دلایل تپش قلب و افزایش ضربان قلب در زنان باردار

  سه شنبه، 09 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل تپش قلب و افزایش ضربان قلب در زنان باردار
نارسایی های تیروئید، کم خونی، پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) و مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونری و فشار خون ریوی می توانند باعث شوند که ضربان قلب در دوران بارداری افزایش یابد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تپش قلب در دوران بارداری در بسیاری از افراد امری طبیعی است. با این وجود، عوامل دیگری مانند وجود یک وضعیت پزشکی نیز می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب در دوران بارداری شود. به همین دلیل است که باید عوامل ایجاد این وضعیت در دوران بارداری را شناسایی نمود. این مقاله را برای درک ضربان سریع قلب در دوران بارداری و روش های تسکین این وضعیت مطالعه نمایید.

آیا داشتن ضربان قلب بالا در دوران بارداری امری طبیعی است؟

افزایش ضربان تا حد 100 بار تپش در دقیقه و یا بیشتر برای بسیاری از افراد می تواند امری عادی باشد. در دوران بارداری، ضربان قلب ممکن است به میزان 25% افزایش یابد که این مساله می تواند به عنوان ضربان قلب سریع در نظر گرفته شده و باعث تپش قلب دوره ای در طول بارداری شود. این وضعیت به عنوان تاکی کاردی شناخته شده و ممکن است در دوران بارداری وقوع معمول یا غیر معمول داشته باشد. به دلیل ضربان قلب سریع، ممکن است احساس کنید قلب شما در حال تپیدن و لرزیدن می باشد. بدن شما در حال تغذیه وجود دیگری در داخل خود می باشد و بنابراین نیازمند اکسیژن و مواد مغذی بیشتری می باشد و قلب نیز بایستی بیشتر کار کند تا خون بیشتری را به این موجود زنده برساند.

عوامل بالا رفتن ضربان قلب در دوران بارداری

علاوه بر عوامل فیزیولوژیک، چندین جنبه محتمل دیگر نیز می توانند باعث بروز ضربان قلب بالا شوند. بعضی از آن عبارتند از:

تغییر در قلب و جریان خون: رحم نیازمند خون بیشتر برای تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز جنین می باشد. در نتیجه، قلب حدود 30 تا 50 درصد خون بیشتری را نسبت به حالت عادی پمپ می کند. به همین دلیل ضربان قلب عادی که بین 60 تا 80 بار در دقیقه می باشد، حدود 10 تا 20 بار در دقیقه در دوران بارداری افزایش یافته و در سه ماهه سوم بارداری تقریباً به حداکثر مقدار خود می رسد.

اضطراب: نگرانی درباره نوزاد، ایمنی زایمان و مسئولیت کلی در قبال یک زندگی دیگر امری طبیعی است. اضطراب ممکن است باعث افزایش میزان ضربان قلب شود.

تغییرات در اندازه رحم: رحم از لحاظ اندازه بزرگتر می شود تا بتواند جنین در حال رشد را در خود جای دهد و این یعنی که نیازمند تامین خون بیشتری می باشد. در نتیجه قلب بایستی بیشتر از حالت عادی بتپد تا بتواند خون اضافی مورد نیاز رحم را تامین کند.

تغییرات در پستان ها: غده های شیری در دوران بارداری شروع به فعالیت کرده و بدن را برای شیردهی آماده می کنند. با بزرگتر شدن سینه ها و افزایش بافت آنها، جریان خون در این ناحیه از بدن نیز افزایش یافته و باعث می شود قلب خون بیشتری را پمپ نماید.

وضعیت های پزشکی: نارسایی های تیروئید، کم خونی، پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) و مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونری و فشار خون ریوی می توانند باعث شوند که ضربان قلب در دوران بارداری افزایش یابد.

سایر تاثیرات بارداری: افزایش وزن، تغییرات هورمونی و عوارض جانبی داروهای بارداری می توانند فشار بیشتری را بر سیستم گردش خون وارد آورده و باعث افزایش ضربان قلب شوند.

عوامل مربوط به سبک زندگی: سیگار کشیدن، سوء مصرف الکل، ورزش و مصرف بیش از حد کافئین نیز می توانند ضربان قلب را افزایش دهند.

علائم ضربان قلب بالا در زنان باردار

ضربان قلب بالا در دوران بارداری همراه با علائم بسیار دیگری مانند موارد زیر می باشد:

تنگی نفس

تپش یا بی نظمی در ضربان قلب

سرگیجه یا سبکی سر

حملات غش و بی حالی

اگر به دفعات دچار این علائم شدید، به پزشک مراجعه نمایید. پزشک به طور کامل شما را معاینه خواهد کرد تا مطمئن شود آیا این موارد جزء تغییرات عادی مرتبط با بارداری می باشند یا خیر.

ضربان قلب در دوران بارداری تا چه حد سریع می باشد؟

عملکرد قلب در سه ماهه های مختلف بارداری متفاوت بوده و این مساله نیز بر ضربان قلب تاثیر می گذارد. ضربان قلب از هفته هفتم شروع به افزایش یافتن کرده و در سه ماهه سوم بارداری با 10 الی 20% افزایش به حداکثر میزان خود می رسد. حجم ضربه (میزان خون پمپ شده از قلب) به میزان 10% در نیمه اول بارداری افزایش یافته و در حدود هفته 20 به اوج خود می رسد و تا زمان زایمان در این سطح باقی می ماند.

آیا ضربان قلب سریع در دوران بارداری مضر می باشد؟

در بیشتر مواقع، بالا رفتن میزان ضربان قلب نشانه ای از سلامت بارداری می باشد. این نشان می دهد که بدن بدرستی برای تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای جنین در حال رشد، تلاش می کند. تا زمانی که سایر علائم مضر با افزایش ضربان قلب همراه نشوند، این مساله نگران کننده نمی باشد.

چگونه با ضربان قلب سریع در دوران بارداری کنار بیایید؟

هر چند افزایش ضربان قلب یک فرآیند فیزیولوژیک عادی می باشد، بایستی تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد نمایید تا بتوانند سلامت خود و فرزندتان را حفظ کنید.

سعی کنید آرام باشید و با مصرف منظم چای بابونه یا آروماتراپی بر استرس غلبه نمایید.

به اندازه کافی از خواب شبانه استفاده کرده و هر چیزی را که مزاحم خواب راحت شما می شود، حذف کنید.

تکنیک های تن آرامی مانند یوگا، نفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

درمان دارویی برای ضربان قلب سریع

داروها همواره بهترین خط درمان برای بالا رفتن ضربان قلب نبوده و تنها در مواقع ضروری و تحت نظر پزشک استفاده می شود. داروهای ضد آریتمی یا بتا یا مهارکننده های کانال کلسیمی معمولاً برای تاکی کاردی (ضربان قلب بالاتر از حد عادی) استفاده می شوند.

نتیجه گیری

ضربان قلب سریع (تپش قلب) در دوران بارداری بخشی از تغییرات طبیعی بدن می باشد. این وضعیت بی خطر بوده اما به این معنی نیست که بایستی نسبت به علائم مربوط به آن کاملاً بی توجه بود. درباره هر گونه علامت غیر عادی که در خود مشاهده می کنید، با پزشک تان مشورت نمایید تا عامل اصلی آن مشخص شود. به اندازه کافی استراحت کرده و تا حد امکان از عوامل استرس زا دوری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (90 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (15 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (12 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) کتاب های آموزش زبان انگلیسی "جان" پسر 6 ماهه بهرام رادان و مینا مختاری در اتاقش+عکس/ قفسه ای جمع و جور و بامزه به سلیقه مامان خوش ذوق (6 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (6 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (6 نظر)
تیتر امروز   
نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدواج مسلمانان با مسیحیان
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم
دلیل پوشیدن لباسهای رنگ روشن و شاد ملکه انگلیس چه بود؟
دانلود آهنگ جدید «آبی فیروزه‌ای» از مصطفی راغب و حمید هیراد+فیلم/ دل من بنده به تار موی دلبند تو…
جسد دختر مفقودی سیل پیدا شد / عملیات جست و جو او هفت روز طول کشید
بازداشت دو پسر به اتهام تعرض به یک دختر در خانه اجاره ای/ داستان سرایی متهمان لو رفت
کشف برکه‌های نمکی زیر سطح سیاره مریخ
هشدار مهم لاریجانی مبنی بر خطرات شکل گیری دیکتاتوری در صورت رأی ندادن
نگاه دوباره به سانحه سقوط بالگرد آقای رئیس جمهور؛ می شد پیشگیری کرد!
ویدیو/ خداحافظی وزیر آموزش و پرورش دولت شهیدجمهور در مجلس/ شاید امروز آخرین روزی باشد که در این مقام به شما گزارش می‌دهم
سونامی استعفای اساتید پزشکی در دانشگاه‌های کره جنوبی
تلاش عناصر ضدانقلاب برای فسخ قرارداد سالن‌های رای گیری / با این وحوش فحاش چگونه برخورد کنیم؟ / ایرانیان خارج از کشور بخوانند
یا رشد 8 درصدی یا اعدام در حواشی داغ امروز سه شنبه 12 تیر 1403
هم اصولگرایان بودند، هم اصلاح طلبان، عدم مشارکت 60 درصدی چه معنایی دارد؟
سخنان تاریخی رهبر انقلاب درباره انتخابات 2 مرحله‌ای
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس