در زمستان و تابستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟

  دوشنبه، 05 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در زمستان و تابستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟
یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به حفظ سلامت موتور خودرو کمک کند، انتخاب بهترین روغن موتور در هر فصل است. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بحث کنیم.

در بحث روغن موتورها، همیشه یک سوال وجود دارد که نمی توان جواب قطعی به آن داد؛ اجازه دهید این سوال را از شما هم بپرسیم: آیا روغن موتوری که مناسب زمستان خریده اید، برای تابستان هم مناسب است؟ یا اینکه روغن موتور مناسب زمستان با روغن موتور مناسب تابستان فرق دارد؟ در مقاله امروزمان، تلاش می کنیم تا جوابی برای این سوال بیابیم. باما همراه شوید!

وظایف روغن موتور

قطعات فلزی موتور خودرو با فاصله کمی از هم قرار دارند، و همین امر باعث می شود تا در هنگام کار کردن با یکدیگر تماس داشته باشند. تماس بین این قطعات در دراز مدت باعث خوردگی و سایش قطعات موتور خودرو می شود و در واقع طول عمر موتور خودرو را کاهش می دهد. روغن موتور؛ به صورت یک لایه نازک در بین این قطعات قرار گرفته و از خوردگی و سایش آن ها جلوگیری می کند.می توان گفت اصلی ترین وظیفه روغن موتورها رونکاری و آسان کردن حرکت قطعات موتور خودرو بر روی یکدیگر است، البته این تنها وظیفه روغن موتور نیست، بلکه روغن موتورها وظایف بسیار مهم دیگری هم برعهده دارند. برخی از وظایف مهم روغن موتورها عبارت اند از:

  • خنک کردن قطعات موتور خودرو و خارج کردن حرارت ایجاد شده در موتور
  • آب بندی فواصل میان رینگ های پیستون و بدنه سیلندر و سایر فواصل قطعات
  • خارج کردن گرد و خاک، دوده، مواد خارجی و ذرات ناشی از سایش قطعات موتور
  • معلق نگه داشتن ذرات ریز دوده و سایر مواد خارجی و جلوگیری از به هم چسبیدن آن ها
  • جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی
  • کاهش قدرت ضربه وارده به یاتاقان ها و سایر قطعات موتور
  • افزایش عمر مفید موتور خودرو و کاهش سر و صدای موتور
     روغن موتور

ویسکوزیته چیست؟

یکی از مهم ترین ویژگی های روغن موتور، ویسکوزیته است. برای روغن موتور خودروها در فصل های مختلف ویسکوزیته متفاوت است. برای نشان دادن مقدار ویسکوزیته روغن موتور خودرو از اعداد ۰ تا ۶۰ استفاده می شود. به این صورت که برای فصل های سرد و زمستانی از اعداد ۰ تا ۲۵ استفاده می شود و برای فصل های گرم و تابستانی از اعداد ۳۰ تا ۶۰ استفاده می شود.بنابراین با توجه به این دسته بندی، روغن موتور مناسب هر فصل (فصل گرما و فصل سرد و زمستانی) به دو نوع سینگل گرید و مولتی گرید تقسیم می شود.

روغن موتور مناسب هر فصل

در خودروهای مختلف، موتور خودرو مهم ترین و یکی از اصلی ترین قطعات خودرو محسوب می شود. بنابراین باید از موتور خودرو به خوبی مراقبت کرده و به سلامتی موتور خودرو توجه کنید. عملکرد بهتر خودرو بستگی به موتور دارد و طول عمر خودرو را افزایش می دهد. بنابراین انتخاب بهترین روغن موتور در فصول گرم و سرد یکی از مواردی است که به سلامت موتور خودرو کمک می کند.با انتخاب مناسب روغن موتور برای فصل های سرد یا گرم سال از موتور خودروی خود به خوبی مراقبت کنید. انتخاب روغن مناسب برای هر فصل یکی از دغدغه های اصلی رانندگان خودروست.

روغن موتور مناسب تابستان چیست؟

همیشه به یاد داشته باشید که غلظت روغن موتورها، با دما، نسبت عکس دارد. یعنی هرچقدر هوا گرم تر و گرم تر می شود، روغن موتوری مناسب خودروی شما خواهد بود که غلیظ تر باشد؛ یعنی درجه ویسکوزیته (گرانروی) آن، بیشتر باشد.استفاده از روغن موتور غلیظ در فصل گرما و در زمانیکه دمای موتور به حداکثر خودش رسیده، باعث می شود تا روغن موتور، بیش از اندازه رقیق (یا اصطلاحا آبکی) نباشد.به عنوان مثال، روغن موتور مناسب نیسان ماکسیما (مونتاژی پارس خودرو) در مناطق گرمسیری از نوع 10w40 است. اما اگر در مناطق معتدل هستید و روزهای بسیار گرمی را تجربه نمی کنید، ایساکو توصیه کرده که از روغن موتور 10w30 استفاده کنید.

روغن موتور مناسب زمستان چیست؟

اجازه دهید تا دوباره تکرار کنیم! غلظت روغن موتور، با دما، نسبت معکوس دارد. بنابراین هرچقدر هوا سردتر و سردتر می شود، باید از روغن موتوری استفاده کنید که غلظت کمتری داشته و رقیق تر باشد؛ یعنی درجه ویسکوزیته (گرانروی) آن، کمتر باشد.استفاده از روغن موتور رقیق در فصل سرما، باعث شده تا موتور زودتر روشن شود و روغن نیز سریع تر به اجزای مختلف موتور برسد.به عنوان مثال، روغن موتور مناسب هاوال H2 در شهرهایی که دمایی بیش از منفی 30 درجه دارند، از نوع 5w40 است. اما برای شهرهایی با دمای کمتر، بهمن موتور استفاده از روغن موتور 0w40 را به شما توصیه کرده است.

روغن موتور سینگل گرید چیست؟

روی بسته بندی روغن موتورها عدد SAE به چشم می آید. اگر SAE نوشته شده روی بسته بندی روغن موتور یک عدد باشد، به این معنی است که روغن موتور فقط در یک شرایط آب و هوایی آزمایش شده و فقط این روغن موتور برای یک نوع از شرایط آب و هوایی مناسب است.همچنین اگر عدد نوشته شده روی بسته بندی روغن موتور ۰ تا ۲۵ باشد، نشان دهنده این است که این روغن موتور مناسب فصل سرد است اما اگر عدد نوشته شده روی روغن موتور بین ۳۰ تا ۶۰ باشد، به این منظور است که روغن موتور در دمای گرم آزمایش شده و این روغن موتور برای فصل های گرم مناسب است. این روغن موتور در زمستان کاربردی ندارد.

روغن موتور مولتی گرید چیست؟

امروزه روغن هایی که برای موتور خودروهای مختلف تهیه می شود از نوع مولتی گرید است. این روغن موتور با استفاده از فناوری های پلیمری ساخته شده و برای فصول گرم و سرد مناسب است. روی برچسب روغن موتور مولتی گرید از دو عدد و یک حرف استفاده می شود. برای مثال می توانیم به روغن موتور 10W-40 اشاره کنیم که این روغن موتور دارای یک حرف و دو عدد است و برای فصول گرم و سرد استفاده می شود.عددی که قبل از حرف W دیده می شود، نشان دهنده ویسکوزیته روغن موتور در دمای سرد است. عدد بعد از آن، ویسکوزیته روغن موتور در دمای گرم موتور را نشان می دهد. در روغن موتور 10W-۴۰، عدد ۱۰ نشان دهنده ویسکوزیته روغن موتور در دمای سرد و عدد ۴۰ نشان دهنده ویسکوزیته آن در دمای گرم است.بنابراین با توجه به مطالبی که گفته شد، روغن موتور مولتی گرید برای هر دو فصل گرم و سرد مناسب است.

بهترین روغن موتور چهار فصل چیست؟

به روغن موتوری که در شرایط مختلف دمایی، نیازی به تعویض سالیانه نداشته باشد، روغن موتور چهارفصل می گوییم. اما بهترین روغن موتور چهار فصل کدام است؟برای اکثر محصولات سایپا و ایران خودرو و همچنین تعداد زیادی از خودروهای مونتاژی بازار ایران، استفاده از روغن موتور چهارفصل توصیه شده است که معمولا یا روغن موتور 10w40 هستند یا روغن موتور 20w50.

با صرف نظر از ویسکوزیته، روغن موتور 10w40 برای مواقعی است که دما در روزهای سرد زمستان، تا منفی 20 درجه کاهش یابد. اما اگر در منطقه ای باشید که روزهای سردی ندارید و روزهای گرم بیشتری را در طول سال تجربه می کنید، روغن موتور 20w50 می تواند کارایی بهتری برای خودروی شما داشته باشد.خودروسازان در کنار پارامتر دما، براساس پارامترهای دیگری مانند تکنولوژی ساخت موتور، نحوه انجام سرویس خودرو، نوع و کیفیت سوخت استفاده شده در موتور و ... بهترین روغن موتور چهارفصل را برای شما انتخاب می کنند. پس برای انتخاب بهترین روغن موتور چهارفصل، به حرف کسی گوش ندهید و به دفترچه راهنمای خودروی تان مراجعه کنید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان