دهیم که بدانید اسپیکر شما آسیب دیده است یا نه.

بررسی هدیونیت سیستم صوتی

یکی از علائم خرابی بلندگو خودرو را می توان پخش نشدن صدا از بلندگوها در هنگام روشن بودن هدیونیت سیستم صوتی دانست. با این تفاسیر روشن بودن هدیونیت یا سیستم پخش به معنای بی عیب بودن آن نیست؛ بنابراین اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، بهتر است موارد زیر را بررسی کنید:

– مطمئن شوید که هدیونیت در حالت ضد سرقت قرار ندارد که در این شرایط به کد رمز برای راه اندازی نیاز است.

– تنظیمات صدا سیستم پخش کننده را بررسی کنید.

– ورودی های صوتی سیستم از جمله رادیو، cd player و … را آزمایش کنید.

– سیم کشی سیستم صوتی خودرو را بررسی کنید.

– همه فیوزهای مربوط به سیستم صوتی را آزمایش کنید.

اگر موارد بالا را بررسی کردید و مشکلی در هدیونیت سیستم صوتی مشاهده نکردید باید به سراغ بررسی آمپلی فایر بروید.

بررسی آمپلی فایر

یکی از اجزای سیستم های صوتی خودرو، آمپلی فایر محسوب می شود که خرابی آن یکی از شایع ترین مشکلات سیستم صوتی است؛ زیرا صدا از طریق آمپلی فایر از بلندگوها عبور می کند و پخش می شود. در بررسی آمپلی فایر سیستم صوتی باید موارد زیر را بررسی کنید:

– از روشن بودن آمپلی فایر اطمینان پیدا کنید.

– سیم های ورودی و خروجی آمپلی فایر سیستم صوتی را بررسی کنید.

– مطمئن شوید که آمپلی فایر روی حالت «Protect Mode» قرار دارد یا نه؟!

– از سلامت فیوزهای داخلی و خارجی سیستم مطمئن شوید.

بنابراین اگر مشکلی در بخش های مختلف آمپلی فایر مشاهده نشد، می تواند از علائم خرابی بلندگو خودرو باشد.

بررسی سیم کشی بلندگوهای خودرو

یکی از رایج ترین علائم خرابی بلندگو خودرو به مشکل سیم کشی بلندگو بر می گردد. معمولا سیم های بلندگو از طریق پشت پنل، زیر صندلی و کفپوش خودرو عبور داده می شوند و به سیستم پخش کننده وصل می شوند؛ بنابراین بررسی و بازرسی سیم های بلندگو کار سخت و دشواری است. بررسی سیم کشی بلندگوها در اتصال بین هدیونیت یا آمپلی فایر و بلندگو کار آسان تری به نظر می آید و در صورتی که اتصال وجود نداشت، به این معنی خواهد بود که سیم بلندگو در قسمتی قطع شده است.

در خودروهایی که بلندگوها داخل درها نصب شده اند، بررسی سیم های بلندگو عبوری در قسمت در و پنل بررسی می شوند.

به طور کلی یکی از علائم خرابی بلندگو خودرو، مشکل در سیم کشی آن است که معمولا به وسیله ورق های پلاستیکی محافظت می شوند اما در اثر فشار هنگام باز و بسته شدن درها و قرار گرفتن پا بر روی سیم عبوری از کف خودرو به مرور زمان دچار فرسودگی و در نهایت قطعی می شوند. در چنین شرایطی بهترین روش سیم کشی موقت بلندگوها است که با برداشتن پنل های در، قاب، کفپوش و … به بلندگوها دسترسی پیدا خواهید کرد.

بررسی بلندگوهای خودرو

در صورتی که بلندگوهای خودرو با سیم کشی موقتی کار کنند؛ بنابراین مشکل از سیم کشی قدیمی بلندگوها است. همچنین با استفاده از اتصال سیم برق از هدیونیت یا آمپلی فایر و اتصال سیم های مثبت و منفی بلندگوها به پایانه های مثبت و منفی باتری ۱٫۵ ولت، می توان آزمایش بلندگو سیستم صوتی را انجام داد که اگر بلندگوها سالم باشند، هنگام اتصال سیم ها به پایانه های باتری ۱٫۵ ولتی از بلندگو صدای خفیف شنیده می شود. با همه این تفاسیر شنیدن صدا از بلندگو در چنین حالتی به معنای سالم بودن کامل بلندگو نیست!

تعویض بلندگوهای خودرو پس از بررسی علائم خرابی بلندگو خودرو

اگر تمامی دلایل خراب شدن بلندگو خودرو را بررسی کردید و مشکل پخش صدا از بلندگو خودرو برطرف نشد، می توان خرابی کامل بلندگوها را دلیل اصلی پخش نشدن صدا دانست و باید به تعویض بلندگوهای خودرو اقدام کرد. به طور کلی اگر با مشکل پخش صدا در خودرو مواجه شدید، باید ابتدا علائم خرابی بلندگو خودرو را بررسی کنید و در گام آخر به تعویض بلندگوها اقدام کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه