ساعدنیوز
ساعدنیوز

دانلود و آموزش استفاده از نرم افزار لایت‌ روم Lightroom

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 14 دقیقه
دانلود و آموزش استفاده از نرم افزار لایت‌ روم Lightroom
اولین و مهم ترین چیزی که باید در مورد این ابزار بدانید این است که لایت روم برای هر عکسی که می گیرید یک فهرست (کاتالوگ) به حساب می آید. لایت روم شباهت کمی به فوتوشاپ داشته و بیشتر مشابه Picasa یا Apple Photos عمل می کند و برای عکاسان حرفه ای و یا آماتورهایی که به صورت جدی به دنبال این حرفه هستند، ساخته شده است.

معرفی نرم افزار

Adobe Photoshop Lightroom یکی از نرم افزارهای نسبتا جدید و پرکاربرد برای عکاسان است. در واقع نرم افزاری است که باعث سردرگمی در میان عکاسان شده است. چرا که این نرم افزار که نام فتوشاپ را نیز در اسم خود دارد، آیا همان قابلیت های فتوشاپ را داراست. یا اینکه چه برتری می تواند نسبت به فتوشاپ داشته باشد. این برنامه ترکیبی از امکانات مدیریت و دسته بندی برنامه Adobe Bridge و پلاگین ویرایشگر فایل های خام فتوشاپ یا همان Adobe Camera RAW است. ترکیب امکانات این دو برنامه باهم باعث پیدایش برنامه ای شده است که هم امکان دسته بندی، مدیریت و نمایش عکس ها را فراهم کرده است و هم دسترسی ویرایش و پردازش فایل خام و خروجی گرفتن از آن را در اختیار کاربر گذاشته است.

لایت روم یکی دیگر از نرم افزارهای قدرمتند و محبوب شرکت ادوبی است که با وجود سن کم حضور، به دلیل امکانات قوی که دارد باعث شده است که بسیاری از عکاسان این نرم افزار را برای ویرایش عکس های خود ترجیح دهند. جالب است بدانید علاوه بر داشتن امکانات قوی، این نرم افزار آنقدر ساده طزاحی شده است که تقریبا هر عکاسی فارق از حرفه ای و آماتور، به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و آن را یاد بگیرند. به همین دلیل ممکن است از بسیاری از آموزشگاه ها و مدرسین شنیده باشید که در زمان کوتاهی این نرم افزار کاربردی را خواهید آموخت و می توانید به خوبی از امکانات آن بهره ببرید.

کاربری و ابزار در لایت روم و فتوشاپ

بخشی از ابزارهایی که برای ویرایش و تصحیح تصاویر در لایتروم وجود دارد به شرح زیر است:

  • Histogram
  • Basic
  • Tone Curve
  • HSL / Color / B&W
  • Split Toning
  • Detail
  • Lens Corrections
  • Effects
  • Camera Calibration

فهرست ابزارهای ویرایشی موجود در لایت روم مجموعه کاملی برای پوشش اصلاحات و تنظیم تصاویر است. همانطور که گفته شد، در لایت روم می توانید مجموعه اصلاحاتی که بر روی یک تصویر انجام داده اید را ذخیره و در فایل های دیگر نیز اجرا کنید.

آموزش وارد کردن تصاویر در لایت روم

اولین چیزی که در لایت روم با وصل کردن کارت حافظه خواهید دید .صفحه ای شامل تصاویر کوچک از تمام عکس های کارت حافظه است.

توجه: می توانید دوربین خود را نیز مستقیما به برنامه وصل کنید- اگرچه بهتر است از یک کارت حافظه خوان (card reader) استفاده کنید تا اینکه دوربین را مستقیما به کامپیوتر وصل کنید. اگر باطری دوربین در حین وارد کردن تصاویر تمام شود، ممکن است کارت حافظه بسوزد و تصاویر خراب شده یا از بین بروند.

تصویر
انواع و اقسام گزینه ها در این صفحه وجود دارد، اما اگر بخواهید فقط به موارد اصلی بپردازید، این گزینه ها را بررسی کنید:

از بالای صفحه، گزینه ی Copy را انتخاب کنید. همانطور که حدس می زنید، این گزینه عکس ها را از کامپیوتر کپی کرده و به کاتالوگ لایت روم اضافه می کند تا بعدا بتوانید آنها را ویرایش کنید.

  1. از سمت راست باید گزینه ی Destination را انتخاب کنید تا برنامه بداند تصاویر اصلی را کجا ذخیره کند. می توانید جای خاصی را در کامپیوتر انتخاب کنید یا این کار به عهده لایت روم بگذارید. همچنین می توانید نام عکس ها را زمانی که وارد نرم افزار می شوند تغییر دهید، ویرایش های خاصی بر روی تمامی آنها انجام دهید (که Develop Settings یا تنظیمات پیشرفته نام دارند)، یا عبارات کلیدی مانند “عروسی” یا “مسافرت” برای آنها تعیین کنید. لازم نیست نگران این موارد باشید، به شما اطمینان می دهم همه چیز خوب پیش خواهد رفت.
  2. انتخاب کنید کدام عکس ها باید وارد برنامه شوند. در گوشه ی بالایی هر عکس کوچک یک تیک وجود دارد با بررسی کردن آنها خواهید فهمید که عکس ها وارد برنامه شده اند. تمامی آنها به صورت پیشفرض دارای تیک هستند (اگر اینطور نیست بر روی Check All کلیک کنید)، اما اگر می خواهید عکسی وارد برنامه نشود، تنها کافی است تیک کنار آن را بردارید.

زمانی که تمام این کارها را انجام دادید، در گوشه ی پایین سمت چپ صفحه بر روی Import کلیک کنید. وقتی که وارد کردن عکس ها تمام شود، کامپیوتر با صدای بوق پایان کار را اعلان خواهد داد و تصاویر برای ویرایش شدن آماده هستند!

سازماندهی و ظاهر کردن تصاویر (پردازش)

بعد از اینکه عکس ها وارد برنامه شدند اوضاع واقعاً بهم می ریزد، اما باز هم تلاش کنید تمام چیزهای جدیدی که در کنار صفحه ظاهر شده اند را نادیده بگیرید و تنها بر روی مراحل اصلی تمرکز کنید. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که هیچ ویرایش یا تغییری بر روی تصاویر انجام ندهید. در عوض، به سمت چپ تصویر نگاه کرده و جایی به نام Collections را پیدا کنید.

تصویر

به یاد داشته باشید که لایت روم هیچگونه تغییری بر روی تصاویر اصلی اعمال نمی کند. زمانی که بر روی Import کلیک می کنید، برنامه آنها را در پوشه ای بر روی هارد درایو کامپیوتر کپی می کند که تا پایان کار سالم و دست نخورده باقی می مانند. کاری که باید انجام دهید سازماندهی کردن تصاویر Collections توسط خود لایت روم است تا بتوانید جزئیات مربوط به آنها را راحت تر دنبال کنید.
Collections مانند playlist یا لیست آهنگ ها در iTunes و Spotify عمل می کند و به شما اجازه می دهد تا تصاویر را به صورت دستی یا اتوماتیک و آنطور که می خواهید مرتب کنید. بر روی علامت + در سمت راست کلیک کنید تا یک Collection (همان پلی لیست)، Smart Collection (جایی که تصاویر به صورت اتوماتیک و بر اساس معیار تعیین شده توسط شما مرتب می شوند) یا Collection Set (پوشه ای که شامل چندین Collection دیگر است) جدید ساخته شود. ب
عد از اینکه یک Collection ساختید، می توانید آن را با کشیدن تصاویر (Drag & Drop) بر روی آن پر کنید، دقیقا مانند کاری که در iTunes انجام می دهید. در طی این مراحل، تصاویر اصلی دقیقا در همان جایی که در هارد درایثو هستند باقی می مانند. شما فقط از Collectionها استفاده می کنید تا آنها را بهتر مدیریت کنید.

هنگامی که تصاویر را در Collectionها دسته بندی و مرتب کردید، زمان ویرایش آنها فرا رسیده است. (می توانید کار ویرایش عکس ها را بدون دسته بندی و سازمان دهی نیز انجام دهید. تصمیم گیری در این مورد بر عهده ی شما است.) بر روی گزینه ی Develop در گوشه ی بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید تا انجام تغییرات آغاز شود (یا در صفحه کلید D را بزنید).
در ابتدا با دیدن واژه ی Process کاملا نگران و سردرگم شده بودم، اما لایت روم از این گزینه استفاده می کند تا گریزی به اتاق های تاریک و حلقه های عکاسی آنالوگ بزند (که هنوز هم توسط برخی از عکاسان امروزی استفاده می شوند).
قبل از اختراع دوربین های دیجیتال ، پیش از اینکه بتوانید عکس های گرفته شده را ببینید، باید حلقه ی فیلم را طی پروسه ای ظاهر می کردید و این دقیقا همان کاری است که لایت روم سعی می کند در بخش Develop انجام دهد. اگر هنوز متوجه نشده اید، اینطور تصور کنید که بجای Develop، واژه ی Edit نوشته شده و دیگر مشکلی نیست.

تصویر

اکنون در قسمت Develop هستید، که یکی از هفت حالت اجرایی موجود در لایت روم است، بقیه حالات عبارتند از: Library (که از آنجا کار را شروع کردید)، Map، Book، Slideshow، Print و Web. من بقیه موارد را نادیده گرفته و ۹۸درصد زمان را در Library یا Develop می گذرانم و همین کار را به شما که هنوز تازه کار هستید هم پیشنهاد می کنم.

در ابتدا وقتی بر روی Develop کلیک می کنید، ممکن است اینطور به نظر برسد که هیچ تغییری ایجاد نشده است، اما اگر دوباره نگاه کنید می بینید که تمام فراداده هایی که در سمت راست صفحه وجود داشت با پنل هایی مانند Basic، Tone Curve، Lens Corrections و … جایگزین شده است. نگران نباشید! به شما اطمینان می دهم آسانتر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد.
آموزش ها و صفحات اینترنتی بسیار زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا کار با بخش Develop را یاد بگیرید، اما اکنون از شما می خواهم تنها بر دو مورد تمرکز کنید: Cropping (برش) و Exposure (تنظیم نور).

یکی از ابتدایی ترین ویرایش هایی که بسیاری از افراد انجام می دهند بریدن قسمت های اضافی است تا فقط قسمت های اصلی و مهم در قاب عکس قرار داشته باشند و مواردی که در حاشیه قرار دارند مانند درخت ها، سطل زباله، رهگذران و… را از بین ببرند.
برای این کار بر روی آیکون مربع شکل که در زیر نمودار رنگی به نام Histogram قرار دارد کلیک کنید (یا از کلید میانبر R استفاده کنید) و خواهید دید که لایه ای بر روی تصویر قرار می­گیرد که می توانید با استفاده از آن هر مقدار از عکس را که می خواهید ببرید.

Crop tool : ابزار برش یا crop

تصویر

از گوشه های لایه ی مستطیلی شکل برای بریدن تصویر استفاده کنید تا تنها قسمت های موردنظرتان باقی بماند. بعد از اینکه کار بریدن تمام شد کلید enter یا return را برای مشاهده ی نتیجه نهایی بزنید. به خاطر دارید که پیش از این گفتم Lightroom برنامه ای غیر مخرب است؟ ممکن است اینطور به نظر برسد که بخش هایی از تصویر را از بین برده اید، اما در حقیقت تصویر اصلی کاملا دست نخورده و سالم در کامپیوترتان باقی مانده است.
در اصل چیزی که ویرایش می کنید یک جاگیرنده یا placeholder است – پیش نمایشی از آنچه تصویر نهایی خواهد بود- نه تصویر واقعی. هیچ یک از ویرایش های انجام شده در لایت روم دائمی نیستند و می توانید هر ویرایشی که انجام داده اید را لغو کنید و از بین ببرید. بنابراین از کار کردن با آن نترسید، همه چیز را به دقت بررسی و امتحان کنید حتی اگر کاملا مطمئن نیستید چه نتیجه ای حاصل خواهد شد.

تصویر

نواحی بیرون از مستطیل حذف می شوند نواحی داخل مستطیل باقی خواهند ماند فایل اصلی برش نخورده در کامیپیوتر باقی می ماند.لایتروم فقط نشان می دهد که اگر این تنظیمات را اعمال کنید تصویر چگونه به نظر خواهد رسید.

ویرایش متداول دیگری که افراد بر روی عکس های خود انجام می دهند تنظیم نور است، که اغلب برای اصلاح تصاویری به کار می رود که بسیار پرنور یا کم نور هستند. این کار را می توان به آسانی و با استفاده از پنلی که در سمت راست بخش Develop قرار دارد انجام داد، این پنل Basic نام دارد. نوار لغزنده ای به نام Exposure را پیدا کرده و برای تاریک یا روشن تر کردن تصویر، آن را به سمت چپ یا راست حرکت دهید.

تصویر

از نوار لغزان Exposure برای روشن یا تاریک کردن عکس استفاده کنید.

مجددا متوجه خواهید شد که تغییرات بر روی تصویری که می بینید اعمال شده اند، اما به خاطر داشته باشید که در حقیقت عکس اصلی را ویرایش نمی کنید. دستورات شما برای برش، افزایش روشنایی و غیره که عکس را تغییر می دهند در فایل کاتالوگ ذخیره می شوند، در حالی که تصویر اصلی دست نخورده باقی می ماند.
از اینجا به بعد می توانید کار را ادامه داده و تمام گزینه ها، ابزار و نوار های لغزان دیگری که در بخش Develop می بینید را امتحان کنید و تغییراتی که بر روی تصویر انجام می دهند را یادداشت کنید. حتی اگر اصلا نمی دانید که چه اتفاقی خواهد افتاد، به یاد بیاورید که لایت روم یک برنامه ی غیرمخرب است پس می توانید بدون هیچگونه نگرانی با برنامه کار کنید، چرا که تصاویر اصلی به هیچ وجه تغییر نخواهند کرد و سالم خواهند ماند.

صادر یا ذخیره کردن (Exporting or Save As)

هنگامی که تمامی تغییرات را بر روی تصویر انجام دادید، زمان صادر کردن یا export تصویر نهایی فرا رسیده است. در این مرحله مجددا به مثال آشپزی نیاز خواهیم داشت، چون که این مرحله مشابه قرار دادن کیک، کباب یا سوفله در فر برای پخته شدن است. شما هنوز هم مواد تشکیل دهنده را روی میز و در آشپزخانه دارید، اما زمانی که زنگ فر به صدا در می آید محصول کاملا جدیدی بر اساس دستور استفاده شده خواهید داشت.

در لایت روم شما بجای درست کردن شیرینی یا کیک، تصاویر را ویرایش می کنید و مرحله ی صدور یا export زمانی است که آنها را در فر می گذارید تا آماده شوند. همچنین می توانید این مرحله را مثل باز کردن یک داکیومنت یا صفحه گسترده (spreadsheet) در کاممپیوتر در نظر بگیرید که تغییراتی بر روی آنها انجام می دهید و سپس Save As را بجای Save انتخاب می کنید.
این کار باعث می شود در حالی که داکیومنت جدیدی با تغییرات اعمال شده به وجود می آید، داکیومنت اصلی دست نخورده و سالم باقی بماند. همانطور که صادر کردن یا export یک عکس در لایت روم، عکس اصلی را بدون تغییر باقی می گذارد و نسخه ای جدید و ویرایش شده به همراه تمام تغییراتی که انجام داده اید به وجود می آورد.

تصویر

زمانی که برای صادر یا اکسپورت کردن یک یا چندین تصویر آماده بودید، در حالی که در قسمت Library یا Develop هستید عکس هایی که می خواهید را انتخاب کرده، سپس گزینه های File و Export را بزنید. با انجام این کار، کادر دیگری ظاهر می شود که گزینه های گیج کننده ی زیادی را پیش روی شما قرار می دهد. خوشبختانه تا به حال با استفاده از Lightroom به این دست موارد عادت کرده اید، اما اگر اینطور نیست فقط به چند گزینه ی خاص بر روی صفحه توجه کنید.

در سمت چپ، پیش تنظیمی خواهید دید که برای صادر کردن تصاویر بر اساس اینکه می خواهید چاپ یا ایمیل شوند و… به کار می رود. شما می توانید پیش تنظیم مخصوص به خود را نیز بسازید، اما در حاضر به این موضوع فکر نکنید و فقط بر روی تعدادی از تنظیمات خاص تمرکز کنید.

وقتی روش دقیق کار با Export را متوجه شوید می توانید پیش تنظیمات خود را به همراه پارامترهای خاصی که می خواهید ایجاد کنید.

تصویر

اگر مطمئن نیستید که کدام گزینه را انتخاب کنید، با گزینه ی Full-Sized JPEGs شروع کرده و سپس با ایجاد تغییراتی در تنظیمات اصلاحات لازم را انجام دهید (مطمئن شوید که Export To: در بالای کادر بر روی Hard Drive تنظیم شده باشد). سپس موارد زیر را پیدا کرده و تنظیم کنید:

  • تنظیمات فایل (File Settings): فرمت تصویر (Image Format) را JPEG انتخاب کرده، زبانه ی quality را بر روی ۸۵ و Color Space را روی sRGB تنظیم کنید.
  • اندازه ی تصویر (Image Sizing): تیک Resize to Fit را بزنید و سپس Width & Height را انتخاب کرده و در هر دو کادر H (Height) و W (Width)، عدد ۲۰۴۸ را وارد کنید (دقت کنید که بعد از Height نوشته شده باشد Pixels، نه In یا ). باقی پارامترها را بدون تغییر باقی بگذارید.
  • پسا پردازش (Post-Processing): مطمئن شوید که After Export بر روی Show in Finder (یا اگر از کامپیوتر خانگی استفاده می کنید بر روی Windows Explorer) تنظیم شده باشد.

این تنظیمات تصویری را در اختیار شما قرار می دهند که اندازه ای در حدود ۵ در ۷ اینچ دارد و برای چاپ شدن یا به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی به اندازه ی کافی بزرگ است (برای ایمیل از اندازه ای کوچکتر مانند ۱۲۰۰ یا ۸۰۰ پیکسل استفاده کنید). زمانی که همه چیز انجام شد، بر روی دکمه ی Export در گوشه ی پایینی سمت راست کلیک کنید و کار تمام است.
زمانی که قسمت آخر را انجام دهید، لایت روم پنجره ی Finder (یا Windows Explorer) را باز خواهد کرد که تمام تصاویر جدید و محل ذخیره ی آنها در هارد درایو را نشان می دهد. لایت روم احتمالا نسخه های ویرایش شده ی تصاویر را (به صورت پیشفرض) در دسکتاپ ذخیره خواهد کرد اما اگر بخواهید می توانید با استفاده از گزینه ی Export Location (در بالای کادر) در کادر ظاهرشده ی Export محل ذخیره شدن تصاویر را دوباره بررسی کنید.

تصویر
تصویر اصلی خوب بود، اما لایتروم کمک کرد تا بیشتر بر روی جزئیات، رنگ و جذابیت عکس کار کنم.

ویدیوی آموزشی

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (462 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (122 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (15 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (14 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (13 نظر) تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
صحبت های جالب همسر محسن قرائتی: میگن خونه‌تون پاسدارانه، حاج آقا 3 تا زن داره+ویدیو عکاسی خاص فرهاد قائمی ستاره والیبال در لوکشین خاص و با ماشین لوکس/ تو عرصه مدلینگ هم موفق میشدن+ عکس نگاهی به کیک تولد مریم مومن بازیگر سریال بانوی عمارت با تصویری 3 بعدی از خودش با پوشش جنوبی/ مبارکاباشه +عکس تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...