دلایل کپ کردن و کله زدن خودرو 

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل کپ کردن و کله زدن خودرو 
در صورتی که خودرو به سنسور ناک (یا همان ضربه) مجهز باشد، احتمال کپ کردن با وجود خرابی سنسور فشار هوا، با ضریب کمتری همراه خواهد بود. سنسور ناک یا ضربه، به موقع شرایط غیرعادی و خارج از فرمول از پیش تعریف شده را به کامپیوتر مرکزی ارسال خواهد کرد و تنظیمات لازم، در پی آن صورت می‌گیرند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، پدیده افت دور، مکث و کله زدن خودرو به صورت لحظه ای با فشردن پدال گاز مسئله ای است که به کپ کردن مشهور است. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که موقع فشردن پدال گاز، به هر علتی نسبت هوا به سوخت مناسب برای دورگیری به هم خورده و احتراق نامناسب در سیلندرها شکل می گیرد که حاصل آن تمایل به کاهش دور است.

در این شرایط اگر خودرو در دنده درگیر باشد، طبیعتا شاهد دایو بدنه یا اصطلاحا کله زدن اتاق خواهیم بود. در شرایط عادی، سیستم سوخت رسانی چه از نوع کاربراتوری و چه انژکتوری وظیفه دارد که در هر لحظه مناسب ترین نسبت هوا به سوخت را برای پیشرانه فراهم کند بنابراین بروز مشکل کپ کردن حاکی از این است که سیستم سوخت رسانی قادر نیست در لحظه فشرده شدن گاز، نسبت مناسب را حفظ کند. مسائل مختلفی ریشه در بروز این مشکل دارند که در ادامه به بررسی شایع ترین آنها خواهیم پرداخت.

دلایل کپ کردن خودرو

کثیف شدن و گرفتگی نازل های سوخت

با کثیف شدن یا گرفتگی نازل های سوخت رسانی، میزان سوخت مورد نیاز، به موقع به محفظه احتراق نرسیده و ترکیب میان سوخت و هوا به درستی شکل نمی گیرد. به علاوه گرفتگی نازل ها باعث می شود تا سوخت به صورت کامل پودری نشده و با ناخالصی در فرم خام به محفظه احتراق برسند. در این صورت دور موتور مطابق انتظار با فشردن پدال گاز بالا نرفته و خودرو قادر به شتاب گرفتن صحیح نیست. در این حال خودرو احتمالا کله کرده و بدنه به جلو می جهد یا به اصطلاح موتور کپ می کند. برای پیشگیری از این موضوع شستشوی انژکتورها در سرویس های دوره ای و یا حداقل پس از طی ۴۰ ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر، توصیه می شود.

ایراد در سنسور اکسیژن

همان طور که پیش تر نیز توضیح داده ایم، سنسور اکسیژن با پایش احتراق، درصد اکسیژن رسانی به محفظه احتراق را رصد کرده و میزان مناسب بودن یا نبودن تناسب آن را به کامپیوتر مرکزی ارسال می کند. به همین طریق ECU نسبت به اصلاح تناسب سوخت و اکسیژن در محفظه احتراق عمل می نماید.

بنابراین در صورتی که سنسور اکسیژن خراب باشد و به درستی عمل نکند، ارسال گزارش به کامپیوتر با مشکل روبرو شده و تنظیم احتراق برهم می خورد. با خارج شدن احتراق از خط صحیح خود، فرمان پذیری از فشار دادن پدال گاز نیز مختل می گردد.

عیب در سنسور هوا

اگر سنسور هوا دچار مشکلی شود، کامپیوتر مرکزی قادر به تخمین دقیق میزان هوای ورودی مورد نیاز نبوده و این مقدار به بدون دقت لازم و کاملا تقریبی به سیستم احتراق وارد خواهد شد. در این صورت احتراق ناقص و نامیزان بوده و کپ کردن خودرو اتفاق می افتد. (توجه داشته باشید که خراب بودن دریچه گاز نیز به همین شکل، عملکرد کامپیوتر مرکزی خودرو را تحت تاثیر منفی قرار داده و نتیجه مشابهی به بار خواهد آورد.)

نکته: در صورتی که خودرو به سنسور ناک (یا همان ضربه) مجهز باشد، احتمال کپ کردن با وجود خرابی سنسور فشار هوا، با ضریب کمتری همراه خواهد بود. سنسور ناک یا ضربه، به موقع شرایط غیرعادی و خارج از فرمول از پیش تعریف شده را به کامپیوتر مرکزی ارسال خواهد کرد و تنظیمات لازم، در پی آن صورت می گیرند.)

اختلال در ECU

در صورتی که ECU یا کامپیوتر مرکزی خودرو، دچار اختلال شود؛ احتمالا تنظیم سنسور اکسیژن برهم خورده و ممکن است عملکرد استپر نیز با مشکل روبرو شود. در این صورت نمی توانیم توقع احتراق درست و سوخت رسانی صحیح در زمان فشردن پدال گاز را داشته باشیم.

کثیف شدن سنسور دورشمار

اگر سنسور دورشمار به هر دلیلی کثیف شده باشد، روی دندانه های فلایول تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه سنجش میزان اکسیژن رسانی و ترکیب سوخت و هوا، با دقت پایین تری صورت می گیرد. در این صورت احتمال زیادی وجود دارد که سوخت رسانی مختل شده و به اندازه درست و در زمان مناسب، انجام نپذیرد. با این حساب کپ کردن خودرو چندان عجیب نبوده و باید برای آن آماده باشیم.

کثیفی فیلتر بنزین

در صورتی که فیلتر بنزین کثیف شده باشد، سوخت رسانی مختل شده و موتور قادر به اطاعت از فرمان پدال گاز نیست. برای جلوگیری از این مورد، می توانید نسبت به تعویض به موقع فیلتر بنزین اقدام نمایید.

ایراد در شمع ها

ایراد در شمع ها نیز به شکلی احتراق ناموزون ایجاد کرده و به کپ کردن خودرو و عدم فرمان پذیری موتور از پدال گاز، منجر می شود. معاینه شمع ها و تعویض به موقع آن ها، از چنین موردی پیشگیری به عمل می آورد.

عکس العمل صحیح حین مواجه با کپ کردن خودرو کدام است؟

در صورت مواجه با کپ کردن خودرو و عدم عکس العمل صحیح موتور حین فشردن پدال گاز باید مراحل زیر را دنبال نمایید تا کمترین صدمه به خودرو وارد شده و از تصادفات احتمالی جلوگیری به عمل آورید:

  • خونسردی خود را حفظ کرده و با دنده سنگین به منتهی الیه سمت راست برانید.
  • از فشردن پدال گاز به میزان زیاد و شتاب دادن به خودرو پرهیز کرده و با سرعت کم و تا حتی امکان بدون فشار دادن پدال گاز، پیش بروید.
  • در اولین فرصت خودرو را متوقف ساخته و از امداد خودرو سیار برای عیب یابی و رفع ایراد در محل یا انتقال خودرو به تعمیرگاه، کمک بگیرید.

به خاطر داشته باشید که سرویس های به موقع خودرو، تعویض فیلترهای بنزین و هوا و نیز شستشوی انژکتورها و تمیز کردن نازل های سوخت و … می توانند از بروز چنین مشکلاتی در میانه یک بزرگراه پررفت و آمد، جلوگیری به عمل آورند.


27 دیدگاه
  دیدگاه ها
پیمان
5 ماه پیش

منم همین مشکلو دارم خواهشا اگه فهمیدی به منم بگو🙏
حسین
6 ماه پیش

منم همین مشکل رو دارم روغن موتور خوب تعویض شمع بنزین باکیفیت تا حدودی مشکل رو رفع میکنه
بازدیدکننده
8 ماه پیش

سلام منم این مشکلو دارم اگه ایرادشو فهمیدی به من بگو
حمید هستم
9 ماه پیش

سلام بنده پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم درجا عالی گاز میخوره دور موتور تا ۶ هزار دور در دقیقه میره ولی در حال حرکت حتی در دنده یک و یا دو هیچ فرقی نداره تا میخواهی شتاب بگیری کله میکنه ایراد از چی میتونه باشه ، در ضمن سنسور دریچه گاز ، رله خرگوشی و استپر را عوض کردم باز هم بر طرف نشد
مهدی
9 ماه پیش

دلیل اینکه پا را از روی پدال بر میدارم ماشین به جلو پرتاب میشود مشکل چیست
یاسر
2 سال پیش

سلام دوست عزیز تو مرورگر نحوه ریست دریچه گاز ۲۰۶ v8 رو بزنید اماکان داره حل بشه برای من شد
بازدیدکننده
2 سال پیش

سلام دوست عزیز منم دقیقا همین مشکلو با 206 SD دارم. اگه راهی پیدا کردی لطفا به منم بگو من بیچاره شدم از بس رفتم سراغ مکانیک و دیاگ کار
مسعود
2 سال پیش

با سلام پارس tu5 1401 دارم وقتی که با دنده یک یا دو حرکت میکنم و پام رو از رو گاز برمی دارم سرعت ماشین با تکان خوردن های مکرر کم میشه. هیچکس نتونسته بفهمه از چیه تو رو خدا راهنمایی کنید. ممنون
عزتی
2 سال پیش

سلام من کوییک گرفتم واز کیلومتر اول ماشین وقتی که سرعتش کم میشه وقتی که تو دنده ۱یا دوهستس وباور ثابت راه میری ماشین میگیره و کله میزنه ویا وقتی که می‌خواهد سرعتخودت رو زیاد کنی دوباره کله میزنه وهر چی ماشین گرم تر میشه این وضعیت بیشتر میشه ماشین کلا ۴۵۰۰ تا کار کرده و نمیدونم باید چه کار کنم
محمود
2 سال پیش

سلام چرا زمانی که میزنم رو بنزین هی گیر میکنه راه نمیره انگار که سوخت تمام میشه گاز که میدم بعد از چند ثانیه یکدفعه شتاب میگیره بین حرکت هم اتفاق میفته ولی رو گاز هیچ مشکلی نیست
بازدیدکننده
2 سال پیش

یک جا خوندم اگر در دنده یک و دو با گذاشتن پا رو گاز یا برداشتنش پا ماشین کله کنه احتمالا از سنسور کیلومتره
بازدیدکننده
2 سال پیش

ماشین منم ef7بوشه تا پارو از روی گاز بر میدارم کله میکنه،کسی علتش میدونه راهنمایی کنه
احسان
3 سال پیش

سلام ماشین منم سمند ساژم هست تا پارو از رویه گاز برمیدارم کله میکنه والا موندم چکارکنم دوستان راهنمایی کنید
منم این مشکل دارم
3 سال پیش

منم این مشکل دارم
مهدی
3 سال پیش

زیر بیست تا با دنده دو، دور موتورت میاد زیر یک و نیم. اینجوری ریپ میزنه، عادیه. بده دنده یک. سمند ماشین سنگینیه برای همینه. ماشین یه جورایی حس خاموش شدن میخواد بگیره منم سمند دارم. توی همچین مواقع بده دنده یک و خیلی کم پاتو روی گاز نگه دار تا کاهش سرعت ات نرم باشه. اگر میخوای نگه داری حتما پاتو روی کلاچ بذار. سرعت زیر بیست خیلی پایینه برای همون ریپ میزنه. مشکل اصلا خاصی نیست یا بهتره بگم مشکل نیست. الکی هزینه نکنید. خیلی ماشین خوبیه سمند. روی دستش نیست. یه مدت برونی بهش عادت کنی، عاشقش میشی
بازدیدکننده
3 سال پیش

منم سمند دارم اگه زیر ۲۰تا بادنده ۱ یا ۲ برم ماشین پشت سرهم کله میکنه تا پا رو بزارم رو کلاچ و خوب میشه .بجز پمپ بنزین چندین بار قطعات تعویض کردم ،یه مدت کوتاه خوب میشه بعد دوباره روز از نو
احسان
3 سال پیش

ماشین منم سمند هست همینطوریه پارو از گاز برمیدارم ماشین کله میکنه دل میزنه
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام من پراید ۸۳انژکتور دارم وقتی با بنزین در حرکت هستم تا که پا را از روی گاز برمیدارم شروع به کله کله زدن میکنه نمیدونم چکارش کنم سنسور کیلومتر را عوض کردم فرقی نکرد استیپر عوض کردم شمع وایر عوض کردم خوب نشد به نظرشما دوستان از چی میتونه باشه ایا احتمال داره از سنسور اکسیژن باشه چون سنسور اکسیژن خراب است
حسین
4 سال پیش

سلام ماشین من ۴۰۵ مدل ۸۸ هستشروگاز خوب بودروبنزین بخصوص تو دنده یک یا دو یهو ماشین کله میکرد و ی صدای تاخ عجیبی ازش در میومد.هر چی ک فکرشو بکنی چ ربطی ب این قضیه داشت چ نداشتو عوض کردم یک دس شمع وایر کویل ۴تا سوزن انژکتور،استوپر سنسورا.ولی هیچ تعقیری نکرد.باز همون مشکل و داشت.وقتی گازو ول میکردی یا تو سرعت پایین یکنواخت در حال حرکت بودی یهو خالی میکرد.اخر سر خودم یروز تو خونه افتادم بجونش سنسور کلیومترو گفتم ی نگاه بش بندازم شاید ازین باشه.موقع بازکردن البته پیچشم شول بودعوضش کردم خوبه خوب شد.
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان