دلایل مرد سالاری و روش های مقابله با آن

  سه شنبه، 27 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل مرد سالاری و روش های مقابله با آن
زنی که خود اصرار دارد فرزندش پسر شود، به نوعی این تفکر را رواج می دهد که زنان جنس دوم هستند. برخی از زنان با وجودی که از مردسالاری شکایت دارند، اما در این حال با رفتارهای خود این تفکر را تقویت می کنند. آنها هرگز تلاشی برای احقاق حقوق، اثبات قدرت فکر و تصمیم گیری خود، استقلال و انجام فعالیت های بیرون از منزل انجام نمی دهند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مرد سالاری یعنی اعتقاد به برتر بودن جنس مرد نسبت به زنان و قرار گرفتن زنان در درجه دوم اهمیت؛ جوامع و خانواده های مرد سالار، اکثر توجه و امکانات خود را در اختیار جنس مذکر قرار می دهند و به فراخور آن توقعاتی بیش از توان مردان دارند. تفکر مرد سالاری مرد را قدرت اصلی خانواده، مسئول تمام تصمیم گیری ها و مسئول تامین نیازهای دیگر اعضا می داند. زن ذلیلی از آن جهت منفی است که معنای مرد بودن را زیر سوال می برد.

این تفکر که مرد سالاری همیشه به نفع مردان است، تفکری اشتباه می باشد. ممکن است خیلی از مردان در جامعه مرد سالار، نخواهند که این جایگاه را داشته باشند. مردسالاری از نظر ارائه امکانات و قدرت تصمیم گیری شاید از نظر زنان به عنوان برتری ناعادلانه حساب شود، اما همین تفکر مردسالارانه باعث شده تا بسیاری از مسئولیت ها و فشارهای زندگی بر دوش مرد قرار بگیرد و حتی زنانی که تفکر مردسالاری را می پذیرند هم باعث افزایش این فشارها می شوند. فشارهای اقتصادی برای تامین مسکن، خودرو، ازدواج، هزینه های جاری زندگی، پیشرفت و رفاه روز افزون خانواده و فشارهای ناعادلانه تفکر مردسالار به روی مردان است.

تفکر مردسالاری در وهله اول، باعث می شود تصویر مردان شبیه یک دیو زورگو و همیشه عصبانی برای زنان و یک سوپرمن و همه کاره برای خود مردان تداعی شود.

چرا همسرم مرد سالار است؟

تربیت خانواده:

تربیت در خانواده ای که به مردان اهمیت بیشتری می دهند و تنها آنان در خانواده حق نظردهی دارند، در تثبیت این تفکر در فرد نقش مهمی دارد. چنین مردی تصمیم گیری برای دیگران را حق خود می داند و آن را شیوه درست زندگی می داند.

نیاز به تایید و اثبات مردانگی:

همسر زورگو همیشه یک مرد قوی و خشن نیست. در بسیاری از موارد، برعکس او کسی است که در زندگی آسیب های زیادی دیده است و برای جبران ناملایمات گذشته رو به زورگویی به همسر آورده است.

فرار از زن ذلیلی:

هر چند مردسالاری تفکر مثبتی تلقی نمی شود، اما هنوز هم در جامعه پذیرفته تر از تفکر زن ذلیلی است. بسیاری از مردان برای اثبات مردانگی خود به اطرافیان (به خصوص اعضای مذکر فامیل) به اعمال قدرت بیش از حد و زورگویی به همسر رو می آورند تا ثابت کنند که زن ذلیل نیستند. عدم توجه به حرف های همسر، بی احترامی به او و فریاد کشیدن سر او در جمع از نشانه های تلاش برای اثبات مردانگی در جمع است.

حمایت زنان از این تفکر:

زنی که خود اصرار دارد فرزندش پسر شود، به نوعی این تفکر را رواج می دهد که زنان جنس دوم هستند. برخی از زنان با وجودی که از مردسالاری شکایت دارند، اما در این حال با رفتارهای خود این تفکر را تقویت می کنند. آنها هرگز تلاشی برای احقاق حقوق، اثبات قدرت فکر و تصمیم گیری خود، استقلال و انجام فعالیت های بیرون از منزل انجام نمی دهند.

برخورد با مردسالاری و شوهر زورگو:

زندگی با این مردان سخت است. تغییر تفکری که سال هاست در ذهن او نهادینه شده کار ساده ای نیست. او اعتقادی به توانایی های زنان ندارد، پس اثبات خودتان نیز کار سختی است. اما همه اینها با استراتژی درست از سوی شما امکان پذیر است.

جنگ قدرت به راه نیاندازید:

درست است که به دنبال احقاق حق خود هستید، اما با بحث و جدل به جایی نمی رسید. هر چقدر بیشتر با شوهر زورگو دعوا کنید، خشم و قدرت طلبی او بیشتر می شود. این بحث و اختلاف می تواند زندگی مشترک شما را با چالش بیشتری رو به رو کند.

در برابر فریادها و زورگویی همسرتان، شیوه درست رفتاری را اتخاذ کنید. با او به نرمی و آرامش صحبت کنید. نظرتان را محترمانه ابراز کنید. اگر او فریاد می زند، اعلام کنید که به خاطر فریادهایش متوجه حرف هایش نمی شوید و با آرامش اتاق را ترک کنید و به کار دیگری مشغول شوید.

مظلوم نباشید:

همان قدر که دعوا کردن و پرخاشگری در برخورد با مردسالاری اشتباه است، تبعیت بی چون و چرا و گذشتن از حقوق نیز باعث تجمع کینه و دلسری شما می شود. درست است که با سکوت و تبعیت، آرامش در زندگی شما برقرار می شود، اما درون شما جنگی پرتنش شکل می گیرد. این آتش پنهان زندگی شما را از بین می برد.

در عوض، به یاد داشته باشید که همه حق ابراز نظر دارند. نظراتتان را ابراز کنید و تلاش کنید با دلیل همسرتان را قانع کنید.

اطاعت کنید، اما اجازه ندهید شما را کنترل کند:

اگر اجازه ندارید از خانه خارج شوید یا ادامه تحصیل دهید و شغلی داشته باشید، موقتا اطاعت کنید. اینها موضوعات بزرگی است که نمی توانید از همان ابتدای مسیر از آنها شروع کنید.

تبعیت کردن راه صلح را باز می کند.

از امور کوچک شروع کنید. اگر اصرار دارد لباس خاصی را بخرید، موافقت نکنید و رنگ دیگری و مدل دیگری را بخرید. وقتی اصرار می کند که روسری آبی باید سرتان کنید، به او بگویید که روسری کرم بیشتر به لباستان می آید. به تدریج، حوزه کنترل او را کاهش خواهید داد و در امور بیشتری حق نظردهی پیدا خواهید کرد.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید:

زندگی با مردان زورگو و معتقد به مردسالاری از شما یک زن بی دل و جرات و ناتوان می سازد. معمولا این مردان آنقدر برای دیگران تصمیم گیری می کنند که همسر توان تفکر و ابراز نظر را از دست می دهد. از راهکارهای تقویت اعتماد به نفس برای شروع به دست گرفتن کنترل استفاده کنید.

تعریف نقش داشته باشید:

با همسرتان صحبت کنید و نقش های خود را در زندگی تعریف کنید. حوزه خاصی را به عنوان نقش خود در نظر بگیرید و در آن به بهترین شکل عمل کنید. این باعث می شود که همسرتان به شما و توانایی هایتان اعتماد بیشتری پیدا کند و به تدریج بتوانید نقش بیشتری ایفا کنید.

برای مثال، از او بخواهید که وظیفه پرداخت اقساط یا بردن بچه ها به کلاس را به شما بسپارد.

تربیت درست اعضای خانواده:

شما زنجیره اشتباه مردسالاری را بشکنید. بین فرزندان خود تفکیک جنسیتی قائل نشوید. اجازه دهید دختران گاهی کارهای سنگین را انجام دهد و از پسرتان در جارو زدن خانه یا پوست کندن پیازها کمک بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (449 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (208 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (187 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (122 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...